Gå til innhold

Den fabelaktige spiralen ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få hormonspiral neste uke

Jordmor og flere venninner skryter hemningsløst av den FABELAKTIGE spiralen - dette skal være bra saker!

De snakker om trygg prevensjon, tilnærmet ingen bivirkninger og en symbolsk mens, MEN jeg kjenner faktisk at jeg gruer meg litt

Noen som har lyst til å dele sine erfaringer med meg?

P.S: Vær litt greie, da ... spar de verste skrekkhistoriene og ikke skrem vannet av en stakkars spiralnovise

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det nå jeg skal være slem og si at både jeg og min søster ble unnfanget på spiral  B)

Anonymous poster hash: b4313...e51
Skrevet

Ta 600 mg Ibux og 1-2 g paracet på forhånd, så slipper du mensmurringene etterpå. Vondt akkurat nor de setter korntanga fast på livmorhalsen og drar, men eller ikke så fryktelig vondt.

Anonymous poster hash: a5523...077

Skrevet

Er det nå jeg skal være slem og si at både jeg og min søster ble unnfanget på spiral B)

Anonymous poster hash: b4313...e51

Ettersom du er gammel nok til å henge inne her, regner jeg med at dere ikke er unnfanget på hormonspiral

Skrevet

Ikke så ille å sette den inn. Derimot å ta den ut igjen er satans vondt. Det kan du begynne å grue deg til allerede når du setter den inn. Sorry, men det er sannheten.

Anonymous poster hash: 75dc6...ecb

Skrevet

Underlivet mitt ble ødelagt mens jeg gikk på hormonspiral, og alle leger osv sa det ikke hadde noe med den å gjøre.. Kg hovnet opp som en kjøttkake, alvorlige smerter så jeg ikke kunne gå, kødde, svei.. Det brant! Prøvde alt!! Etter 1 år med spiral og 8 mnd med forverring av dette valgte jeg å ta den ut bare for å se.... Samme kveld roet kroppen min seg...

Anonymous poster hash: ed731...a12

Skrevet

Ok så du vil kun ha erfaringene til de som har hatt gode opplevelser?

Ikke bli overasket om det da blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 00ccc...cb3
Skrevet

Hadde den i ett år. Null problem. Kjente verken at legen satte den inn eller tok den ut.

Lykke til:-)

Skrevet

Bare litt ubehagelig å sette den inn. Litt mensmurringer etterpå. Ikke noe å grue seg til!

Skrevet

Ubehagelig å få den på plass, med litt mensmurringer :)

Ellers, så er jeg så STORfornøyd at jeg eier ikke ord :D Ingen bivirkninger og 100% effektiv!

Skrevet

Har også flere venninner som er superfornøyd.

Jeg personlig har et overaktivt immunforsvar som støter ut alt unaturlig fra kroppen, så her fikk ikke spiralen være lenge gitt, kroppen "spyttet den ut" igjen ;)

Men jeg kan ikke ha piercing heller da, de vokser bare ut...

Eneste jeg kjenner som er misfornøyd er søsteren min som hadde kronisk soppinfeksjon da hun hadde hormonspiral, ingen ting hjalp før den var ute. Ellers har jeg også bare hørt positivt om den. Du blir sikkert fornøyd.

Anonymous poster hash: 53a9e...afc
Skrevet

Fikk satt inn for 1,5 mnd siden. Har nå hatt småblødninger i snart 3 uker, men regner med det roer seg etterhvert :)

Tok 2 ibux og 1 paracet før innsettingen. Kjente ingenting. Verste med hele innsettingen var den de bruker for å åpne opp fiffignetten :P

Anonymous poster hash: 4fa99...b85

Skrevet

Var ikke smertefullt å sette den inn for meg, gjorde det hos gynekolog med lang erfaring så det gikk veldig greit. Synes de første månedene var litt frustrerende, synes jeg kjente den der inne og det var mye uregelmessige blødninger, både store og små som jeg ikke ble klok på. Nå er det vel 8 måneder siden jeg satte den inn og har nå lette mens-blødninger en gang i måneden samt noe spotting, er veldig trygt og greit da, slippe å ta piller hver dag. Har litt følelsen at den påvirker meg hormonelt bittelitt, men ikke mer enn at jeg ønsker å fortsette med den videre! 

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg ble gravid på hormonspiralen, men så tåler jeg ikke hormonpreparat da, blitt gravid på 3 forskjellige hormon prevensjoner ;) Nå bruker jeg kobber spiral, og det er nok guds gave til meg :-p Mensen varer maks 2 dager, men jeg trenger aldri bind eller noe, jeg legger inn et truseinnlegg tilfelle det skulle bli noe, ellers har jeg nok litt ekstra med smerter ved EL, men hvem bryr seg?! Jeg slipper mens smertene, mensen er nesten borte, og jeg er ikke gravid enda hvertfall! ;) hehe

Har mange venner som bruker hormonspiral og de er overlykkelige over at det finnes, er de som fikk meg til å prøve spiralen, men siden jeg ikke tåler ekstra hormon i kroppen på den måten, så gikk det ikke for min del, men spiral er en GOD løsning, så jeg gikk for kobber spiralen når jeg fikk beskjeden om at jeg ikke tåler hormontilskuddene (kroppen min avviser prevensjon med hormoner i!)

Skrevet

Hormonspiral er fantastisk. Litt stikking ved insett, og noen mnd med tilpasning, uregelmessige blødninger og hormonelle utbrudd. Men så forsvant migrene, menssmerter, mens og hormonelle utbrudd. Hadde kobberspiral i mange år, og var kjempefornøyd med den også, men da hadde jeg 7 dagers blødninger og sterke menssmerter samt sterke migreneanfall (ikke spiralens feil).

Om du er like "heldig" som meg, blir livet bedre med hormonspiral!

Lykke til ;)

Anonymous poster hash: a43d6...4ca
Skrevet

Hormonspiral er fantastisk. Litt stikking ved insett, og noen mnd med tilpasning, uregelmessige blødninger og hormonelle utbrudd. Men så forsvant migrene, menssmerter, mens og hormonelle utbrudd. Hadde kobberspiral i mange år, og var kjempefornøyd med den også, men da hadde jeg 7 dagers blødninger og sterke menssmerter samt sterke migreneanfall (ikke spiralens feil).

Om du er like "heldig" som meg, blir livet bedre med hormonspiral!

Lykke til ;)

Anonymous poster hash: a43d6...4ca

skriver under på denne:-) nå har ikke jeg prøvd kopperspiral så kan ikke sammenligne de to.

syntes innsetting var litt værre enn en vanlig gu(jeg er utrolig pinglete når det gjelder gu...) og syntes det var veldig vondt å ta den ut. Men som sagt, jeg tar heller en runde begge-vei-farrang enn å ta en gu og celleprøve:-p

Skrevet

Tusen takk for svar, damer :)

Nå gruer jeg meg ikke lenger! Har liksom sett for meg at spiralen forsvinner inn i kroppen og "vandrer" opp i hjernen eller store blødninger i ukevis etter innsetting.

Takker og neier.

Et spørsmål til: hvor lang tid etter innsetting må det gå før man kan ha sex (uten kondom)?

:)

Skrevet

Hormonspiral er den beste prevensjonen jeg noen gang har brukt! Jeg hadde litt ubehag da den ble satt inn, men så har jeg hatt fire år uten noen plager! Jeg mistet menstruasjonen helt, og jeg synes det var veldig behagelig og greit. Nå har jeg nettopp fått den fjernet, fordi vi vil prøve å få et barn til. Det var helt uproblematisk å fjerne den også, synes jeg. 

Jeg kjenner mange som bruker hormonspiral, men ingen som har blitt gravide med en slik inne. Har hørt mange historier om de som har blitt gravid med spiral, men det er alltid "noen som kjenner noen" - har ikke møtt noen som faktisk har opplevd dette selv.

Anonymous poster hash: 9ad2c...3ea
Skrevet

Jeg skal også sette inn neste uke, og blir svimmel og kvalm av tanken! Gruer meg så fælt:( Er så redd for at det skal gjøre vondt.

Skrevet

Jeg ble innmari sinna etter jeg satte inn hormonspiral. Tok den ut igjen etter en mnd, merket forskjell på dagen. Flere jeg kjenner som plutselig har fått forklaring på sinnet sitt etter de ble obs på dette.

Nå er jeg harmonisk med kobberspiral ;)

Skrevet

Ble plaget med gjentatte soppinfeksjoner på hormonspiral, så var ikke lenge den satt inne...

Anonymous poster hash: c285e...6b8

Skrevet

Skal se opp for sopp og sinne :)

Skrevet

Jeg er faktisk kjempefornøyd med min hormonspiral, selv om jeg gruet meg VELDIG.

Innsettingen gikk veldig fint - det gikk kjapt, var litt ubehagelig bare i noen få sekunder, og fastlegen min var veldig flink til å "prate meg bort".

Jeg blødde i ca en ukes tid etterpå, og akkurat da jeg begynte å bli lei, sluttet det - og siden har jeg ikke hatt besøk av TR, har heller ikke hatt en eneste småblødning. Hurra! 

Jeg har hatt noe mindre sexlyst (men blir sånn av all hormonell prevensjon), men veid opp mot det å slippe å huske å ta piller samt ingen TR (som i seg selv fører til mer sex), så synes jeg det er verdt det. Jeg fikk fetere hår, og i en periode litt fetere hud.

Alt i alt: Veldig fornøyd, og anbefaler gjerne andre å prøve hormonspiral. :) Klart det ikke passer for alle, men det gjør vel ingen prevensjonsmetode.

Anonymous poster hash: cf84b...e00
Skrevet

Gikk greit å få satt den inn, litt mensmurring første dagen, ellers ikke bor å si på akkurat det. Det kjipe for meg var at jeg blødde i omtrent to måneder, men da det hadde gitt seg blødde jeg ikke noe mer på spiral. Måtte to ganger inn for å få klippet trådene da samboer kjente de. Hadde kjempe soppinfeksjon som ikke gav seg med hverken canestenkur eller diflucan, da jeg for inn for tredje gang til lege også samboer kjente trådene bestemte jeg meg for å ta den ut, da ga soppinfeksjonen(eller hva det nå enn som gjorde at slimhinnene i skjeden var så irriterte). Kjente ikke så mye da den ble tatt ut. Så man kan konkludere med at det ikke funket for meg, mens andre synes den er alle tiders, så det er vel egentlig bare å teste og se om den fungerer hos deg! :-)

Anonymous poster hash: fa327...1f3

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar, snille dere :)

Veldig greit å vite hva man skal følge med på og godt å høre at mange har positive erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...