Gå til innhold

Nyfødt vil sove kun på brystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter. 

Da har jeg født en nydelig liten gutt den 19 sept. med planlagt ks. Alt er bra med oss og vi kom hjem i går :)

Han sov hele tiden på sykehuset, men nå, hjemme vil han bare sove hvis han ligger på brystet.

Har ikke fått melkproduksjonen helt i gang enda... Brystene mine er  tunge og ømme (han suger mye), og det kommer noe ut, men usikker på hvor mye. Han får litt erstatning 1 eller 2 ganger om dagen, bare til melken min kommer i gang.

Lurer på om dere har tips til meg ang å sove i sin egen seng (han våkner med engang jeg legger han dit) og det om å måte gi han pupp for at han skal sovne igjen, selv om han virker mett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en liten gutt med ks for ca 3 mnd siden, og frem til nå har han sovet i vognbagen sin. Mye lunere og tryggere for en liten kropp. Har også rullet sammen tepper og lagt rundt han. Nå sover han som en drøm i sin egen seng :)

Prøv også å gi han smokk, min begynte med smokk når han var 5 dager gammel, og det fungerte fint på innsovingen. MEN; han sov jo MYE på brystet de første ukene altså, de trenger jo MYE nærhet :)

Anonymous poster hash: 9989c...1c9
Skrevet

Jeg fikk en liten gutt med ks for ca 3 mnd siden, og frem til nå har han sovet i vognbagen sin. Mye lunere og tryggere for en liten kropp. Har også rullet sammen tepper og lagt rundt han. Nå sover han som en drøm i sin egen seng :)

Prøv også å gi han smokk, min begynte med smokk når han var 5 dager gammel, og det fungerte fint på innsovingen. MEN; han sov jo MYE på brystet de første ukene altså, de trenger jo MYE nærhet :)

Takk for svar :)

Jeg skal prøve det du tipser meg om. Vil prøve smokk, men skal vente til han er blitt 5 dager også.

Han er en snill gutt, gråter ikke mye, ihvertfall ikke så lenge han får ligge hos meg og puppen :) Det eneste er at jeg sover så dårlig og får så ømme brystvorter. I dag kom det faktisk litt blod av den ene. Jeg prøver å gi han så mye pupp han bare vil. Og det er ikke lite :)

Har hørt at det ikke går an å skjemme bort et nyfødt, men er usikker for det om. Vil ikke "ødelegge" han, siden han viste seg å være så flink å sove alene de første dagene til nå.

Skrevet

Jeg er også tilhenger av vognbagen. Den er mye lunere enn den store luftige sengen. I tillegg kan det være kjekt å ha rulle en dyne til en `pølse og ha den rundt hodet til babyen. 

Anonymous poster hash: f4274...250
Skrevet

Vår lillegutt sov også mer for seg selv i "senga si" på sykehuset, så kanskje det er fordi de er litt "slappere" de første dagene etter fødsel eller noe? :P Aner ikke jeg. Men, han trengte ihvertfall enda mer nærhet etter at vi kom hjem :) Hadde han også ofte mellom oss i senga når vi sov. 

Og hvis du ikke har det, kjøp purelan brystvortekrem :) Og jeg tror nok du merker en bedring når du begynner med smokk, ofte har de sugebehov uten at de er sultne :)

Skrevet

Det er helt rett som du sier. Det er umulig å skjemme bort et nyfødt barn :)

De sover best på brystet, fordi det er det eneste de kjenner. De kjenner lukten, hjerterytmen og stemmen din.

Alle andre steder føler de seg utrygge, fordi det er ukjent. Gi ham tid.

Anonymous poster hash: 526f2...932
Skrevet

Min første var sånn. Ville bare sove oppå meg natt og dag. Hun sov også i vogna, men bare når den var i bevegelse. En utrolig slitsom tid, men det gikk seg til etterhvert. Idag er hun en trygg og glad 6åring, som knapt nok har tid til å gi meg en klem... Mitt råd er å gi masse nærhet, det går seg til!!

Anonymous poster hash: 26a3a...129

Skrevet

takk for svarene. mange gode tips her. Skal prøve hver eneste! 

Jeg hater å måte gi han mme når jeg har fullammet  eldste sønnen min. Sitter her og pumper nå for å se hvor mye han får i seg og det er ikke mye  :( stakkars. Håper melkeproduksjonen kommer i gang snart. Brystene er i hvertfall gigantiske og harde. I går var ikke de sånn.

Skrevet

Tenk på at så lenge han har eksistert har han sovnet til dine hjerteslag og din lukt.

Han er helt ny i en diger verden og trenger mamma'n sin varme og nærhet for å føle seg trygg.

Jeg syns ikke du skal stresse med å legge han alene, de første ukene er du alt han kjenner og hos deg føler han seg trygg.

Min minste sov også på brystet til meg og pappa'n de første ukene, men så plutselig trengte han å få sove i fred. Da lagde jeg et lite 'rede' i sengen med tepper og en klut som luktet mamma og da sov han kjempegodt der.

Pass godt på brystene dine, la de få tørke og lufte seg skikkelig mellom måltidene og prøv gjerne å press ut en dråpe melk og smør de med før du legger han til. Såre vorter er grusomt vondt :(

Lykke til og gratulerer med lillegullet.

Anonymous poster hash: a851e...8dd

Skrevet

Mange fine råd her. Mitt er - ikke stress - om han vil sove på deg, prøv å nyt det. De vokser så fort. Og luft, luft, luft puppene! :) Min erfaring er at man ikke skal styre, vaske og smøre de, men lufte, lufte og lufte. I begynnelsen. De herdes raskt. :)

Anonymous poster hash: ceb6a...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...