Gå til innhold

kald leilighet !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har flyttet inn i en iskald leil i en murblokk, 1 etasje og er kaldt i både gulv og vegger i alle rom :(

det har vært kaldt siden i sommer så det har ikke hjulpet med temperaturen ute..

blir vel bare verre. Trekker i tillegg mye fra vinduene..

det beste her er vel å fyre med ved, men er det andre som har begynt med det enda? hvor får jeg kjøpt ved - er det vanlig å måtte kjenne noen som selger?

Og koster det mye ? vet ikke hva prisen ligger på for en sekk jeg og hvor lenge denne varer...

Anonymous poster hash: 2831e...cf2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har jeg fyra i en ukes tid allerede. Mest fordi jeg synes det er fryktelig koselig.

Ved i mindre kvanta kjøper du på bensinstasjonen, plantasjen el.l.

Det er ganske dyrt i småsekker, men du har antagelig begrenset med lagringsplass siden du bor i leilighet?

Jeg kjøper selv gjerne et digert lass av gangen direkte av en vedbonde som jeg har funnet på Finn. Da blir det billigere. Men det krever at du har god lagringsplass...

Skrevet

Ved blir solgt overalt, står ofte skilter langs veiene "Ved til salgs," og et tlfnr. Kanskje selges det også på Finn.no. Pris varierer, både utfra hvem som selger og hva slags tre det er. Jeg liker bjørk best, men det brenner fort opp, men er veldig lett å tenne. Betalte vel 900 for en pall, og vi brukte vel halvannen pall i hele vinter (hadde noe fra før). 

Vi tenker å begynne med fyring snart, vi har stort hus, med hovedetasje i andreetasje (varme stiger, så er varmest her oppe), men er ganske kaldt her når ikke sola står på. Vi har i tillegg varmepumpe. Så vi skal nok snart tenne i ovnen! 

Anonymous poster hash: 4284d...b31
Skrevet

Blir nok desverre bare kaldere ja. Å få tak i ved er ikke noe problem :) Koster 500kr for en sekk der vi kjøper.

Anonymous poster hash: bd959...753
Skrevet

Huff, føler med deg.... jeg haaaater å fryse selv og har altfor ofte bodd i kalde leiligheter slik du beskriver.

Er det gliper som gjør at vinduene trekker? I så fall før du sette sånne tetningslister langs karmene, det kan hjelpe mye. Der jeg bodde slik i en gammel murblokk måtte jeg også stenge luftekanalene over vinduene på vinteren og de kaldeste dagene. Men det krever at du også lufter oftere, ellers blir det for mye fukt i leiligheten, og det er jo ikke  gunstig! Vinduene der jeg bodde var også punkterte (selv om det ikke vistes, men fikk det bekreftet av fagfolk), noe som gjør at vinduene ikke lenger isolerer fordi det ikke lenger er vakum i luftlaget mellom glassplatene i vinduet. Hvis du leier kan du jo ta det opp med de som eier.

Har du lagringsplass? I så fall er det absolutt å anbefale å kjøpe ved i større kvanta enn sekker, evt kjøp mange sekker. Jo flere sekker du bestiller jo billigere blir det. Der jeg bodde tidligere kunne jeg lagre mye ved i enten bod eller garasje og da kjøpte jeg ved pallevis, da var det faktisk forholdsvis "billig".

Hvis du kjøper i sekk så vær også klar over at det finnes ulike størrelser på sekkene. Vet noen uerfarne har brent seg litt på det og betalt nesten samme pris for små sekker som man ellers gjør for store sekker.

Noen kaller også paller med ved for "sekker".

Så det lønner seg å sjekke litt rundt, vær også obs på hvilken type tre det er, noe gir mer varme og er mer effektiv enn andre typer. Jeg har tidligere vært heldig å få kjøpe pallevis av fin "tilovers" bjørkeved av bønder som har hatt for mye til eget bruk (de selger den fineste til andre) og da har jeg fått det veldig billig. Så sjekk rundt og forhør deg. Jeg var helt grønn på det med ved for noen få år siden selv.

Anonymous poster hash: ebd3e...349
Skrevet

Blir nok desverre bare kaldere ja. Å få tak i ved er ikke noe problem :) Koster 500kr for en sekk der vi kjøper.

Anonymous poster hash: bd959...753

Det må være en "pallesekk"?

Anonymous poster hash: ebd3e...349

Skrevet

ja det er helt elendig, det må være noe galt med vinduene da til og med de som ikke kan åpnes på noen måte "blåser" innover..

Leier og har tatt det opp flere ganger, uten at de er villige til å gjøre noe med det.

Men tenker at å fyre i panelovner blir som å fyre for fuglene - da trekket ved vinduet er så stort at varmen når aldri ut i rommet..

Skal sjekke på finn.no om det finnes noen som selger ved i nærheten! må nok "lære meg å fyre" også, da jeg er grønn på det og selv :)

Har ikke noe særlig lagringsplass men har en liten veranda som uansett ikke brukes til noe i vinterhalvåret, er tak over men faren er jo at det kan "snø inn" så blir veden våt?

Evt få tak i en presenning =)

- HI

Anonymous poster hash: 2831e...cf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...