Gå til innhold

Utleieleilighet eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skulle bygge nytt hus, ville dere hatt utleieleilighet eller ikke?

Blir litt dyrere å bygge, men så får man leieinntekter og man kan bruke hele huset selv om man har råd/trenger det senere.

Eller er det bare styr med leieboere?

Vi har ikke kjøpt tomt enda. Blir det skråtomt blir det helt klart sokkel, men er tomta flat så vet vi ikke ang kjeller.

Selve huset blir mellom 200-250 kvm. (uten kjeller)

Anonymous poster hash: 8e5f6...d1b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mindre hus og uten uteleiedel. Hadde ikke orket å styre med leieboer, alltid ha noen i huset, dele hage osv.

Anonymous poster hash: 5c484...54f
Skrevet

Jeg har utleieleilighet og det er 6000kr i mnd rett i lomma. VELDIG gode penger!! Har ikke hatt trøbbel med leietakere. Leier ut til et firma nå, så det er veldig greit!

Jeg ville definitivt gått for utleiedel!

Skrevet

Det er en veldig kjærkommen inntekt som kan hjelpe dere å bli gjeldsfrie langt raskere.

Vi har leieboere, og det har tillatt oss å ha et forholdsvis høyt boliglån og allikevel ha det økonomisk romslig.

Skulle jeg bygget nytt ville jeg absolutt hatt utleiedel. Men ville sørget for god lydisolering. Hos oss kunne den vært bedre, men vi har til gjengjeld vært utrolig heldig med våre leieboere, de lager knapt en lyd, betaler i tide og er bare søte og greie.

Skrevet

Vi har utleieleilighet og 9000 + strøm hver mnd rett på konto. Så har vi en veldig grei leieboer, som vi ikke merker noe til! Så vi ville valgt det igjen :) Veldig greit økonomisk, og hun har en liten hage hun disponerer, og vi har vår ;)

Anonymous poster hash: b1e09...2e6

Skrevet

Hvis jeg måtte bli avhengig av leie-inntekten hadde jeg aldri tatt sjansen.

Kunne jeg putta det rett i lomma som de andre her, kunne jeg vurdert det, men tror jeg hadde havna på "gidder-ikke-risikerer-styret" uansett. Men det er meg da;)

Syns leieboere har altfor mange rettigheter i forhold til utleier, og har muligheten til å strekke strikken laaangt, selv om oppførsel og betaling er langt fra akseptabelt og ofte kontraktsbrudd. 

Skrevet

Må man dele hage med leieboer?

Anonymous poster hash: 8e5f6...d1b

Skrevet

Hei. Jeg har leid ut i over fem år nå og har blandede erfaringer. Du må være innstilt på at ting kan skje, og ikke se deg blind på penga. Og klarer du å holde ut noen måneder med høyt lån hvis du feks ikke får leid ut eller leietaker ikke betaler? Tror alt det økonomiske handler om struktur, og resten om hvem du får inn til å leie... Her har det vært alt mellom himmel og jord, og tro meg, folk er forskjellige. Lykke til!

Skrevet

Vi angrer ikke på at vi bygde med leilighet i sokkelen for 4 år siden :) Det er gode penger rett i lomma og leieboerne merker vi lite til. Vi har mulighet til å sette i trapp fra gangen vår og ned hvis vi ønsker senere, om 10-12 år når barna har begynt å bli store kanskje.

Anonymous poster hash: ebb51...f52
Skrevet

Jeg kunne gjerne hatt utleieleilighet, MEN da skulle det vært separat hage, gjerne på hver side av huset (eventuelt at leieboer ikke disponerer hagen), helt adskilte enheter, og god lydisolering! Ville også tatt 3x leie i depositum, og tidsbestemt leiekontrakt (http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/oppsigelse), da har man mye større anledning til å bli kvitt plagsomme leieboere. Betingelser for bruk av parkeringsplass/hage/garasje/bodplass skulle også vært klart spesifisert.

Jeg ville også vært i kontakt med Norsk Huseierforening for å få satt opp en god kontrakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...