Gå til innhold

Stor forskjell på mens og UL-termin. Hvilken er riktig?

Anbefalte innlegg

I følge menstermin så er datoen 13.oktober men i følge ultralyd termin så er det 20.oktober.

Jeg husker nøyaktig når eggløsninga var både pga positiv el-test og fordi jeg kjente når egget løsnet :P

Og om jeg tar utgangspunkt i at unnfangelsen skjedde på den datoen eller dagen etter så stemmer 13.oktober. Blir ikke det mest riktig da i forhold til hvor lenge babyen har liggi i magen?

Er så redd for å gå på overtid og om de regner overtid ut ifra UL termin så kan det jo i værste fall hende at jeg egentlig allerede er en uke på overtid når den datoen kommer..

Hva tenker dere om det? Blir så forvirra av det greiene her :P

Fortsetter under...

Jeg tenker det er lurt å gjøre legen bevisst på dette hvis du ender med å gå over tiden. Når det er sagt så er det ikke lett å være heeelt sikker for det har noe med når egget fester seg og hvor mye hormoner det gir ut, som er med å bestemmer termindato, derfor kan det variere ganske mye.. 

Anonymous poster hash: 5aae0...465

Jeg er blitt gravid med ivf og vet derfor veldig nøyaktig når menstermin er (23 sept). Ordinær UL i uke 18 sa 19 sept, idag altså. Har hele tiden fått høre at det er UL-termin jeg skal rette meg etter. Statistikken sier tydeligvis at det er riktig, rart nok. Har ingen som helst tegn på at jeg skal føde idag, selv om det hadde passet meg perfekt. Men så er det jo innenfor normalen å føde 2 uker pluss/minus termindato.

Jeg stoler kun på min egen termin! Har vært gravid to ganger tidligere og blitt satt tilbake 2 og 3 uker på UL, og begge ungene kom hhv. 2 og 3 uker før UL-termin, altså nærmest min egen termin ;) Nå er jeg gravid for tredje gang og har over 1 uke sprik mellom min termin og UL-termin, og jeg kommer til å klikke i vinkel dersom jeg må gå helt til UL-termin! Da ville noe vært galt med babyen min... Krysser fingrene for at han kommer ut som normalt når han er klar for det, sånn som de andre to har gjort. De veide forresten 2900 gram begge to og var tydelig fullgåtte ifølge jordmor.

Anonymous poster hash: e3a4e...ce6

Eller som meg, som har tilnærmet lik mens- og ul-termin på alle mine tre barn (siste ikke født ennå). Begge de to foregående har vært dysmature, altså sett overtidige ut når de har kommet ut rundt termin (begge fødsler startet 2 dager over termin). Den første fikk jeg faktisk spørsmål fra jordmor om det var stor forskjell på de to terminene, men de var altså på samme dag.

Man går ike nøyaktig like lenge gravid som nabodama, og man vet ikke helt hvordan en fødsel settes i gang av kroppen. I de aller fleste tilfeller fikser babyen det selv når den er klar og en ukes forskjell er nok ikke veldig stort avvik. Det kan f.eks. bety at babyen "henger litt etter" i utviklingen og dermed slettes ikke er klar før den selv bestemmer seg for å komme ut ;-)

JEg har også veldig stort sprik mellom mens termin og ul termin. mens termin sier 2. desember mens ul sier 17. jeg testet positivt dager før jeg i det hele tatt laget ungen i følge ul terminen så jeg vet at den er feil. i følge målene og kurven min så sier JM at det kan se ut som min termin stemmer bedre enn ul, men at de har retningslinjer de må forholde seg til uansett. men jeg og min JM går ut i fra mens termin når jeg er på kontroll. hun har også lagt inn ønske om UL når jeg har kommet til min termindato, om jeg i det hele tatt kommer til den =)

med førstemann hadde jeg termin 13 oktober, mens UL sa 1. november. den 27 oktober, 14 dager over min termin ble jeg satt i gang. hadde vært inne 3 ganger på falsk alarm, jeg var dødssliten og enorm. på UL samme dagen sa legen at baby var så liten, knappe 3 kg. men jeg var bestemt og fikk trumpet igjennom å bli satt i gang. (skal sies at ene legen mente at morkaken var såpass forkalket at barnet måtte ut, men de ble ikke enige om det). så kom jenta da, 27 oktober på kvelden og var 4120g og 53 cm, ikke liten altså, men hadde liten hodeomkrets på 32. hun var tydelig på overtid. så der hadde jeg nok rett. derfor stoler jeg på min termin denne gangen. også fordi jeg vet når denne babyen ble laget og når jeg testet positivt!

Annonse

1 uke er ikke lenge.. 

De ser jo på veksten til babyen din,og den tilsier at babyen din er 1 uke kortere på vei enn det du mener. Det har ingenting med når befruktning evnt skjedde, men en medisinsk vurdering av barnet ved 17-19 ukers alder.

Anonymous poster hash: 8302b...0e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...