Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 gikk i fra 21 000 kr utbetalt til en drastisk endring til 13 000 kr på et døøg, jeg får ikke hjelp av sosialen og har husleie på 6500 + strøm, dette på grunn av en feil nav har gjort å nå står jeg har pluttselig. hvordan utgiftene nå. er alene med et barn også så kan ikke påta meg noe elgejobb eller kveldsjobbing. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 gikk i fra 21 000 kr utbetalt til en drastisk endring til 13 000 kr på et døøg, jeg får ikke hjelp av sosialen og har husleie på 6500 + strøm, dette på grunn av en feil nav har gjort å nå står jeg har pluttselig. hvordan utgiftene nå. er alene med et barn også så kan ikke påta meg noe elgejobb eller kveldsjobbing. Anonymous poster hash: 1581d...2ba Hva trenger du hjelp til? Til å sette opp budsjett? Du sier du har utbetalt 13 000kr nå, er det da inkludert barnetrygd, barnebidrag, overgangsstønad og stønad til barnetilsyn hvis barnet går i bhg/dagmamma? Anonymous poster hash: 7046b...d56
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 gikk i fra 21 000 kr utbetalt til en drastisk endring til 13 000 kr på et døøg, jeg får ikke hjelp av sosialen og har husleie på 6500 + strøm, dette på grunn av en feil nav har gjort å nå står jeg har pluttselig. hvordan utgiftene nå. er alene med et barn også så kan ikke påta meg noe elgejobb eller kveldsjobbing. Anonymous poster hash: 1581d...2ba Hva trenger du hjelp til? Til å sette opp budsjett? Du sier du har utbetalt 13 000kr nå, er det da inkludert barnetrygd, barnebidrag, overgangsstønad og stønad til barnetilsyn hvis barnet går i bhg/dagmamma? Anonymous poster hash: 7046b...d56 13000 kr er inkl. barnetrygd, barnebidrag, barnetilsyn og stipend/lån, bostøtten fikk jeg avslag på. ble lovet av nav at jeg skulle få overgangstødan ut skoleåret, men dette var visst feil så de beklaget seg og stoppet utbetalingen umiddelbart. mine utgifter er et lån på 1000 kr mnd, forsikringer på 1000 kr mnd, husleie 6500,- og pluss strøm (ca 3-4ooo,- pr 2. mnd), jeg må saftig regulere matbudsjettet og aktivitetene må bare stoppes helt opp, jeg må la vere å hendle klær til oss og sko. men jeg aner ikke hvordan det i det heletatt skal gå. jobbmarkedet er mettet så det er ikke håp der, jeg har 7000 kr på konto nå å skal betale husleie den 1. jeg får ikke hjelp nå i overgangen av NAV sin feiltagelse og MÅ ha et sted og bo, frem til 15. okt har jeg 3000 kr til strøm, forsikringer og lånet og mat og andre utgifter. hvordan klare dette.. ja jeg trenger hjelp til et budsjett, har 6500 kr i husleie, ( Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Salvador Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 uff, høres veldig tungt ut! Idiotiske nav! Med barn blir det jo også vanskelig å finne et mindre og billigere sted.... Når vi hadde det veldig trangt gikk det ut over maten, det var det eneste vi kunne kutte ned på. Det ble lite eller ikke noen nye klær, og ny sminke var det bare å glemme. Strøm sparte vi på ved å slukke lys og ha tv på så lite som mulig. (er ille til å ha tv på selv om vi ikke ser på) vi brukte 1000kr på mat, 900kr på bensin, 1200kr på forsikringer, 6500kr på husleie, 1200kr på strøm, og en del på ulike lån.... Dette var noen av de mest krevende mnd våre.... Januar til mai..... Men nå går ting bedre, og vi kan unne oss selv litt mer, men spare-følelsen henger fortsatt igjen. Vi tenker alltid: "har vi råd til dette? Trenger vi det egentlig?"
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 HVorfor fikk du avslag på bostøtte? Anonymous poster hash: a94bf...ca3
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 Søk bostøtte på nytt om årsaken til avslaget var fordi inntekten din var for høy. Anonymous poster hash: 4f73e...468
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 HVorfor fikk du avslag på bostøtte? Anonymous poster hash: a94bf...ca3 fordi jeg er student, jeg valge og bli student da nav sa jeg ville motta os ett år til pga av skole, men de tok visst feil og ombestemte seg nå etter jeg har flyttet til et dyrere sted og bo og begynt og kommet godt i gang med skolen, ja en utgift til har jeg jo, fulltidsbarnehage på 2530 kr pr mnd. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 Regner med at hun er student siden hun har lån og stipend. Studenter har ikke rett på bostøtte. Det er i utgangspunktet det samme med sosialhjelp, da dette ikke skal finansiere utdanning. Hi; prioriter å betale husleie, strøm og mat. Når du har så lav inntekt kan det være du må nedprioritere lånene dine en periode med mindre du får i stand nedbetalingsavtaler du kan leve med. Anonymous poster hash: a7065...33f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 hva slags forsikringer er det du har? tusen kroner mnd er mye. Jeg og mine barn er ikke forsikret fordi det har jeg rett og slett ikke råd til (nå hadde hverken jeg eller minste fått forsikring samme hva da vi har en kronisk sykdom.) Er det bil forsikring så ville jeg vurdert å selge bilen for å minske disse utgiftene. er det livs/skade forsikring har du ikke annet valg en å vurdere om du kan betale for det akkurat nå. Hiv inn ny søknad på bostøtte så du kan få det fra neste mnd. Husk å sende med papirer på at du ikke lengre har overgangstønaden. Det var veldig dyr strøm du har forresten. jeg leier et gammelt bolighus og har rundt 2500kr i mnd, går opp litt nå når det blir kaldere da. Sløser du mye med strøm? Anonymous poster hash: 8ea4c...8e2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 hva slags forsikringer er det du har? tusen kroner mnd er mye. Jeg og mine barn er ikke forsikret fordi det har jeg rett og slett ikke råd til (nå hadde hverken jeg eller minste fått forsikring samme hva da vi har en kronisk sykdom.) Er det bil forsikring så ville jeg vurdert å selge bilen for å minske disse utgiftene. er det livs/skade forsikring har du ikke annet valg en å vurdere om du kan betale for det akkurat nå. Hiv inn ny søknad på bostøtte så du kan få det fra neste mnd. Husk å sende med papirer på at du ikke lengre har overgangstønaden. Det var veldig dyr strøm du har forresten. jeg leier et gammelt bolighus og har rundt 2500kr i mnd, går opp litt nå når det blir kaldere da. Sløser du mye med strøm? Anonymous poster hash: 8ea4c...8e2 har innbo og bilforsikring Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #11 Skrevet 18. september 2013 Nå har jeg iallefall kuttet ting vi ikke trenger, tv kanaler, jeg slutter å røyke, vi får spise middag et par ganger i uken og avslutte å drive aktiviteter som bading å kinoer og har strammet inn matbudsjettet saftig. jeg vil ikke avslutte innboforsikring eller kvitte meg med bilen (500 kr i uka te bensin) da jeg føler det er godt å ha på vinterstid. Jeg kan la vere å kjøpe klær frem til våren til ungen å meg selv kan vente mye lengre. jeg får nå totalt 13 000 lr å har da 1000 kr igjen. så har vert på runden etter ekstra jobb. men mange sier det ikke er sjangs med så lite arbeidstid å bruke. så må bare fortsette å prøve. ellers må jeg slutte skolen selv om det kunn til sommeren så har jegg fullført vg2. Dere har ikke noen rimelige middags løsninger å komme med? Jeg håper moren min vil hjelpe meg med vinerdress og vintersko til ungen. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Gjest Skrevet 18. september 2013 #12 Skrevet 18. september 2013 Ser du betaler 2300 i barnehage, og dette kan du få redusert i kommunen. De har slike satser etter inntekt vettu Bare ha med avslget fra NAV, så fikser iallefall dette seg. Lykkr til!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #13 Skrevet 18. september 2013 Jeg skulle egentlig også hatt medisiner men kan klare meg uten disse en stund, spesielt nå som sommeren er over er d ikke så ille anfall eller ofte( astma å kronisk bronkitt) jeg skal bli flink med strømforbrukert å høre om snille som gir bort ved så vi kan fyre for og holde varmen i vinter. dette er virkelig en sjokk overgang å bli så overasket av en feil i systemet å ikk få noe hjelp i overgangen. men med et håp vil alt ordne seg tenker jeg så positivt som jeg kan. men sliter med huslein den 1. På kr på konto. 6500 kr med kunn 7000 kr på konto. men det ordner seg vel på et vis. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #14 Skrevet 18. september 2013 Ser du betaler 2300 i barnehage, og dette kan du få redusert i kommunen. De har slike satser etter inntekt vettu Bare ha med avslget fra NAV, så fikser iallefall dette seg. Lykkr til! jeg får desverre ikk redusert den prisen da d er privat barnehage (student barnehage) Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Gjest Skrevet 18. september 2013 #15 Skrevet 18. september 2013 Ser du betaler 2300 i barnehage, og dette kan du få redusert i kommunen. De har slike satser etter inntekt vettu Bare ha med avslget fra NAV, så fikser iallefall dette seg. Lykkr til! jeg får desverre ikk redusert den prisen da d er privat barnehage (student barnehage) Anonymous poster hash: 1581d...2ba Åhhh Det var synd. Men mitt barn går i privat barnehage og det får man redusert betaling. Men kanskje det er fordi det er studenbarnehage hos deg da?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #16 Skrevet 18. september 2013 HVorfor fikk du avslag på bostøtte? Anonymous poster hash: a94bf...ca3 fordi jeg er student, jeg valge og bli student da nav sa jeg ville motta os ett år til pga av skole, men de tok visst feil og ombestemte seg nå etter jeg har flyttet til et dyrere sted og bo og begynt og kommet godt i gang med skolen, ja en utgift til har jeg jo, fulltidsbarnehage på 2530 kr pr mnd. Anonymous poster hash: 1581d...2ba Om du er student og forsørger barn, så har du rett på bostøtte om barnet er folkeregistrert hos deg. Klag på avslaget og søk på nytt. Studenter Med studenter menes person som har ytelser fra Statens lånekasse for utdanning, eller som har rett til slik støtte. Personer som er studenter, og personer som bor sammen med studenter kan heller ikke motta bostøtte. Unntak: Når studenter bor sammen med sine foreldre, fører ikke dette til at foreldrene mister rett til bostøtte - uavhengig av om studenten mottar ytelser fra lånekassen eller ikke. Student som forsørger egne barn kan ha rett til bostøtte. Det samme gjelder dersom studenten deltar i et yrkesrettet attføringsopplegg gjennom NAV, kvalifiseringsopplegg, introduksjonsprogram osv. Dette kan også gjelde personer som deltar i forskjellige kommunale kurstiltak, arbeidstreningsprogram mv, som ellers ville blitt finansiert gjennom midler fra lånekassen. Det er ikke anledning å la være å søke ytelser fra lånekassen for dermed å kunne motta bostøtte. fra Husbanken.no Anonymous poster hash: 4f73e...468
SmellyCat Skrevet 18. september 2013 #17 Skrevet 18. september 2013 Studenter med barn kan få bostøtte. Jeg fikk det noen For et par år siden. Fikk avslag, men klaget og fikk da innvilget bostøtte likevel.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #18 Skrevet 18. september 2013 Billig middag: blomkålsuppe, risotto, rene filter/kjøttstykker med ris/pasta (billig frossen kylling i poser, first prise fiskefilet, koteletter mm), pasta med tomatsaus du lager billig selv og kjøtt i hvis du har råd, hjemmelagde vårruller med kål og litt kjøttdeig. Bruk billige frossengrønnsaker til 10 kr posen. Kjøttdeig får du billig i frysedisken i store pakninger, og med både kjøttdeig og fisk kan du lett lage billige blandingsprodukter som fiskekaker og kjøttkaker feks. Hva gjør du hvis du får reparasjon på 10000 kr på bilen, eller du skulle komme ut for en ulykke der du må betale egenandel? Lever man på smertegrensa økonomisk så er dette noe man egentlig bør kutte først hvis du klarer å komme deg til/fra skole og barnehage uten bil. Det koster mer enn bare drivstoff, forsikring og årsavgift- selv om dette i seg selv er ofte mer enn dyrt nok for mange. Selg unna ting du ikke trenger, feks barneutstyr hvis du har noe. Vær på hugget etter arbeid hvorsomhelst hvis du får til å kombinere skole og jobb med å ha barn. Anonymous poster hash: 3bb30...680
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #19 Skrevet 18. september 2013 Jeg kan sjekke opp med barnehagen, men minnes på å fått beskjed om at det var ikke mulig. Jrg ser den med bil å kan gå tilskole (1 times gåing) 15 min til barnhage men det tar to timer + å gå til utplasseringsjobben. å så tidlig åpner ikke barnehagen at jeg rekker å gå dit. det kaller keg dilemma. jeg kan sjekke opp kollektiven. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #20 Skrevet 18. september 2013 Jeg får prøve dette med bostøtten. takker uendelig for svar å tips til hva jeg kan gjøre. Anonymous poster hash: 1581d...2ba
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #21 Skrevet 18. september 2013 HVorfor fikk du avslag på bostøtte? Anonymous poster hash: a94bf...ca3 fordi jeg er student, jeg valge og bli student da nav sa jeg ville motta os ett år til pga av skole, men de tok visst feil og ombestemte seg nå etter jeg har flyttet til et dyrere sted og bo og begynt og kommet godt i gang med skolen, ja en utgift til har jeg jo, fulltidsbarnehage på 2530 kr pr mnd. Anonymous poster hash: 1581d...2ba jeg fikk avslag på utdanniungsstønad og OS ekstra år pga jeg "valgte selv" å gå ned i stilling for å studere. er faktisk avhengig av en utanning for å klare meg resten av livet menmen... Nav mener jeg kunne beholdt drittjobben min når jeg først hadde en... UANSETT: Jeg søkte om bostøtte og fikk nesten 3000 i mnd faktisk! Er helt i sjokk. fått avslag på bostøtte hver gang jeg har søkt g plutselig gikk det gjennom. SØK PÅ NY! om og om igjen! pass på at du legger med dokumentasjon på hva du har i inntekt akkurat NÅ Anonymous poster hash: 229b5...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå