Småen100 Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Hei jenter! Det var jeg som skrev tråden som het "Generelle spørsmål til dere som kan dette".. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skrev den anonymt.. Tenkte kanskje dere syntes jeg hadde prøvd altfor kort tid og ikke ville svare så hyggelig eller noe Tusen takk for kjempe fine svar! Dere er så snille, og jeg er så glad for at vi ha dette forumet der vi kan spørre hverandre. Nå har jeg bestilt time til en sjekk på en privatklinikk. Jeg skal dit på lørdag og er veldig spent. Forhåpentligvis er alt i orden sånn at jeg kan slappe av og ta ting litt mer rolig. Vi venter litt med å sjekke samboer.. Tror det blir utfordring nok for han å bli med meg. Jeg vil gjerne ha han med hvis det skulle være noe dårlige nyheter. Er det unormalt kanskje..? En ting jeg lurte på nå.. Det viktigste for meg å få svar på nå er egentlig om jeg kan ha endometriose. Jeg tror egentlig ikke at jeg har det.. Men hvis jeg skulle ha det føler jeg kanskje at det hadde gitt forklaringen på en del symptomer jeg har. Veldige menssmerter med kvalme og oppkast som har blitt verre og verre siden jeg sluttet på pillen. De to siste gangene måtte jeg være en dag hjemme fra jobb.. Har også sett at det kan være et symptom at man får vondt i magen når man går på do når man har mensen.. Det er det hos meg, særlig når jeg tisser. Kan også være vondt å sitte (sitte rett på rumpen liksom..) Har også alltid hatt litt sensitiv mage med mye oppblåsthet osv. Jeg har egentlig aldri tenkt over at alt dette kunne henge sammen før jeg leste om endometriose og fant så mye som stemte. Tenker at flere av dere her inne sikkert er undersøkt for slike ting før dere begynte med assistert befruktning.. Det jeg lurer på er derfor - er det noen av dere som har symptomer som er forenlig med endometriose, uten å ha det? At alt egentlig bare er helt normalt? Jeg er super spent på undersøkelsen. Vet at ikke alt kan avklares med ultralyd, men hvis alt ser bra ut der roer jeg meg nok litt ned. Så får vi få samboeren til å teste seg etterhvert. Det er vel den ultimate manndomsprøven, så han skal få vente litt enda Ha en fortsatt fin kveld! =)
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 20. september 2013 #2 Skrevet 20. september 2013 Hei. Jeg kan ikke si du ikke har det, MEN jeg har hatt symptomene på endometriose, men jeg har det ikke har hatt 80 % av symptomene på listen, men er har det ikke så det er håp at det gjelder flere men du blir utredet på alle slike sykdommer når du skal inn til time for hjelp
Småen100 Skrevet 20. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2013 Åå så bra tusen takk for at du svarte meg. Skal på time i morgen. Veldig spent. Men da stiller jeg med freidig mot
Anonym bruker Skrevet 20. september 2013 #4 Skrevet 20. september 2013 Hei Jeg fikk beskjed om at jeg med stor sannsynlighet hadde det. Hadde symptomene. Fikk ikke barn med Xen og fikk beskjed om at dette var "min skyld". 5 år senere sitter jeg her lykkelig med 3 barn! Anonymous poster hash: 4072d...17d
Stella&My+2 Skrevet 20. september 2013 #5 Skrevet 20. september 2013 Endometriose kan ikke sees på UL på noen måte dessverre. Sjekket selv alt uten funn, før jeg til slutt tok en kikkhullsoperasjon,- dette da jeg skulle starte med ass.befrukting privat, og ville se at alt var i orden. De fant litt endo på meg som hadde påvirket den ene eggledere min...den var tett. Veldig glad for at det ble gjort i forkant, slik at klinikken bare inseminerte når foliklen var størst på "rett" side. Er i dag 4 uker på vei:)
Småen100 Skrevet 20. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2013 Gratulerer så mye! Jeg fikk inntrykk av at de kunne se tegn på det på ul, men at for å konstatere det sikkert måtte de ta lapraskopi.. Er det sånn at man ikke får henvisning til det før lengre ute i forløpet da? Jeg skal bare ha en første sjekk i morgen på privat klinikk, så etterpå må jeg evt vente lenge på det offentlige..
Småen100 Skrevet 20. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2013 Gratulerer så mye! Jeg fikk inntrykk av at de kunne se tegn på det på ul, men at for å konstatere det sikkert måtte de ta lapraskopi.. Er det sånn at man ikke får henvisning til det før lengre ute i forløpet da? Jeg skal bare ha en første sjekk i morgen på privat klinikk, så etterpå må jeg evt vente lenge på det offentlige..
Stella&My+2 Skrevet 20. september 2013 #8 Skrevet 20. september 2013 Gratulerer så mye! Jeg fikk inntrykk av at de kunne se tegn på det på ul, men at for å konstatere det sikkert måtte de ta lapraskopi.. Er det sånn at man ikke får henvisning til det før lengre ute i forløpet da? Jeg skal bare ha en første sjekk i morgen på privat klinikk, så etterpå må jeg evt vente lenge på det offentlige.. Tusen takk! En kan ha såkalte "endo cycter" som kan sees på UL, men de færreste med endo har det. Jeg var på Volvat for en normal GU med innvendig UL i forkant av at jeg skulle starte med ass.befrukting, og lurte på om gyn. synes det var en idee med lapraskopi med tanke på symptomene mine. Det synes hun var lurt, og sendte en henvisning med en gang. Kon inn på Ullevål 2 mnd senere.
*Cilie - prøver igjen* Skrevet 20. september 2013 #9 Skrevet 20. september 2013 stemmer at de kun kan si det med sikkerhet med kikkhullsoperasjon eller laproskopi, MEN når du er inn til utredning så kan de føle seg fram til ulike ting som skal stemme på innsiden for at du skal ha endometriose, er ikke disse tilstedet, så er det liten sjanse for at du har det. ALLE leger trodde jeg hadde det til de tok ultralyd, og de følte seg fram oppi der, og ting ikke stemte overens med tegnene til endometriose på innsiden. så frykt ikke enda ble også advart av spesialist i gyn. at om man tar kikkhull eller lap, så er det store sjanser for sammenvoksning etterpå, så det er lurt å være veldig sikker før man gjør det - bare det hun sa til meg, så bare gir deg et råd før du gjør noe du kanskje ikke trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå