Gå til innhold

Dere som presterer å skrive "hvem kredittkort..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker dere slik også? Er dere norske og har fullført norsk grunnskole? Hvor gamle er dere? Har dere levd i så mange år og sagt "hvem kredittkort, hvem skole, hvem kanal" uten at noen som helst har nevnt for dere at det heter "hvilken"? Eller går det bare ikke inn?
Helt utrolig at voksne mennesker sitter her inne og skriver slik! Det kan vel ikke ha noe med dysleksi å gjøre, det tror jeg ikke noe på! Dette er jo blanding av to helt forskjellige ord...

Anonymous poster hash: b5744...44e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de er så glade i kredittkortene sine at de ser på dem som levende vesner? Litt som med små barn og bamser. ;)

Skrevet

Kanskje det har med dialekt å gjøre. På samme måte som at det for meg er unaturlig å si/skrive f.eks. jenta. 

Jeg sier og skriver jenten. 

Hunkjønn eksisterer ikke i min dialekt.

Anonymous poster hash: 1abae...125
Skrevet

Det er dialekt. Kanskje du burde gå tilbake til skolebenken selv for å lære litt om dialekter? For dette lærte jeg om på skolen min.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at dialekter ikke gjør seg skriftlig og at som om noen sier "hvem bil er det?", så bør de klare å skrive "hvilken bil er det".

Anonymous poster hash: 7f47f...eec
Skrevet

Det er dessverre slik at hvem for hvilken er utbredt i flere dialekter på østlandet. Det er ikke korrekt norsk å bruke det, men bare vent og se, på linje med en del andre ting som også brukes ukorrekt, så blir det nok snart godkjent å skrive.

Dessverre, for jeg for også helt fnatt av å lese det.

Skrevet

Grenlandsdialekt...og sikkert flere andre steder og :)

Anonymous poster hash: 9e807...12e

Skrevet

Men dialekt er ikke skriftspråk!

Anonymous poster hash: 9af0b...c9c
Skrevet

Min samboer sier hvem noen ganger når jeg sier hvilket. Men han er oppegående nok til å vite forskjell på talespråk og skriftspråk da.

Skrevet

Det er riktig at det både i Østfold og Vestfold er mange som bruker hvem der det skal være hvilken/hvilket, men det er likevel galt! Jeg skal ærlig innrømme at jeg brukte det galt helt til en kamerat påpekte det da jeg gikk på videregående..

Anonymous poster hash: 91beb...7e5

Skrevet

Kanskje dette er årsaken til at ein treng sidemål i skulen?

Eg skriv like godt både nynorsk(og det liknar ikkje så mykje på mitt daglege språk) og bokmål(som eg ikkje i heile teke har i daglegtale). Her kan eg skrive den første setninga slik eg ville sagt det: "Eg skrive like godt både nynorsk(og det ligna ikkje så mykkje på mitt daglige språk) og bokmål(som eg omtrent ikkje i heile tatt har i dagligtale). Vi brukar i tillegg ein del bokmålsord, men det er dialekt(eigentleg ikkje bokmål), og ikkje korrekt skrivemåte.

Nå slår jeg over til bokmål, sånn at dere ser jeg kan skrive det også. 

"Hvem kredittkort" kan godt være dialekt, men uansett må man kunne korrekt skrivemåte og rette ord å bruke når man skriver. Hva man sier lokalt er en helt annen sak. Jeg har mange ord i min dialekt som jeg ikke kan bruke når jeg skriver. Dette er noe man faktisk lærer på skolen, og da barneskolen.

Anonymous poster hash: e5549...ee9
Skrevet

Dialekt. Mange som sier det her jeg bor. Men selvfølgelig skriver jeg det ikke. Stor forskjell!

Anonymous poster hash: 51b22...2c9

Skrevet

Her jeg bor bruker de fleste hvem i slike setninger. Skriver hvilken da.

Skrevet

Nå heter det ikke "hvilken kredittkort" heller da, men hvilket. Så der lærte HI her noe nytt også! :)

Anonymous poster hash: 51579...a38

Skrevet

Nå heter det ikke "hvilken kredittkort" heller da, men hvilket. Så der lærte HI her noe nytt også! :)

Moahaha. in your face HI!

Anonymous poster hash: 3d15a...210

Skrevet

Moahaha. in your face HI!

Anonymous poster hash: 3d15a...210

;)

Skrevet

Det er nok dialekt. Men en bør klare å skille mellom dialekt og skriftspråk. Irriterer meg feks grønn over trøndere som skriver "jeg var til mormor" (altså HOS mormor) på bokmål - på trøndersk ville man sagt "æ va te mormor" og det er jo greit. Men ikke oversett dialekt please.

Anonymous poster hash: ec2e9...1af

Skrevet

Jeg skriver det mest for å irritere... *mohahahahahahah*

Anonymous poster hash: a1b2f...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...