Gå til innhold

Hvordan få katten til å slutte å klore på sofaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten er 5 år og plutselig har hun begynt å klore opp sofaen. Sofaen er under ett år gammel så blir ganske sur når hun gjør det. Hun vet at hun ikke får lov for så fort vi kommer mot henne løper hun av gårde. Vi fjerner henne hver gang hun gjør det, men 5 minutter etter begynner hun igjen.

Hver natt vekkes vi av at ho klorer omtrent opp hele sykkelen og da kaster vi ho ut.

Istad stod ho med klørne ute og krafsa seg bortover og oppover hele sofaen. Da trodde jeg nesten det skulle klikke for meg og jeg kasta ho ut. Ho har klorebrett som ho nekter å bruke lenger. Vi har også prøvd spray for å få henne bort dit, men hun nekter.

Spurte på dyrebutikken om de hadde noe som gjorde at hun holdt seg unna sofaen, men det var ingenting.

Hva skal vi gjøre?? Tråder har begynt å stikke ut av sofaen og det er igrunn uaktuelt at det skal komme tråder ut på en helt ny sofa så den kloringa må ho gi seg med, men hvordan?!?

Fortsetter under...

Skrevet

Sprayflaske med vann. Sprut på katten mens han klorer. Ikke etterpå! Heller ikke før. Du må gjøre det mens klørne er i sofaen.

Skrevet

Det hjelper ikke. Forsøkt det også. Løper bort med sprayflaska når hun holder på, men like etterpå er hun igang igjen!

Skrevet

Sprayflaske med vann. Sprut på katten mens han klorer. Ikke etterpå! Heller ikke før. Du må gjøre det mens klørne er i sofaen.

Hvor selges sprayflasker? Har ikke funnet. Har også en katt som klorer på sofaen og vil ha slutt på det.

Anonymous poster hash: bfc05...e87

Skrevet

Gi bort katten!!!

Anonymous poster hash: 1c064...204

Skrevet

Gi bort katten!!!

Anonymous poster hash: 1c064...204

WHY???? Går jo an å lære de av med det.

Annonse

Skrevet

Ser litt korny ut, men heng noe på sofaen (et laken eller noe) en stund og kjøp et nytt klorebrett (katter blir lei både leker og klorebrett) som hun kan bruke. Ros henne når hun bruker klorebrettet. Når du ser at hun bruker det nye - fjerner du lakenet. En annen metode er å ta henne når hun gjør det - da legger du hendene dine over skulderbladene hennes og presser henne ned i gulvet. Hold en god stund (ti sekunder ca), selv om hun vrir på seg. På denne måten viser du at du er lederen og at du ikke liker hennes handlinger.  

Skrevet

Europris har sprayflasker.

Har katten eget klore/klatrestativ? Du kan jo prøve en annen metode, ta henne på fersken og bær henne ut i nakkeskinnet. Og nei det er ikke vondt, det er sånn kattemor bærer og oppdrar sine små.

Skrevet

Ser litt korny ut, men heng noe på sofaen (et laken eller noe) en stund og kjøp et nytt klorebrett (katter blir lei både leker og klorebrett) som hun kan bruke. Ros henne når hun bruker klorebrettet. Når du ser at hun bruker det nye - fjerner du lakenet. En annen metode er å ta henne når hun gjør det - da legger du hendene dine over skulderbladene hennes og presser henne ned i gulvet. Hold en god stund (ti sekunder ca), selv om hun vrir på seg. På denne måten viser du at du er lederen og at du ikke liker hennes handlinger.  

Ikke HI, men har en kattunge på 13 uker. Hun løper oppi sofaen og når jeg prøver å ta henne løper hun bare vekk. Så ikke lett i praksis det der.

Skrevet

Om det er et fast sted katten klorer så fest roen transperrant ark på steder. Harde glatte og ekle å klore på. Ikke kast katten ut, det blir belønning. Om dere ukke har klorebrett så skaff det. Og bruk belønning evt catnipspray på det så det blir mer interessant enn sofaen.

Skrevet

Ha ha nei kattunger er noe herk ha ha. De synes jo det er artig å bli kjefta på!! Men husk å bruke dyp stemme når du kjefter på dyr. Vår lyse kvinnestemme er faktisk ikke så egne. Det høres litt rart ut, men det kan hjelpe. Hvis ikke må du bare vente til barne og ungdomstiden til katten er over - og for all del - få den sterilisert, da roer den seg :)

Skrevet

Kjøp et nytt klorebrett og spray det med godlukt for katter. Gjør det jevnlig, de elsker den lukta. Har det i dyrebutikken.

Anonymous poster hash: 1cfa8...153

Skrevet

Kattunger trenger forøvrig mye stimuli - så du må leke mer med den (også mentalt, at du legger ting opp i liten eske slik at den må streve litt for å få tingene ut)da roer den seg.

Annonse

Skrevet

Kattunger trenger forøvrig mye stimuli - så du må leke mer med den (også mentalt, at du legger ting opp i liten eske slik at den må streve litt for å få tingene ut)da roer den seg.

Kattungen får mye lek og stimuli. Vi leker mye med den, den har en eske med ringleball oppi og en mus festet på, 4 baller med ringle inni, sånn lekestav med mus i strikk (det hørstes helt feil ut, men fant ikke bedre forklaring) samt et kloreteppe i stua og i gangen. I tillegg får hun kvesse klørne på teppet i trappa, da vi skal ta bort dette.

Hun er ute og på ettermiddagen.

Hun kan ikke steriliseres enda, da de må være 1/2 år - i følge dyrlege, men på 1/2 års dagen er hun sterilisert, tro meg.

Dette er tredje kattungen min og aldri hatt en så vilter katt.

Men når hun får det for seg, er hun ekstremt kosete og skal helst ligge rundt halsen eller oppå hodet vårt og maler som bare det.

Så det er nok "ungdomsfakter" ja, men hadde vært greit å få henne avvent så fort som mulig.

Skrevet

Ja, det kan være et langt halvår ;)  Den ene katten min også var helt sinnsykt vilter. Jeg holdt på å bli helt gal. Gikk til dyrelegen da han var 5 mnd og spurte tid ballene kunne tas - der i gården var det ikke problem å ta dem med en gang, fordi de var så store og langt ned i pungen. Du kan si at jeg bestile time den dagen ha ha.

Skrevet

Ja, det kan være et langt halvår ;)  Den ene katten min også var helt sinnsykt vilter. Jeg holdt på å bli helt gal. Gikk til dyrelegen da han var 5 mnd og spurte tid ballene kunne tas - der i gården var det ikke problem å ta dem med en gang, fordi de var så store og langt ned i pungen. Du kan si at jeg bestile time den dagen ha ha.

Kanskje vi får prøve det? Bortsett fra at dette er en jentepus, så der er ikke noen baller....... :)

Neida, stort sett går det greit, hun får noen tussebyger og er bare en liten katt, så vi overlever vel - om kanskje ikke sofaen gjør det :wacko: ................ he he he

Takk for tips i alle fall.

Skrevet

Vår katt ble forresten gravid da hun var rett under ett halvt år! Vi hadde ikke fått sterilisert enda. Hun var litt ute i hagen bare på den tiden. Så plutselig hadde vi syv katter i hus, ikke helt planlagt ;)

Anonymous poster hash: 6bdee...d82

Skrevet

Hvor selges sprayflasker? Har ikke funnet. Har også en katt som klorer på sofaen og vil ha slutt på det.

europris selger, ellers fungerer ei tom og godt vasket ajax eller jif flaske helt fint!

Skrevet

Du får jo kjøpt sånn "cat off" til møbler også. .. søk litt på google

Skrevet

Katter er vanskelige å få til å endre adferd, og jeg må si at å sprute på de med vannflaske er en ganske så dårlig løsning. Det vil jo bare fungere når dere er der, akkurat når hun klorer, og er i nærheten med flaska. Dere kommer altså stort sett til å bomme/time feil/ikke være til stede, og da vil det ikke fungere. F.eks. på natten. Dere må rett og slett finne noe som katten synes er morsommere å klore på enn sofaen. Her er det en stående klorestolpe. Vi har en i hver etasje, og det var alt som skulle til. Dersom katten opplever at det blir liv og røre (les aktivitet) når den klorer, så kan dette faktisk bidra til å øke problemet, siden den da blir stimulert om den kjeder seg. Om dere i tillegg hopper opp av senga midt på natten når dere hører den klorer, ha da har katten skjønt mer om læringsteorier enn dere, er jeg redd *he he he*

Forstod jeg det også rett når det var en her over som ikke ville at kattungen skulle løpe i sofaen? Gudd løkk med den! ;-)

Skrevet

Den cat off sprayen er for å spraye på selve møbelet. .. katten liker ikke lukta og holder seg unna. .. Hvis du finner en dyrebutikk i kjede, så har de den sikkert. ..

Skrevet

Vår katt begynte også plutselig med dette i fjor. Jeg forsto virkelig ikke hvorfor den gjorde det, når klorematten var rett i nærheten. Ble så irritert at vi åpnet terrasse døren å fikk katten ut. Gang på gang gjorde katten dette, å ut måtte den hver gang. Kom så til å sitte å tenke på hva vi gjorde, og hvorfor gjorde katten dette. Jo så klart, katten ville ut å istedenfor å mjaue klorte den på sofaen. Vi ble jo lei å kastet katten ut hver gang

Når jeg fant ut dette ble katten plassert i ett annet rom om den begynte å klore på sofaen. Tok ikke mer enn ett par dager, så var det slutt på dette. Hver gang han mjauet ved utgangsdøra slapp vi katten ut med en gang, slik at den forsto at ved mjauing kom den ut, ved kloring forble den inne.

Så jeg foreslår at du prøver ut det samme. Du skriver at du kaster henne ut hver gang hun gjør det, akkurat slik jeg gjorde. Å slik katten ville. Kan dette være tilfelle hos deg også

I mellomtiden, legg puter og pledd over sofaen for å beskytte dem. Bruk lek til å få katten "interessert" i klorematten igjen. F.eks dra en tråd (hyssing) klangs gulvet og opp til klorematten (så den må jakte litt). Eller legg godteri på klorematten (løft katten opp så den kan lukte av det ligger noe godt der). Dette må gjentas litt både lek og godis, så vil katten til slutt huske klorematten.

Dette har fungert utmerket med mine katter. Til og med rådet andre til det, å det har fungert. :-)

Skrevet

Katter er vanskelige å få til å endre adferd, og jeg må si at å sprute på de med vannflaske er en ganske så dårlig løsning. Det vil jo bare fungere når dere er der, akkurat når hun klorer, og er i nærheten med flaska. Dere kommer altså stort sett til å bomme/time feil/ikke være til stede, og da vil det ikke fungere. F.eks. på natten. Dere må rett og slett finne noe som katten synes er morsommere å klore på enn sofaen. Her er det en stående klorestolpe. Vi har en i hver etasje, og det var alt som skulle til. Dersom katten opplever at det blir liv og røre (les aktivitet) når den klorer, så kan dette faktisk bidra til å øke problemet, siden den da blir stimulert om den kjeder seg. Om dere i tillegg hopper opp av senga midt på natten når dere hører den klorer, ha da har katten skjønt mer om læringsteorier enn dere, er jeg redd *he he he*

Forstod jeg det også rett når det var en her over som ikke ville at kattungen skulle løpe i sofaen? Gudd løkk med den! ;-)

det var en løsning som fungerte som bare det her i huset.

jeg hadde vannflaska ved siden av meg i sofaen og satt ved favoritt klorestedet.

når katten klorte sprayet jeg. katten forbandt ikke meg med vannet, den forbandt kloringen med vannet fordi jeg gjorde det hver gang han klorte. katten er ikke inne når vi sover eller ikke er hjemme, så ja, det gikk veldig greit.

ellers kan det også hjelpe å klippe tuppen på klørne...

Skrevet

Man skal aldri klippe klørne på en katt som også er ute!

Jeg har helle aldri hatt problemer med å venne katten av med å være i sofaen. Jeg sier nei, og løfter den ned. Igjen og igjen, helt til den ikke går opp.

Når det gjelder kloring har jeg ikke så mange råd. Likte tipset til hun som stengte katten inne i et annet rom, katter er svært intelligente dyr som lærer fort, dersom de vil;-) Du kan jo prøve å skjerme den delen sv sofaen som katten klorer på med en plate av et eller annet slag en liten stund, og spraye cat nip på klorestativet...

Skrevet

Man skal aldri klippe klørne på en katt som også er ute!

Jeg har helle aldri hatt problemer med å venne katten av med å være i sofaen. Jeg sier nei, og løfter den ned. Igjen og igjen, helt til den ikke går opp.

Når det gjelder kloring har jeg ikke så mange råd. Likte tipset til hun som stengte katten inne i et annet rom, katter er svært intelligente dyr som lærer fort, dersom de vil;-) Du kan jo prøve å skjerme den delen sv sofaen som katten klorer på med en plate av et eller annet slag en liten stund, og spraye cat nip på klorestativet...

Hvorfor ikke? Katten vår er gatas skrekk, bringer stadig hjem trofeer og klatrer i trær så det fyker. Alt dette til tross for at jeg stusser klo tuppene når de blir så lange at det klikker i parketten når han tusler forbi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...