Gå til innhold

Stjele småpenger fra mor og far...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker jeg stjal litt mynter fra jakkelommene/lommebøkene til mine foreldre da jeg var liten (barneskolealder). Disse pengene gikk til godteri :P

Ble aldri oppdaget siden beløpene jeg tok var så små og passet alltid på at det var "mye og ta av" slik at de neppe ville oppdage det.

Nå er sønnen min blitt 10 år og skolen hans ligger sånn til at skoleveien passerer en butikk og en godterikiosk... Sikkert veldig fristende.

Min kjære var å handlet i sted og observerte da guttungen og en kompis med hvert sitt skolebrød i hånden. De gjemte seg og trodde nok at han ikke så dem :)

Min kjære latet som ingen ting og handlet ferdig. 

Da han kom hjem oppdaget vi at en 100-lapp var forsvunnet fra jakkelommen min. De siste par ukene har det forsvunnet litt mynter, men har ikke tenkt videre over det. Vi slenger sånn fra oss overalt og teller ikke over dem akkurat. 

Uansett, det var tydelig at de var skyldig i noe siden de gjemte seg. En normal reaksjon hadde vært å springe bort og be om skyss hjem (lang skolevei) eller penger til en is :)

Så nå sitter vi her og funderer hvordan vi skal gripe dette an. Han ventes hjem om ikke lenge. Gutten er ekstremt dårlig til å lyve og den dårlige samvittigheten han får når han har gjort noe han vet er galt skinner alltid gjennom. 

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så store barn enda, men tenker at det kan være lurt å si ifra at dersom man trenger penger så spørr man, eller så får han oppgaver hjemme slik at han får ukelønn.

Men slenger meg på for å få tips selv ;)

Anonymous poster hash: bb5a7...a00

Skrevet

hva med å si: "Nå som, du er blitt så stor, så trenger du vel litt penger som du kan kose deg med... kanskje vi skal sette opp noen opgaver til deg, så du kan tjene ukelønn."

pappa så deg på butikken i stad, men lurer på hvorfor dere gjemte dere?

gi hn en sjangs til å fortelle sannheten selv!!

Anonymous poster hash: a38f4...719
Skrevet

Jeg er veldig streng på det området. Har nulltoleranse for stjeling og lyving. Spiller ingen rolle hvor stort eller lite beløpet er. Jeg ville tatt er skikkelig oppgjør som "skremmer" ham litt. Hva blir ellers det neste? Litt smånasking fra kompisene? Eller fra butikken?

Anonymous poster hash: 27feb...8ed

Skrevet

Gi han en sjanse til å fortelle sannheten.

Anonymous poster hash: 3ac25...283
Skrevet

Her har alle ukepenger så har sluppet stjeling

Skrevet

Som barn føler man at det å ta en tikroning fra foreldrene som er nokså lett tilgjengelig, blir omtrent det samme som å stjele en kake fra kakeboksen.

Men husker jo den boka om Albert Åberg og fetterne, der det å stjele kaker fra kakeboksen ble sett på som en ganske alvorlig forbrytelse. Det var forresten fra farmoren, da...

Jeg synes vel at i et såpass rikt land som vårt, burde barna få lære seg å administrere en liten ukelønn. Men det er ikke helt bra hvis en kamerat har vært med på å ta 100 kroner fra moras lomme.

100 kroner er mer enn 20 kroner, og hva var kameratens rolle i dette?

Anonymous poster hash: dabe9...646
Skrevet

Hva me å få guttungen til å begynne å jobbe for pengene sine? Daglige gjøremål som skal utføres som ender i ukelønn?

Anonymous poster hash: 15c83...700
Skrevet

Dette bør du slå hardt nedpå.plutselig stjeler han fra kompisen eller hans foreldre.eller på butikken.dette er en skummel start.

Men kan også være hans måte og prøve og få en reaksjon fra dere..hvis d er noe som tilsier at han trenger d

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Han har noen plikter i hjemmet og får ukepenger for det. 

100lappen fant jeg i en annen jakkelomme (huff, den ammetåka). Heldigvis fant jeg ut av det før jeg konfronterte han. Da han kom hjem spurte vi hvorfor han gjemte på butikken. Viste seg at han hadde tatt fra lommepengene sine og regnet med at vi kom til å bli sint hvis vi oppdaget at han kjøpte boller for dem på en hverdag.

Han innrømte at han i forrige uke hadde tatt en 20kroning fra en skuffe for å kjøpe seg is og en del kronestykker uken før der for å handle vannmelontyggiser. 

Enda på visa er at vi hadde en samtale rundt dette med stjeling. Det han har tatt trekker vi fra neste ukelønn. Og vi kommer nok til å slutte å strø rundt oss med småpenger.

Det positive oppi dette er at han i alle fall spanderte på kompisen sin da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...