Gå til innhold

Hva kan skje om jeg tar mer enn 4 gr paracet/døgn i noen dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller oftere enn hver 6.time? Det er kun snakk om noen dager.

Anonymous poster hash: 88da3...2dc

Fortsetter under...

Skrevet

4 gram eller 4 ganger Paracet (dose?) i løpet av noen dager? Altså hva er totaldose? Det er mange som står på 3-4 gram paracet til dagen mot smerter. 3 gram sier Felleskatalogen, 4 gram gis noen ganger på sykehus/etter avtale med lege.

Anonymous poster hash: 24d51...dd9
Skrevet

Du kan vel få alvorlig leversvikt/skade av overdose?

Anonymous poster hash: ee80f...173

Skrevet

Sansynlogvis går det fint om det berre er nokre dagar, men du kan øydelegge leveren din.

Om du treng meir smertestillande enn maxdose er det på tide å oppsøke lege uansett..

Skrevet

Du kan få leverskade og forgiftning pga overdosering. Det er svært lite paracetamol som skal til før det er skadelig, og potensielt dødelig. Ta kontakt med lege. Du skal ikke overskride fire gram paracetamol i døgnet, selv om det bare er få ganger.

Hilsen farmasøyt

Anonymous poster hash: d0255...17f

Skrevet

Det var 4 gram som døgndose jeg tenkte på.

Jeg har vært gjennom en øreoperasjon i går, skrevet ut idag. Har fått beskjed om at jeg kan ta 1 gr paracet x 4/dag pluss 600 mg ibux x 4/dag. Men det gjør fortsatt vondt, jeg sliter skikkelig...! Blør ikke eller noe, så alt er som normalt sånn sett, men har veldig veldig vondt...

Annonse

Skrevet

Jeg har vært gjennom en øreoperasjon i går, skrevet ut idag. Har fått beskjed om at jeg kan ta 1 gr paracet x 4/dag pluss 600 mg ibux x 4/dag. Men det gjør fortsatt vondt, jeg sliter skikkelig...! Blør ikke eller noe, så alt er som normalt sånn sett, men har veldig veldig vondt...

Då treng du nok sterkare smertestillande, ikkje potensielt skadelege dosar av smertestillande som ikkje tek bort smertene dine.

Kontakt lege.

Skrevet

Då treng du nok sterkare smertestillande, ikkje potensielt skadelege dosar av smertestillande som ikkje tek bort smertene dine.

Kontakt lege.

Ja, du har nok rett i det. Jeg får se om jeg får tatt en telefon til legevakta, bare så kjedelig at det er halvannen time å kjøre dit. Kan jeg evt få mannen til å hente for meg, eller tror dere jeg må dit selv? (Vet ikke om jeg orker å kjøre hele veien alene, men noen må være hjemme med barna også...) Det ordner seg vel.

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Kontakt lege.

Ja, du har nok rett i det. Jeg får se om jeg får tatt en telefon til legevakta, bare så kjedelig at det er halvannen time å kjøre dit. Kan jeg evt få mannen til å hente for meg, eller tror dere jeg må dit selv? (Vet ikke om jeg orker å kjøre hele veien alene, men noen må være hjemme med barna også...) Det ordner seg vel.

Takk for svar alle sammen!

Vanskelig å seie korleis dei gjer det på di lokale legevakt, men eg har henta medisinar for andre.
Skrevet

Går helt fint noen døgn,men 4 gr i døgnet bør holde. Levde på det i to uker etter ks, med sterke smerter, og 4 gr holdt akkurat. Skal 10gr til for overdose.

Anonymous poster hash: 25ef1...7df

Skrevet

Går helt fint noen døgn,men 4 gr i døgnet bør holde. Levde på det i to uker etter ks, med sterke smerter, og 4 gr holdt akkurat. Skal 10gr til for overdose.

Anonymous poster hash: 25ef1...7df

Problemet er at ein ikkje kan seie sikkert kor grensa til HI går, det er litt individuelle forskjellar på kor grensa for skade går. Sannsynligvis går det bra, men det er dumt å ta sjansen.

Og så er det også slik at når du har nådd maxdose vil du ikkje oppnå så mykje ved å ta meir. Effekta aukar opp til max, for deretter å flate ut. Biverknadene flatar derimot ikkje ut, men fortsetter å auke.

Eit siste moment er at det finst gode medikament å bruke når paracet må gi tapt, derfor er det greit å kontakte lege slik at ein får hensiktsmessig behandling.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg skal holde meg til de 4 grammene i døgnet (jeg visste vel innerst inne at det var det jeg burde), bite tennene sammen og prøve å holde ut de første dagene nå. Heldigvis har jeg en snill og god mann som tar med seg barna i lekeland og til besteforeldre i morgen, så kan jeg være hjemme og slappe av alene noen timer.

Igjen: takk for svar! Setter stor pris på det!

hi

Skrevet

Som Stjerna skriver så hjelper det ingenting for deg å overskride maxdosen på paracetamol. Dette medikamentet har et tak, dvs det kan lindre inntil en viss grad. Du får like god smertelindring av 1 gram paracet hver sjette time som av 10 gram (bortsett fra at 10 gram tar knekken på leveren din). Et smertestillende medikament uten tak er f eks morfin. 40 mg morfin tar vekk mye mer smerte enn 10 mg. Du oppnår altså ingen verdens ting ved å ta enda mer paracet (annet enn potensiell leverskade).

God bedring til deg!!

Hilsen sykepleier

Anonymous poster hash: ad97d...ca2

Annonse

Skrevet

Et spørsmål: Du tar Ibux og Paracet samtid, ikke sant? Det er slik det er ment at du skal gjøre det. De to er fine i kombinasjon.

Skrevet

Det kommer vel mye an på status på lever i forkant og..

Vet om en som døde av organsvikt etter å ha tatt Paracet over lengre tid mot smerter ved gjenstridige halsbetennelser. Han fikk ikke fjerne mandlene sine. Bra jobba helsenorge!

Anonymous poster hash: 1f07a...ca3

Skrevet

Går helt fint noen døgn,men 4 gr i døgnet bør holde. Levde på det i to uker etter ks, med sterke smerter, og 4 gr holdt akkurat. Skal 10gr til for overdose. Anonymous poster hash: 25ef1...7df

Problemet er at ein ikkje kan seie sikkert kor grensa til HI går, det er litt individuelle forskjellar på kor grensa for skade går. Sannsynligvis går det bra, men det er dumt å ta sjansen.

Og så er det også slik at når du har nådd maxdose vil du ikkje oppnå så mykje ved å ta meir. Effekta aukar opp til max, for deretter å flate ut. Biverknadene flatar derimot ikkje ut, men fortsetter å auke.

Eit siste moment er at det finst gode medikament å bruke når paracet må gi tapt, derfor er det greit å kontakte lege slik at ein får hensiktsmessig behandling.

Hvor har du det fra at analgisk effekt flater ut, mens bivirkningene tiltar?

Anonymous poster hash: f1f6f...e24

Skrevet

Jeg fikk 3 voltaren og 5 eller 6 grammere med paracet etter fødselen. Etter mange uker spurte jeg fastlegen om det var skadelig. De sa jeg skulle ta det jeg trengte. Ikke tenke på varigheten.

Skrevet

Tusen takk for svar, damer :)

Har kommet meg greit gjennom natten, og dagen idag skal gå bra når mannen tar med barna ut en del timer. Tror smertene begynner å bli litt mindre nå også, så da skal nok dette gå bra.

hi

Skrevet

Et spørsmål: Du tar Ibux og Paracet samtid, ikke sant? Det er slik det er ment at du skal gjøre det. De to er fine i kombinasjon.

Jeg har fått beskjed om å ta Paracet og Ibux sammen i to-tre dager.

hi

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ta Paracet og Ibux sammen i to-tre dager.

hi

Ja, nemlig. Det er slik man gjør mot akutte betennelsestilstander med vonde smerter. Selv har jeg fått foreskrevet kombinasjon av Paralgin Forte og Ibux 600 mg, men dette også for en kortere periode. Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Det går bedre enn det gjorde i går. Smertene er ikke like intense, så det er bra.

Nå føler jeg at jeg maser veldig, men spør likevel... I kveld har det vært nok å ta 500 mg Paracet og 400 mg Ibux sammen - altså, det er fortsatt vondt, men det er ikke helt forferdelig. Men dette virker i kanskje tre timers tid. Kan jeg gjøre det slik som dette ca tredje eller fjerde hver time også i morgen? Da skal jeg vel ikke ta mer enn døgndosa til Prarcet i alle fall?

Lei for at jeg maser så om dette...

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...