Gå til innhold

Hus på to etasjer, hvordan varme? Hva funker/ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nyåret skal vi flytte i helt nytt hus, som er på to etasjer. Soverommene, stue, bad, vaskerom og bod er i første. Kjøkkenet, bad, stue er i andre. Det vi vet, er at vi får peis i andre etasje. Hva lønner seg å ha nede? Jeg vet at har man varme nede, så går varmen opp, men aldri bodd eller kjenner noen som har slikt hus., hvor det er omvendt, altså kjøken og stue i andre. Vil det lønne seg å ha varmepumpe nede? Vil gjerne høre tilbakemeldinger, og også gjerne fra dere som bor i et slikt hus. :)

Anonymous poster hash: 2ba94...aaa

Skrevet

jeg ville hatt varmepumpe nede for en jevn varme hele døgnet. og plassert slik at varmen har mest mulig fri flyt opp til 2 etg

Anonymous poster hash: 9c74c...7c4
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi bodde sånn før, og hadde varmekabler i gang, vaskerom og bad. Det holdt :) hadde en panelovn på hvert soverom til dager med mindre enn 10 minus

Skrevet

Har peis i stuen i 1.etasje og det varmer opp til 2.etasje. Bruker panelovnene kun når gradestokken kryper under 20-25 minus. Ellers så varmer det nok med peisvarme.

Har i tillegg varmekabler i alle gulvene i 1.etasje (stue, kjøkken, bad og gang).

Anonymous poster hash: af903...a44
Skrevet

Jeg ville hatt varmekabler på alle gulv i 1.etasje. 

Vi har motsatt av det dere får med stue og kjøkken nede og soverommene oppe. Vi har varmekabler på stua, men ikke på kjøkkenet og det blir ofte kjølig på gulvet på kjøkkenet selv om rommet i seg selv varmes opp av panelovn og fra stua. De trenger jo ikke å stå på veldig varmt, men med litt lunk så gulvet ikke blir iskaldt.

Vi har ikke varmepumpe og jeg ville lest meg nøye opp på det før jeg evt valgte det. I det siste har det stått flere artikler om at de som har det ikke sparer så mye strøm likevel, men det er jo ikke sikkert det stemmer.

Anonymous poster hash: 5aad8...3ed
Skrevet

Varmepumpe i begge etasjer ville jeg valgt.den beste og billigste løsningen på sikt.varmekabler er dyrt

Skrevet

Det har jo nettopp stått flere artikler rundt omkring om at varmepumpe ikke er lønnsomt.

Anonymous poster hash: 2eb0a...414

Skrevet

Varmepumpe i begge etasjer ville jeg valgt.den beste og billigste løsningen på sikt.varmekabler er dyrt

med kun varmepumpe vil uansett gulvet være kjølig hvis man ikke har teppe.

Skrevet

Det var det jeg tenkte på også, først. Varmekabler er dyrt. Og peis i andre etasje hjelper ikke mye på første etasje. Dette er ikke lett altså.

Skrevet

Det har jo nettopp stått flere artikler rundt omkring om at varmepumpe ikke er lønnsomt. Anonymous poster hash: 2eb0a...414

Link? For det har ikke jeg fått med meg. Har varmepumpe nå, hatt det i 3 år og mener det er lønnsomt.

Skrevet

Det har jo nettopp stått flere artikler rundt omkring om at varmepumpe ikke er lønnsomt. Anonymous poster hash: 2eb0a...414

Link? For det har ikke jeg fått med meg. Har varmepumpe nå, hatt det i 3 år og mener det er lønnsomt.

Det sto en artikkel på enten vg.no eller db.no som jeg leste veldig raskt. Tror poenget var at mange velger å ha det varmere med varmepumpe og i tillegg bruker den for å få det kaldt om sommeren. Søk på på vg og db så finner du den sikkert der. Og med en artikkel derfra, så ville jeg sjekket det opp nøyere før jeg evt slo fra meg å ha varmepumpe.

Skrevet

Det sto en artikkel på enten vg.no eller db.no som jeg leste veldig raskt. Tror poenget var at mange velger å ha det varmere med varmepumpe og i tillegg bruker den for å få det kaldt om sommeren. Søk på på vg og db så finner du den sikkert der. Og med en artikkel derfra, så ville jeg sjekket det opp nøyere før jeg evt slo fra meg å ha varmepumpe.

Hehe, da ber jo folk om det da! Ei varmepumpe må da brukes fornuftig slik som all annen elektrisk oppvarming.. Trodde folk skjønte såpass.

Anonymous poster hash: 8e7c1...e60

Skrevet

Vi har en vedovn i 1 etasje som varmer opp gjennom en ventil til stua i 2 pluss varmepumpe i 2 og vedovn i kjellerstua. .. og peis i stua i 2 etasje, men den blir ikke brukt. Har også varmekabler i 1 etasje, men de står på laveste varme eller av da vi ikke bruker den etasjen noe særlig. ..

Skrevet

Vi har varmepumpe, hatt det i 11 år og er kjempefornøyd. Vi sparer nok ikke spesielt mye strøm, men jammen er det deilig med jevn varme. Hater å stå opp og måtte fyre med ved. Vi har fremdeles vedovn, men den brukes mest for kos eller når det blir kaldere enn -10 grader, sjeldent det.

Skrevet

Det finnes gulv modeller av varmepumper som blåser varmen rett på gulvet.ikke for det har aldri hatt kalde gulv pga jevn varme hele tiden.du slipper og starte med iskalde rom og ende opp med badstu som du gjør med vedovn.vi har vedovn i tillegg som vi bruker for kosen sin del.

Skrevet

Jord til vatn-varmepumpe, der pumpa varmar opp vatn til golvvarme ville eg valgt om ikkje investeringskostnadene var eit problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...