Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Hei! Jeg fikk barnehageregning på mail,å har automatisk trekk på den,men ser nå at det står at avtalegiro ikke er okey. Hva menes med det? er ikke avtalegiro og fast trekk det samme? Sorry for dumt spørsmål Anonymous poster hash: e3234...6c3
Soon to be mum Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Føler meg på tynn is her nå, men tror det er sånn at mottaker (altså barnehagen i dette tilfellet) må ha en avtale med banken på et eller annet vis for at det skal gå å bruke autogiro. Mener det er sånn at med autogiro gir du barnehagen lov å trekke et visst beløp fra din konto, mens med fast trekk er der du som ber om at det settes et fast beløp på en spesifikk konto. Hvis du skjønner forskjellen. Men er sikkert greit hvis noen andre bekrefter det, for ble usikker nå ja.
me_87 Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Google er din venn AvtaleGiro er enkelt, effektivt og oversiktlig, og gir full kontroll på regningene dine. Regningen betales automtisk fra din konto på forfallsdato Du unngår purring og gebyr ved for sen betaling Du blir varslet om betalingen 7 dager før forfall Du kan stoppe en betaling Du har full oversikt over betalte regninger i nettbanken og på kontoutskriften.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Hvorfor i alle dager nekter de oss å ha fast trekk da? :S Jeg er så surrete og glemmer å betale viktige regninger om de ikke trekkes automatisk :S Anonymous poster hash: afe2e...cff
Soon to be mum Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Føler meg på tynn is her nå, men tror det er sånn at mottaker (altså barnehagen i dette tilfellet) må ha en avtale med banken på et eller annet vis for at det skal gå å bruke autogiro. Mener det er sånn at med autogiro gir du barnehagen lov å trekke et visst beløp fra din konto, mens med fast trekk er der du som ber om at det settes et fast beløp på en spesifikk konto. Hvis du skjønner forskjellen. Men er sikkert greit hvis noen andre bekrefter det, for ble usikker nå ja. Nå har jeg sjekket litt mer, og er ganske sikker på at dette stemmer. En annen årsak til at avtalegiroen din ikke har gått gjennom kan være hvis barnehagen har satt opp prisen? Da må du gi ny tillatelse til at de får lov å trekke et høyere beløp fra kontoen din. Dette skjedde med mitt autogirotrekk for månedkortet mitt hos ruter en gang.
Soon to be mum Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 <p> Google er din venn AvtaleGiro er enkelt, effektivt og oversiktlig, og gir full kontroll på regningene dine. Regningen betales automtisk fra din konto på forfallsdato Du unngår purring og gebyr ved for sen betaling Du blir varslet om betalingen 7 dager før forfall Du kan stoppe en betaling Du har full oversikt over betalte regninger i nettbanken og på kontoutskriften. Dette er for såvidt riktig, men føler ikke helt det gir svar på problemstillingen i HI.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 jeg har alltid betalr til rett tid så er ikke det. Dette om avtalegiro er en fellesmelding til alle foreldre. De har ikke satt opp prisen heller. Anonymous poster hash: afe2e...cff
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Jo der står det at avtalegiro og fast trekk er det samme. Anonymous poster hash: afe2e...cff
Soon to be mum Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 jeg har alltid betalr til rett tid så er ikke det. Dette om avtalegiro er en fellesmelding til alle foreldre. De har ikke satt opp prisen heller. Anonymous poster hash: afe2e...cff Åh! Dette står i mailen! :lyset gikk på: trodde det var en feilmelding fra banken din jeg. Du, det høres da bare veldig rart ut. Jeg ville definitivt spurt dem hvorfor det ikke er greit med avtalegiro. De burde da være glad for at folk legger inn det, slik at man ikke glemmer regningen deres?!
☆☆☆ Skrevet 20. september 2013 #10 Skrevet 20. september 2013 Kan ha med at systemet er avhengig av KID-nr på rekninga for å identifisere kven som betalar og for kva. Her tilbyr kommunen e-faktura.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #11 Skrevet 20. september 2013 Dette betyr bare at du ikke kommer til å få opprettet avtalegiro i banken din. Det koster av og til litt penger og komplisererer faktureringen til barnehagen. Fast trekk er noe annet og det er det bare å gjøre Anonymous poster hash: 0a604...b2e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #12 Skrevet 20. september 2013 Fast trekk styrer du: på gitt dato overføres kr x til konto y. Avtalegiro er noe annet. Anonymous poster hash: 08d03...8b9
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #13 Skrevet 20. september 2013 Google er din venn AvtaleGiro er enkelt, effektivt og oversiktlig, og gir full kontroll på regningene dine. Regningen betales automtisk fra din konto på forfallsdato Du unngår purring og gebyr ved for sen betaling Du blir varslet om betalingen 7 dager før forfall Du kan stoppe en betaling Du har full oversikt over betalte regninger i nettbanken og på kontoutskriften. Google er tydeligvis ikke din venn når Google ikke kan hjelpe deg med å lese og å forstå spørsmål Anonymous poster hash: 1d48d...ec1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #14 Skrevet 20. september 2013 Avtalegiro, e-faktura og fast trekk er IKKE det samme! Ved avtalegiro må du inngå en avtale med barnehagen om at de kan trekke et gitt beløp fra kontoen din hver måned. Hvis du ikke har inngått en slik skriftlig avtale med barnehagen, kan du heller ikke benytte avtalegiro. Ofte avtales det at fakturautsender kan trekke det dobbelte av hva en normal regning lyder på. Koster barnehagen 2500 kr pr måned, så ville det være naturlig at dere inngikk en avtale om at de kan trekke inntil 5000 kr fra kontoen din. Har dere inngått en slik skriftlig avtale?? E-faktura betyr at fakturautsender sender fakturaen elektronisk til banken din isteden for i post til postadressen din. da legges regningen automatisk til forfall på din konto, men du må selv gå inn og godkjenne fakturaen til betaling. Gjør du ikke det, blir regningen heller ikke betalt. Ikke alle fakturautstedere har avtale med banken om e-faktura. har ikke barnehagen en slik avtale, kan du heller ikke betale regningen med e-faktura. Ved fast rekk er det du selv som lager en "avtale" med banken om å overføre x antall kroner til en annen konto på et gitt tidspunkt hver måned. Dette fungerer best som overføring mellom egne kontoer, men kan også fungere i et kundeforhold gitt at fakturautsteder ikke krever at du benytter KID for å betale. ved faste trekk kan du f.eks legge inn kundenummer slik at mottaker kan identifisere betaler, men du kansom oftest ikke legge inn KID da KID endrer seg fra regning til regning. Anonymous poster hash: 205a0...dba
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Kan ha med at systemet er avhengig av KID-nr på rekninga for å identifisere kven som betalar og for kva. Her tilbyr kommunen e-faktura. Den krever KID nummer ja,men selv om det er fast trekk så kan jeg jo skrive KID nummer. Anonymous poster hash: afe2e...cff
☆☆☆ Skrevet 20. september 2013 #16 Skrevet 20. september 2013 Kan ha med at systemet er avhengig av KID-nr på rekninga for å identifisere kven som betalar og for kva. Her tilbyr kommunen e-faktura. Den krever KID nummer ja,men selv om det er fast trekk så kan jeg jo skrive KID nummer. Anonymous poster hash: afe2e...cff KID-nr treng ikkje vere likt frå rekning til rekning. Og om du skriv KID som merknad vil det kanskje ende på feil plass i systemet og ikkje bli registrert som KID. Dermed må dei bruke ressursar for å ordne opp manuelt. Eg synes det er dårlig å ikkje tilby ei løysing for automatisk trekk og/eller e-faktura, men dei har sikkert ein grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå