Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #1 Skrevet 19. september 2013 Hei, vi har en sønn på 3,5 år som ikke vil drikke melk... Før drakk han masse nan, han elsket det. Men siden det er mye sukker i nan, måtte vi stoppe. Og etter det har det vært vanskelig. Han får melk i havregrøten om morgenen, en fruktyoghurt pr dag og alltid yoghurt naturell til dessert med blåbær etc. Men dette er ikke nok. Barn på hans alder skal vel ha ca 1/2 liter melk pr dag. Her dere noen forslag? drikker deres barn nok melk? Anonymous poster hash: 97833...672
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #2 Skrevet 19. september 2013 Sønnen min drikker kun vann, og det har han gjort siden han var 18 mnd. Høres ut som sønnen din får i seg mer enn nok. Anonymous poster hash: 3af07...304
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #3 Skrevet 19. september 2013 Takk for svar. Men trodde barn skulle ha 1/2 liter melk pr dag. Vet noen om det er riktig? Får lete litt på nettet. HI Anonymous poster hash: 97833...672
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #4 Skrevet 19. september 2013 Det er faktisk ikke sånn at man MÅ drikke melk. De klarer seg fint uten melk som drikke i andre land, så det er neppe livsviktig for norske barn. Melk i mat, som pålegg og yoghurt holder lenge. Jeg har en jente som ikke tåler melk. Soya og rismelk vil jeg ikke gi henne(og hun vil igrunn ikke ha selv heller), og havremelk vil hun ikke ha. Hun tåler litt melk i mat og som pålegg og hun får 2-3 soyayoghurt i uken. Ellers prøver jeg å passe på at det er litt kalsium i annen mat hun spiser. Anonymous poster hash: a4788...dd9
Light of my life Skrevet 19. september 2013 #5 Skrevet 19. september 2013 Det er bare tull at barn MÅ drikke kumelk. Nyere forskning viser faktisk at det slettes ikke er sunt for oss mennesker (inkludert menneskebarn) og at vi får all den kalciumen vi trenger fra andre kilder. Her har du litt informasjon basert på solid forskning: http://pcrm.org/health/health-topics/parents-guide-to-building-better-bones http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/health-concerns-about-dairy-products
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Har jeg aldri hørt! En halvliter hver dag? Høres myenog tøysete ut. Noen drikker ikke melk av ulike grunner. Hei, vi har en sønn på 3,5 år som ikke vil drikke melk... Før drakk han masse nan, han elsket det. Men siden det er mye sukker i nan, måtte vi stoppe. Og etter det har det vært vanskelig. Han får melk i havregrøten om morgenen, en fruktyoghurt pr dag og alltid yoghurt naturell til dessert med blåbær etc. Men dette er ikke nok. Barn på hans alder skal vel ha ca 1/2 liter melk pr dag. Her dere noen forslag? drikker deres barn nok melk? Anonymous poster hash: 97833...672 Anonymous poster hash: 64462...9af
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #7 Skrevet 19. september 2013 Ja, tror det anbefales rundt 5 dl melk pr dag. Men på dette området som på mange andre; mye forskning med ulike resultater. HI Anonymous poster hash: 97833...672
Von Hertelhofen Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Takk for svar. Men trodde barn skulle ha 1/2 liter melk pr dag. Vet noen om det er riktig? Får lete litt på nettet. HI Anonymous poster hash: 97833...672 Da er du blitt hjernevasket... Det finnes mange gode kilder til kalsium i norsk mat, så barn (eller voksne) trenger ikke drikke melk.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 Hjernevasket.... Wow! Jeg vet selvsagt at de får kalsium i andre matvarer, derfor nevnte jeg f eks yoghurt. Kunne også nevnt ost. Men poenget mitt er at han får for lite kalsium fra melk, yoghurt etc. Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: 97833...672
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 Ja, tror det anbefales rundt 5 dl melk pr dag. Men på dette området som på mange andre; mye forskning med ulike resultater. HI Anonymous poster hash: 97833...672 Jeg fikk dere rådet fra en erfaren barnelege i vår. Ifølge henne har små barn behov for kalsium tilsvarende en halv liter melk per dag. Anonymous poster hash: 74b15...362
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Barn mellom 1 og 5 år skal ha ca 600 mg kalsium pr dag. Så da er det bare å finne fram matvaretabellen (matvaretabellen.no) og begynne å regne ut. Tenker at du resultatet du kommer fram til ikke er så langt unna. Anonymous poster hash: a4788...dd9
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Hei igjen og tusen takk for at jeg fikk noen seriøse svar! Når jeg blir kalt tøysete og hjernevasket fordi jeg er bekymret for om barnet mitt får nok kalsium, så kan man jo begynne å lure. Jeg har nå snakket med en lege på Volvat. Sønnen min på 3,5 år bør ha kalsium tilsvarende 5-6 dl melk pr dag. Ha en god dag! Jeg har fått svar HI Anonymous poster hash: 97833...672
Light of my life Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Je dersom du ikke klarer å ta innover deg det nyeste innen forskning på kost og ernæring så hører du selvsagt på utdaterte råd fra en lege på Volvat. Lykke til med det
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Sønnen min drikker heller ikke melk, med mindre det er sjokolade i den. Har du forsøkt det? Jeg gir han det innimellom når han ikke er lysten på ost eller yoghurt.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Sønnen min drikker heller ikke melk, med mindre det er sjokolade i den. Har du forsøkt det? Jeg gir han det innimellom når han ikke er lysten på ost eller yoghurt. Kakao hindrer opptak av kalsium, så hvis det er kalsiuminntaket man er interessert i kommer man ikke så mye lenger med sjokolademelk. Anonymous poster hash: a4788...dd9
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Sønnen min drikker heller ikke melk, med mindre det er sjokolade i den. Har du forsøkt det? Jeg gir han det innimellom når han ikke er lysten på ost eller yoghurt. Kakao hindrer opptak av kalsium, så hvis det er kalsiuminntaket man er interessert i kommer man ikke så mye lenger med sjokolademelk. Anonymous poster hash: a4788...dd9 Vanlig oboy?? Det var jeg ikke klar over!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Hvor mye kakao er det i sjokolademelk? Jeg tror det meste går i sukker... Anonymous poster hash: 8d4f7...99d
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #18 Skrevet 19. september 2013 Du, er ikke denne melkemengden da beregnet ut fra at barnet ikke får noen annen mat med kalsium i seg? Det høres grusomt mye ut, og jeg kan love at jeg ALDRI har drukket en halv liter melk daglig, verken før eller nå. Jeg lever enda, trener, er normalvektig og frisk. Anonymous poster hash: 8d4f7...99d
BareMas Skrevet 19. september 2013 #19 Skrevet 19. september 2013 Takk for svar. Men trodde barn skulle ha 1/2 liter melk pr dag. Vet noen om det er riktig? Får lete litt på nettet. HI Anonymous poster hash: 97833...672 Jeg fikk beskjed om ikke mer en 1/2l melk om dagen, så for meg høres det nok ut. Du kan jo alltids høre m helsesøster om hva hun mener om du er i tvil
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #20 Skrevet 19. september 2013 Kalsium tilsvarende 5-6 dl melk behøver altså ikke være bare melk, men ost (feks Norvegia, Jarlsberg), yoghurt, grøt etc. Sønnen min får ikke nok kalsium av yoghurt etc, derfor ønsker jeg at han også skal drikke melk. Burde ha skrevet barn og kalsium i overskriften, men det kom jo fram i innlegget hva jeg mente. HI Anonymous poster hash: 97833...672
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #21 Skrevet 19. september 2013 Barn og voksne kan ha et helt fint kosthold uten melk, men melk er en enkel måte å få i seg både kalsium og proteiner. I tillegg ineholder melk en del viktige aminosyrer. I dag er vistnok nederlenderene det høyeste folkeslaget i verden. Det settes i samenheng med et godt kosthold med mye melk. Du ser også at afrikanske folkegrupper som masaiene som har et kosthold med mye melk er lengre enn folkegrupper med lite melk i kostholdet. Hvor mye melken faktisk betyr for lengdeveksten vet jeg ikke, men mye tyder på at det er en sammenheng. Anonymous poster hash: 98e32...2c8
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #22 Skrevet 19. september 2013 Je dersom du ikke klarer å ta innover deg det nyeste innen forskning på kost og ernæring så hører du selvsagt på utdaterte råd fra en lege på Volvat. Lykke til med det Jeg er så lei den anti-melkkampanjen du prøver å drive med her inne. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til kalsium, og det trengs for å bygge skjelett. Anonymous poster hash: e2286...d0a
Light of my life Skrevet 19. september 2013 #23 Skrevet 19. september 2013 Je dersom du ikke klarer å ta innover deg det nyeste innen forskning på kost og ernæring så hører du selvsagt på utdaterte råd fra en lege på Volvat. Lykke til med det Jeg er så lei den anti-melkkampanjen du prøver å drive med her inne. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til kalsium, og det trengs for å bygge skjelett. Anonymous poster hash: e2286...d0a Jeeez, du får hoppe over svarene mine da hvis de irriterer deg sånn! Jeg presenterer kun faktabasert informasjon fra solide kilder, noe hverken du eller andre i denne tråden har gjort. Å påstå at vi trenger melk for å bygge skjelett er rett og slett utdatert feilinformasjon. Men hvis du vil klamre deg til fossile kostholdsråd fordi "det alltid har vært sånn" så deg om det.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #24 Skrevet 19. september 2013 Det er bare tull at barn MÅ drikke kumelk. Nyere forskning viser faktisk at det slettes ikke er sunt for oss mennesker (inkludert menneskebarn) og at vi får all den kalciumen vi trenger fra andre kilder. Her har du litt informasjon basert på solid forskning: http://pcrm.org/health/health-topics/parents-guide-to-building-better-bones http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/health-concerns-about-dairy-products Haha, logget meg inn på dette innslaget og leste hva hun hadde skrevet, og tenkte med en gang at dette kom du til å kommentere på Har vel vært her en stund da. Akkurat som jeg vet at hvis det er snakk om utlendinger så er det bombesikkert at Jallow B kommenterer. Hoho. Anonymous poster hash: 8040e...9b9
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #25 Skrevet 19. september 2013 Je dersom du ikke klarer å ta innover deg det nyeste innen forskning på kost og ernæring så hører du selvsagt på utdaterte råd fra en lege på Volvat. Lykke til med det Jeg er så lei den anti-melkkampanjen du prøver å drive med her inne. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til kalsium, og det trengs for å bygge skjelett. Anonymous poster hash: e2286...d0a Hva med sammenheng til høy benskjørhet her hvor det drikkes mye melk? Anonymous poster hash: 64462...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå