Gå til innhold

E.coli i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal vi reagere på dette? 

Vi fikk skriv om at to av barna i barnehagen har fått påvist e.coli. Men det er ikke den farlige typen, i følge de ansatte. Likevel, jeg er bekymret. Har ikke lyst til å få en hardnakket mageinfeksjon i hus, særlig ikke nå som jeg prøver å bli gravid. I skrivet sto det bare at vi må være nøye med håndhygiene, både når barna kommer til barnehagen, og når de drar derfra. 

Er det noe annet vi kan gjøre? Har ikke mulighet til å holde barnet hjemme over lengre tid, selv om det er fristende akkurat nå. Uansett har vi lekekamerater fra barnehagen som kommer innom stort sett hver dag, så det har ikke så mye for seg uansett. Smitten kan like gjerne komme fra dem som fra barnehagen.

Føler kanskje jeg overreagerer litt, men jeg er livredd for e.coli, selv om det er en "ufarlig" versjon. Hvordan vet man det? At ikke noen kan bli kjempesyk av den og? Det er ikke langt unna her at to andre barn fikk alvorlig e.coli infeksjon for bare en uke siden og havnet på sykehus. 

Anonymous poster hash: a9ea5...05b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at e.coli er så mangt. Det er nesten slik at så lite informasjon tildekker meir enn det opplyser.

E.coli er den vanlegaste tarmbakteriegruppa hjå dyr og mennesker. Får du urinvegsinfeksjon t.d. er det ofte e.coli frå eigen tarm som skapar infeksjon i urinblæra. Mageinfeksjon kan kome av e.coli frå dyr. Det er enkelte slike bakteriestammar som har ført til HUS hjå barn, ein alvorleg tilstand. Men dei fleste bakteriestammar gjer ikkje det, sjølv om dei kjem frå dyr.

Be om å få betre informasjon om kva for infeksjonar det her dreier seg om. Mest sansynlig er det lite farlig, i og med at tiltaka barnehagen gjer er såpass lite omfattande.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...