Gå til innhold

Jeg skal flytte fra Oslo til Fredrikstad. Vil noen gi noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ukjent i byen og trenger å vite ting som kule klesbutikker for dame, barn og mann, beste barnevennlige kafe, kule interiørbutikker, morsomme ting å gjøre, bra treningssentere, gode turmuligheter, bra restaurant osv osv.. :)

Har du god kjennskap til byen så kom med litt inside information!

Anonymous poster hash: e33aa...316

Fortsetter under...

Skrevet

Butikker:

Fredrikstad sentrum er rar. I Torvbyen kjøpesenter finner du alle kjedebutikkene.

Det kommer an på hva du liker selvsagt.

Vi har jo i gågaten med Noa Noa, VILLA PAPRIKA ;) og Nü samt Lykke.

Ta deg en tur til Gamlebyen. Det finnes morsomme og fine klesbutikker der.

I det hele tatt ta deg en tur til Gamlebyen nå og da. Det er hyggelig.

Café:

Verdensspeilet

Mormors i Gamlebyen

Cafe Nyt (Østfold kunstnersenter ved fergeleiet til Gamlebyen)

St Croix (veldig barnevennlig og god mat)

Restauranter:

Slippen

Fabel og bokkafeen på Litteraturhuset

Shiki Sushi

Fredrikstadmarka er fin og mye brukt.

Ingenting ligger langt fra noe egentlig

Morsomme ting å gjøre er lettere sommerstid med fin skjærgård og mange badesteder ikke lange turen unna.

Vi har en veldig fin kino og lik den på FB. Kinosjefen er aktiv der og lodder stemningen på hva folk vil ha i tillegg til at han følger opp.

Det har akkurat vært en kjempeflott festival i Gamlebyen. LItteraturfestivalen Ord i Grenseland hvor f.eks Timbuktu sa ja til å spille hvis han kunne bli intervjuet av Mustafa Can først.

Holder man øyne åpne kan man finne på ting, men vær forberedt på at byen "dør" litt hver vinter.

Hvor skal dere flytte?

Anonymous poster hash: 916d9...956
Skrevet

Så flott! Takk for svar! Da skal det prøves ut:) vi skal flytte ganske sentrumsnært.

Skrevet

Så bra!

Velkommen til byen!

Hilsen Anonym kl 09.18

Skrevet

Enig med første innringer! :)

..med unntak av at byen dør 'litt' hver vinter.

Den dør helt.. ;)

Og -verdt å vite; her heier alle på FFK..

Det er tydeligvis verdt en tatovering eller 3.

Og byen er i en evig klinsj med Sarpsborg..

Det er 'mark' over hele distriktet, men Fredrikstadmarka med

lysløype/'Skihytta' er mest brukt, vil jeg tro..

Flott opparbeidet område ved Bjørndammene til

tur og rekreasjon.

Men -vær ikke avhengig av kommunale tjenester.

Kommunen har et heidundrende underskudd og har nå

satt inn enorme sparetiltak ut året.

Byen er overmettet av treningssenter.

De finnes overalt..

Skal du handle elektriske artikler/sportsartikler,

så er dette ikke mulig å gjøre i sentrum.

Da må du til Østfoldhallene som ligger mot Rolvsøy.

Det er tydeligvis der alt etableres nå

-for å være sikker på at sentrum dør ut..

Gågata overlever av 'gammel vane'..

Spesielt interiør finner du blant annet i butikken Gran Domino

i Gamlebyen. Som nevnt over her er det i Gamlebyen man

har mulighet til å finne det ikke alle andre har..

Skal du bo på Kråkerøy, så må du belage deg

på at 1 av 2 broer over til øya er stengt i perioder hvert år.

Det skaper omkjøringer og korker i rushen.

Fredrikstad er flinke på trafikkorker!

..men det er en hyggelig by, altså! ;)
Velkommen til Plankebyen!

Anonymous poster hash: 268ad...090
Skrevet

PS.

Ikke alle heier på FFK altså ;)

Jeg har aldri gjort det og brekker meg litt hver gang det er kamp og jeg må gå spissrotgang mellom vimplene over gangbrua på vei hjem til Kråkerøy.

Hilsen Anonym 09.18

P.S

Ellers enig med at Dikeveien  og Østfoldhallene definitivt bidrar til sentrums død her.

Annonse

Skrevet

Langt ifra alle som heier på FFK :P Men er innflytter selv da ;)  Er en utrolig fin og levende by om sommeren, men dør litt om vinteren hvis du ikke er flink til å bruke naturen. Masse ting å finne på i forhold til å ha småbarn synes jeg. Støtt og stadig noe festivaler eller lignende. Kule butikker osv har jeg ikke peiling på for min stil er nok ikke lik din. Men de har nok noe for enhver smak.

Og vi har verdensbeste Italienske Pizzaria, ,Pizzeria Fabbrica, som ikke har fornorska pizzaene sine. De er sinnsykt gode :)

Skrevet

Tusen tusen takk hjelpsomme Fredrikstadjenter! :)

Kom på to viktige ting til: er det nen god frisør og evt en god hudpleier dere kan anbefale?

Skrevet

Du kommer muligens til å angre. Vi flyttet fra Uranienborg til Fredrikstad for tre år siden, og etter to år flyttet vi hjem. Utrolig kjedelig by. Lite uteliv, dårlige kafeer og restauranter, lite aktivitetstilbud annet enn skogen, og vanskelig å bli kjent med folk.

Anonymous poster hash: 4560d...220

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hun lyse, krøllete, på Vidar Jakobsen i byen er en veldig dyktig og utrolig koselig frisør.

Fredrikstadmarka er mye nærmere enn man tror, og veldig lett tilgjengelig.

Det meste er nevnt ellers. En koselig by, som er lett å orientere seg i, og med mange trivelige folk!

Vi er ofte på lekeplassen ved Domkirken i byen, der er det stort sett mange barn i helgene, men veldig sesongavhengig dessverre.

Barnebassenget på Kongsten bad er en vits, helt ærlig. Men Sarpsborg og badeland (pluss Inspiria science senter) er bare 20 minutter unna.

Sarpsborg har for øvrig også litt å by på av kafeer (Jordbærpikene på Amfi feks) og spiseplasser. Og Kulåsparken er fin for barna. Og så har de Eventyrfabrikken, og Fredrikstad har Leos lekeland.

Og på Nordby finner du resten :P

Skrevet

Fredrikstad har lite utvalg av klær og Interiør. Av Interiør er det Bolia og Presangen som er verdt å ta turen innom i sentrum. Ellers har du som nevnt over her Grand Domino i gamlebyen.

Klær har du i allefall Ferner Jackobsen. Og ellers standard kjedebutikkene. Kjempe koselig her om sommeren med bryggepromonaden.

Anonymous poster hash: 903df...39a

Skrevet

Kong Fredriks damer i Gamlebyen er en fantastisk klesbutikk! Gamlebyen generelt er en koselig lørdagsaktivitet med kafeer, fine butikker, markedet i sommrhalvåret og lekeplasser. 

Hvaler er fantastisk!

Selv bor vi i Moss men er relativt ofte i Fredrikstad. Har i sommer oppdaget mer av området fra Gressvik til Engelsviken, fine badeplasser, Hankø, fiskerestauranten i Engelsviken, "topptur" til Sprinklet. Og det er kort vei til Oslo, en kan fint dra inn på konserter og ta buss/tog hjem.

Hvis du liker å holde deg i aktivitet, så er det mange ildsjeler i skiklubben og orienteringsklubben. Kan løpe "Borredalen rundt" hver tirsdag. Skihytta er et fint mål for søndagsutflukter.

Anonymous poster hash: b2623...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...