Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg og mannen min trives godt å være sosiale. Vi liker å invitere et vennepar å lage middag og spille spill. Vi kan gjerne sitte å nippe vin til ett-to om natten. Barna sover og ingen av de voksne er synlig beruset. Kanskje bare litt godt humør. I helgen hadde vi en spill kveld igjen og vi måtte ha veranda døra åpen pågrunnav varme. I dag kommer naboen min og forteller at hun er meget bekymret for h'n som ligger å hører på alt spetakkelet. Jeg ble litt paff. Spetakkel? H^¨n hadde ikke vært våken sovet heletiden og ingen musikk var på. kun engasjerte voksne med mye latter midt i et spill. Jeg spurte om hun trodde det var fest hjemme hos oss, og det trodde hun altså var en real fyllefest. Jeg ble egentlig ganske sint av disse anklagene da vi på ingen omstendigheter hadde delt mer enn halvannen flaske vin mellom 4 voksne. Jeg sa at bekymringen var grunnløs og forklarte hele situasjonen. Hun fortsatte å påpeke at barna kanskje lå og var redde i egne senger osv. Da kjenner jeg at jeg eksploderte. Ingen er fulle. jeg kjenner mine egne barn (de ville selvfølgelig ropt eller kommet til oss om det var noe). Jeg måtte spørre den eldste om den noen gang hadde vært redd, nei mamma jeg elsker å sovne til når dere har besøk. Det jeg ønsker å vite nå er: A:Skal vi som foreldre begå sosialt selvmord B: Skal jeg fortsette å tro på sunn fornuft? C: Totalt avhold og uten spill kvelder med vennene våre i frykt for at naboer kan tro vi har fylle fest? Hvordan kombinerer dere det å være sosiale etter barnas leggetid? Anonymous poster hash: 2f2c6...625
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Din nabo overreagerer syns jeg. Har selv ofte besøk og tar meg 2 glass vin (max) mens ettåringen sover. Anonymous poster hash: c6705...83c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 På ett vis er det veldig bra at hun viser omsorg da,om du ser på det slik. Hun er bekymret for barna dine, og det er bra noen er "nabokjærringer" enda, vi trenger slike! Men når du nå har forklart henne hva som faktisk foregår i hjemmet deres, så skal hun ta det til etterretning og stole på det,slik at dere kan fortsette som før. Men det verste for dere nå, er at neste gang dere skal ha en slik kveld, kommer dere til å være stillere og stresse litt med å ikke le for høyt nettopp for at ingen skal tro noe som ikke skjer... dessverre... men fortsett som før, dere har det jo bare moro!! Anonymous poster hash: d88de...50a
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Alternativene dine forteller jo at du slett ikke akter å endre noe som helst. Jeg synes forsåvidt ikke du trenger å endre noe heller, tror ikke barn tar skade av å ha moderat alkoholbruk rundt seg, men jeg ville faktisk gått bittelitt i meg selv dersom en nabo meldte sin bekymring. Ikke bli så veldig defensiv, prøv å se ting litt objektivt, ta en prat med din mann og f.eks din mor og vær åpen for at slik dere gjør det muligens, og jeg mener muligens, ikke er like supert for deres barn. Anonymous poster hash: 559fe...405
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Alternativene dine forteller jo at du slett ikke akter å endre noe som helst. Jeg synes forsåvidt ikke du trenger å endre noe heller, tror ikke barn tar skade av å ha moderat alkoholbruk rundt seg, men jeg ville faktisk gått bittelitt i meg selv dersom en nabo meldte sin bekymring. Ikke bli så veldig defensiv, prøv å se ting litt objektivt, ta en prat med din mann og f.eks din mor og vær åpen for at slik dere gjør det muligens, og jeg mener muligens, ikke er like supert for deres barn. Anonymous poster hash: 559fe...405 Hei! Det er fint at hun bryr seg og det er sant at jeg ikke akter og forandre noe som helst. Føler bare at hun konstant er på krigstien i forhold til hva jeg gjør med mine barn. Alle rister på hode av hva hun sier. jeg har et barn på åtte år og lar barnet være ute alene, gå på butikken å kjøpe is Jeg lar barn være barn og gir de tillitt og ansvar. Jeg irettesetter og har konsekvenser hvis tillitten blir brutt! Jeg mener det er riktig. Jeg mener hennes barneoppdragelse av å sy puter og overbeskytte ikke er riktig. Dette er ikke min sak og det kommenterer jeg ikke. De får leve sitt liv som de vil. Hadde jeg hatt bekymring for hennes barn hadde jeg sagt noe. Selv om jeg velger en annen oppdragelse på mine barn vil det ikke si jeg er noe dårligere mor. At vi vil kose oss etter barnas leggetid innenfor rimelighetens grenser er mitt bord. Kjenner at jeg blir forbanna at hun heletiden hakker på meg. Selv om de alltid sitter hjemme alene, ikke vil noen ting er mer høneforeldre enn oss som de sier så kjenner jeg at hun har tråkket langt over grensen av hva det angår henne i å bry seg. hennes bekymringer er grunnløse. Det virker som dette bunner i sjalusi. Jeg bare orker ikke konfrontasjonene eller konstant forsvare meg selv Anonymous poster hash: 2f2c6...625
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Jeg synes naboen din overdragelser. Men så tenker jeg at hun mest sannsynlig har overdrevet musikken/bråket i sitt hode. Hvis det er lytt/ gir god gjenklang der dere bor så kan det høres høyt ut for naboene og de tror kanskje at lyden er høyere der den kommer fra enn det egentlig er. Mener ikke dette er til skade for barna, men hvis dette høres så godt fra naboene, så er det kanskje lurt å dempe seg litt dersom vinduer eller dører må opp. Av hensyn til naboer altså. Anonymous poster hash: 9c233...543
Bustetroll Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 (endret) Det er vel greit at hun bekymrer seg... Mine foreldre hadde også vennekvelder med spill og vin... Vel, for naboene hørtes det vel ut som det samme som var hos dere, men i en leilighet som ikke er isolert, med barn veggivegg med stua, og DRITINGS folk på stua, krangling, ++++.Jeg skulle virkelig ønske vi hadde naboer som hadde meldt sin bekymring litt oftere!!Naboen vet ikke hvor fulle dere er.Familier med alkoholproblemer er flinke til å skjule det for omverdenen og vil fremstå best mulig, og unnskylder seg bak vennekvelder og spillkvelder. Nå mener jeg ikke dere gjør det, hehe, men se det fra naboen sin side. Jeg har ikke et godt forhold til foreldre, venner + alkohol, så jeg også hadde nok også meldt en slik bekymring om det var mine naboer og jeg visste det lå barn og sov.. Jeg personlig syntes ikke det hører hjemme sammen.. Men så lenge dere har ting under kontroll, og det er moderat alkoholinntak, så får dere forklare for naboen at hun ikke trenger å bekymre seg. Endret 17. september 2013 av Skeptisimo
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 Syns det er bra folk er såpass så de tør å komme å sjekke og ytre sin bekymring jeg. Er det ikke det som det gnåles om at alle må gjøre her inne uansett? Og så vet jo ingen av oss hva som FAKTISK skjedde, hva som ble sagt og hvordan kroppsspråk og tonefall som ble brukt av noen av partene. Så det blir uansett vanskelig for noen å bedømme hvem som hadde "rett eller galt". Anonymous poster hash: 6277b...9d4
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Alternativ c, totalavhold, men med spillkvelder! Like gøy det syns jeg. Barn/foreldre og alkohol hører ikke sammen uansett syns jeg! Anonymous poster hash: c8a06...f53
Nichotine Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 En annen ting med det å drikke, er at om det skulle skje noe. Om barn blir syke eller voksne blir syke, så er det ingen som kan kjøre til lege eller til sykehus. Men kanskje dere bor like ved?Og så tror jeg at likevel om man bare drikker litt, så forandrer man seg. Barna venner seg nok til det, men kanskje de likevel liker dere bedre og føler seg tryggere uten.Nå er dette uansett deres valg, og jeg tror ikke de tar skade av det.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 En annen ting med det å drikke, er at om det skulle skje noe. Om barn blir syke eller voksne blir syke, så er det ingen som kan kjøre til lege eller til sykehus. Men kanskje dere bor like ved? Og så tror jeg at likevel om man bare drikker litt, så forandrer man seg. Barna venner seg nok til det, men kanskje de likevel liker dere bedre og føler seg tryggere uten. Nå er dette uansett deres valg, og jeg tror ikke de tar skade av det. Hva med oss som ikke har bil eller lappen da? Det blir jo akkurat det samme. Og til HI. Synes ikke du gjorde noe galt. Hender vi har venner over for vin, øl og hygge. Ikke noe problem med barn i hus. Er vokst opp slik selv også, og jeg synes bare det var hyggelig Anonymous poster hash: 7bc29...85b
Nichotine Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 En annen ting med det å drikke, er at om det skulle skje noe. Om barn blir syke eller voksne blir syke, så er det ingen som kan kjøre til lege eller til sykehus. Men kanskje dere bor like ved? Og så tror jeg at likevel om man bare drikker litt, så forandrer man seg. Barna venner seg nok til det, men kanskje de likevel liker dere bedre og føler seg tryggere uten. Nå er dette uansett deres valg, og jeg tror ikke de tar skade av det. Hva med oss som ikke har bil eller lappen da? Det blir jo akkurat det samme. Og til HI. Synes ikke du gjorde noe galt. Hender vi har venner over for vin, øl og hygge. Ikke noe problem med barn i hus. Er vokst opp slik selv også, og jeg synes bare det var hyggelig Anonymous poster hash: 7bc29...85b Var inne på tanken, men tenkte at av fire voksne har vel en av de det...
Gjest Morn du Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 En annen ting med det å drikke, er at om det skulle skje noe. Om barn blir syke eller voksne blir syke, så er det ingen som kan kjøre til lege eller til sykehus. Men kanskje dere bor like ved? Og så tror jeg at likevel om man bare drikker litt, så forandrer man seg. Barna venner seg nok til det, men kanskje de likevel liker dere bedre og føler seg tryggere uten. Nå er dette uansett deres valg, og jeg tror ikke de tar skade av det. Hva med oss som ikke har bil eller lappen da? Det blir jo akkurat det samme. Og til HI. Synes ikke du gjorde noe galt. Hender vi har venner over for vin, øl og hygge. Ikke noe problem med barn i hus. Er vokst opp slik selv også, og jeg synes bare det var hyggelig Anonymous poster hash: 7bc29...85b Var inne på tanken, men tenkte at av fire voksne har vel en av de det... Det kan like gjerne skje at noen blir syke en helt vanlig dag, i en familie der ingen har lappen. Det finnes taxi :-) Hi, nabodamen overreagerer. Det er forskjell på flatfyll og sosialt samvær der man deler litt vin.
Gjest Bjørketreet Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Må også kommentere at om man blir syk er det ikke uvanlig å ta taxi tenk om man er alene og blir skikkelig syk, har lappen, men under de omstendighetene ikke kan kjøre selv... Da tar man taxi. I krisesituasjoner kommer ambulanse. 1,5 flaske vin på fire personer er veldig lite synes jeg da, dere kunne nesten like greit bare drukket brus, og dere ville vel vært like høylytte og festlige å høre på, pga god stemning. Hadde vært gøy om hun kom bekymret på døra og mistenkte fyllefest, også hadde dere ikke drukket en dråpe Men det skal jo litt til for å komme på døra til folk å si ifra da?? Hun har vel vært oppriktig bekymret.... Hmm...
prekæs Skrevet 18. september 2013 #15 Skrevet 18. september 2013 Synes ikke det høres ut som om dere gjorde noe galt, men samtidig vil jeg si at det du sier blir også sagt av andre som ikke er like moderate med alkohol og ikke helt fatter at ting kan oppfattes annerledes av andre som ser og hører.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #16 Skrevet 18. september 2013 Naboen din overreagerer og jeg ville gått for alternativ B! Noen skal legge seg borti alt. Dessuten om noen skulle bli syke, er det bare å ta taxi. Anonymous poster hash: 5cdbc...ad7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #17 Skrevet 18. september 2013 Hva med å si at dere er glade for å ha naboer som engasjerer seg og tenker på ungene, men at dere vet at dette ikke er noe problem. Hvis hun er bekymret, og gjerne ellers også, er hun hjertlig velkommen til å komme innom når hun hører "bråk". Da kan hun se selv at dere bare er voksne som har det morsomt sammen uten at det er fyll inne i bildet. Anonymous poster hash: c9553...1c0
soleia Skrevet 18. september 2013 #18 Skrevet 18. september 2013 Dersom det stemmer at de held dykk til berre 1,5 flaske vin er det jo moderate mengder, men eg forstår at nabodama reagerar ut frå det ho ser og høyrer. Det er jo og eit alternativ å fortsetje med spelekveldar utan å ha alkohol. Hadde nok valgt det alternativet ei stund framover dersom naboane kom på døra og var bekymra for ungane mine. Om ein treng alkohol for å bli i godt humør, så er ein jo faktisk alkoholpåverka, og barn reagerar på at dei vaksne er annleis enn dei pleier. Du kan heller ikkje rekne med at ungane dine fortel deg det dersom dei opplever spelekveldane som ubehagelege.
Bustetroll Skrevet 18. september 2013 #19 Skrevet 18. september 2013 Vet dere forresten hvordan barna tar på drikkinger deres og latter og høylytte helger?Det er også noe å tenke på.. Både jeg og broren min lå og "sov" hver gang det var samlinger i huset vårt... men egentlig var det bare like grusomt hver gang.Å se foreldrene sine beruset, er ikke gøy for barn
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #20 Skrevet 18. september 2013 Tviler på at barna deres lider noen nød, men personlig ville jeg ikke likt hvis alle voksne hadde drukket flere glass vin i tilfelle barna våknet... men jeg drikker selv skjeldent og er helt på en snurr hvis jeg drikker tre glass vin ;-) ...så dere tåler vel mer enn meg! Voksne som er beruset - og det er man etter min mening med 1 1/2 flaske vin delt på fire mennesker - oppfører seg anderledes enn edru voksne og dette KAN skremme barn. Hvis jeg ikke kunne være sosial uten 1 1/2 flaske vin ville det skremt meg... Anonymous poster hash: 241d5...c52
nistepakka Skrevet 18. september 2013 #21 Skrevet 18. september 2013 (endret) Tviler på at barna deres lider noen nød, men personlig ville jeg ikke likt hvis alle voksne hadde drukket flere glass vin i tilfelle barna våknet... men jeg drikker selv skjeldent og er helt på en snurr hvis jeg drikker tre glass vin ;-) ...så dere tåler vel mer enn meg! Voksne som er beruset - og det er man etter min mening med 1 1/2 flaske vin delt på fire mennesker - oppfører seg anderledes enn edru voksne og dette KAN skremme barn. Hvis jeg ikke kunne være sosial uten 1 1/2 flaske vin ville det skremt meg... Anonymous poster hash: 241d5...c52 Det finnes vel ikke et voksent menneske på denne jord som blir beruset når man deler 1 1/2 flaske vin på 4 stk. Og å dra fram "om du ikke kan være sosial uten alkohol"-kortet er bare patetisk. Det insinuerer at man har alkoholproblemer, noe det vel ikke akkurat virker som er tilfellet. HI: Du har forklart og avdramatisert situasjonen overfor din nabo, som det forøvrig burde være greit at melder sin bekymring ut fra den infoen hun har. Nå vet hun hva som egentlig foregår og det burde være nok. Fortsett som dere gjør, det er ikke noe galt i det Endret 18. september 2013 av nistepakka
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #22 Skrevet 18. september 2013 Jeg blir litt mistenksom fordi du går så i forsvar jeg. Har du ingenting å skjule har du heller ingen grunn til å hisse deg opp, skrive om det på et forum eller kritisere nabodama. Du vet ikke hennes forhistorie. Det er da mye bedre med naboer som bryr seg enn naboer som ikke gjør noe på tross av hva de anser som omsorgssvikt. Det er nok av dem og. Høres ut som en venninne av meg, hvor alt endte galt. Hun ville på ingen måte innrømme at noe var " galt " hjemme hos henne. Barna hørte nok ingenting. Men det har vist seg i ettertid på barnas hus, bup og bv at barna fikk med seg veldig veldig mye. Fordi alt gikk galt der hjemme, og det faktisk endte i drap vil jeg tro at hennes barn vil kunne ta seg en tur for å se at barna i nabohuset har det ok når de blir voksne. Ville forklart rolig til naboen hvordan alt ligger an. Har du ikke noe å skjule er jo alt i sin skjønneste orden Dere fortsetter å hygge dere, og naboen vet at barna har det fint. Anonymous poster hash: c68cb...80d
Espoir Skrevet 18. september 2013 #23 Skrevet 18. september 2013 Naboen din overreagerer, HI. Har dere ikke lest dette fine diktet, av André Bjerke? De voksnes fest (Andre Bjerke)Hva var det som foregikkpå de voksnes fest?For timer siden var du sendtinn i søvnen,forsvarlig innpakketi dyne, godnattkyss og aftenbønn,og de trodde du sov.(Barn sover så lett!)Men du lå med øynesom morild i mørket;du lå med ører,åpne som konkylier;du lå i en våkenhet, stillere enn søvnog lyttet...Fra stuen nedenundersteg det latter oppsom bobler fra et havdyp,steg og brastmot ditt vannspeil av lysvåken taushet.Fra dypet der nedeklinket og sang det,surret det gåtefulltlikesom fra kvernensom maler på havsens bunn!Hva var de voksnes fest?Hva var det for et fjernt og forbudtkonkyliedyp av et eventyrsom alltid begynte å toneetter leggetid for barn?Det måtte være de storeshavmørke hemmelighet,selve densom gjorde dem til voksne:Veldige vesnermed allvitende øyneog havfruesmil ...Der lå dui barnets forsmedelige fangedrakt,buksebjørnen.(Du skal sove nu! Sove!)Det drømte i morilden:"Når blir jeg stor?Når får jeg vite det?"Og det svarte en dønning av sort, vill sorg:"Å, det er lenge til!Lenge til! Lenge til!"Din fangetid er endt.Du er selv kommet ned i stuen,og ingen dikterer deg lenger din leggetid.Nu klinger din egen stemme i selskapet("Skål, mine venner!")opp mot et lyttende barneværelse.Nu vet du hva som skjerpå de voksnes fest.Nu vet du at havets hemmelige verdenikke er vunnet, men tapt.Det var ikke de der nede som leveti det du hørte fra dypet dengang.I deg var festen, konkylien og havfruen,og i deg var kvernensom maler på havsens bunn!(Fra Den hemmelige sommer, 1951)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #24 Skrevet 18. september 2013 Naboen din overreagerer, HI. Har dere ikke lest dette fine diktet, av André Bjerke? De voksnes fest (Andre Bjerke)Hva var det som foregikk på de voksnes fest? For timer siden var du sendt inn i søvnen, forsvarlig innpakket i dyne, godnattkyss og aftenbønn, og de trodde du sov. (Barn sover så lett!) Men du lå med øyne som morild i mørket; du lå med ører, åpne som konkylier; du lå i en våkenhet, stillere enn søvn og lyttet... Fra stuen nedenunder steg det latter opp som bobler fra et havdyp, steg og brast mot ditt vannspeil av lysvåken taushet. Fra dypet der nede klinket og sang det, surret det gåtefullt likesom fra kvernen som maler på havsens bunn! Hva var de voksnes fest? Hva var det for et fjernt og forbudt konkyliedyp av et eventyr som alltid begynte å tone etter leggetid for barn? Det måtte være de stores havmørke hemmelighet, selve den som gjorde dem til voksne: Veldige vesner med allvitende øyne og havfruesmil ... Der lå du i barnets forsmedelige fangedrakt, buksebjørnen. (Du skal sove nu! Sove!) Det drømte i morilden: "Når blir jeg stor? Når får jeg vite det?" Og det svarte en dønning av sort, vill sorg: "Å, det er lenge til! Lenge til! Lenge til!" Din fangetid er endt. Du er selv kommet ned i stuen, og ingen dikterer deg lenger din leggetid. Nu klinger din egen stemme i selskapet ("Skål, mine venner!") opp mot et lyttende barneværelse. Nu vet du hva som skjer på de voksnes fest. Nu vet du at havets hemmelige verden ikke er vunnet, men tapt. Det var ikke de der nede som levet i det du hørte fra dypet dengang. I deg var festen, konkylien og havfruen, og i deg var kvernen som maler på havsens bunn! (Fra Den hemmelige sommer, 1951) Åååå, det diktet var fantastisk Kjenner meg så godt igjen. Husker veldig godt når jeg lå og hørte på lydene av selskap nede. Mine foreldre drakk veldig sjelden, men jeg synes det var litt spennende når de inviterte venner og naboer og serverte alkohol nettopp fordi det gav meg slike følelser som bjerke har beskrevet i diktet. Latter og god stemning og at de drakk noe som var forbudt for oss barn. Jeg mener at hvis barna har et trygt og godt hjem, så betyr det ingenting om man tar et par glass vin. Problemet i norge er vel mer flatfyll-syndromet. Er helt normalt og fint å nyte litt alkohol i godt selskap hvis man vet sin egen grense. Anonymous poster hash: 28ddd...136
Nichotine Skrevet 18. september 2013 #25 Skrevet 18. september 2013 Må også kommentere at om man blir syk er det ikke uvanlig å ta taxi tenk om man er alene og blir skikkelig syk, har lappen, men under de omstendighetene ikke kan kjøre selv... Da tar man taxi. I krisesituasjoner kommer ambulanse. 1,5 flaske vin på fire personer er veldig lite synes jeg da, dere kunne nesten like greit bare drukket brus, og dere ville vel vært like høylytte og festlige å høre på, pga god stemning. Hadde vært gøy om hun kom bekymret på døra og mistenkte fyllefest, også hadde dere ikke drukket en dråpe Men det skal jo litt til for å komme på døra til folk å si ifra da?? Hun har vel vært oppriktig bekymret.... Hmm... Det er kanskje ikke uvanlig i byene. Men ute på landet, hvor jeg har bodd, er det veldig vanlig at noen må kjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå