Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #1 Skrevet 20. september 2013 Jeg leser litt på nettet om mødrehjem, og for meg virker det som at alle som er på mødrehjem blir fratatt barna sine? Finnes det noen gode opplevelser og resultater av mødrehjem? Anonymous poster hash: 76609...478
Gilette Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Nei de færreste blir fratatt sine barn når de har vært på mødrehjem Jobbet på ett i en periode og det vi gjør er å veilede foreldrene slik at de skal bli bedre egnede foreldre
☆☆☆ Skrevet 20. september 2013 #3 Skrevet 20. september 2013 Nei, det er ofte eit alternativ til å ta barnet. Mødrene får opplæring og støtte for å bli i stand til å ta vare på barnet sjølv. Klart at det hender at ein mislukkast, men målet er at barnet skal bli verande hjå foreldra.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Jeg jobber i barnevernet og har vært med på å få mange foreldre på mødrehjem. Svært sjelden har dette endt med at vi må ta barnet. Anonymous poster hash: f85f2...2fb
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 De færreste blir fratatt barna sine, men de som blir fratatt barna er de som roper høyest, blogger om det og går til media. En som har blogget om mødrehjem OG som kom hjem med barnet er Anette - http://anettes92.blogg.no/ - hun ble fratatt baby nesten rett etter fødsel og vant i fylkesnemda mot at hun ble plassert på mødrehjem med babyen. Hun var på mødrehjem og kom hjem igjen med baby også Anonymous poster hash: 0790b...e2b
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #6 Skrevet 20. september 2013 Jeg har hørt rykter om at Sudmannske i Bergen "stjeler barn som ravner". Noen med erfaring? Eller kun et rykte? Jeg vet kun om ett menneske som har vært der, og hun ble riktignok fratatt barnet. Anonymous poster hash: 0bd48...605
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #7 Skrevet 20. september 2013 De færreste blir fratatt barna. Har selv vært på mødrehjem for en kort periode og de fleste som var der fikk ha barna i ettertid. Anonymous poster hash: febd4...ce1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Kjenner ei som havnet på mødrehjem grunnet barnefar. Familie av bf som ville ødelegge og meldte han for en del tull. Hun havnet på mødrehjem de 4-5 første mnd av barnets liv, fram til far hadde vært innom litt psykologer og "frifunnet" seg. Så fikk hun komme hjem. Var aldri snakk om å ta barnet. Det jeg syns var rart i den saken var at far ikke kunne flytte ut fra henne så hun kunne bo hjemme. Men de skulle vel gjøre alt de kunne for å holde far unna. Stakkars jente;( Anonymous poster hash: 606d4...910
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 Det er i underkant av 2% av alle barnevernsaker som ender med omsorgsovertakelse. Tallet burde ifølge forskningen være rundt 10% men det er og skal være svært vanskelig å gå til et så alvorlig skritt. Så nei, de fleste som er på mødrehjem mister ikke omsorgen. Anonymous poster hash: d9933...30f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 Det er i underkant av 2% av alle barnevernsaker som ender med omsorgsovertakelse. Tallet burde ifølge forskningen være rundt 10% men det er og skal være svært vanskelig å gå til et så alvorlig skritt. Så nei, de fleste som er på mødrehjem mister ikke omsorgen. Anonymous poster hash: d9933...30f Den statistikken vet jeg om en som trenger å se. Hun har erklært krig mot barnevernet i Norge. Så hun trenger å se litt fakta. Har du noen link til statistikken? At det faktisk kun er under 2%? Anonymous poster hash: 0bd48...605
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Det er i underkant av 2% av alle barnevernsaker som ender med omsorgsovertakelse. Tallet burde ifølge forskningen være rundt 10% men det er og skal være svært vanskelig å gå til et så alvorlig skritt. Så nei, de fleste som er på mødrehjem mister ikke omsorgen. Anonymous poster hash: d9933...30f Den statistikken vet jeg om en som trenger å se. Hun har erklært krig mot barnevernet i Norge. Så hun trenger å se litt fakta. Har du noen link til statistikken? At det faktisk kun er under 2%? Anonymous poster hash: 0bd48...605 Nei, har desverre ikke link... er info jeg har fått oppgjennom årene fra forelesere og fagfolkfolk i bransjen. -mot de som har erklært "krig" mot barnevernet spiller det desverre ingen rolle hva som er sant eller ikke, en vil ikke nå frem uansett... De fremstillingene mange kommer med på slike "hate-barnevernet-sider" er milevis fra den reelle historien, men det kommer jo aldri frem grunnet taushetsplikten til barnevernet... Anonymous poster hash: d9933...30f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Det er i underkant av 2% av alle barnevernsaker som ender med omsorgsovertakelse. Tallet burde ifølge forskningen være rundt 10% men det er og skal være svært vanskelig å gå til et så alvorlig skritt. Så nei, de fleste som er på mødrehjem mister ikke omsorgen. Anonymous poster hash: d9933...30f Den statistikken vet jeg om en som trenger å se. Hun har erklært krig mot barnevernet i Norge. Så hun trenger å se litt fakta. Har du noen link til statistikken? At det faktisk kun er under 2%? Anonymous poster hash: 0bd48...605 Nei, har desverre ikke link... er info jeg har fått oppgjennom årene fra forelesere og fagfolkfolk i bransjen. -mot de som har erklært "krig" mot barnevernet spiller det desverre ingen rolle hva som er sant eller ikke, en vil ikke nå frem uansett... De fremstillingene mange kommer med på slike "hate-barnevernet-sider" er milevis fra den reelle historien, men det kommer jo aldri frem grunnet taushetsplikten til barnevernet... Anonymous poster hash: d9933...30f "Ved utgangen av 2012 var vel 38 700 barn og unge registrert som mottakar av tiltak frå barnevernet. Dette er om lag 700, eller under 2 prosent, fleire enn året før. Av barna med tiltak var 36 prosent eller 13 900 barn og unge plassert utanfor familien, enten som hjelpe- eller omsorgstiltak" http://www.ssb.no/barneverng/ Det står ikke hvor mange prosent som er plassert på samtykke og hvor mange som er på tvang, men samlet er det ca.13% av barna som mottar hjelpetiltak eller omsorgstiltak som er plassert utenfor hjemmet. Og med tanke på at mange barn er plassert på institusjon med samtykke fra foreldrene så er nok denne gruppen den største. Anonymous poster hash: 0790b...e2b
skjotta Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Regnes kanskje avlastningshjem også under disse 13%? Det er i underkant av 2% av alle barnevernsaker som ender med omsorgsovertakelse. Tallet burde ifølge forskningen være rundt 10% men det er og skal være svært vanskelig å gå til et så alvorlig skritt. Så nei, de fleste som er på mødrehjem mister ikke omsorgen. Anonymous poster hash: d9933...30f Den statistikken vet jeg om en som trenger å se. Hun har erklært krig mot barnevernet i Norge. Så hun trenger å se litt fakta. Har du noen link til statistikken? At det faktisk kun er under 2%? Anonymous poster hash: 0bd48...605 Nei, har desverre ikke link... er info jeg har fått oppgjennom årene fra forelesere og fagfolkfolk i bransjen. -mot de som har erklært "krig" mot barnevernet spiller det desverre ingen rolle hva som er sant eller ikke, en vil ikke nå frem uansett... De fremstillingene mange kommer med på slike "hate-barnevernet-sider" er milevis fra den reelle historien, men det kommer jo aldri frem grunnet taushetsplikten til barnevernet... Anonymous poster hash: d9933...30f "Ved utgangen av 2012 var vel 38 700 barn og unge registrert som mottakar av tiltak frå barnevernet. Dette er om lag 700, eller under 2 prosent, fleire enn året før. Av barna med tiltak var 36 prosent eller 13 900 barn og unge plassert utanfor familien, enten som hjelpe- eller omsorgstiltak" http://www.ssb.no/barneverng/ Det står ikke hvor mange prosent som er plassert på samtykke og hvor mange som er på tvang, men samlet er det ca.13% av barna som mottar hjelpetiltak eller omsorgstiltak som er plassert utenfor hjemmet. Og med tanke på at mange barn er plassert på institusjon med samtykke fra foreldrene så er nok denne gruppen den største. Anonymous poster hash: 0790b...e2b
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Jeg har hørt rykter om at Sudmannske i Bergen "stjeler barn som ravner". Noen med erfaring? Eller kun et rykte? Jeg vet kun om ett menneske som har vært der, og hun ble riktignok fratatt barnet. Anonymous poster hash: 0bd48...605 Av de jeg kjenner her i Bergen som har vært på Sudmannske, har blitt fratatt barna sine, selv om flere av de var oppegående og flinke foreldre. Anonymous poster hash: 30f4e...90c
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Jeg kom hjem med toppkarakter med ungene mine. :-\ :-) Anonymous poster hash: a63e0...674
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #16 Skrevet 21. september 2013 Jeg lurer på hvorfor mødre havner på mødrehjrm. Jeg kan skjønne at unge mødre på 15-16 trenger veiledning og litt hjelp til å få inn rutiner og skjønne hvilke behov som må dekkes, men hvilke egenskaper mangler hos en voksen dame som får valget mellom omsorgsovertakelse og mødrehjem ? Det må jo være noe bv ser etter, sånn konkret? Anonymous poster hash: 7af2b...c69
Fullrulle86 Skrevet 21. september 2013 #17 Skrevet 21. september 2013 Jeg lurer på hvorfor mødre havner på mødrehjrm. Jeg kan skjønne at unge mødre på 15-16 trenger veiledning og litt hjelp til å få inn rutiner og skjønne hvilke behov som må dekkes, men hvilke egenskaper mangler hos en voksen dame som får valget mellom omsorgsovertakelse og mødrehjem ? Det må jo være noe bv ser etter, sånn konkret?Anonymous poster hash: 7af2b...c69 En voksen dame kan da vel som en ung en mangle kunnskap om de grunnleggende behovene et spedbarn har! Viss dama f.eks, aldri har opplevd å få denne omsorgen selv, er det vanskelig å vite hvordan hun skal håndtere ulike situasjoner! Lav kunnskap trenger absolutt ikke ha med alder og gjør.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #18 Skrevet 21. september 2013 Nei vert der selv og gutten er 13 nå har 2 gutter til på 7 og 3 og,men barnevernet har ikke vert i bilde hos dem. Kun til gutten var 4 år men er veldig takknemlig for hjelpen dette var i Østfold. Anonymous poster hash: 40d2d...0fa
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Det er jo hvis man er i tvil om mors omsorgsevner at man får plass på mødrehjem. Er man sikker på at omsorgen ikke er god nok, blir det behandlet i fylkesnemda uten å ha vært innom mødrehjem først. Mødre som får plass på mødrehjem er ikke alltid unge. Det kan være (eks)rusmisbrukere, damer som har slitt med psykiske problemer, mødre som er lettere psykisk utviklingshemmet, som har levd i voldelige forhold. Kort sagt - damer som noen har bekymret seg for og der man ønsker å se om barnet blir godt nok ivaretatt og om mor kan tilegne seg tilstrekkelige omsorgsevner gjennom daglig veiledning. Jeg tror det stemmer at det varierer i hvor stor grad barn og mor flytter hjem sammen fra ulike mødrehjem. Har vært borti mødrehjem der de ansatte over tid har opparbeidet en frustrasjon over "talentløse" mødre og der miljørapporter og kartlegginger ender opp med at omsorgsovertalelse anbefales. En slik rapport vil naturlig nok veie tungt i fylkesnemda. Det er kanskje ikke så rart dersom konklusjonen blir omsorgsovertakelse i en del saker, det er jo mødre man er sterkt i tvil om klarer oppgaven som blir tilbudt plass på mødrehjem. De andre blir tilbudt hjelpetiltak i hjemmet. Anonymous poster hash: f7d09...919
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 Da bv kom inn i vårt hjem, ble jeg også forespeilet statistikken med 2% overtagelser. Men da jeg ikke orket langvarige hjelpetiltak i hjemmet, ble de sinte og sendte saken til nemnda. Og vi tapte... Har aldri vært snakk om noe mødrehjem her. Anonymous poster hash: f459f...b8f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #21 Skrevet 21. september 2013 Lurer på hva som skal til for å havne på mødrehjem? Har faktisk aldri hørt om det Anonymous poster hash: 86a78...c67
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #22 Skrevet 21. september 2013 Lurer på hva som skal til for å havne på mødrehjem? Har faktisk aldri hørt om det Anonymous poster hash: 86a78...c67 Mødrehjem er et hjelpetiltak i barnevernet der mor, far og baby (og eventuelle søsken) kan bo på et familiesenter og få hjelp til å gi god og adekvat omsorg for barnet. Det er også for å se om foreldrene kan eller kan bli i stand til å ta vare på babyen alene etter endt opphold. Anonymous poster hash: 0790b...e2b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #23 Skrevet 21. september 2013 Lurer på hva som skal til for å havne på mødrehjem? Har faktisk aldri hørt om det Anonymous poster hash: 86a78...c67 Mødrehjem er et hjelpetiltak i barnevernet der mor, far og baby (og eventuelle søsken) kan bo på et familiesenter og få hjelp til å gi god og adekvat omsorg for barnet. Det er også for å se om foreldrene kan eller kan bli i stand til å ta vare på babyen alene etter endt opphold. Anonymous poster hash: 0790b...e2b Ok. Takk for svar. Rart jeg aldri har hørt om dette. Så det er for de som ligger i grenseland for å bli tatt i fra barna? Anonymous poster hash: 86a78...c67
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #24 Skrevet 21. september 2013 Lurer på hva som skal til for å havne på mødrehjem? Har faktisk aldri hørt om det Anonymous poster hash: 86a78...c67 Mødrehjem er et hjelpetiltak i barnevernet der mor, far og baby (og eventuelle søsken) kan bo på et familiesenter og få hjelp til å gi god og adekvat omsorg for barnet. Det er også for å se om foreldrene kan eller kan bli i stand til å ta vare på babyen alene etter endt opphold. Anonymous poster hash: 0790b...e2b Ok. Takk for svar. Rart jeg aldri har hørt om dette. Så det er for de som ligger i grenseland for å bli tatt i fra barna? Anonymous poster hash: 86a78...c67 Det er for de som ligger i grenseland og det gjelder stort sett nyfødte, og små, babyer. Anonymous poster hash: 0790b...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå