Gå til innhold

bøllete venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 2. klasse, og like før sommeren kom det en ny jente i klassen. De har lekt litt sammen, og for noen uker siden ble jenta med datteren min hjem. Da hun var hos oss ble jeg litt bekymret for henne. Virker som om omsorgen ikke er helt på topp hjemme hos henne. Moren dukket ikke opp da hun skulle hentes, og da jeg kjørte henne hjem var det fryktelig rotete, møkkete og røykfylt inne. Flere ganger har jeg sett henne reke gatelangs alene om kvelden. Nå ville plutselig datteren min ikke på skolen fordi denne jenta sparker og slår, hvis hun ikke får bestemme, eller min datter leker med noen andre. Hun hadde også skreket stygge ord og sagt at hun håpet datteren min og de andre venninnene skulle dø! I dag var første gang jeg hørte om dette, men jeg spurte om vi ikke skulle be henne med oss hjem i dag. jeg sa til datteren min at jentas oppførsel er helt uakseptabel og at ingen får oppføre seg slik, men at jeg trodde det dreide seg om sjalusi og at jeg ville snakke med henne om det.

Får litt kalde føtter, men jeg syns jo fryktelig synd på jenta som tydligvis ikke har det helt bra.

Hvordan ville dere grepet ann situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du gjør det rette med å invitere henne hjem! Det lærer datteren din viktige ting ang barn som ikke har det bra hjemme (kanskje). Dersom jenta ikke åpner seg (noe som er sansynlig), så ville jeg ikke presset på. Jeg ville DEFINITIVT tatt det opp med lærer. Ikke for at lærer skal stemple jenta som et problembarn og en bølle, men for å ta evt omsorgssvikt så tidlig som mulig.

Jeg håper jeg hadde gjort det samme som deg!

Skrevet

Jeg sier meg enig med Underveis. Men du har også en plikt til å melde til barnevernet dersom du mener barnet blir skadet av den omsorgen hun får hjemme. Du kan absolutt snakke med læreren og så vil nok hun ha et ekstra øye og kanskje hun vil sende bekymringsmelding, men du burde også sende en fr du har informasjon som bv ellers ikke får. Du må huske å ha barnets beste i fokus! Det er bedre å melde og så var det ikke så mye enn å ikke melde og finne ut senere at du absolutt burde meldt og hjulpet den lille jenten!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Helt enig! Ta en telefon til barnevernet! Husk at en trenger langt ifra være sikker på at det foreligger omsorgssvikt, man skal melde fra om at man er BEKYMRET. Alt for mange lar vær å melde fra, fordi "jeg vet jo ikke sikkert om det er slik det er fatt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...