Gå til innhold

Dreadlocks og fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen spesielle fordommer, men jeg er av den oppfatning at det er særdeles få som faktisk kler dreads.

Skrevet

Jeg tenker at de tilhører rastafari kulturen/ religionen , synes at cannabis burde være lovlig og at de strever med å ikke få håret til å lukte. Ellers er jeg lite fordomsfull fordi jeg mener jo også at alle må få mene og tru hva dem vil.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Synes det er veldig fint, skulle gjerne hatt det selv. Men jeg har så tynt og lett/fint hår, så er overbevist om at jeg vil se helt grusom ut med dreads  <_<

Jeg tenker ikke automatisk at folk med dreads er skitne, fordi de ser jo som regel ikke akkurat skitne ut?? Synes det er dumt at folk tenker det, bare fordi personen har dreads.

Jeg får veldig gode vibber fra folk med dreads som regel, jeg liker de ofte med en gang. Tenker at den personen er kjempe kul, og ofte har vi mye interesser til felles. Og jeg er som regel veldig misunnelig på det utrolig kule håret.... Kanskje litt fordomsfull på en positiv måte med andre ord, hehe.

Skrevet

Eieren er ikke så opptatt av personlig hygiene, stemmer Rødt, er for liberalisering av narkotika, bruker selv narkotika, kjøper gjenbrukstøy, røyker, har mange seksualpartnere (sikkert relatert til hippie-følelsen jeg får når jeg ser dem). Jeg tenker også at eieren er opptatt av miljøvern.

Anonymous poster hash: 8f7ff...d75

Haha ! Jeg er opptatt av hygiene, stemmer ikke rødt, er for avkriminalisering men ikke liberalisering, bruker ikke narkotika, kjøper gjenbruk, røyker sigg, og ikke mange seksualpartnere ;) Miljøvern er jeg til delsmopptatt av.

Jeg tenker at du mener at weed ikke er narkotika ;-)

Her er jeg litt delt, for å være ærlig. Jeg mener at marihuana, som vokser naturlig uten hjelp, kjemi og tilsetninger, burde være lov, og greit. Problemet er at alt kan misbrukes, og noen kan få utløst psykoser, og trenger vi mer av det? Mjah. 

Hasj er jeg veldig imot, og egentlig, i prinsippet, alkohol også. Men jeg bor her jeg bor, og velger å forholde meg til reglene der jeg bor:)

Skrevet

Tenker de liker samme musikken som jeg liker og at de er veldig inkluderende og åpne og frie som mennesker. De er kanskje opptatt av miljø, elsker livet og alt som eksisterer. Er glade, positive og takknemlige. Tenker også at noen kanskje spiller gitar og liker å ta livet med ro. 

Marihuana og hasj tenker jeg ikke automatisk på når jeg ser noen med dreadlocks. Urenhet er heller ikke noe jeg automatisk tenker på. 

Kunne godt tenkt meg dreadlocks selv, men akkurat nå er jeg veldig fornøyd med fargen jeg har i håret at jeg tror dreadlocks ville vært problematisk.. Og heller ikke fint til rødt hår. 

Anonymous poster hash: f52aa...77d
Skrevet

Jeg liker det! Har aldri hatt det selv, og tviler på at jeg noen gang kommer til å få det. Men er det mulig å farge håret med sånne? Har vurdert lenge å anskaffe meg en eller to på siden.. Jeg så en som hadde det en gang, og det var virkelig noe jeg selv kunne ha gjort :) Hvis de kan farges..

Skrevet

Jeg synes det er pent. Ble fascinert av det allerede i barnehagealder og har alltid likt det. Jeg tenker at folk med dreads gjerne ikke er så fryktelig selvhøytidelige. At de stort sett er glade, inkluderende mennesker. Gjerne litt frittenkende. At en del av dem røyker pot/hasj er ikke til å komme bort fra. Samtidig blir det fryktelig feil å anta at noen gjør det fordi de har dreads.

Jeg synes selv den siste er den kjipeste åfå, spesielt nå når jeg har barn..fascinasjonen er jeg enig med, har selv likt det fra veldig ung alder.

Tenker ikke noe særlig om hvordan denne personen er. Synes bare det er fjortis og veldig stygt.

Anonymous poster hash: 1f07c...55b

Fjortis?

Har ingen spesielle fordommer, men jeg er av den oppfatning at det er særdeles få som faktisk kler dreads.

Post gjerne bilder av de du mener passer, og ikke :)

Jeg tenker at de tilhører rastafari kulturen/ religionen , synes at cannabis burde være lovlig og at de strever med å ikke få håret til å lukte. Ellers er jeg lite fordomsfull fordi jeg mener jo også at alle må få mene og tru hva dem vil.

Håret mitt lukter slik det gjorde før dreads, meeen..jeg er livredd for råte, så jeg har klippet/åpnet ca en en gang i året for å sjekke. Det er min stoooore frykt!

Skrevet

Synes det er veldig fint, skulle gjerne hatt det selv. Men jeg har så tynt og lett/fint hår, så er overbevist om at jeg vil se helt grusom ut med dreads  <_<

Jeg tenker ikke automatisk at folk med dreads er skitne, fordi de ser jo som regel ikke akkurat skitne ut?? Synes det er dumt at folk tenker det, bare fordi personen har dreads.

Jeg får veldig gode vibber fra folk med dreads som regel, jeg liker de ofte med en gang. Tenker at den personen er kjempe kul, og ofte har vi mye interesser til felles. Og jeg er som regel veldig misunnelig på det utrolig kule håret.... Kanskje litt fordomsfull på en positiv måte med andre ord, hehe.

Jeg synes mange med dreads, spesielt lange som har vært joen år, har en tendens til å dømme de med kortere. "Du er ikke rastafari nok, du har ikke hatt de lenge nok" osv. Men flesteparten har, etter min erfaring, mer jordnære personligheter, er mer poitive, og vet å sette pris på de små ting i livet. 

Skrevet

Jeg tenker fint lite om de som har dreads men innrømmer at jeg tenker litt på hvor mange små ekle dyr og mikroorganismer som storkoser seg inni de dreadsene, uforstyrret av vann, såpe og hårbørster.

Og det er egentlig ganske ekkelt.....

Skrevet

Tenker de liker samme musikken som jeg liker og at de er veldig inkluderende og åpne og frie som mennesker. De er kanskje opptatt av miljø, elsker livet og alt som eksisterer. Er glade, positive og takknemlige. Tenker også at noen kanskje spiller gitar og liker å ta livet med ro. 

Marihuana og hasj tenker jeg ikke automatisk på når jeg ser noen med dreadlocks. Urenhet er heller ikke noe jeg automatisk tenker på. 

Kunne godt tenkt meg dreadlocks selv, men akkurat nå er jeg veldig fornøyd med fargen jeg har i håret at jeg tror dreadlocks ville vært problematisk.. Og heller ikke fint til rødt hår. 

Anonymous poster hash: f52aa...77d

Er noe ala dette jeg også tenker. 

Men joda, jeg har sett mange fine, knall og dyprøde dreadshoder opp gjennom årene;)

Skrevet

Jeg liker det! Har aldri hatt det selv, og tviler på at jeg noen gang kommer til å få det. Men er det mulig å farge håret med sånne? Har vurdert lenge å anskaffe meg en eller to på siden.. Jeg så en som hadde det en gang, og det var virkelig noe jeg selv kunne ha gjort :) Hvis de kan farges..

Ja, det er mulig, men ikke noe jeg anbefaler sterkt. I så fall så naturlige farger som mulig, og gjerne henna. 

Å lage noen på siden er ikke noe problem, eneste er at når det vokser ut, må man sørge for å dele jevnlig i bakhodet, så ikke alt vokser sammen.

Skrevet

Jeg tenker fint lite om de som har dreads men innrømmer at jeg tenker litt på hvor mange små ekle dyr og mikroorganismer som storkoser seg inni de dreadsene, uforstyrret av vann, såpe og hårbørster.

Både vann og såpe går helt gjennom de aller, aller fleste dreadlocksene, så der kan du nok slappe av :) 

Skrevet

Både vann og såpe går helt gjennom de aller, aller fleste dreadlocksene, så der kan du nok slappe av :)

Jeg slapper helt av jeg, men synes fortsatt det virker ganske ekkelt. At vann og såpe når frem gjennom "de aller fleste" dreadsene er rett og slett ikke godt nok til å bli kvitt ekkel-stempelet i mitt hode...

Som sagt får folk gjerne ha hodet fullt av midd for min del, så lenge jeg slipper å enten ha det selv eller dele seng med noen som har det :)

Skrevet

For å være ærlig, så har jeg større fordommer mot voksne mennesker som trekker konklusjoner om ukjente menneskers personlighet utifra HÅRET deres. Synes dreads er fint, og om jeg gjør meg noen spesielle oppfatninger av folk med dreads, så er det heller at de er frie individer som ikke bryr seg så veldig mye om hva samfunnet og forummødrene måtte mene. :-) Skjønnhet er relativt! Dreads er for meg ufattelig mye finere enn platinableket hår og extensions.

Anonymous poster hash: aee78...251

Skrevet

Mine fordommer mot dradlocks er at det er stygt og ekkelt.

Anonymous poster hash: ceec1...b06
Skrevet

Jeg tenker bare at de er nokså opptatte av at alle skal kunne se ca hvor de hører hjemme politisk og sosialt. Bortsett fra det, har jeg ingen mening. Tipper noen er bra og noen er dårlige sånn som resten av oss :-)

Skrevet

Hvordan skal jeg utrykke meg for å ikke støte noen nå da??

Vel, rett ut så syns jeg de med naturlig afro kler drads.

Hvite kler det ikke, og ser ut som om de lukter vondt!

Det har kun med hårkvaliteten å gjøre ikke fargen på huden.

Selve personligheten deres har jeg ingen formeninger om før jeg blir kjent med dem.

Anonymous poster hash: 2c430...9ea

Skrevet

Jeg tenker bare at de er nokså opptatte av at alle skal kunne se ca hvor de hører hjemme politisk og sosialt. Bortsett fra det, har jeg ingen mening. Tipper noen er bra og noen er dårlige sånn som resten av oss :-)

Det var absolutt ikke derfor jeg fikk mine, men at noen gjør det av de grunnene, ville ikke overrasket meg.

Hvordan skal jeg utrykke meg for å ikke støte noen nå da??

Vel, rett ut så syns jeg de med naturlig afro kler drads.

Hvite kler det ikke, og ser ut som om de lukter vondt!

Det har kun med hårkvaliteten å gjøre ikke fargen på huden.

Selve personligheten deres har jeg ingen formeninger om før jeg blir kjent med dem.

Anonymous poster hash: 2c430...9ea

Hva da med hvite som har ordentlige korketrekkere? Somalske jenter har for øvrig ofte, i enkelte stammer, bare fall, ikke afrokrøller;)

Skrevet

Mine fordommer mot dradlocks er at det er stygt og ekkelt.

Anonymous poster hash: ceec1...b06

Det vil jeg påstå er smak, ikke fordom. 

Skrevet

Eieren er ikke så opptatt av personlig hygiene, stemmer Rødt, er for liberalisering av narkotika, bruker selv narkotika, kjøper gjenbrukstøy, røyker, har mange seksualpartnere (sikkert relatert til hippie-følelsen jeg får når jeg ser dem). Jeg tenker også at eieren er opptatt av miljøvern.

Hehe! Rart (og litt trist) med slike fordommer! Jeg har dreads og har hatt de i 11 år. Jeg dusjer hver dag og vasker håret 3 ganger i uka, stemmer høyre, røyker ikke hasj og er definitivt ikke for legalisering. Jeg kjøper nye klær i butikken, kjøper noe brukte møbler/barnevogn ol. Jeg kildesorterer, men der stopper det meste av miljøengasjementet mitt (dessverre). Jeg har 6 års universitetsutdannelse, ansatt i 100% stilling og eier mitt eget hus. Antallet seksualpartnere er heller ikke særlig mye å skryte av. :)

Anonymous poster hash: 94044...eeb

Skrevet

Jeg undres; hvilke fordommer har nettopp du mot dreadlocks?

Har flere ganger vært i diskusjon på dette tidligere, og nå lurer jeg her inne;) Og om noen har spørsmål vedrørende hårstilen, fyr løs..

Jeg har ikke fordommer mot dreadlocks, men jeg tenker ofte, basert på helhet selvfølgelig, at personen er en åpen, positiv og fri. Hun eller han bryr seg ikke så mye om hva folk måtte mene. 

Er forøvrig ganske nysgjerrig på det med dreadlocks. Søkte på youtube om hvordan man lager dreadlocks, og det virket greit nok i seg selv. Også det med å fjerne dreadlocks. Jeg lurer bare på hvordan håret ser ut når man har fjernet alle dreadlockene, vil det noen gang bli det samme som det var før? Med ganske langt hår, om det har noe å si. 

Blir det noe pent å kun lage dreadlocks av litt hår, og la resten være "vanlig"? Er det vanskeligere å holde vedlike når man kun har dreadlocks i en del av håret? 

Lurer også på stell av håret. Må man bruke sjampo og balsam og tar det lang tid å stelle det? 

Sikkert litt idiotiske spørsmål, men du ba meg fyre løs :)

Skrevet

Jeg undres; hvilke fordommer har nettopp du mot dreadlocks?

Har flere ganger vært i diskusjon på dette tidligere, og nå lurer jeg her inne;) Og om noen har spørsmål vedrørende hårstilen, fyr løs..

Jeg har ikke fordommer mot dreadlocks, men jeg tenker ofte, basert på helhet selvfølgelig, at personen er en åpen, positiv og fri. Hun eller han bryr seg ikke så mye om hva folk måtte mene. 

Er forøvrig ganske nysgjerrig på det med dreadlocks. Søkte på youtube om hvordan man lager dreadlocks, og det virket greit nok i seg selv. Også det med å fjerne dreadlocks. Jeg lurer bare på hvordan håret ser ut når man har fjernet alle dreadlockene, vil det noen gang bli det samme som det var før? Med ganske langt hår, om det har noe å si. 

Blir det noe pent å kun lage dreadlocks av litt hår, og la resten være "vanlig"? Er det vanskeligere å holde vedlike når man kun har dreadlocks i en del av håret? 

Lurer også på stell av håret. Må man bruke sjampo og balsam og tar det lang tid å stelle det? 

Sikkert litt idiotiske spørsmål, men du ba meg fyre løs :)

Det finnes ikke dume spørsmål, bare dumme svar;) 

Det er mulig å lage de, pg ta ut, og samtidig bevare mye av håret. Det må i så fall helst lages med heklenål, og løses opp med heklenål. Dyr affære, tar mye jobb å få håret likefont og mykt igjen, men jeg vet de spm har gjort det.

Du har også freeform, som er sånn jeg startet. Over halve hodet mitt ble til dreadlocks på natta fordi det var så tørt, så jeg tok det som ett twgn ;) Ordnet på resten, men jeg brukte twist and spin, og tupering. Førstnevnte finner man videoer til på youtube, og jeg foretrekker den nå.

Jeg kjenner noen få som har en-fire Locks i håret, og de opplever gjerne at håret rundt har lyst å søå seg sammen med dreadlocksen.

Jeg kan ikke bruke vanlig Shampo, fordi det har ting i seg som etterlates når man vasker. Tidligere brukte jeg hemp shampoo fra Hemp Shop i Oslo ( de har klær, sko, sekker osv ), men de har sluttet å lage den. Bruker nå black african soap mens jeg leter etter en like god som hemp shampooen:)

Skrevet

Hehe! Rart (og litt trist) med slike fordommer! Jeg har dreads og har hatt de i 11 år. Jeg dusjer hver dag og vasker håret 3 ganger i uka, stemmer høyre, røyker ikke hasj og er definitivt ikke for legalisering. Jeg kjøper nye klær i butikken, kjøper noe brukte møbler/barnevogn ol. Jeg kildesorterer, men der stopper det meste av miljøengasjementet mitt (dessverre). Jeg har 6 års universitetsutdannelse, ansatt i 100% stilling og eier mitt eget hus. Antallet seksualpartnere er heller ikke særlig mye å skryte av. :)

Anonymous poster hash: 94044...eeb

Tre dager i uka gjør jeg kun på sommeren, når jeg kan tørke raskt i sola;) Er dine tykke eller tynne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...