Gå til innhold

Hvilke stelleprodukter trenger en nyfødt baby?

Anbefalte innlegg

Har glemt det helt hvordan det var med vår første. Men spm.er om vi trenger en vanlig zinksalve som brukes etter hvert bleieskift på nyfødt og våtservietter?

Eller dropper man å smøre inn stumpen til den nyfødte så lenge den ikke er sår?

Noe annet som vi BØR ha av stelleprodukter til den første perioden?

Anonymous poster hash: cdc12...1e6

Fortsetter under...

Kjøpte inn babyolje, inotyol og bepanthen sist. Brukte olje til bading, bepanthen om ho vart sår og inotyol til når no var veldig sår.

Etter 17 mnd har vi brukt opp ei tube bepanthen og 1/3 tube inotyol. Smører ikkje når huda er fin, noko den stort sett er. No brukar vi vaskeskum ved bæsjebleier og badeskum i badekaret. Begynte med det ved ca 1 år.

Kjører samme regime denne gongen.

Du trenger ikke så mye. Vi bruker minst mulig våtservietter, enten engangskluter eller flergangsf. Badeolje, Rikshospitalets, ved bading og vask. Jeg har også kjøpt en shampo, da vi pleier å få barn med masse hår. I steden for sinksalve bruker vi en salve som heter innotyol eller noe sånt., brukes kun ved sår rompe. Trenger vi noe mer kjøper vi det etter fødselen når vi ser behovet!

Kjøpte inn babyolje, inotyol og bepanthen sist. Brukte olje til bading, bepanthen om ho vart sår og inotyol til når no var veldig sår.

Etter 17 mnd har vi brukt opp ei tube bepanthen og 1/3 tube inotyol. Smører ikkje når huda er fin, noko den stort sett er. No brukar vi vaskeskum ved bæsjebleier og badeskum i badekaret. Begynte med det ved ca 1 år.

Takk for svar. Slik jeg forstår det så trenger man ikke å smøre inn nyfødt rompe med krem ved hvert bleieskift, kun ved behov hvis den er sår.

Takk for svar. Slik jeg forstår det så trenger man ikke å smøre inn nyfødt rompe med krem ved hvert bleieskift, kun ved behov hvis den er sår.

Vi smurte i alle fall ikkje utan at vi såg at huda var raud, og det har fungert supert. Fram til ho byrja med fast føde vart ho ikkje smurt ein einaste gong, etter det har vi hatt nokre tilfeller med sterk bæsj og påfølgande sår hud. Ei innsmurning med salve har vore nok til å løyse problemet. Eg trur huda har godt av minst mogleg produkt og mest mogleg luft.

Annonse

Ok, takk for svar alle sammen, da har jeg 1 bekymring mindre :P var redd jeg glemte å kjøpe inn stelleprodukter til baby. Babyolje er en selvfølge og den har vi fra før av...

Her i hus har vi hatt:

* bleier

* våtservietter

* tørre engangskluter/kompresser (fine å tørke snørr med også, myke for barnet rundt nesa..)

* badeolje til bading

* klorhexidin (noe ala pyrisept, men bedre til babyer) til å rense forsiktig rundt navleområdet de første ukene. 

* barriere krem til sår bleiereumpe da ingenting annet nyttet. Har sjelden hatt problemer med sår bleierumpe, så lenge du lar rumpa ligge litt i fri luft før du pakker den inn igjen i bleie. Da tørker det litt og ikke ligger fuktig hele tiden, så unngår du som regel sår rumpe. Men såklart, om barnet bæsjer mye en periode så er det ikke til å unngå å få sår rumpe. 

* saltvannsdråper til f.eks tett nese

Aldri brukt zinksalve. 

Ikke smør rumpa unødvendig

Ikke bad barnet så mye i begynnelsen, huden tørker ut av å bades for mye. For de fleste holder det med 1-2 ganger i uka i begynnelsen.

Kjøpte babyshampo først ved 1 års alder og har enda ikke begynt med kroppssåpe til kroppen ved 18 mnd. 

Anonymous poster hash: 7ad69...068

Har nettopp født fjerdemann. De har nå gått bort fra at man skal vaske navleområdet med Klorhexidin, bare la det være, evt tørke med litt kokt, avkjølt vann. (Har snakket med sykehus og HS om dette, for navlen til vesla ville ikke gro)

Det eneste du trenger er badeolje og kluter/Mesoft og en tube inotyol i bakhånd. Jeg smører med Inotyol hvis hun begynner å bli sår, så er det borte ved neste bleieskift! Har ikke en gang brukt opp de prøvene med zinksalve jeg har fått. Greit å ha litt potetmel i hus, det har jeg brukt når hun er blitt rød i hudfoldene pga fuktighet. Funker kjempebra!

Kjøp jojobaolje i stedet for alskens babyoljer (som ofte inneholder mineralolje). Jojobaolje er den oljen som minner mest om hudens naturlige oljeproduksjon. Den fungerer fint til å vaske bort gjenstridige avføringsrester med, har den i badevannet, smører et par dråper på huden hvis den er tørr osv. 

Blir stumpen sår (ikke litt rød, men sår) så er inotyol bra, men den trenger man neppe i skapet ved babyankomst. 

Og for all del - ikke bruk våtservietter hjemme. Vann og olje på myke kluter. Vann og olje.

Kjøp jojobaolje i stedet for alskens babyoljer (som ofte inneholder mineralolje). Jojobaolje er den oljen som minner mest om hudens naturlige oljeproduksjon. Den fungerer fint til å vaske bort gjenstridige avføringsrester med, har den i badevannet, smører et par dråper på huden hvis den er tørr osv.

Blir stumpen sår (ikke litt rød, men sår) så er inotyol bra, men den trenger man neppe i skapet ved babyankomst.

Og for all del - ikke bruk våtservietter hjemme. Vann og olje på myke kluter. Vann og olje.

Det er såvidt eg har sett berre nokre få babyoljer som inneheld mineralolje for tida, folk er blitt meir bevisste på kva dei kjøper. Rapsolje er den vanlegaste har eg sett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...