Gå til innhold

Inspiret - dere som ikke har stengsel foran vedovnen -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere ikke trappegrind eller konfyrbeskyttelse heller?

Jeg husker en debatt som gikk her om grind foran vedovn, hvor mange hoverte over hysteriske foreldre som pakket barna inn i bobleplast istede for å lære dem at ovnen var farlig (!!).

Jeg tenker at å brenne seg skikkelig, som man fort kan gjøre om man mister balansen og tar seg for med begge hender, og gjerne ansiktet også) er MINST like smertefullt og farlig som å dette ned en trapp.

Skjønner ikke helt logikken...

Anonymous poster hash: 18273...3fe
Skrevet

Det er ingen her inne som har barn som snubler, vet du. Det å begynne å gå ved fire måneders alder, gjør at barna er eksepsjonelt stabile. Desuten forstår de det med å passe seg, siden de tross alt har snakket siden fødselen. ;)

Jeg tror ikke det er så mange som tar så lett på sikkerhet som det man kan tro av å lese her inne. De som gjør det roper bare litt høyt.

Skrevet

Nåhar vi ingen av delene. Vi tok det vekk da yngste var ca 4. Etter det har de hatt god kontroll, men da de var små brukte vi det.

Anonymous poster hash: 47fbe...b5f
Skrevet

Vi hadde trappegrinn, men ikke komfyrbeskyttelse eller stengsel foran peisen.

Guttungen lærte at peisen var varm uten å brenne seg og at komfyren ikke var lekeplass.

Men pga. bratt trapp - hus byggen på 1920 tallet og fliser på gulv i gang hadde vi trappegrinn nede og oppe.

Om du ikke skjønner logikken i å ikke totalsikre huset sitt for barn og å velge det man trenger, bør du stappe fingeren i jorda og tenke deg om litt. Man VELGER hva man vil sikre.

Guttungen er født i mars - det vil si at han var ca 8 måneder når vi begynte å fyre. Han skjønte at han ikke måtte ta på peisdørene.

Om jeg laga mat, hadde jeg aldri guttungen liggende RETT nedenfor komfyren da han var liten baby. Da lå han i trygg avstand fra der. Eller jeg venta med å lage middag til mannen var kommet hjem og kunne ta guttungen.

Jeg har heller ikke hatt lås på skapdører. Vaskemidler har stått i nederste skapet. Men guttungen har aldri brydd seg om å gå i det skapet. Han fikk sitt eget skap med plastbokser og plastboller og var storfornøyd.

Forskjell på barn vet du....... ;)

Anonymous poster hash: af748...aa6
Skrevet

Vi har selvsagt trappegrind. Komfyrbeskyttelse finnes ikke til induksjonstopp...

Trappegrinden har vi for at ikke ålende babyer (når de var baby) skulle åle seg utfor trappa, eller at de skulle krabbe i den uten tilsyn...

Vi lærer ungene at å leke eller løpe inne med ovnen er ikke lov.. Så da slipper man det problemet. Jeg tror det er bedre å lære de at ovner er varme og at man ikke løper inne.

Anonymous poster hash: 541e8...3d3
Skrevet

Det er klart at det er bedre å lære dem at ovnen er varm....hehe....

Men om uhellet skulle være ute, kan konsekvensen være fatal! Og det er likt for alle barn, samme hvor kloke og lydige de er.

Uhell kan skje, og jeg personlig hadde ikke fått en rolig natt igjen om jeg visste at jeg kunne spart barnet mitt for smerter og gjerne livslange plager i stede for å holde på et prinsipp...

Barn leker og barn glemmer seg ut - hver eneste dag! Så hvorfor ta sjansen, tenker jeg.

Jeg mistenker dessverre at det er pga at det ikke ser pent ut og ødelegger inntrykket av en perfekt stue som stopper mange fra å sikre ovnen. For ikke å snakke om hvor tungvindt det er å gå over grinden hver gang man skal legge i ved....puh....slitsomt.

Skrevet

Vi har beskyttelse til induksjonstopp. Så det finnes.

Anonymous poster hash: 90363...718

Skrevet

Vi har ikke hatt trappegrind ellerbeskyttelse foran vedovn. Samtidig mener jeg IKKE at de som har dette pakker inn barna sine i bobleplast. Vi hadde en baby som var treg til å bevege seg, så innen han klarte å komme seg rundt hadde han forstått at vedovn og trapp skal man ha respekt for. Vi har en helt ny vedovn som ikke blir supervarm heller, så kommer han borti blir han ikke brent (men vil nok synes det er ubehagelig)!

Nå har vi liten baby igjen, så mulig vi må ha beskyttelse denne gangen :-)

Anonymous poster hash: 61a8d...6f9

Skrevet

Min venn reiste seg opp mot ovnen da han var 2 år.. Og tro meg: Foreldrene hans hadde også "lært" han at ovnen var farlig. Brannskadene ble så store at han gjennom oppveksten måtte operere hendene mange ganger fordi huden ikke vokste med hånda.

Så her er det stengsel foran ovnen, ja!

Anonymous poster hash: de0ec...14b

Skrevet

Vi har ikke grind foran vedovnen, men vi har trappegrind. Dette er fordi VÅRT barn holder god avstand til vedovnen og har gjort det fra starten av, mens trappen er mer spennende enn skummel.

Jeg har imidlertid ikke "hoverte over hysteriske foreldre" osv, fordi jeg er i stand til å forstå at barn er forskjellige. Enhver må sikre på den måten som er mest hensiktsmessig/nødvendig for sitt barn.

Anonymous poster hash: 38d7b...ec3
Skrevet

Vi hadde ikke komfyrvern eller stengsel foran ovnen. Men trappegrind hadde vi. Vi fyrte sjeldent i ovnen, og den står på en plass som ikke er naturlig og gå forbi. Så aldri behovet. Ungen har ikke vært av typen som tar på alt og skal utforske alt sammen. Har vært naturlig nysgjerrig, men holdt seg unna varme ting og plasser hun kan remle ned.

Grunnen til at vi hadde trappegrind, var fordi vi har ikke oversikt over trappa fra stua. Da slapp vi å følge etter henne huset rundt.

Anonymous poster hash: 87224...54f
Skrevet

Vi har trappegrind foran den trappa som går ned fra den etasjen vi befinner oss i mesteparten av tida. Vi har ikke noe foran peisen, men den bruker vi rett og slett ikke på dagtid foreløpig. Får se hvis vi skifter den ut, hva vi gjør da.

Ellers har vi flyttet på vaskemidler og satt barnesikring på to skap på kjøkken og ett på badet, ellers ingen barnesikring.

Skrevet

Hadde ikke beskyttelse rundt vedovnen då di to elste var små hadde trappegrind og ettervert komfyrbeskyttelse pga elste som skrudde på koketoppen då han var 1 men rundt vedovnen gikk di 1meter fra pga at di kjente det var varmt å i den perioden di var mest ustø på gangen var det sommer å ikke behov for vedovn.

Nå med nr 3 vet jeg ikke hvordan det vil bli det ser jeg når tiden kommer å hu starter å åle seg rundt. Ulykker kan skje samme hvor gamle barna er voksne som barn.

Anonymous poster hash: e863a...8dc

Skrevet

Vi har hatt noe foran peisen, men ikke komfyrbeskytelse. Og trappegrind hadde vi til eldste, men til yngste hadde vi ikke. Valgte det sånn da vi hadde en 2 åring som klatret over hele tiden, og uten den så gikk han fint i trappa. Da valgte vi heller å passe godt på yngste hele tiden. Den tryggeste løsningen her i huset. Og det gikk jo bra. Og nå er hun 2 og går fint i trapper, så har ikke behov lenger.

Skrevet

vi har barnesikkring på komfyren slik at de ikke kan skru på platene. og er platene på står vi ved komfyren og lager mat så da passer vi jo på. vi har beskyttelse ved trappa ja, men ikke rundt ovnen. vi fyrte ikke så mye i ovnen så vi trengte ikke det. som regel tenner vi opp når barna har lagt seg, mest for kos. ellers er det elektrisk varme her!

barna kan jo faktisk falle å slå hodet i bordkanten også da, og de kan klemme fingrene i ytterdøra f.eks, men vi sikkrer ikke alt her i huset. vi passer heller på!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine barn har aldri vært av det slaget, de har aldri prøvd å rive opp alle skapdører og drukket ymse kjemikalier. Vi hadde grind til trappa pga hunden. Når hunden forsvant så forsvant grinden og. Peisbeskyttelse har vi ikke hatt, ikke har det vært et behov heller. Ikke til komfyren heller...

Skrevet

Har aldri hatt beskyttelse foran ovnen, selv om den er hovedvarmekilden i huset vårt. Vi hadde trappegrind, fordi trappa var bratt og skummel selv for voksne.

Vi har aldri hatt sikringer på skapdører, heller ikke komfyrvern. Og heller ikke sikret møbelhjørner eller lignende. Status etter 3 barn er INGEN alvorlige uhell!

Jeg tror det er viktigere å legge opp hjemmet og rutinene etter småbarns premisser, enn å tviholde på alt slik det var før man fikk barn, og så prøve å sikre seg bort fra dårlige løsninger.

Det betyr for eksempel at man bør ikke ha lave designstuebord med knivskarpe hjørner i akkurat den perioden av livet. Og den matcende lave skjenken med like skarpe hjørner og fullt av stilige nips-ting bør også ut/lagres på loftet, og pynt/møbler man er virkelig redd for bør helst fjernes i en periode. Vi hadde et ovalt trebord med avrundede hjørner mens barna var toddlere. 

Vaskemidler, kjemikalier, knuselige glassting, kniver m.m. skal opp i overskap utenfor rekkevidde. De fleste skapsikringer jeg har sett hjemme hos andre er skrøpelige greier som det etterhvert blir litt slark i. Før eller siden klarer barnet likevel å få dem opp -eller du glemmer å sette dem på. Derfor mener jeg det er best at det ikke er NOENTING farlig for barn i underskapene, basta! 

Man bør ikke bruke kjeler med lange håndtak når man lager mat. Disse bør i hvert fall alltid være på innerste plater og vende håndtaket inn.

Når man er ferdig med å lage mat bør det ALDRI stå igjen kjeler, stekespader eller noe som helst på koketoppen. I tilfelle små fingre klarer å strekke seg opp og skru på platene igjen. På alle keramiske koketopper er det vanlig at man kan "låse" knappene, dette bør man alltid benytte, så klarer de ikke skru på platene. Vannkokere, kaffetraktere o.l. bør tømmes for varmt vann, og ledninger skal ikke ligge framme på benken.

Og når det gjelder fyring: Man forlater ikke små barn alene i et rom med en ovn det brenner i. Grind eller ei.

Anonymous poster hash: 7c272...204
Skrevet

Nei, vi har aldri hatt noen av delene. Men jeg synes ikke de som har disse tingene er hysteriske. Likevel tenker jeg i blant at enkelte ting kan være falsk trygghet. Har man ikke disse tingene, følger man selvsagt bedre med.

Anonymous poster hash: 0e846...430
Skrevet

Har dere ikke trappegrind eller konfyrbeskyttelse heller?

Jeg husker en debatt som gikk her om grind foran vedovn, hvor mange hoverte over hysteriske foreldre som pakket barna inn i bobleplast istede for å lære dem at ovnen var farlig (!!).

Jeg tenker at å brenne seg skikkelig, som man fort kan gjøre om man mister balansen og tar seg for med begge hender, og gjerne ansiktet også) er MINST like smertefullt og farlig som å dette ned en trapp.

Skjønner ikke helt logikken...

Har aldri hatt beskytter foran peisen nei, og ingen av mine tre barn har brent seg noen gang. Har faktisk ikke vært redd for det heller. Mulig jeg er rar da?

Aldri hatt beskyttelse på komfyren. Ikke tenkt den tanken heller.

Trappegrind har vi hatt (øverst) og lås på skapet med vaskemidler.

Har alltid begynt tidlig å trene de på å krabbe i trapper. Har fungert veldig bra. Ingen uhell.

Anonymous poster hash: ce3b5...157

Skrevet

Dere som sier at ungene lærer at ovnen er varm osv... Hvorfor trenger dere trappegrind da? Er jo bare lære barna at trappa er farlig og....

Er forseint når unga er skambrent....

Anonymous poster hash: 00706...1ff

Skrevet

Men om uhellet skulle være ute, kan konsekvensen være fatal! Og det er likt for alle barn, samme hvor kloke og lydige de er.

Uhell kan skje, og jeg personlig hadde ikke fått en rolig natt igjen om jeg visste at jeg kunne spart barnet mitt for smerter og gjerne livslange plager i stede for å holde på et prinsipp...

Barn leker og barn glemmer seg ut - hver eneste dag! Så hvorfor ta sjansen, tenker jeg.

Jeg mistenker dessverre at det er pga at det ikke ser pent ut og ødelegger inntrykket av en perfekt stue som stopper mange fra å sikre ovnen. For ikke å snakke om hvor tungvindt det er å gå over grinden hver gang man skal legge i ved....puh....slitsomt.

what? Prinsipp og estetisk stygt? Er du helt bortreist?

Vi hadde ikke beskyttelse foran vedovnen fordi vi syns det var unødvendig. Vi fortalte barna at den var varm, de kjente det selv! Vi oppfordret dem til å leke andre steder og så passet vi selvsagt på dem. De har aldri fått lov til å løpe som villmenn inne heller da, og litt kontroll har de jo. Jeg har tre gutter som har vokst opp med vedovn, uten et eneste uhell.

Skrevet

Vi har ikke grind foran vedovnen, men vi har trappegrind. Dette er fordi VÅRT barn holder god avstand til vedovnen og har gjort det fra starten av, mens trappen er mer spennende enn skummel.

Jeg har imidlertid ikke "hoverte over hysteriske foreldre" osv, fordi jeg er i stand til å forstå at barn er forskjellige. Enhver må sikre på den måten som er mest hensiktsmessig/nødvendig for sitt barn.

Anonymous poster hash: 38d7b...ec3

Signerer denne.

Skrevet

Anonymous poster hash: 18273...3fe [/acro

Herregud da..

Anonymous poster hash: 51cc1...719

Skrevet

Dere som sier at ungene lærer at ovnen er varm osv... Hvorfor trenger dere trappegrind da? Er jo bare lære barna at trappa er farlig og....

Er forseint når unga er skambrent....

Anonymous poster hash: 00706...1ff

Det er en viss forskjell. Alle mennesker er utstyrt med nerveceller som reagerer på varme/kulde, mange barn oppfatter raskt at for varmt er ubehagelig. Å ikke krype rett utfor en trapp krever noe helt annet fra et barn, evne til å forstå at dette kan gå galt. Når det er sagt vil jeg ikke si at foreldre som barnesikrer huset er hysterisk, likeså er foreldre som ikke gjør det heller ikke slapp. Barn er forskjellige.

Anonymous poster hash: f97fe...99f

Skrevet

Vi har heller ikke hatt trappegrind, komfyrbeskyttelse eller beskyttelse foran vedovnen.. Har ikke brukt plugger i stikkontaktene i huset. Ikke har vi hatt lås på skapdører heller.. Pynteduker og pyntegjenstander har heller ikke blitt flyttet på.. Tenker jeg har en unormal unge som ikke fant det interessant å pille på slike ting.. Eller kanskje han rett og slett lærte å høre på hva vi hadde å si, mens vi passet på hva han gjorde på :)

Anonymous poster hash: 51cc1...719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...