Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #26 Skrevet 18. september 2013 Vi har ingen forsikkring på kattten. Skulle den trenge behandling regner jeg med at vi hadde satt et tak på ca 10.0000,-. Det har vi fint råd til uten forsikkring. Anonymous poster hash: 31faf...dd2
Ziiona Skrevet 18. september 2013 #27 Skrevet 18. september 2013 Får sikkert en haug på nakken nå, men jeg har maxpris på 500 kr for veterinærutgifter. Det er en katt, ikke ungen din. Anonymous poster hash: 4b83a...5f4 Og foretrukken avlivingsmetode er enten steining eller drukning, regner jeg med. Sånn med hensyn til kostnader. Akkurat det tenkte jeg også. For 500kr får man ikke engang avlivet katten om det er hva man må gjøre.
Miamimom Skrevet 18. september 2013 #28 Skrevet 18. september 2013 Har tre katter, eldste på 18 år kostet oss 15 000 i jula i fjor - så nei, her er det ikke noe tak. Jeg synes ikke man skal skaffe seg dyr hvis man ikke har råd til vetrinærutgifter/ forsikringer. Alle mine dyr untatt gamlekatten er godt forsikret i Agria :-)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #29 Skrevet 18. september 2013 ER vokst opp på gård, med et litt mer avslappet forhold ti dyreliv, på en måte..På en annen måte er jeg også innlært med at dyr skal ha det godt, passes på og ha et "verdig" liv... For en katt kan det være både traumatisk og og dødelig bare og bli kjørt til dyrlege og få en behandling som KANSKJE hjelper den til og blir frisk. I dyreverden er et skadd/sykt dyr dødsdømt, og er katten virkelig syk, så går den oftest bort fra hjemmet for og dø......VI har derfor ikke vært utsatt for katter som har blitt syke/skadd som vi har måtte velge behandling/ikke behandling for....Vi har hatt katter som har kommet hjem for og dø (skutt på med luftgevær, eller påkjørt) og da har vi avsluttet det fort. Min far klarer knapt slå ihjel en flue og gråt hver gagn ei ku ble syk og måtte avlives, men de to-tre ganger vi hat hatt en katt kommet hjem dødelig skadd, har han, uten og mukke, fått den skutt av en nabo som "kan det"...Og la den pines under en lang biltur og deretter undersøkes opp og ned i mente av en dylrege, for så få en sprøyte for og dø vil jo forelenge og forverre pinen. Tenker vi..... Nå VET jeg at jeg skrev at en syk/døende katt går bort for og dø. Og det er sant, og jeg har også lurt på hvorfor disse kattene som ble skadd borte, tok seg "Bryet" og komme hjem...Men slik er det bare, mest sanndynlig har de en plasss hjemme de ønsker og legge seg ned og dø på..En plass de føler seg trygg og hvor de kan ligge i fred...For vi har funnet endel katter i ettertid som har dødd på gården, etter at de har gått bort for og dø.. Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg bodde i mer tettbygde strøk, og hadde en kattt som kun ferdes i hagen. FOr og sette det på spissen. Våre katter har alltid vært utekatter, og helt normalt at vi ikke ser de på 3-4 dager i perioder. Selv om det er kastrerte/steriliserte dyr. Kjenner også flere fra gård som har hund, og en gårdshund er noe annet. De blir mer "Intime" Og mer del av familien enn en katt...Der er det helt andre "summer" for hva man betaler for pleie..Men også der gjelder det at om hunden er blitt skadd i/nær hjemmet slik at man ser den virkelgi lider og man føler at sjans for heldbred er liten, har man valgt og få den skutt hjemme, fremfor og ta det bryet og kjøre i en time til nærmeste dyrlege... Nå tror jeg det har blitt forbut med slik "Hjemmeavliving", og det er blitt mer gjengs at veterinæren kommer hjem til folk og evt avliver dyret... Ikke svar på hvor mye jeg kunne betalt for en syk katt mao..Men igjen, vi har aldri måtte ta noe stilling til det. Men vi betaler gladelig 1500 for sterilisering av hunnkatter, så vi slipper kattunger og evt avlivning av disse om vi ikke får gitt de bort..SÅ en del hadde vi sikkert brukt..Men igjen. En utekatt, som selvsagt OGSÅ er innedyr og kjæledyr,- de har gått bort før vi har tenkt tanken om at de er VIRKELGI syk....Og noen gang har vi funnet de måneder etterpå, døde i en avsidesliggende krok der det gjerne er lunt og varmt Anonymous poster hash: 02a74...8b9
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. september 2013 #30 Skrevet 18. september 2013 Vi har akkurat fått 3 kattunger. Har ikke forsikret dem, men har tenkt litt på det. Hva koster slik i året for 3 katter? Jeg har egentlig ikke noe tak, men det stopper nok selv i forhold til hva økonomien tillater. Som mange sier betyr det mer hvilken livskvalitet de får etterpå. Fikk hjem en katt for snart 10 år siden som var skutt. Brukte noen tusen på å se etter muligheter til at den kunne levd videre, men det var ikke håp
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #31 Skrevet 18. september 2013 Jeg har ikke katt nå, men har hatt flere, før jeg fikk barn. Da var nok taket mitt veldig lavt, jeg var ikke interessert i å bruke mer enn et par tusenlapper på katten. Om vi skulle hatt katt nå, som tre barn var glade i, og som opplevdes som en del av familien, ville jeg for barnas skyld strukket meg mye lengre. Ville forsikret katten, og betalt det det kostet av egenandeler, så lenge behandlingen var til nattens beste. Anonymous poster hash: ff4b6...091
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #32 Skrevet 18. september 2013 Får sikkert en haug på nakken nå, men jeg har maxpris på 500 kr for veterinærutgifter. Det er en katt, ikke ungen din. Anonymous poster hash: 4b83a...5f4 Og foretrukken avlivingsmetode er enten steining eller drukning, regner jeg med. Sånn med hensyn til kostnader. Det går fint an å avlive en katt på en ordentlig og smertefri måte uten å måtte dra til dyrlegen, uten å gå nærmere inn på det for sarte sjeler her inne. Selvfølgelig skal ikke katten lide, men jeg tror det er verre for den å bli dratt med til dyrlege og gjennomgå behandlinger osv. Anonymous poster hash: 4b83a...5f4
Bananahammock Skrevet 18. september 2013 #33 Skrevet 18. september 2013 Får sikkert en haug på nakken nå, men jeg har maxpris på 500 kr for veterinærutgifter. Det er en katt, ikke ungen din. Anonymous poster hash: 4b83a...5f4 Det holder jo ikke engang til en blodprøve! Ikke skaff deg dyr hvis du ikke har tenkt å ta vare på det.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #34 Skrevet 18. september 2013 Så godt å høre at de fleste ikke ser på katten som "bare en katt". Vår er et familiemedlem og er for tiden hos dyrlegen med uvisst utfall Så langt har regningen kommet opp i over 7000.-, men har heldigvis forsikring så vi har muligheten til å gjøre det HI Anonymous poster hash: 29692...4bc
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #35 Skrevet 18. september 2013 Kjenner også flere fra gård som har hund, og en gårdshund er noe annet. De blir mer "Intime" Og mer del av familien enn en katt...Der er det helt andre "summer" for hva man betaler for pleie.. Anonymous poster hash: 02a74...8b9 Har man et slikt forhold til katter så bør man aldri få seg katt. En katt kan så visst bli intim og en del av familien. Anonymous poster hash: bebe8...d87
Marisølv Skrevet 18. september 2013 #36 Skrevet 18. september 2013 Nei, ingen maksgrense. Men har forsikra pusen, og det har vært tjent inn flere ganger.... To ganger har han vært hos dyrlege, med mageproblemer og måttet operere. Har egentlig kosta 10 000-12 000 kr hver gang, men slapp med egenandel 2000 pr gang. I tillegg er han kastrert, chippet, og får årlig vaksine. Syns at man må være villig til å betale det det koster for at katten skal ha et godt liv og ikke lide, samt ikke formere seg "unødig". Ellers bør man la vær å få seg katt.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #37 Skrevet 18. september 2013 Kjenner også flere fra gård som har hund, og en gårdshund er noe annet. De blir mer "Intime" Og mer del av familien enn en katt...Der er det helt andre "summer" for hva man betaler for pleie.. Anonymous poster hash: 02a74...8b9 Har man et slikt forhold til katter så bør man aldri få seg katt. En katt kan så visst bli intim og en del av familien. Anonymous poster hash: bebe8...d87 Katter er mer villdyr og er ikke avlet fram til kos, på samme måte som hunder. Iallefall ikke de kattene vi har fått tak i fra FOD og naboer som har vært "Uheldige":. På en gård er katten sin egen herre, og bestemmer det meste selv. Jeg skjønner, og skrev også i innlegget at mulig mitt forhold til en katt hadde vært annerledes om jeg bodde i leilighet/villa og hadde en katt som var mer eller mindre KUN innekatt, og ut bare for og gjøre fra seg..Men kattene vi har hatt har vært nyttedyr og "fri som fuglen":..Noen velger og bli veldi "kjæledyr", andre er mindre kjælne. Felles er at de KUN vil koses med når de velger selv. Man får ikke det samme "Intime" som man kan med en hund man kan lokke til seg for og gi kos og få kos tilbake.. Joda, vi kan lokke til oss kattene, de kommer vel 99% av gangene (om de ikke er borte på en flerdagerstur) men noen gang bare går de når de ser det ikke er godsaker og få...Samme hvor kjælen katten er, så hender det at den ikek VIL ha kos.... Dette er helt naturlig og normal oppførsel på en kjælen og snill gårdskatt. MEd massevis av boltreplass, mulighet til og jakte på dyr det er naturlig og jakte på, men mat i overflod hos oss "eiere";- eller "matmødre/-fedre" som jeg tror KATTENE velger og se på oss som.... Kanskje derfor terskelen også er lavere for avlivning? Vi ser at for en katt som er vokst opp med og styre inn-/utetid og sin bevegelighet selv. En katt som LEVER at jakt på fugler og mus, for "Moro skyld",- så er det ikke nødvendigvis et godt liv og bli satt på medisiner, bli mer eller mindre forbydd og gå ut mer enn m inimalt nødvendig, og ikke lenger kan løpe fritt og bestemme hvor den vil oppholde seg selv...... Men igjen, vi har ikke hatt mulighet for og velge mellom behandlng eller avlivning av kattene våre. Er de syke, så forsvinner de for og dø....Man løper jo ikke til dyrlegen med en gang man er i tvil om katten en 100% eller ikke? Uansett. Og innen vi har bestemt oss for og dra og få tilstand undersøkt, så har katten forsvunnet...Er som den skjønner at den skal til dyrlege og ikke vil..VI har jo en katt nå som må regelmessig til dyrlege for vedlikehold av pels..Der har vi sluttet og snakke om det når tiden nærmer seg. Iallefall HJEMME hos oss..Han forsvinner rett og slett den dagen..Nesten litt skummelt.:Tror det er sånn med syke katter også..Iallefall de som lever så fritt at de har mulighet til og gjøre slikt........... Anonymous poster hash: 02a74...8b9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #38 Skrevet 18. september 2013 Jeg bor også på gård, og katten er både til nytte ved å fange mus men også et veldig kjært familiemedlem.Men når katten er syk skal den da få den behandlingen den trenger hos vetrinæren, og hvis den er så syk at det ikke er noe håp skal den få lov til å sovne stille inn.Jeg blir litt skrem av endel folks holdninger om kattehold. En katt er faktisk et liv som dyreeier har ansvar for! Anonymous poster hash: b6dcd...7aa
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #39 Skrevet 18. september 2013 Har forsikring så det er bare en egenandel Anonymous poster hash: 03366...ec1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #40 Skrevet 18. september 2013 Får sikkert en haug på nakken nå, men jeg har maxpris på 500 kr for veterinærutgifter. Det er en katt, ikke ungen din. Anonymous poster hash: 4b83a...5f4 Mennesker som deg burde ikke fått lov til å ha dyr. Anonymous poster hash: 8d6ca...e02
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #41 Skrevet 18. september 2013 Det er derfor vi ikke har katt, fordi vi har ikke anledning til å ta de kosntnadene det KAN føre med seg å ha husdyr. Ikke for at vi reiser så mye, men vi vil ha anledning til å sette katten på kattehotell, betale det det koster for vaksiner, ordentlig mat, ormekurer og evt skader. Anonymous poster hash: 2ed2b...62f
S_Dreams Skrevet 18. september 2013 #42 Skrevet 18. september 2013 Her har vi forsikring i Agria på begge huskattene. Betaler ca 700 kr pr katt i året. Hannkatten er forsikret for 45 000, mens forsikringen på hunnkatten, som er eldre, har sunket til 30 000 kr. Har brukt forsikringen noen ganger, da de har vært i diverse slåsskamper o.l. Begge to er kastrert og chippet, og vaksineres hvert år, samt ormekurer, og en og annen tannsteinbehandling. Det er ikke gratis å ha katt.
MiniMuffin♥Lille J i magen Skrevet 18. september 2013 #43 Skrevet 18. september 2013 Katten vår er et kjært familiemedlem, som vi absolutt ikke har noe maxgrense på utgifter for. Kommer aldri til å ha det heller. Har man ikke råd til forsikring eller uforutsette kostnader, bør man kanskje tenke seg om en ekstra gang før man kjøper/får dyr, det er tross alt et liv det også.
Mrs. Kaizer Skrevet 18. september 2013 #44 Skrevet 18. september 2013 (endret) Jeg er glad i kattene mine, men bruker ikke tusenvis av kroner på de hos dyrlegen. Det er tross alt bare en katt.. Endret 18. september 2013 av Me and my monkey
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #45 Skrevet 18. september 2013 Pus er forsikret. Har heller ingen Max grense. Pus er et kjært medlem i familien! Anonymous poster hash: 8aa74...cf4
HvittHus Skrevet 18. september 2013 #46 Skrevet 18. september 2013 Ser flere skriver at de ikke har noen maxgrense for utgifter til dyrlege. Er det faktisk slik at dere betaler hva det måtte koste, uansett? For med et komplisert forløp kan man lett komme opp i summer over tredve tusen selv med forsikring. Har man ikke forsikring kan man fort snakke summer over femti tusen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #47 Skrevet 18. september 2013 Ser flere skriver at de ikke har noen maxgrense for utgifter til dyrlege. Er det faktisk slik at dere betaler hva det måtte koste, uansett? For med et komplisert forløp kan man lett komme opp i summer over tredve tusen selv med forsikring. Har man ikke forsikring kan man fort snakke summer over femti tusen. Ja, er fult klar over det! Når pus ble syk vurderte jeg å selge den ene bilen for å dekke utgiftene. Hos oss er pus en del av familien. Hvis pus kan bli frisk å få leve et godt liv videre så er det en selvfølge at hun får behandling Anonymous poster hash: b6dcd...7aa
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #48 Skrevet 18. september 2013 Kjenner også flere fra gård som har hund, og en gårdshund er noe annet. De blir mer "Intime" Og mer del av familien enn en katt...Der er det helt andre "summer" for hva man betaler for pleie.. Anonymous poster hash: 02a74...8b9 Har man et slikt forhold til katter så bør man aldri få seg katt. En katt kan så visst bli intim og en del av familien. Anonymous poster hash: bebe8...d87 Katter er mer villdyr og er ikke avlet fram til kos, på samme måte som hunder. Iallefall ikke de kattene vi har fått tak i fra FOD og naboer som har vært "Uheldige":. På en gård er katten sin egen herre, og bestemmer det meste selv. Jeg skjønner, og skrev også i innlegget at mulig mitt forhold til en katt hadde vært annerledes om jeg bodde i leilighet/villa og hadde en katt som var mer eller mindre KUN innekatt, og ut bare for og gjøre fra seg..Men kattene vi har hatt har vært nyttedyr og "fri som fuglen":..Noen velger og bli veldi "kjæledyr", andre er mindre kjælne. Felles er at de KUN vil koses med når de velger selv. Man får ikke det samme "Intime" som man kan med en hund man kan lokke til seg for og gi kos og få kos tilbake.. Joda, vi kan lokke til oss kattene, de kommer vel 99% av gangene (om de ikke er borte på en flerdagerstur) men noen gang bare går de når de ser det ikke er godsaker og få...Samme hvor kjælen katten er, så hender det at den ikek VIL ha kos.... Dette er helt naturlig og normal oppførsel på en kjælen og snill gårdskatt. MEd massevis av boltreplass, mulighet til og jakte på dyr det er naturlig og jakte på, men mat i overflod hos oss "eiere";- eller "matmødre/-fedre" som jeg tror KATTENE velger og se på oss som.... Kanskje derfor terskelen også er lavere for avlivning? Vi ser at for en katt som er vokst opp med og styre inn-/utetid og sin bevegelighet selv. En katt som LEVER at jakt på fugler og mus, for "Moro skyld",- så er det ikke nødvendigvis et godt liv og bli satt på medisiner, bli mer eller mindre forbydd og gå ut mer enn m inimalt nødvendig, og ikke lenger kan løpe fritt og bestemme hvor den vil oppholde seg selv...... Men igjen, vi har ikke hatt mulighet for og velge mellom behandlng eller avlivning av kattene våre. Er de syke, så forsvinner de for og dø....Man løper jo ikke til dyrlegen med en gang man er i tvil om katten en 100% eller ikke? Uansett. Og innen vi har bestemt oss for og dra og få tilstand undersøkt, så har katten forsvunnet...Er som den skjønner at den skal til dyrlege og ikke vil..VI har jo en katt nå som må regelmessig til dyrlege for vedlikehold av pels..Der har vi sluttet og snakke om det når tiden nærmer seg. Iallefall HJEMME hos oss..Han forsvinner rett og slett den dagen..Nesten litt skummelt.:Tror det er sånn med syke katter også..Iallefall de som lever så fritt at de har mulighet til og gjøre slikt........... Anonymous poster hash: 02a74...8b9 Vi har et lite småbruk og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i hva du sier. Kanskje kattene blir så uvennlige fordi de blir behandlet som luft? Våre katter kommer løpende mot oss for å hilse, gir oss kos i ansiktet, og er generelt helt nydelige. Samme gjelder for våre katte-elskende naboer og venner. Anonymous poster hash: bebe8...d87
Miamimom Skrevet 18. september 2013 #49 Skrevet 18. september 2013 Ser flere skriver at de ikke har noen maxgrense for utgifter til dyrlege. Er det faktisk slik at dere betaler hva det måtte koste, uansett? For med et komplisert forløp kan man lett komme opp i summer over tredve tusen selv med forsikring. Har man ikke forsikring kan man fort snakke summer over femti tusen.Ja. Enkelt og greit :-)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #50 Skrevet 19. september 2013 Vi tar stilling til det når det kommer. Har hatt en stor regning på 12000, og endel mindre på 3-4000. Over mange år. Ene katten lever fortsatt etter han ble påkjørt for ti år siden. Ene ble syk i romjulen og det kostet også noen kr for en relativt enkel operasjon som på hverdag ville kostet en brøkdel. Anonymous poster hash: 0c7d6...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå