Gå til innhold

Spontanabort for 4 uker siden - rester i livmoren

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Er helt ny på forumet her og sitter som et lite spørsmålstegn her.. Dette blir litt langt så takk til deg som leser alt :) 

Jeg var til en privat gynekolog for å ta UL i uke 10 og fikk vite at jeg hadde en såkalt Blighted Ovum (tom fostersekk). Vi dro til sykehuset der det ble tatt nok en UL som viste akkurat det samme. Etter å ha tatt en haug med blodprøver i dagene som følgte, viste det seg at hcg-nivået mitt var uendret fra tirsdag til torsdag (det lå på 73 000!).

Tok cytotec vaginalt (fre 23.aug) og aborterte etter noen timer. Men blødningen min varte bare i 1 dag, så jeg prøvde en ny runde med cytotec som ikke fungerte. Etter mye om og men på sykehuset fikk jeg endelig komme inn for å sjekke om jeg fremdeles hadde rester av graviditeten, og det hadde jeg selvfølgelig. De hadde kapasitetproblemer og jeg fikk ikke komme inn på utskrapning fredagen etter. Ble sendt hjem med en tredje cytotec-runde og beskjed om å komme tilbake på mandag. Mandagen kom og restene var der fortsatt, MEN nå hadde restene krympet til akkurat under grensa for å få tatt utskrapning! Og jeg fikk beskjed om at med mindre jeg får feber eller store smerter var det bare å vente til det kom ut av seg selv. Blodprøve ble tatt den mandagen (2.sept) og hcg-nivået var nå nede i 800! 

Nå er det 4 uker siden spontanaborten og jeg har fremdeles ikke fått tilbake mensen. Jeg TROR jeg har kjent eggløsning noen dager forsinket i forhold til normal syklus, vi har hatt sex så og si hver dag. Tok en gravditetstest i går og den brukte meget kort tid på å vise "gravid" (ClearBlue digital uten ukesvisning). Regner egentlig med at dette er pga forrige graviditet og at hcg-nivået har sunket saaaaakte siden mandag 2.sept. Skal til legen om noen minutter for å ta en ny blodprøve, er veldig spent på resultatet..! 

- Må restene ut med mensen eller kan restene "forsvinne"/absorberes i kroppen?

- Kan man bli gravid med rester i livmoren?

- Hvor lenge kan man egentlig gå med rester i livmoren?

Noen med erfaringer rundt dette??

Er så frustrert......... :( 

Fortsetter under...

Hei! Kjedelig når sånt skjer! Har selv vært igjennom noe lignende! :/

Hvordan gikk det hos legen? Og fikk du noe svar angående det med rester i livmoren og ny graviditet? :)

Har lurt veldig på det samme, men min gynekolog kunne ikke gi meg noe svar på det..

Hei :)

Fikk resultatet fra blodprøven og den var på 115 (hcg). Nå på "slutten" går det fryktelig sakte nedover med hcg'en.. Hmf..! :( Men jeg tok en ny blodprøve hos legen, får svar på mandagen! Tror ikke jeg er gravid på ny (og egentlig håper jeg at mensen kommer sånn at livmoren blir "renset")! Det blir spennende å høre på mandag da :)

Det er tydeligvis INGEN som kan svare meg på spørsmålene mine! Hverken legen eller sykepleierne på sykehuset som jobber med dette daglig.. Merkelig egentlig, det er jo ikke bare jeg som lurer på dette! Men får jeg et svar en gang så skal jeg dele det her ;)

Tusen takk til begge to som har skrevet her :) 

Ser den! Venter selv i spenning her, så håper på at mensen kommer om 16 dager så alt er tilbake til "normalen"! :) fikk beskjed at hcg'en skulle være ute av kroppen innen noen uker, så skal ta ny test 30. Sep! Så venter i spenning selv, men er jo så lenge til at man begynner å bli litt utålmodig, hehe! :)

Vet ikke helt hva jeg håper på, men blir vel glad uansett vil jeg tippe!

Du må ha lykke til på mandag da! :)

Nei, var veldig liten hjelp å få angående sånne spørsmål, men det er vel kanskje såpass få tilfeller at de ikke vet selv.. Men har lest på et svensk babyforum at det kunne være mulig(i følge svenske jordmødre), så gudene måtte vite altså! :o

Syns det er rart at de ikke fjerner restene, selv om det er lite. Det kan jo gi infeksjon i livmora om man går med rester, slik jeg har forstått det.

Jeg hadde selv så lite rester at de ikke ville fjerne det med en gang. men jeg fikk ny time til uken etterpå og når der fortsatt var noe, ble det utskrapning på meg.

Blør du noe?

Angående å bli gravid vet jeg ikke hvordan det er når det er rester der. men har forstått det sånn at hcgen må tilbake til normalt nivå først før man kan få eggløsning.

Dette er jeg ikke helt sikker på altså..

Lykke til :)

Annonse

Sanna2: Hehe er det flere utålmodige sjeler der ute altså? Hater virkelig å vente... Og når man først har bestemt seg for å prøve så vil man jo at det skal skje. Med en gang. Eller aller helst i går ;) Ønsker deg masse lykke til!!! :)

Vaskekost: Er helt enig, og det vat akkurat det jeg sa til legene også. Det står jo tilogmed i informasjonsskrivet man får med fra sykehuset at man kan få infeksjon av restene. Men neida, grensen var satt og den skal holdes.. Har nesten ikke blødd i det hele tatt. Blødde første dagen, så var det bare spotting/brunt blod i ca 8 dager etterpå. Men jeg ringte sykehuset igjen i dag og sykepleieren jeg snakket med sa at det var ikke uvanlig å blø så lite når det var en blighted ovum (da er det jo ikke noe foster som skal ut, kun fostersekken og morkaka). Samtidig sa hun at før de startet med medisinsk abort måtte man vente på at kroppen ordnet opp selv (med mindre man ble syk/sterke smerter). Så får bare smøre meg med et tjukt lag tålmodighet og vente på mensen...

Oppdaterer prøveresultatet fra legen på mandag :) God helg :)

Dei såg rester tilsvarande 8 mm på ultralyd på sjukehuset både to dagar etter sa, og etter at eg hadde blødd enorme mengder i ein mnd. Dei sa dei ikkje fjerna så lite, at det var eit alt for stort inngrep mot livmora med så lite, at dei kun gjorde det med cm. fekk resept på provera, og viss blødningane ikkje stoppa ville dei ikkje skyldast hormonell ubalanse som dei trudde, men restane, og DÅ ville dei fjerna dei. MEn så stoppa blødningane heilt av seg sjølv. Så eg sit vel då igjen med 8 mm. Hcg er for lengst under 5, som er negativ , og eg hadde eggl 8 dagar etter siste ul, 5 dagar etter blødning slutta heilt.

Jaa, har visst veldig dårlig tålmodighet når det kommer til det her, hahah! Men er bra man ikke er den eneste da! :)

Og angående det med hcg hormonene så er det fult mulig å bli gravid med det i kroppen, er vel faktisk sånn at man skal ha lettere for å bli gravid med det i kroppen (men vet vel ikke om dette kun er en myte). Å lykke til med prøvingen til deg å! Krysser fingre og tær og alt som krysses kan for at vi får det til uten komplikasjoner, hehe! :)

Lilla80: 8 mm? Jøss.. Huff, å blø i en hel måned er ikke akkurat godt da.. Stakkar!! Men bra blødningene stoppet slik at du slapp å gå gjennom en utskrapning. Synes det er så rart hvis restene bare blir liggende igjen i kroppen, merkelig at de ikke absorberes på et eller annet vis liksom..! Håper det går bra med deg :)

Sanna2: Hehehe det er nesten litt godt å vite at man ikke er alene ;) Unner selvklart ingen å gå gjennom noe sånt, men vi får gjøre det beste ut av det! Jeg har også hørt at det er lettere å bli gravid etter en abort, så nå får vi se om det er en sannhet i det ;) Må vel først og fremst få tilbake eggløsning i mitt tilfelle! Håper på det beste for deg :) 

Har fått resultatet fra legen nå og nå er nivået på 46 :) Så da går det nedover og forhåpentligvis får jeg tilbake mensen snart! Hehe det aller beste hadde jo selvfølgelig vært å klare å treffe på en eggløsning før mensen kommer, men det tror jeg ikke kommer til å skje akkurat nå! 

Tusen takk for oppmuntrende ord alle sammen :) 

• 2 uker senere...

Liten update:

Har hatt to stk negative graviditetstester, en på torsdag forrige uke og en i dag. Har begynt å spotte ekkelt brun slim (unnskyld detaljer)! Men ikke fått mens enda. Det er 6 uker siden spontanaborten og nå kjenner jeg at jeg begynner å bli GAL av ventinga!!! Aaaarrrrggghhh!!! :( Er vel slik at hvis mensen ikke kommer tilbake før etter 8 uker må man gå til lege.. Bare 2 uker til jeg kan gå til lege da..! Hmffffff :( Dårlig dag i dag!!

Jeg har gått ganske lenge med rester. Gikk minst 8 uker den ene gangen jeg hadde rester. Og jeg pleier å få mens tilbake ca. 6 uker etter aborten er ute av kroppen.

Ville egentlig ikke startet med prøvingen igjen før kroppen er klar :) Masse lykke til!

• 2 uker senere...

Takk for svar Ønskegull! 8 uker er lenge å vente... På fredag som kommer (18.okt) er det 8 uker for min del. Håpløst lenge for noen som er så utålmodig som meg! ;) 

Er litt usikker på om jeg har hatt mens eller ikke faktisk. Mandag 30.sept begynte jeg å spotte svart blod og jeg hadde vanlige mensensmerter. Det kom en del friskt blod torsdag 4.okt, for så å gå over til svart blod igjen. Jeg brukte bare truseinnlegg som ble skiftet ca annenhver time. "Blødningen" stoppet lørdag 6.okt. Kan dette ha vært mensen??? Denne "blødningen" kom litt over 5 uker etter at aborten startet. Noen som har opplevd det samme?

Skal til legen om noen dager for å ta blodprøver og se om hormonnivået er i rute eller ei. Satser på å få et svar på om kroppen begynner å komme seg i rute eller ikke :) 

Annonse

Jeg er veldig utålmodig selv, så kjenner meg godt igjen i det. Helst skulle jeg hatt baby med en gang vi startet prøvingen  :P .

Aner ikke om det du hadde var mens, men mine mens har vært rare den første etter utskrapningene. Det var jo litt lite hvis det holdt med truseinnlegg? Jeg har erfart flere ganger at blødningene etter utskrapningen har stoppet før den har startet igjen. 

Fint at du blir fulgt opp av legen. Masse lykke til :) 

Hehe godt å høre det ikke bare er jeg som er "håpløst" utålmodig ;) 

Skal spørre legen om det kunne ha vært mensen eller ei i morgen! Har en super fastlege (kvinnelig i 30-årene, helt perfekt!!), hun tar meg på alvor og vet at jeg ikke er en hypokonder som renner ned legekontoret for alt og ingenting. 

Takk for lykkeønskninger :) 

Oppdatering :) :

Legen min tok grep med en gang og fikk ordnet med en time til gynekolog allerede i dag! Var der i morges og fikk tatt en ny UL. Gynekologen sa det så veldig fint ut! Slimhinnen er ca 1,5 mm (noe som visstnok er bra), det er ingen rester (jippi!), men det er litt gammelt blod nede i skjeden som kommer ut nå og da. Han kunne ikke se noe eggløsning på vei på høyre side, men han trodde muligens at han så en begynnende eggdannelse på venstre side. På grunn av funnene så mente han at jeg kanskje var i syklusdag 1-2 (dvs egentlig mensdag 1 eller 2, men pga jeg ikke har hatt eggløsning på de siste 8 ukene har jeg ikke mensen nå). Det vil si at jeg får muligens eggløsning om 2-3 uker. Men det kunne ta lengre tid også sa han. Krysser fingrene for at det IKKE tar lengre tid enn 2-3 uker!!!! 

For en prosess dette har vært..! Håper at det alt blir i orden nå, er en smuuuuuuuuuuule lei ;) 

Takk for at du leste :) 

Så bra at restene har kommet ut! Da kan du jo alltids begynne å prøve igjen om 1 ukes tid, så får sædcellene kommet til uansett når eggløsningen inntreffer! Håper ting kommer på bane igjen for deg og krysser fingrene! :) jeg venter selv i spenning, på mandag skal det testes, ømme bryster i 1 uke nå! Så satser på at kroppen ikke er gått helt i kluss etter aborten! :o

• 2 uker senere...

Ble en svaaak strek, så var veldig usikker på om det rett og slett var innbilning eller skyggestrek! Skal ta ny test om noen få dager for å bekrefte om synet har lurt meg eller ikke! Null mens så langt da, men så har den klussa veldig etter aborten, så man vet jo aldri :/ tørr ikke håpe for mye, men krysser jo fingrene! Testet jo sent forrige gang, så kan være det samme skjer nå, så får bare se hvordan det går! :)

Svaaaak strek = strek!!! :) Håper testen viser knallsterk strek om en dag eller to! :) 

Hadde eggløsning i helga, så får nok ikke testet før om enda ca 10 dager. Det er lenge å vente... Men tror ikke at det sitter noe der, kjenner absolutt ingenting av mensensmerter eller noe sånt. Og det gjorde jeg veldig tidlig sist. Damn :( Men skal ikke si noe for sikkert før jeg om 10 dager! 

Har mine tvil, men er alltids klar for en positiv overraskelse! :)

Kjedelig med ventetid, men den som venter, venter ikke for gjeves!

Alle graviditeter er jo ikke like, og hørt at man gjerne får mindre symptomer et å ha vært gravid tidligere. Så er enda masse håp! Krysser fingrene for at det går din vei! :) og legg gjerne inn en oppfølger når du har fått testa! :)

• 2 uker senere...

Fikk TR 3 dager før tiden (merkelig!), så da ble det nok ikke en spire denne gangen.. :( Helt merkelig TR da, vanligvis blør jeg mye (bytter bind/tampong ca hver 2-3 time de første dagene), men denne gangen så blødde jeg ikke i hele natt og det er veldig lite i dag også.. Hm..! Får inderlig håpe at kroppen er i rute etter BO'en nå da :) Ble det en sterkere strek etterhvert Sanna2?? :)

• 2 uker senere...

Ah, den er kjedelig :/ bedre lykke denne "måneden" da! Men om du blødde såpass lite så kan det jo være en festeblødning? Ellers er det flere som får en liten blødning ca rundt den tiden de skal ha mensen! :o

Nei, dessverre så begynte jeg å blø ga ske kraftig noen dager senere, i tillegg til kraftige menssmerter! Blææh! Så tenker jeg skal ta en pause fra å prøve og muligens begynne etter jul! :)

Var nok TR som kom til meg ja :( Men da får jeg og mannen bare hoppe på hverandre denne måneden ;) Han er faktisk mer ivrig enn meg, han spurte meg i går om vi ikke skulle kjøpe EL-tester! Haha! Jeg visste ikke engang at han visste hva det var! 

Du får ha lykke til når du starter prøvinga igjen! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...