Gå til innhold

Inspirert: "Skrikekur"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ærlig talt sjokkert når jeg leser ting som "babyen har ikke vondt av å skrike litt" osv. Vi lever i 2013, og all forskning gjort på barn og barnets hjerne tilsier at nærhet og trygghet er helt essensielle byggestener for hjernens utvikling i de tre første leveårene. Små barn kan ikke være "bortskjemte" og de gråter ikke "kun på trass", for så små barn har bare primitive basicbehov, og neglisjering av disse behovene kan i verste fall resultere i traumer og psykiske lidelser hos barnet. Steinaldermetoder som dette er ikke forsvarlig! Hvis hovedprioriteten din er å få ungen inn på eget rom så fort som mulig slik at du får bedre nattesøvn, så burde du vel kanskje ikke skaffet deg barn i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: 97c8f...a37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehehe... Svarthvitt!?

Skrevet

Jada, jada. Jeg skal love deg at unger kan skrike på trass. Det har min gjort fra hun var ca 11 mnd. Og jeg hører godt forskjell på trassgråt og ekte gråt. Men jeg sitter ikke inne og stryker henne på ryggen i 2 timer hver kveld, når hun sovner på 5 minutter når hun skjønner at det ikke hjelper å hyle. Ikke har hun eget rom heller.

Anonymous poster hash: 62b9d...a66
Skrevet

STOR forskjell på en baby på f.eks. tre måneder, og en baby på elleve måneder. Og dette gjelder selvfølgelig ikke barn som har kommet i trassalder, nå er det snakk om helt små barn som blir lagt for å skrike seg i søvn for å "lære den å sovne".

Og neida, det er ikke svarthvitt, det er hjerneforskning. ;-)

HI

Anonymous poster hash: 6dbed...821

Skrevet

Enig!! Får helt vondt når jeg hører om de som lar sine 2-3-4 mnd gamle babyer skrike seg i søvn! Fatter ikke at de klarer det heller.

Skrevet

Her anbefaler helsestasjonen skrikekuren. De har til og med kurs, søvnkurs kaller de det. Og det er måneder med ventetid for å komme på kurset, så populært er det.

Skrevet

Det er forskjell på skriking og "skriking" også... Noen mener at man ikke skal la babyen lage en eneste lyd alene, og mener at de som lar babyen "skrike" gjør noe forferdelig.

Skrevet

Her anbefaler helsestasjonen skrikekuren. De har til og med kurs, søvnkurs kaller de det. Og det er måneder med ventetid for å komme på kurset, så populært er det.

Vel, det er mange metoder helsestasjoner bruker som rett og slett er gått ut på dato, dessverre. Så lenge moderne forskning viser til både skyhøye kortisolnivåer og forstyrrelser i barnets emosjonelle og empatiske utvikling, så er det i hvert fall helt klart at jeg driter langt i hva helsestasjonen "anbefaler". Det er barnet mitt, og det er virkelig ikke verdt å ta sjanser.

Skrevet

Det er forskjell på skriking og "skriking" også... Noen mener at man ikke skal la babyen lage en eneste lyd alene, og mener at de som lar babyen "skrike" gjør noe forferdelig.

Barn har helt sikkert ikke vondt av å skrike litt, men faktum er fremdeles at spedbarn kun har helt primitive behov som trygghet og nærhet (i tillegg til mat, bleieskift og søvn, selvfølgelig), og babyens skriking er ikke noe annet enn et varseltegn på at den ikke får dekket et eller flere av disse helt grunnleggende emosjonelle behovene.

Skrevet

Her i huset har vi en mini på snart 7 mnd som våkner i gjennomsnitt 10 ganger per natt. Han virker ofte redd når han våkner og jeg tror han har behov for mye nærhet og trygghet. Men uansett grunn er det jo vanvittig slitsomt å ikke få sove.

Utslitt og desperat etter gode og nye råd spurte jeg derfor helsesøster på forrige kontroll om råd.

"Du må bare la han gråte. Ikke ta han opp" var dessverre alt hun hadde å komme med...

Anonymous poster hash: a3418...490

Skrevet

Begge mine har gått seg i søvn ved 3 mnd. Har lagt dem for kvelden, holdt på dem og hysjet. Tre kvelder og så har de sovnet av seg selv. Har ikke hatt leggeproblemer siden og har idag to trygge barn som et glad iå lege seg og i og sove.

Jeg tror noen ting er enklere å lære dem mens de er små.

Anonymous poster hash: 66edd...0b6

Skrevet

Opp-ned-metoden er en fin ting! Prøve først å roe barnet mens det ligger i sengen, går ikke dette taes barnet opp i armene til du kan høre på pusten at barnet er rolig, legger barnet ned igjen å går ut. Så er det inn igjen, opp igjen, ned igjen, og ut igjen. Da lærer barnet at du er der når det er noe, men at det er natta. 
Har selv brukt denne, men ikke før barnet var passert et halvt år og faktisk begynte å tulle med å danse å skrike i sengen sin ved legging. Tok en kveld med to opp og to ned hvor barnet første gangene skrek i armene mine i en time (andre gangen inn bare femten minutter), barnet skrek/gren aldri alene men fikk trøst. For noen tar det kanskje en uke, andre like kort tid som hos oss. :-)

Skrevet

Det anbefalte også vår helsestasjon.

Vi gjorde selvfølgelig ikke det. Virket på det meste de sa at de var ut daterte og ikke hadde lest noe nytt siden de tok utdannelsen. Eller kanskje de bare hadde gamle bøker.

Jeg hadde mye mer ny kunnskap enn dem.

Anonymous poster hash: d877c...b4a

Skrevet

Barn har helt sikkert ikke vondt av å skrike litt, men faktum er fremdeles at spedbarn kun har helt primitive behov som trygghet og nærhet (i tillegg til mat, bleieskift og søvn, selvfølgelig), og babyens skriking er ikke noe annet enn et varseltegn på at den ikke får dekket et eller flere av disse helt grunnleggende emosjonelle behovene.

Men les det jeg skriver da! Med "skriking" så mener jeg lyder babyen lager som ikke er skriking... Og noen trenger en justering på hvilke lyder som er hva. Her fikk jeg så hatten passet av min bestemor fordi hun mente jeg lot guttungen ligge og skrike, men han laget bare det jeg definerer som knirking(i mangel av et bedre ord). Og hun er den eneste som har ment at det var grining, det er det jeg mener med at noen oppfatter all lyd som skriking, og at det da blir feil.

Skrevet

Men les det jeg skriver da! Med "skriking" så mener jeg lyder babyen lager som ikke er skriking... Og noen trenger en justering på hvilke lyder som er hva. Her fikk jeg så hatten passet av min bestemor fordi hun mente jeg lot guttungen ligge og skrike, men han laget bare det jeg definerer som knirking(i mangel av et bedre ord). Og hun er den eneste som har ment at det var grining, det er det jeg mener med at noen oppfatter all lyd som skriking, og at det da blir feil.

Jaja, da misforsto jeg deg. Min feil!

Gjest Julia1984
Skrevet

Uavhengig av alder har jeg aldri latt barna mine skrike seg i søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...