Gå til innhold

Vurderer sykemelding neste uke da jeg ikke fikk ferie fra jobben :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde lagt planer og alt også kommer sjefen og knuser de planene og sier jeg ikke kan få ferie og siden det nå er høysesong med influensa og andre virussykdommer så tenkte jeg og oppsøke lege og si at jeg føler meg så syk og at det vil bare bli verre om jeg går på jobb!

Anonymous poster hash: 056a0...a85
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde lagt planer og alt også kommer sjefen og knuser de planene og sier jeg ikke kan få ferie og siden det nå er høysesong med influensa og andre virussykdommer så tenkte jeg og oppsøke lege og si at jeg føler meg så syk og at det vil bare bli verre om jeg går på jobb!

Anonymous poster hash: 056a0...a85

Hadde du fått innvilget ferie allerede?

Anonymous poster hash: c3b12...edf

Skrevet

056a0...a85 [/acronym]

Trolleri trollera hahaha. Ellers så er du lite smart. Det virker jo ikke mistenkelig at du sykmelder deg den uka du ønsket ferie men ikke fikk...

Anonymous poster hash: a0a54...095

Skrevet

hvis ikke du har fått innvilget ferie allerede, så vil jeg si at arbeidsmoralen er relativ slett.. Har sjefen derimot gått tilbake på avtalt ferie hadde jeg gått "tjenestesvei"

Anonymous poster hash: f254d...d92
Skrevet

Teit spør du meg. Det er pga sånne folk som deg, at folk som faktisk er syke på ordentlig, blir uglesett.

Hvis du ikke hadde fått innvilget ferie, hvorfor legge planer?

De skjønner jo forresten tegninga, etter å ha sagt nei til at du kan ta ferie den uka, og så dukker du opp med sykemelding. Den gjennomskuer de fort altså....

Anonymous poster hash: 2e913...668

Skrevet

hvis ikke du har fått innvilget ferie allerede, så vil jeg si at arbeidsmoralen er relativ slett.. Har sjefen derimot gått tilbake på avtalt ferie hadde jeg gått "tjenestesvei"

Hvis bemanningssituasjonen er forandret fra det tidspunktet hun fikk innvilget til nå, så har faktisk arbeidsgiver under gitte omstendigheter lov å trekke tilbake innvilget ferie.

Anonymous poster hash: 51fc4...2dc

Skrevet

Misbruk av vårt velferdssystem. Bu-hu, dakar deg som ikke får ferie.. Shit happens, vær så furten du bare vil, men dra på jobb. Og se frem til å få ferien senere.

Anonymous poster hash: e06c5...859

Skrevet

Dust!!!

Anonymous poster hash: 979b1...cf8

Skrevet

Er du stokk dum, HI, eller bare later du som??

Håper inderlig at du får den sykemeldingen og at sjefen sjekker slik at du blir tatt :D

Anonymous poster hash: 41bb5...f80
Skrevet

Hvis bemanningssituasjonen er forandret fra det tidspunktet hun fikk innvilget til nå, så har faktisk arbeidsgiver under gitte omstendigheter lov å trekke tilbake innvilget ferie.

Ikke sånn uten videre nei. Disse vilkårne må alle være oppfylt:

"Det er strenge begrensninger i arbeidsgivers mulighet til å endre ferien. Fastsatt ferie kan kun endres når følgende vilkår er oppfylt:

• Endringen er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger
  • Unnlatt endring vil medføre vesentlige driftsproblemer for arbeidsgiver
  • Det ikke kan skaffes stedfortreder 
  • Endringen er drøftet med arbeidstaker."

I tillegg må da arbeidersgiver erstatte arbeidstakers og dennes nærståendes merutgifter som følge av avlyst ferie. Så det beste og billigste alternativet er vikar om det lar seg gjøre å bruke.

Sykemelding er ingen løsning og ikke greit HI. Håper du trollet med det.

Skrevet

Glad du ikke er en av mine ansatte, de har høyere arbeidsmoral enn som så

Skrevet

Ikke sånn uten videre nei. Disse vilkårne må alle være oppfylt:

"Det er strenge begrensninger i arbeidsgivers mulighet til å endre ferien. Fastsatt ferie kan kun endres når følgende vilkår er oppfylt:

• Endringen er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger
  • Unnlatt endring vil medføre vesentlige driftsproblemer for arbeidsgiver
  • Det ikke kan skaffes stedfortreder
  • Endringen er drøftet med arbeidstaker."

I tillegg må da arbeidersgiver erstatte arbeidstakers og dennes nærståendes merutgifter som følge av avlyst ferie. Så det beste og billigste alternativet er vikar om det lar seg gjøre å bruke.

Sykemelding er ingen løsning og ikke greit HI. Håper du trollet med det.

Jeg sa ikke at arbeidsgiver 'uten videre' kan gjøre det, jeg sa 'under gitte omstendigheter'. Jeg bare gadd ikke å ramse opp alle omstendighetene slik du gjorde.

Skrevet

Veldig smart hvis du sykemelder deg en uke du IKKE fikk ferie :D Haha. Håper du er ett troll, hvis ikke er du jo rett og slett mindre smart.

Anonymous poster hash: ec896...521
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk gjør slikt? Skjønner de ikke at dette påvirker arbeidsforholdet og ikke akkurat i deres favør? Slike ting huskes jo av arbeidsgiver...

Skrevet

Jeg tror ærlig talt det er et troll dette her. Tror ikke det finnes noen som er så korttenkte som er over den seksuelle lavalderen ;).

Skrevet (endret)

Og hva mener du diagnosen skal være?

Kronisk latskap og dårlig arbeidsmoral. ;)

Endret av Grusomme meg.
Skrevet

Jøss, hvorfor skal du vurdere det, i det hele tatt, bare fordi du ikke fikk ferie den tiden du ønsket?! 

Anonymous poster hash: 243bc...392
Skrevet

Jeg tror ærlig talt det er et troll dette her. Tror ikke det finnes noen som er så korttenkte som er over den seksuelle lavalderen ;).

Å jo da, de finnes - en kollega av meg er sånn.

Hvis hun ikke får fri i høst - vinterferie - sykemelder hun seg noen dager i uken før, samt aktuelle uke. Samme med jul, omtrent alltid sykemeldt fra midten av desember og til rett over nyttår.

Og hva kan arbeidsgiver gjøre? Det er jo lege som sykemelder. Men vi vet jo alle at det er pga. at hun ikke får fri eller har brukt opp ferien sin.

Anonymous poster hash: 21364...163

Skrevet

La du planer før du hadde fått innvilget ferie?

Det er jo direkte idiotisk, det er bare helt unge mennesker som er vant til å bli tatt ut av skolen hver gang man ønsker fri, aldri blitt opplært i arbeidsmoral og er mindre intelligente som gjør sånt. Man sørger selvfølgelig for ferie FØR man legger planene sine.

Eller har arbeidsgiver innvilget ferie og trukket den tilbake? Det kan han ikke uten videre gjøre så da regner jeg med at han har det formelle i orden og kan tvinge deg på jobb.

Om du da velger å levere en sykemelding vil han garantert bestride den (det hadde jeg gjort) og da vil nav ringe deg og kreve at du kommer og får en ny vurdering av sykemeldingen hos en annen lege. Litt synd om du tar imot den telefonen i syden og ikke kan komme... Da blir du dømt for trygdemisbruk!

Anonymous poster hash: 19919...09e
Skrevet

Hvis hun ikke får fri i høst - vinterferie - sykemelder hun seg noen dager i uken før, samt aktuelle uke. Samme med jul, omtrent alltid sykemeldt fra midten av desember og til rett over nyttår.

Og hva kan arbeidsgiver gjøre? Det er jo lege som sykemelder. Men vi vet jo alle at det er pga. at hun ikke får fri eller har brukt opp ferien sin.

En arbeidsgiver trenger på ingen måte akseptere slike sykemeldinger, om det er opplagt skulk hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bestride sykemeldingen. Da betaler ikke nav ut sykepenger uten å forsikre seg om at personen virkelig er syk, altså må personen til flere leger og bevise at hun ikke bare er skulkesyk.

Skrevet

En arbeidsgiver trenger på ingen måte akseptere slike sykemeldinger, om det er opplagt skulk hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bestride sykemeldingen. Da betaler ikke nav ut sykepenger uten å forsikre seg om at personen virkelig er syk, altså må personen til flere leger og bevise at hun ikke bare er skulkesyk.

Ok, takk. Det visste jeg ikke. Kanskje sjefen ikke vet det heller. Hun har ikke vært sjef så lenge. Hmmmm, hvordan tipse om dette da?

Skrevet

En arbeidsgiver har sin fulle rett til å underkjenne en sykemelding på grunnlag av mistanke om misbruk. Det er helt klart misbruk i dette tilfellet. Har arbeidsgiver baller, hadde vedkommende mistet jobben sin for dette da dette kvalifiserer som oppsigelsesgrunn.

Anonymous poster hash: 4bb84...b22

Skrevet

En arbeidsgiver har sin fulle rett til å underkjenne en sykemelding på grunnlag av mistanke om misbruk. Det er helt klart misbruk i dette tilfellet. Har arbeidsgiver baller, hadde vedkommende mistet jobben sin for dette da dette kvalifiserer som oppsigelsesgrunn.

Les svaret over. Kanskje ikke sjefen min vet dette, da hun ikke har vært sjef lenge og kanskje ikke fått satt seg inn i alle lover og regler. Hva forrige sjefen min gjorde aner jeg ikke, men dette har holdt på ganske lenge. Nylig gikk sjefen min av med pensjon og en ny, ung kom inn. Så kanskje tipse om dette ja.

Skrevet

Les svaret over. Kanskje ikke sjefen min vet dette, da hun ikke har vært sjef lenge og kanskje ikke fått satt seg inn i alle lover og regler. Hva forrige sjefen min gjorde aner jeg ikke, men dette har holdt på ganske lenge. Nylig gikk sjefen min av med pensjon og en ny, ung kom inn. Så kanskje tipse om dette ja.

http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=275&categoryID=285

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Hvordan-bestride-en-sykmelding.aspx

https://www.nav.no/Lokalt/Rogaland/NAV+Arbeidslivssenter/%C3%85+bestride+en+sykemelding.312250.cms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...