Gå til innhold

Bygge hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung alenemor som jobber fulltid og har nokså grei lønn, ligger rundt 330.000kr i året. Jeg hadde en tanke at jeg og sønnen min skulle få slått oss til ro, jeg har lyst til å gi han ett permanent hjem året før han skal begynne på skole. Han er 4 nå. Er det mulig for meg, om jeg skulle få litt tomt av min far, å få bygget meg hus? ikke noe stort og flott, men ett helt alminnelig passelig hus som passer for meg og min sønn. Drømmer jeg, eller kan det være at dette kan bli en realitet? 

takker så mye for svar : )

Anonymous poster hash: 16a82...315
Skrevet

Høres ikke realistisk ut om du ikke har mye penger i egenandel.

Anonymous poster hash: 2b5f0...853
Skrevet

Hør med Husbanken om du kan få lån der, og om du kan nøye deg med 1 etg og ikke de aller dyreste løsningene så tror jeg at det kan gå :) Men vær forberedt på en del egeninnsats og hør med flere husleverandører - prisforskjellene er veldig store. Jeg har også planer om å bygge, venter på pristilbud fra IEC hus. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 75962...3a3

Skrevet

Kom på en ting til; inne på byggebolig.no finner du mye info om husbygging, og bloggen "alenemor bygger hus og garasje". Verdt å lese! ;)

Anonymous poster hash: 75962...3a3

Skrevet

Vi er to som sammen tjener 900.000 og vi så ikke råd til å bygge.

Skrevet

Jeg vil (etter litt googling) si det er mulig, dersom du som du skriver får tomten. Dette kommer jo ann på om du får lån (egenkapital/kausjonist). Har du i tillegg noen du kjenner som kan hjelpe deg meg praktiske ting som å gjøre tomten klar for bygging (graver, rørlegger osv). Svenske huslevrandører så får du ferdig oppsatt hus til 1,4 mill.. ja, det blir mye penger, men det vil være mulig dersom betingelsene for lån er tilstede!

Skrevet

Det kommer jo selvfølgelig også helt ann på hvor i Norge du bor :)

Skrevet

Jeg tenkte utenfor Sortland, og nei jeg har dessverre ikke egenkapital, men tenkte å låne det hos husbanken eller kommunen. Takk for mange gode svar : ) jeg skal snakke litt med min far, han er kjempeflink til å gjøre slike ting og har tidligere bygget ett hus nesten helt selv. 

Skrevet

Her kan din drøm gå i oppfyllelse ja. :)  Lykke til med drømmehjemmet  :)

Anonymous poster hash: a278f...8b6
Skrevet

Jeg kan ikke se at det skal bli noe problem om du får tomt av din far, får lån til å kjøpe materialet og arbeidskraft der det trengst, men også har noen som kan utføre en god del av arbeidet selv. Det koster mye å bygge hus, og skal du kjøpe all arbeidskraft blir det fort alt for dyrt. Men jeg kan ikke se at det skulle være helt umulig for deg:) 

Du kan ikke kjøpe et hus da? Kan ikke se for meg at det skulle bli billigere å bygge enn å kjøpe et hus borti der.

Anonymous poster hash: 0517c...52c
Skrevet

Det er svært lite man får lov til å gjøre selv, når det gjelder selve huset. Men har man bekjente som kan hjelpe med grunnarbeidet, hjelper det på :)

Anonymous poster hash: 7e892...63b
Skrevet

Høgre vil vi få høyer hus lån.

Anonymous poster hash: 83cb1...7bf

Skrevet

Sjekk blabolig.no og www.minibo.no . De koster ikke skjorta. Trenger ikke egenkapital dersom du har familie som kan stille sikkerhet i egen eiendom :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :) det er hyggelig å høre at jeg har en sjangs på dette, vi får se hvordan det går : ) joda hadde først tenkt til å bare kjøpe et ferdig ett men de er oppi 3-6 mill så er alt for dyrt :/

Skrevet

Vi vurderte å bygge hus. Har tomt, men mangler graving. Så på et hus med byggesett på 1,4. Nøkkelferdig hus ble 4,2 så vi hadde ikke råd. Min samboer tjener litt mer enn deg og jeg er snart ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: a698d...1fe

Skrevet

Hva kan du gjøre av egeninnsats? Hvis du sjekker ut f.eks. Saltdalshytta.no, ser du at der kan du få hytter som ikke koster skjorta. Mange ferdighusleverandører har fine hytter som ser ut som småhus. Hvis du er nøktern, kan du få noe eget. Sjekk med leverandøren om hytten oppfyller krav til isolasjon i bolighus!

Får du skilt ut tomt og byggetillatelse tett i din kommune? Her er det vanskelig...

Hvor langt unna vann/ avløp/ elektrisitet er du? Hva vil det koste å koble deg til offentlig nett?

Hva med grunnmur/ graving/ planering av tomten?

Hva kan du gjøre selv? Male? Tapetsere? Legge gulv? Flislegger? Montere kjøkkenskap? All egeninnsats betaler seg!

Kjenner du noen du kan spørre om råd? Du kan kontakte en lokal entreprenør for et uforpliktende tilbud. Sørg for å få spesifisert hva som inngår og hva du MÅ ordne selv. Kan fort være ting man glemmer her!

Hvorvidt du får lån, avhenger av din kredittverdighet. Hvis denne er bra og jobben din er stabil og trygg, kan du antagelig få lån. Sjekk mulighetene for husbanklån, kommunalt startlån og evt. kausjonist.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 7be20...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...