Gå til innhold

Astma og infeksjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det siste året vært plaget med astmalignende plager i forbindelse med aktivitet. Har fått ventoline og det fungerer veldig bra.

Denne uken ble jeg syk med en helt ordinær forkjølelse onsdag. Natt til fredag begynte jeg å hoste og på morgenen hadde jeg skikkelig problem med pusten. Hørtes ut som en kolspasient ganger hundre. Tungt og puste, piping og rasling, hoste som var så ille at jeg kastet opp og lett feber. Jeg vurderte hele tiden legevakt, men her er det stor pågang i helgene og jeg ville ikke ha maktet å sitte i flere timer og vente. Nå er jeg heldigvis bedre og tungpusten har nesten sluppet taket.

Spørsmålet mitt til dere astmatikere er om det er vanlig å bli så redusert og dårlig i pusten av en ordinær forkjølelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mannen min er det vanlig. Han blir veldig syk, og har liggende noen spesielle tabletter han kan ta hvis det knyter seg helt. Hans forkjølelser glir lynraskt over til lungebetennelse også. I de fem år jeg har kjent ham har han måttet legges inn to ganger, og hatt et par turer på legevakten midt på natten. En gang sluttet han helt å puste på sykehuset. De gir en eller annen sprøyte som åpner lungene. Det er ikke uvanlig at han må sove sittende hvis han blir syk.

Skrevet

Mange astmatikere blir helt slått ut av forkjølelse ja. Guttungen her ble lagt inn på sykehus to ganger pga det, før vi begynte fast med medisiner i vinterhalvåret.

Skrevet

Takk for svar begge to. Det var ikke hyggelig lesing, men meget informativt. :( 

Jeg ser at jeg må ta meg en legetime for å få noe mere utredning og medisinering, for dette har vært noe av det tøffeste jeg har vært gjennom, og det sier ikke rent lite. Man blir veldig sårbar når pusten blir så påvirket. Tenker med gru på de som får astmaanfall. Det må være helt forferdelig traumatisk. :(

Skrevet

Ja, du bør absolutt utredes skikkelig. Vi er på det punktet at vi ikke kan delta i diverse sammenkomster hvis det kommer syke folk dit. Har slektninger som nesten alltid drar med seg syke barn, så vi har flere ganger måttet avlyse på vei til feiringer fordi noen ringer og tipser om at de har gjort det igjen. Når vår sønn er syk må faren holde avstand og sover faktisk på gjesterommet for å slippe besøk av sykt barn om natten. Ikke gøy, men det går.

Skrevet

Siden du har blitt markant værre enn du har vært før, hvis jeg forstod deg riktig, så er det viktig å få sjekket opp. Jeg sier ikke dette for å skremme, men da pappas astma plutselig forværret seg viste det seg å være lungekreft.

Men sannsynligvis trenger du bare andre/mer medisiner :)

Skrevet

Ja, du bør absolutt utredes skikkelig. Vi er på det punktet at vi ikke kan delta i diverse sammenkomster hvis det kommer syke folk dit. Har slektninger som nesten alltid drar med seg syke barn, så vi har flere ganger måttet avlyse på vei til feiringer fordi noen ringer og tipser om at de har gjort det igjen. Når vår sønn er syk må faren holde avstand og sover faktisk på gjesterommet for å slippe besøk av sykt barn om natten. Ikke gøy, men det går.

Uff så tøft for dere alle. Og fryktelig dårlig gjort av de som drar med seg syke familemedlemmer tross historien til mannen din. :angry:

Siden du har blitt markant værre enn du har vært før, hvis jeg forstod deg riktig, så er det viktig å få sjekket opp. Jeg sier ikke dette for å skremme, men da pappas astma plutselig forværret seg viste det seg å være lungekreft.

Men sannsynligvis trenger du bare andre/mer medisiner :)

Ja jeg har kun hatt plager i forbindelse med fysisk aktivitet før, så dette var veldig overraskende. Legen var heller ikke sikker på om diagnosen var riktig, da jeg ikke hadde dårlig nok pef-verdi. Men nå er det vel ingen tvil lenger er jeg redd. :(

Skrevet

Ved astmaanfall blir du prioritert på legevakten... Ved anfall bør lege kontaktes, man kan faktisk dø av astma.

Anonymous poster hash: 4e66c...99d
Skrevet

Ved astmaanfall blir du prioritert på legevakten... Ved anfall bør lege kontaktes, man kan faktisk dø av astma.

Anonymous poster hash: 4e66c...99d

Ja jeg er klar over at man prioriteres ved anfall, men jeg var bare veldig tungpustet. Hadde det fortsatt forverret seg ville jeg naturligvis tatt kontakt med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...