Gå til innhold

Er det vanlig å spørre om tidligere lønn på i intervju?

Anbefalte innlegg

Hvis man lyver og sier noe høyere da, er ikke dette noe de vil dobbeltsjekke når de ringer referanser?

Lønn er en privatsak, og ingenting tidligere arbeidsgiver kan oppgi i en referanseforespørsel. Når det er sagt er det jo litt rart å lyve i et intervju. Jeg bare unngår å svare. Dreier spørsmålet over på hva jeg forventer i lønn i stedet. Er jo ikke relevant på en flekk hva jeg tjente sist, det er jo hva jeg er villig til å akseptere som er interessant her. 

Sist svarte jeg noe a la. I dag tjener jeg ganske godt, og det er viktig for meg med tanke på livssituasjonen jeg er i. Jeg ser for meg en lønn rundt 600.000 fremover. Fikk 5850.000, og tjente 480.000 i forrige jobb.

Lønn er ikke konfidensiell informasjon nei, og det er ikke uvanlig å dobbeltsjekke informasjonen kandidaten gir med referanser/ lønnskontor.

Anonymous poster hash: a31f5...a70

hehe... det bør du sjekke en gang til :) Det er mye som er vanlig, men det betyr ikke at det er lov!

Lønn er offentlig informasjon.

Det er helt lovlig. Det samme er det å sjekke hvor mange sykt barn- dager den ansatte har brukt i forrige jobb.

Anonymous poster hash: a31f5...a70

Men en fremmed person kan vel ikke bare ringe inn til min nåværende arbeidsgiver å spørre hvor mange sykt barndager eller hva jeg har i lønn? Det høres jo helt sykt ut.

Dessuten er det ikke alltid man vil at nåværende arbeidsgiver skal vite at man søker andre jobber. Da kan man bli oppfattet som illojal, lite engasjert osv. Så når jeg har søkt andre jobber, har jeg sagt at dette er noe som er mellom oss.

Jeg tror det er bare i tilfeller hvor "lønnskravet" høres urimelig ut, at man velger å sjekke dette opp.

Anonymous poster hash: a0169...365

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...