Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #1 Del Skrevet 20. september 2013 Har en valp som kan komme, sitte, gi labb. Hun kan også BLI og vente med å spise maten sin til vi sier værsågod. Øver på å snurre rundt og stå på stubbe og å tisse 'på kommando'. Hun er 14 uker. Har lyst til å lære henne mange triks, hun virker veldig oppvakt og lærevillig. Tips til hva vi kan øve på? Hva kan din hund? Anonymous poster hash: fbedb...7c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #2 Del Skrevet 20. september 2013 Lær valpen å å komme når dere roper. Det kommer godt med når dere slipper henne løs i skogen. Anonymous poster hash: fa75b...db5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145701997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #3 Del Skrevet 20. september 2013 Også kan du undersøke om det er en agilityklubb i nærområdet, eller dere kan trene henne til å bli redningshund. Anonymous poster hash: fa75b...db5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elinna Skrevet 20. september 2013 #4 Del Skrevet 20. september 2013 Hunden min kan: - "Snurre". Går i sirkel rund seg selv. - "På plass". Skal sitte tett inntil benet mitt på venstre side - denne synes jeg er veldig grei for å skille mellom at hunden skal komme mot meg når jeg roper vanlig og komme helt inntil meg og sette seg når jeg roper "på plass". - "Pang". Legger seg på siden med hode helt ned, som han er "død". - "Hopp". Hopper opp på brystet mitt med forlabbene (kanskje egentlig ikke så lur kommando). - "Slå av lyset". Denne måtte jeg stoppe med fordi hunden ble så ivrig. Les: stygge merker ved bryteren og litt for ofte mørkt rom da han ikke skulle gjøre det. - "Lukk igjen ...". Da lukker hunden igjen skuffer, dører osv. med labben. - "Gjennom". Går sikk-sakk mellom beina mine. - Trente også mye i starten på overgangen sitt-ligg-sitt-stå i alle mulige kombinasjoner. Jeg lærte hunden min disse tidlig (uten om "pang" det lærte jeg han senere) og de sitter utrolig godt enda. Hunden min er ikke spesielt lærervillig, men ikke helt idiot heller. Jeg har brukt klikkertrening, det er utrolig morsomt og veldig effektivt når hunden først har lært hva et "klikk" betyr. Jeg har også koblet "klikket" til post-it lapper, slik at han vet han er flink når han tar labben på post-it lappen. På den måten har jeg blant annet lært han å lukke skuffer og slå av lys (klistret post-it lapper på skuffer eller lysbryter og han vet at han skal sette labben på slike lapper). Har en annen venninne som blant annet har lært hunden sin "bjeff", "rull rundt", "ta av sokken", "vink", "hva gjør damene på sommeren" (legger seg ned og spriker med beina). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjotta Skrevet 20. september 2013 #5 Del Skrevet 20. september 2013 ett godt tilbakekall som fungerer selv om der løper en katt forbi eller noe i nabobusken lukter utrolig godt er det viktigste og "kuleste" du kan lære en hund. å gå i bånd uten å dra er også ett nyttig "triks" "vent" er viktig når noen kommer på besøk. "stopp" og "legg deg ned og vent på meg" er ufattelig kjekt dersom hunden er løs og plutselig kommer en bil kjørende... videre pleier jeg å lære hunder å følge hånd signaler. ellers er redningshund, sporhund og agillity gode ting for aktive hunder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yzma Skrevet 20. september 2013 #6 Del Skrevet 20. september 2013 Gjem godbiter i huset/hagen så får den brukt nesa si :-) for meg virker det som dere allerede har lært den mye, og bra at grunndressuren sitter før dere går videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #7 Del Skrevet 20. september 2013 Takk for kommentarer og tips! Har tenkt på agility, ja. Redningshund hadde vært bra, men hun kommer til å være veldig liten selv som voksen, så da kan hun kanskje ikke brukes som det? Men kanskje sånn terapi-hund? Hun er veldig snill og glad og positiv til både folk og dyr? Noen som vet hvordan hunder blir terapihunder? HI Anonymous poster hash: fbedb...7c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #8 Del Skrevet 20. september 2013 Vår hund kan mye rart, tror ikke jeg husker alle triksene i farta, men her er noen av dem;De vanlige, som sitt, bli, dekk, kom osv... Vær så god (Før hunden går ut, før den får mat, før den får løpe fritt osv...)Gå ned (funker både ned fra sofaen, ned i andre etasje, om hunden hopper på oss osv)Gå ut (ut av bilen, ut av huset osv)Inn med seg (inn i bilen, inn i huset, i buret osv)På plass (på f.eks tur, hvor hunden er løs og det kommer folk etc., så kommer hunden og stiller seg ved min venstre side)Gå og legg deg (legger seg da på plassen sin, og er vi på besøk eller ute, så roer hunden seg ned av kommandoen, og blir rolig)Gå å tisse (går da på do, både bimmelim og bommelom)Gå i hagen (om hunden er på gårdsplassen etc)Tsj (vet ikke hvorfor det er blitt en slik lyd, det er helt tilfeldig, men hunden "fryser" når vi sier det. Står bom stille og venter på neste kommando)Søk (leter da etter mat, og vi holder på å lære å søke etter ballen)Ellers har vi også lært henne et par unyttige, men morsomme triks. Sitte bamse (hunden sitter nede, og tar forlabbene i været)Gi labb og Andre labbenEr du sulten (slikker seg da rundt munnen før mat, lærte trikset av en venninne. Ganske stilig å se på)Rull rundtIkke noen kommando, men å sette godbit på nesen, og vente på vær så god, så får hunden spise den.På to (hopper da opp på to bein)Hopp opp (hopper da med forlabbene på oss)Sikksakk (løper sikksakk mellom beina våres)Namnam (godbit i vente)Skal vi på tur (ivrig stor pelsdott vi får her da!)Poff! (spiller da død ved å legge seg på siden, med ene labben i været)Gå og ta (om vi kaster noe. Apportering liker hun dårlig, men kunne kommandoen før, men ikke nå lengre, så her er det blitt at hun bare skal ta ting...) Vi bruker mye håndbevegelser fremfor kommandoer, men det er noe hunden har lært etterhvert, da jeg beveger mye på meg når jeg snakker. Hunden har lært å gjenkjenne seg kroppsspråket mitt, så nå trenger vi ikke si noe, men heller gjøre en håndbegevelse. Ellers har vi også mye lyder, som tsj-som jeg nevnte ovenfor, og a-ah! om det er noe hun ikke får lov til. Shhhh for å roe henne (f.eks i nærheten av små barn). Og helt sikkert andre lyder, som jeg ikke husker akkurat nå! Anonymous poster hash: d886f...1c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #9 Del Skrevet 20. september 2013 Når jeg sier sitt, så gjør han det. Når jeg sier gi meg labben, så gjør han det. Og det beste av alt, når jeg sier Hallo fort flere ganger, så begynner den å synge Anonymous poster hash: 5d341...509 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #10 Del Skrevet 20. september 2013 Kontakt er den øvelsen som jeg er mest opptatt av å lære inn valper. Det brukes til alt etterpå. Veldig viktig i agility. Kontakt, ro og passering. Det er selvfølgelig ikke triks, men roten til et godt hundehold ? He he. Kontakt med forstyrrelser kan være veldig moro og Anonymous poster hash: 23135...7d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #11 Del Skrevet 20. september 2013 Og innkalling ! Det skal være kult og spennende å komme til deg. Når den er 14 uker syns den som regel det uansett. Når det blir 8 mnd er ikke det like selvfølgelig lenger. Derfor er det lurt å trene det inn fra starten. Vil anbefale klikkertrening og et godt valpekurs. Bor dere i oslo og omegn vil jeg anbefale familiehunden, eller evt lundquist. Anonymous poster hash: 23135...7d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #12 Del Skrevet 20. september 2013 Vil fraråde folk med store hunder til å læres opp til "gi labb" og hopping opp på eier osv. Litt kjipt med små barn i nærheten hvis en 50 kg hund har lyst å utføre triks uoppfordret.. Jeg har en Chihuahua. Den kan: - Kom hit. - Sitt - Legg seg - Hopp (stå på to på bakbeina og hoppe med dem) - Stopp! (Full stans på stedet, kjekt når man er på tur og møter biler i begge retninger osv.) - Gi labb - Suss (han slikker meg kjapt på panna) - Har begynt å trene på stans ved beinet mitt dersom jeg synes han trekker for mye når vi går tur. Liker ikke at han bykster frem og peser og drar i båndet, selv om han er liten. Han skjønner fort tegninga etter noen stans. Han får ikke røre seg før jeg begynner å gå. Viktig med litt kustus på dem og behandle dem som hunder. Lett å dulle bort en liten hund. Jeg mener det er godt for psyken dems å bli stimulert med lydighetstrening. Føler det er det eneste han trenger å kunne som knøttliten hund. Trenger bare å kremte når han gjør noe han ikke har lov til, så slutter han. Anonymous poster hash: aea76...8cf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145702735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #13 Del Skrevet 20. september 2013 Vil fraråde folk med store hunder til å læres opp til "gi labb" og hopping opp på eier osv. Litt kjipt med små barn i nærheten hvis en 50 kg hund har lyst å utføre triks uoppfordret.. Jeg har en Chihuahua. Den kan: - Kom hit. - Sitt - Legg seg - Hopp (stå på to på bakbeina og hoppe med dem) - Stopp! (Full stans på stedet, kjekt når man er på tur og møter biler i begge retninger osv.) - Gi labb - Suss (han slikker meg kjapt på panna) - Har begynt å trene på stans ved beinet mitt dersom jeg synes han trekker for mye når vi går tur. Liker ikke at han bykster frem og peser og drar i båndet, selv om han er liten. Han skjønner fort tegninga etter noen stans. Han får ikke røre seg før jeg begynner å gå. Viktig med litt kustus på dem og behandle dem som hunder. Lett å dulle bort en liten hund. Jeg mener det er godt for psyken dems å bli stimulert med lydighetstrening. Føler det er det eneste han trenger å kunne som knøttliten hund. Trenger bare å kremte når han gjør noe han ikke har lov til, så slutter han. Anonymous poster hash: aea76...8cf Jeg har en 60 kg hund, og vi har lært å hoppe opp på kommando. Altså, på den som utfører kommandoen. Vi har ALDRI problemer med at dette skjer uoppfordret, nettopp fordi vi har lagt en kommando på det. Vi har små barn, tro meg, hunden har aldri hoppet opp på dem. Gi labb er heller inget problem. Kan de kommandoen godt, skjer ikke trikset uoppfordet. Anonymous poster hash: d886f...1c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145703398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #14 Del Skrevet 20. september 2013 Den hunden jeg hadde en gang kunne: kom Sitt dekk (ligg) på plass gi labb hent (hente ting jeg pekte på) slipp tigge (sitte på bakbeina og vifte med forlabbene) rull rundt ligg død hopp kryp piruett slalåm værsågod vent klar, ferdig, gå! løp fri let ...savner krypet! Anonymous poster hash: 3e9d4...b94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145703470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #15 Del Skrevet 20. september 2013 Vil fraråde folk med store hunder til å læres opp til "gi labb" og hopping opp på eier osv. Litt kjipt med små barn i nærheten hvis en 50 kg hund har lyst å utføre triks uoppfordret.. Jeg har en Chihuahua. Den kan: - Kom hit. - Sitt - Legg seg - Hopp (stå på to på bakbeina og hoppe med dem) - Stopp! (Full stans på stedet, kjekt når man er på tur og møter biler i begge retninger osv.) - Gi labb - Suss (han slikker meg kjapt på panna) - Har begynt å trene på stans ved beinet mitt dersom jeg synes han trekker for mye når vi går tur. Liker ikke at han bykster frem og peser og drar i båndet, selv om han er liten. Han skjønner fort tegninga etter noen stans. Han får ikke røre seg før jeg begynner å gå. Viktig med litt kustus på dem og behandle dem som hunder. Lett å dulle bort en liten hund. Jeg mener det er godt for psyken dems å bli stimulert med lydighetstrening. Føler det er det eneste han trenger å kunne som knøttliten hund. Trenger bare å kremte når han gjør noe han ikke har lov til, så slutter han. Anonymous poster hash: aea76...8cf Jeg har en 60 kg hund, og vi har lært å hoppe opp på kommando. Altså, på den som utfører kommandoen. Vi har ALDRI problemer med at dette skjer uoppfordret, nettopp fordi vi har lagt en kommando på det. Vi har små barn, tro meg, hunden har aldri hoppet opp på dem. Gi labb er heller inget problem. Kan de kommandoen godt, skjer ikke trikset uoppfordet. Anonymous poster hash: d886f...1c9 Så bra at du stoler blindt på hunden din da, hadde jeg aldri turt. Har sett unger som knapt kan gå bli slått i bakken av en ivrig labb. Stoler ikke på min som veier 2 kg heller, derfor holdes han unna babyen. Er derfor jeg mener de trenger rammer, og ikke læres opp til triks som kan huskes på og utføres uten kommando. En hund som har smerter f.eks kan være flink til å skjule det, men bli gretten og tåle lite før den blir fysisk. Kjenner flere som driver med store hunder, de læres aldri opp til sånne triks. Man har seg selv å takke i en evt. situasjon der hunden gjør en tabbe heldigvis. Anonymous poster hash: aea76...8cf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145703650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #16 Del Skrevet 20. september 2013 Vil fraråde folk med store hunder til å læres opp til "gi labb" og hopping opp på eier osv. Litt kjipt med små barn i nærheten hvis en 50 kg hund har lyst å utføre triks uoppfordret.. Jeg har en Chihuahua. Den kan: - Kom hit. - Sitt - Legg seg - Hopp (stå på to på bakbeina og hoppe med dem) - Stopp! (Full stans på stedet, kjekt når man er på tur og møter biler i begge retninger osv.) - Gi labb - Suss (han slikker meg kjapt på panna) - Har begynt å trene på stans ved beinet mitt dersom jeg synes han trekker for mye når vi går tur. Liker ikke at han bykster frem og peser og drar i båndet, selv om han er liten. Han skjønner fort tegninga etter noen stans. Han får ikke røre seg før jeg begynner å gå. Viktig med litt kustus på dem og behandle dem som hunder. Lett å dulle bort en liten hund. Jeg mener det er godt for psyken dems å bli stimulert med lydighetstrening. Føler det er det eneste han trenger å kunne som knøttliten hund. Trenger bare å kremte når han gjør noe han ikke har lov til, så slutter han. Anonymous poster hash: aea76...8cf Jeg har en 60 kg hund, og vi har lært å hoppe opp på kommando. Altså, på den som utfører kommandoen. Vi har ALDRI problemer med at dette skjer uoppfordret, nettopp fordi vi har lagt en kommando på det. Vi har små barn, tro meg, hunden har aldri hoppet opp på dem. Gi labb er heller inget problem. Kan de kommandoen godt, skjer ikke trikset uoppfordet. Anonymous poster hash: d886f...1c9 Så bra at du stoler blindt på hunden din da, hadde jeg aldri turt. Har sett unger som knapt kan gå bli slått i bakken av en ivrig labb. Stoler ikke på min som veier 2 kg heller, derfor holdes han unna babyen. Er derfor jeg mener de trenger rammer, og ikke læres opp til triks som kan huskes på og utføres uten kommando. En hund som har smerter f.eks kan være flink til å skjule det, men bli gretten og tåle lite før den blir fysisk. Kjenner flere som driver med store hunder, de læres aldri opp til sånne triks. Man har seg selv å takke i en evt. situasjon der hunden gjør en tabbe heldigvis. Anonymous poster hash: aea76...8cf Jeg stoler ikke blindt på henne, jeg passer alltid på. Men hun er ekstreeeemt rolig, og ligger stort sett som et slakt over halve stuegulvet! Løfter såvidt på hodet når ungene herjer rundt henne, og de er lært opp til å la hunden ligge i fred når hun ligger på plassen sin. Når de eventuelt lurer seg bort til henne, gjør hun ingenting av det. Hun er bare så rolig og bedagelig av seg. Ute er det en annen ting, ungene får ikke lov til å leke med henne, annet enn å kaste ball og pinner med henne. Hun bruker mye labber og munn i lek. Derfor lærer vi henne slike triks. En mer aktiv hund, som er mer "ukontrollert", altså viltrere og mer aktiv i innelek, ville jeg ikke lært opp til noe sånt, i hvert fall ikke før barna er større. Men er merkelig vi har sååå forskjellig erfaringer om hva folk lærer hundene sine! Min mor er oppdretter, så jeg er vokst opp med store hunder, og da mener jeg ikke bare våre hunder, men er blitt kjent med mange oppdrettere, valpekjøpere osv., og ingen av dem har latt være å lære dem slike triks, med mindre de faktisk har et problem med hund som hopper opp av seg selv (noe vår aldri har gjort, faktisk. Ikke engang om valp). Anonymous poster hash: d886f...1c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144082249-hvilke-triks-kan-hunden-din-tips-til-hva-vi-kan-l%C3%A6re-valpen/#findComment-145703779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå