Gå til innhold

Er dette vanlig/greit? (besteforeldre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bare mine foreldre rundt oss (i tillegg ti min søster). De andre besteforeldrene er ikke interessert i våre barn dessverre. Min søster har alltid krevd mye oppmerksomhet av hele familien og det har vært en del problemer rundt henne. Nå har hun fått kjæreste som har ganske store barn. Han har barna 50% og barna hans har masse familie rundt seg. Mine foreldre behandler de barna som barnebarn og gjør ingen forskjell på mine barn og barna hans. Nå er det en situasjon hvor vi for lenge siden spurte om de kunne passe barna våre noen få timer en kveld. Min mor sa i går at hun "måtte" ta med min søsters kjærestes barn også. Blir veldig skuffa over at de ikke være hos noen andre i sin familie og absolutt må være hos mine barns eneste besteforeldre. Skuffa over både min søsters kjæreste og mine foreldre.

Hva synes dere? Har jeg grunn til å føle det sånn, eller er det jeg som er teit her?

PS: skal sies at de barna "hans" er MYE mer sammen med mine foreldre en mine barn er, selvom vi bor like langt unna dem. (20 min)

Anonymous poster hash: b63b8...a74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det blir helt unaturlig at de skal behandle de andre barna som barnebarn. For det første, hvis de nettopp har blitt sammen. Og for det andre, så har sikkert de barna 2 sett besteforeldre. Dårlig av dine foreldre syns jeg. 

Anonymous poster hash: 0cfef...40c
Skrevet

Ja , men det må du si til din mor.

Jeg selv hadde blitt så snurt at min mor hadde ikke blitt spurdt om å passe barna men skaffet annen barnevakt.

Anonymous poster hash: 5e972...81c

Skrevet

hvorfor må de komme akkurat samme kveld??

Anonymous poster hash: f0a99...d8d
Skrevet

Ja , men det må du si til din mor.

Jeg selv hadde blitt så snurt at min mor hadde ikke blitt spurdt om å passe barna men skaffet annen barnevakt.

Anonymous poster hash: 5e972...81c

Faktisk det jeg tenker på også, og skaffe en annen barnevakt.... utrolig trist....

Skrevet

hvorfor må de komme akkurat samme kveld??

Anonymous poster hash: f0a99...d8d

Fordi de også trengte barnevakt akkurat den kvelden. Og valgte da å spørre mine foreldre i stedet for barnas besteforeldre, mor eller stefar.... :( Dette tiltross for at de VISSTE vi allerede hadde spurt om akkurat den kvelden. Men sånn er min søster, dessverre.... Hun skal alltid "ta over" det lille jeg "har" i forhold til mine foreldre. Er ikke overrasket.

Skrevet

HI

Jeg pratet med min mor om det for et par mnd siden (de hr vært sammen i 6 mnd ca), og hun sa da at de barna aldri ville bli barnebarn og at våre barn betydde mye mer for dem.... Men så er det handling da... tok jo ikke lange tiden før de kjøper akkurat det samme til alle barna (hvis de har vært noe sted eller sånn), er mye mer sammen med hans barn enn våre, strikker klær til hans barn osv.... Så jeg føler ikke helt at det hun sier passer helt med hvordan de oppfører seg. 

Skal også sies at jeg har problemer med deres forhold da min søster er 21 år og kjæresten er snart 40.... synes det er upassende og ekkelt. Ser at jeg kanskje er negativt farget pga dette også.

Skrevet

Mitt svar kommer helt an på hvor seriøst forholdet til søsteren din er, og hvor lenge de har vært sammen.

Er det litt ferskt og kanskje ikke så seriøst, så er jeg enig med samtlige over.

Har de vært sammen lenge derrimot, bor sammen og er en familie, så er det vel ikke så ille mener jeg. Jeg er samboer med en mann som har to barn fra før, og jeg har ett. Mitt barn blir behandlet som et barnebarn av svigers, og mine foreldre behandler hans barn som sine barnebarn. Vi venter også et barn sammen nå :)

Men, vi finner det naturlig å la bare mitt barn være hos mine foreldre, og bare hans barn være hos hans foreldre til tider...  Om din mor velger å ha flere barn hos seg, så kan jo det være koselig også da? Da har jo barna flere å leke sammen med, og så får de litt "pause" fra de samme gamle "trynene" de alltid er sammen med hjemme... :P

Skrevet

Fantastiske foreldre du har :-)

...men du må rett og slett sette deg ned og snakke med dem om at du blir lei deg for at de ikke prioriterer barnebarna sine bare et lite hakk høyere enn bonusbarnebarna :-) Bonusbarna kan forsvinne ut av livet deres om et par år og da er det jo ekstra synd hvis de har mistet noe av kontakten med sine biologiske barnebarn.

Det sagt synes jeg det er fantastisk at de tar bonusbarnebarna sånn til seg!

Skrevet

Mitt svar kommer helt an på hvor seriøst forholdet til søsteren din er, og hvor lenge de har vært sammen.

Er det litt ferskt og kanskje ikke så seriøst, så er jeg enig med samtlige over.

Har de vært sammen lenge derrimot, bor sammen og er en familie, så er det vel ikke så ille mener jeg. Jeg er samboer med en mann som har to barn fra før, og jeg har ett. Mitt barn blir behandlet som et barnebarn av svigers, og mine foreldre behandler hans barn som sine barnebarn. Vi venter også et barn sammen nå :)

Men, vi finner det naturlig å la bare mitt barn være hos mine foreldre, og bare hans barn være hos hans foreldre til tider...  Om din mor velger å ha flere barn hos seg, så kan jo det være koselig også da? Da har jo barna flere å leke sammen med, og så får de litt "pause" fra de samme gamle "trynene" de alltid er sammen med hjemme... :P

Jeg ser poenget ditt. Og jeg skjønner at det sikkert er hyggelig å ha det slik for min søster og kjæresten.

Jeg bare føler at de liksom "tar fra" mine barn den eneste familien de har. Det er så sårt når de barna har masse annen familie. Også har min søster alltid vært i sentrum av all fokus og tar så mye plass. Jeg har for lenge siden "gitt opp" min plass - gidder ikke kjempe om den. Men er så sårt nå som jeg føler at hun på en måte skviser mine barn også ut (pga kjærestens barn...). Har du noen tips til hvordan jeg kan takle det litt bedre? Virker som du er litt i samme situasjon ift mine barn/dine barn/ besteforeldre.... Selvom det andre ikke er likt :P

Skrevet

...men du må rett og slett sette deg ned og snakke med dem om at du blir lei deg for at de ikke prioriterer barnebarna sine bare et lite hakk høyere enn bonusbarnebarna :-) Bonusbarna kan forsvinne ut av livet deres om et par år og da er det jo ekstra synd hvis de har mistet noe av kontakten med sine biologiske barnebarn.

Joda, de er fantastiske i forhold til bonus barnebarna, enig i det. Skulle bare ønske de hadde de ekte barnebarna like mye...... De har jo mye mer kontakt med de barna en våre nå. Så jeg vil vel ikke si at de er fantastiske som "mine" foreldre, og mine barns besteforeldre lengre :(

Skrevet

Kan det hende at din søster "maser" mer? Hvis de er så greie som det høres ut, så sier de kanskje ikke nei når hun spør. Spør hun 10 ganger og du 1 gang så er det klart de andre ungene ser besteforeldrene mer.

Utrolig fint gjort at de tar barna til seg som barnebarn. Snakk med din mor og far og forklar hvordan du føler det.

Skrevet

Din søster ser nok en annen side av saken.

Ift den aktuelle saken syns jeg kanskje du er veldig hårsår. Det gjør jo ikke noe om det er fler barn hos mormor og morfar en kveld noen timer.

Finn energi til å snakke med søsteren din og foreldrene dine ordentlig. Fortell dine bekymringer og tanker.

Syns absolutt ikke du kan forvente at dine foreldre ikke engasjerer seg i disse barna. Heller ikke la dine tanker om aldersforskjell i forhold farge dine tanker om barna. Barna har uansett ikke gjort noe galt.

Anonymous poster hash: 11e43...87b

Skrevet

Joda, de er fantastiske i forhold til bonus barnebarna, enig i det. Skulle bare ønske de hadde de ekte barnebarna like mye...... De har jo mye mer kontakt med de barna en våre nå. Så jeg vil vel ikke si at de er fantastiske som "mine" foreldre, og mine barns besteforeldre lengre :(

Jo de er fantastiske :-)  Uten tvil!! Men du må legge frem din side av saken, eller kanskje først og fremst dine barns side av saken!? Snakke med dem og si at du ønsker at de prioriterer dine barn og si at det er også viktig at de er alene med dem, ikke kun sammen med de nye bonusbarnebarna. 

Du er sjalu og det er helt ok, men det kommer til å gnage deg opp innvendig hvis du ikke tar det opp med dine foreldre. 

At din søster er sammen med en eldre mann har du jo ikke noe med... så det ville jeg passet πå å holde utenfor samtalen.

Skrevet

Så nå at du føler at søsteren din alltid har fått mer plass... da tror jeg skuffelsen din nesten handler mer om det og det kjenner jeg veldig godt igjen!

Den eneste muligheten til å få ordnet litt opp i skevheten er at du prater med foreldrene dine om det når du ikke akkurat er sint for noe, men når det er rolig.

Som godt voksen kan jeg fortsatt kjenne på det grønne monsteret i forhold til min bror, men jeg ser mye mer hvorfor min mor følte det var nødvendig å forskjellsbehandle... livet er ikke rettferdig, men det er ikke alltid den som får mest, som får det best ;-)

Skrevet

Mitt tips er å sette dine følelser (kanskje gamle fra barndommen?) litt til side, og ser på hva barna har godt av... Hvis det fortsatt viser seg å være et problem, så ville jeg tatt opp dette med moren din.. Men skal jeg være litt psykolog, så ville jeg heller anbefalt deg å prate med søsteren og moren din samtidig, om hvordan du opplever ting med at din søster alltid tar mer plass.. :)

Min svigerinne plasserer barna myyye mer hos svigers enn det vi gjør. Og kommer vi på besøk, så gjør som regel svigerinne + barn også på besøk. Jeg ser på det som positivt, selv om hennes barn er mer sammen med besteforeldrene enn våre barn. Jeg teller ikke timer og minutter dem har sammen, eller hvor mange klemmer dem får... Jeg er bare takknemlig for at barna har noen rundt seg som er glad i dem :)

Ønsker jeg at våre barn skal få mer tid sammen med besteforeldrene, så får jeg ta ansvar for det selv ved å enten gå oftere på besøk - eller invitere dem oftere :) Kanskje dette er noe du kunne prøvd ut? Gå på uanmeldte besøk om så er - da er det enda mindre sjans for at søsteren din er der :P

Skrevet

Har det egentlig noe å si...? Det blir litt barnslig for meg dette kjenner jeg.

Men på en annen side viser det at du må ha et fantastisk herlig liv hvis det er sånne bagateller av problemstillinger du lar gå innpå deg.

Jeg ofrer ikke EN tanke på hvor mye pass hos besteforeldre jeg har eller ikke har i forhold til mine søsken. Om de er ekte eller bonus barnebarn. Hva er greia? Den ser jeg ikke. Gjør det noe om det barnet er med? Er han stygg mot dine barn?

Sjalusi mot søster kanskje?

I-landsproblem er det vel noe som heter.....

Anonymous poster hash: c43aa...89a

Skrevet

Jeg synes det kommer litt ann på hvor mye forskjell det blir.

Feks. hadde svigerfar og den nye kjærestens barnebarn på overnatting sikkert annenhver helg og gjerne langhelger i alle ferier, i mens mine faktisk aldri fikk lov å komme. Han glemte begge mine barns bursdager og til jul fikk de en skikkelig kjiip gave (en strikket genser hver som var 3 år for små til begge). Våre barn hadde han tid til en gang i året og det var 1-2 timer i november (!) når han kom med julegaver...

Anonymous poster hash: ef0ac...408
Skrevet

Raust og flott av dine foreldre å ta bonusbarnebarna til seg som sine egne. Så godt at det fins slike mennesker.  Signerer tidligere svar at det kan være greit å ta en felles prat dersom det oppleves som et problem at dine barn får "mindre tildelt tid". Og ja, syns det er urimelig å bli sur fordi de skal passe alle barna samtidig. Er ikke det  bare ekstra kjekt for ungene? Mine syns i hvert fall at det er stas når besteforeldrene samler flokken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...