Gå til innhold

Hva betyr det "å kunne svømme"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mange skriver om hvor gamle barna var da de lærte å svømme, men hva legger dere i det? Holder det at de kan holde seg flytende på dypet og komme seg 5 m bortover eller mener dere at de kan svømme skikklig, med ordentlige tak, mer enn for eksempel 200m uten stopp, kunne flyte ol?

Anonymous poster hash: c9192...768

Fortsetter under...

Skrevet

Eg tenker å kunne svømme 200 m utan stopp.

Skrevet

Det er vel å kunne svømme 200 m uten stopp og uten å ta nedi bunn.

Skrevet

Trodde faktisk det var en definisjon på det med at man må kunne ta den minste svømmeknappen. Det er 25 meter uten stans. 

Anonymous poster hash: 20ffa...11c
Skrevet

Enig, å svømme 25m er jo fantastisk for et barn. Ennå svømmer min 6åring kun 5-10 m, synes likevel han klarer det bra :P

Skrevet

har noen av dere noen gang svømt 200 meter uten stopp? Det er 8 ganger frem og tilbake i svømmehallen altså? Uten å ta i veggen... Kan et barn svømme 25 meter kan det definitivt svømme! :)

Annonse

Skrevet

Veit godt kva 200 m er, og såpass må ein klare innandørs i temperert vatn før ein kan definerast som svømmedyktig. Om ein dett i vatnet med klede og i lav temperatur blir alt mykje vanskeligare, og kan ein berre svømme type 25 m i bassenget har ein ikkje lange stunda på seg til å bli redda før ein druknar.

Det er ikkje dermed sagt at ein svarar til eit barn som har karra seg nokre meter i bassenget og er kjempestolt at "nei, du kan ikkje svømme". Ein applauderar, og oppmuntrar til å bli stadig flinkare, sjølvsagt.

Skrevet

har noen av dere noen gang svømt 200 meter uten stopp? Det er 8 ganger frem og tilbake i svømmehallen altså? Uten å ta i veggen... Kan et barn svømme 25 meter kan det definitivt svømme! :)

Selvfølgelig har de fleste voksne svømt 200m uten stopp. Hvis du føler at det er problematisk vil jeg anbefale deg et svømmekurs. Ikke å kunne svømme skikklig kan være farlig. Det er også det svømmeforbundet og skolen setter som minimumskrav i forhold til å være svømmedyktig. Desverre er det vist ikke mer enn ca halvparten av 10 åringene som kan dette.

Bare som en sammenlikning svømte ungdommen på Utøya over 500m utendørs i ganske kaldt vann (noe som gjør det mye tøffere) for å berge livet. Takk om pris at de fleste av dem virklig kunne svømme.

Anonymous poster hash: bd0f7...f88

Skrevet

Veit godt kva 200 m er, og såpass må ein klare innandørs i temperert vatn før ein kan definerast som svømmedyktig. Om ein dett i vatnet med klede og i lav temperatur blir alt mykje vanskeligare, og kan ein berre svømme type 25 m i bassenget har ein ikkje lange stunda på seg til å bli redda før ein druknar.

Det er ikkje dermed sagt at ein svarar til eit barn som har karra seg nokre meter i bassenget og er kjempestolt at "nei, du kan ikkje svømme". Ein applauderar, og oppmuntrar til å bli stadig flinkare, sjølvsagt.

At det er lurt å kunne svømme 200 meter er jeg helt enig, men at et barn som fint kan svømme 100 meter ikke er svømmedyktig er en merkelig påstand i mine ører. 

Skrevet

Selvfølgelig har de fleste voksne svømt 200m uten stopp. Hvis du føler at det er problematisk vil jeg anbefale deg et svømmekurs. Ikke å kunne svømme skikklig kan være farlig. Det er også det svømmeforbundet og skolen setter som minimumskrav i forhold til å være svømmedyktig. Desverre er det vist ikke mer enn ca halvparten av 10 åringene som kan dette.

Bare som en sammenlikning svømte ungdommen på Utøya over 500m utendørs i ganske kaldt vann (noe som gjør det mye tøffere) for å berge livet. Takk om pris at de fleste av dem virklig kunne svømme.

Anonymous poster hash: bd0f7...f88

Jeg er gammel svømmer, hehe.. Så det er ikke noe problem. Jeg er bare ikke enig i at barn ikke kan svømme før det kan svømme 200 meter. At det kan blir bedre og bør holdes under oppsyn er opplagt. Men det bør alle barn bli, enten de er gode svømmere eller ei. 

Skrevet

Jeg tenker at min 5-åring kan svømme nå. Han svømmer ca 20 meter på dypt vann. Men han er jo selvsagt helt i startgropen av å bli en god svømmer.

8-åringen er kommet mye lenger. Han svømmer frem og tilbake i et 25-metersbasseng i 30 minutter i svømmetimen hver uke. Da gjør han freestyle, bryst, rygg og hele pakken.

Mye flinkere enn moren! Som lett svømmer 200 meter, men bare bryst og helst med hode over vann. Jeg er ikke stolt av vannferdighetene mine og har faktisk tenkt å melde meg på kurs nå.

Anonymous poster hash: d7f74...0f1

Skrevet

Mine tre barn klarte å svømme 200 meter fri i alder av 6 år. Men så gikk de på svømme kurs i regi av en svømmeklubb også. Og de klarte å flyte på rygg som en stjerne. :)

Annonse

Skrevet

Det finnes gode svømmere og dårlige svømmere. 

Jeg vil si at en som klarer 10 m. med svømmetak kan svømme, men h*n er dermed ikke en flink svømmer, ikke flink nok til at jeg tør å sende h*n alene i svømmehallen. 

Anonymous poster hash: 204ce...0a4
Skrevet

Her i svømmeklubben mottar man Svømmeknappen i det man kan svømme 25 meter uten stopp. Jeg har alltid tenkt at det var definisjonen på å kunne å svømme.

Jeg er helt enig i at man ikke er en GOD svømmer om man bare orker 25 meter, men man KAN det jo.

Jeg orker å sykle i 1 mil, men jeg er ikke GOD til å sykle for det.

Det er sprøtt å si at små barn skal måtte svømme 200 meter før de kan få høre at de kan å svømme. Nettopp derfor skal man jo også bli med dem i svømmehallen selv om de har svømmeknappen, holde følge med dem på stranda osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...