Lykkemamma26 Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Hei. Har en sønn på 8 mnd og han har ei tante (søster til mannen min) og to onkler (mine brødre) Ti av disse har kjæreste, men disse kaller vi kun med navn, rett og slett fordi det er nylige forhold og unaturlig for oss og kalle de onkler og tanter.. Men.. Mannen min har to tanter på sin fars side som kaller seg selv tanter for "Gud og hvermann", da barna til deres kusiner, fettere, venninner, tremenninger og omtrent alle andre føles det som.. Og nå min sønn.. Jeg vil i utgangspunktet at min sønn kun skal kalle sin ordentlige tante og ordentlige onkler for dette og ønsker ikke at de skal kalle seg tantene hans, da de faktisk ikke er det.. Jeg har prøvd å få dette frem på en diskret måte, ved at jeg kun kaller de navnet deres når sønnen min skal til de, men dette velger de nok å overse, da de fortsetter å kalle seg "tante" ditt og datt.. Hvordan få frem dette uten å virke for uhyggelig..? Det er jo bare en bagatell sikkert, men jeg har hele tiden vært opptatt av at ikke "alle" skal være tante og onkler og ønsker at dette skal respekteres.. Noen forslag? Mvh Lykkemamma
Januars lykkeliten Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Vær glad du ikke har barn med en fra Somalia der kaller alle seg brødre, søstre, tanter og onkler. Tror ikke du kan formidle dette uten å være direkte. Si først at du på ingen måte mener dette dårlig, men sånn og sånn. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er viktig for deg da. Men det spiller jo ingen rolle. Syns det må være fantastisk at flere føler seg nære nok mine barn til å kalle seg tante. Barn er ganske nyanserte av seg. Ikke noe problem å formidle at det er tante det og det som er ordentlig tante. Mens den andre er en leketante.
Violetsky Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 I min familie kaller vi tanter og onkler til foreldrene også tante og onkel. Altså min fars tanter er også mine tanter :-) Egentlig er de gammeltanter, men jeg og mine søsken kaller de "Tante ****".
Christine209 Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Sier det samme som hun over:) Kalte søskena kjærester med fornavn frem til jenta vår begynte å prate, siden de var relativt nye kjærester da. Når hun begynte å prate spurte vi om de ville bli kalt tante/onkel. Nå er hun 3 år og har en "ekstra" tante og onkel
☆☆☆ Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Her er nokre av søskenbarna til mannen tante og onkel også. Kan ikkje skjønne at dei ikkje skal få vere det om dei ønskar det, det er i så fall litt lite raust synes eg.
3 i april Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Ser ikke problemet med og ha " uekte" tante og onkler, det er liksom ikke det samme som mormor/farmor/morfar/farfar.
beibilykke Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Er ikke det bare koselig da jeg har vokst opp med å si tante ***** og onkel***** til min far og mors søsken og dems ektefeller. Så om min datter treffer f.eks min tante kari så er det også hennes tante kari eller "gamle tanta" som noen av dem selv kaller seg for Jeg syns det er viktig med tante og onkel siden det skaper en fin tilhørighet innad i familien og slektskap. Min mann din bror sine barn f.eks kaller meg og min mann ved navn.jeg syns det er litt kjedelig at de ikke sier tante og mitt navn og onkel og hannes navn. Jeg bruker konsekvent bare tante npr det er snakk om min søster til mitt barn men tante og navn til inngifte men så sier vi onkel ved navn siden det da er 3 ekte onkler men kun en ekte tante om dere skjønner! Hehe Så min konklusjon, kan ikke dette kvinnfolke bare få kalle seg for tante.det betyr jo tydligvis noe for henne du vet jo at hun ikke ER det liksom.og det vet hun nok selv og!
chriss04 Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 I mannens familie: 5 brødre, 2 søstre + kone til en bror. I min familie: 4 søstre, 1 bror + to ektemenn. Vi kommer også til å kalle min bestevenninne og hennes forlovede for tante og onkel, da vi er så gode venner at de blir tatt som familie. Her blir det mange tanter og onkler med andre ord :-)
Liada Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har alltid kalt min mor og far sine tanter og onkler for tante og onkel. Jeg synes det er veldig koselig med litt "ekstra" av dem, pluss at vi alle skjønner med en gang hvem det er snakk om når jeg sier tante jenny og ikke bare jenny. Jeg fikk jo også ofte forklart at det var mor og far sine egentlige tanter. Min mor blir også kalt tante av barna til mine søskenbarn, noe hun setter utrolig pris på Mine nieser og nevøer begynte ikke å kalle mannen min for onkel før vi forlovet oss. De var forsatt ganske små, så jeg regner egentlig med at de ikke kan huske at de kalte ham noe annet en onkel. Jeg synes det var helt greit at de ventet med å kalle ham onkel, i tillfelle det hadde blitt slutt og kommet noen andre inn i bildet så kan det bli forvirrende med at noen er onkel og så ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå