Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Gutten min er tre år og en av yndlingsfargene hans er rosa. I helgen skulle i kjøpe nye sko til han. Vi fant de skoene vi ville ha og begynnte å lete etter riktig størrelse. Da dukket det opp noen sko som var hvite og lys lilla. De likte gutten svært godt og var fast bestemt på at han ønsket seg disse. Jeg og pappaen så etter sko som var hvite og blå. Etter en kort diskusjon ble jeg enig med pappaen om at han skulle få skoene som var hvite og blå. Grunnen til at jeg vegrere meg litt for å gi han klær og sko som er rosa/ lys lilla er at jeg er redd for at han skal få negative kommentarer på det. Egentlig dumt, men ... Gutter og jenter bør jo kunne gå med de samme klærene, men er det egentlg sånn? Eller blir det bemerket negativt av andre? Anonymous poster hash: 98554...62e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Kle han opp i kjoler du, og bare rosa. Anonymous poster hash: c9201...36f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Akkurat rosa synes jeg er en skikkelig jentefarge. Men lillanyanser ville jeg "tolerert"... Anonymous poster hash: 6d621...424
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Her i nabolaget er jentene på 3-4 år temmeleg bestemte på at rosa og lilla er berre for jenter - sjølv om vi har fortalt dei at gutar og kan gå i dei fargane om dei har lyst til det. Eg skjøner dilemmaet ditt;) Anonymous poster hash: 84d70...df2
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Jeg jobber i bhg, og det er mange gutter som vil ha rosa eller lilla, gutten min på 4 inkludert. Han kan gjerne få en rosa genser eller t-skjorte, men ikke sko. Jeg vet ikke hvorfor, men bare ikke rosa eller lilla sko. Fatter ikke hvorfor jeg tenker at alt annet er greit men ikke sko. Anonymous poster hash: b82d0...c9e
Gjest Kira Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Jeg jobber i bhg, og det er mange gutter som vil ha rosa eller lilla, gutten min på 4 inkludert. Han kan gjerne få en rosa genser eller t-skjorte, men ikke sko. Jeg vet ikke hvorfor, men bare ikke rosa eller lilla sko. Fatter ikke hvorfor jeg tenker at alt annet er greit men ikke sko.Anonymous poster hash: b82d0...c9e Jeg tenker helt likt som deg uten at jeg skjønner hvorfor. Sønnen min har nå i sommer feks brukt endel rosa tskjorter, men når det kommer til sko er det noe i meg som sier nei. Og som sagt, jeg har ingen god begrunnelse for det.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Jeg tenker også at det er litt lettere å la guttene gå med rosa klær enn med rosa/lilla sko. Skoene brukes jo nesten hver eneste dag, mens et rosa/lilla klesplagg brukes kanskje bare en gang i blant. HI Anonymous poster hash: 98554...62e
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Siden det er så mange gutter som liker rosa/lilla, men ikke får det, er jo vi foreldre sterkt medvirkende til å lage forskjell på jentefarger og guttefarger. Trist i grunnen.. HI Anonymous poster hash: 98554...62e
salt_fisk Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Her eksisterer ikke 'jentefarger og guttefarger', guttungen er med på å bestemme mellom flere alternativer. Har alt i regnbuens farger, til og med i yttertøy og sko.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 Jeg har tre gutter og i 2-4-årsalderen har alle sammen vært skikkelig glad i rosa. Spesielt nr 2. Han ville har rosa sko, rosa sykkel med dill, glitter og kurv, ja generelt så var ingenting bra nok hvis det ikke var rosa. Jeg fikk meg ikke til å kjøpe rosa sykkel til han... Det kunne jo hende han plutselig fant ut at omgivelsene ser på det som jentete. Vi endte opp med å kjøpe en en rød (gutte)sykkel med mye glitrende stasj på og veldi fargerike, morsomme klær. Han fikk også dukkevogn (rød/svart) og en dukke med rosa klær blant annet. Her hjemme har vi aldri nevnt at noe er forbeholdt jenter fordi vi syns det er tullete, men vi blir jo alle påvirket av samfunnet vi lever i. Så lenge det ikke er noe som koster veldig mye penger ville jeg latt han få rosa/lilla, med andre ting ville jeg prøvd å være kreativ. Jeg er forresten veldig glad i lilla selv og har alltid kledd guttene mine i det, men da mørk lilla, ikke den lyse pastellfargen. Anonymous poster hash: faba8...ed2
Gjest Gullguttene Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 Min gutt er veldig glad i rosa og lilla. Han er tre år nå og har vært glad i disse fargene i ca ett år. Jeg har ikke kjøpt rosa yttertøy til han, vet ikke hvorfor, men tenker litt på lillebroren hans. Har en lillebror som arver. Har løst det med at han får mange andre rosa og lilla ting. Kopper og glass, tannbørste, bamser og så videre. Han virker veldig fornøyd med det. Er ikke super opptatt av rosa eller lilla, men om han får velge så velger han alltid ting i de fargene. Syns det er søtt, jeg.
ms.Pond Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Junior er veldig glad i rosa og lilla. Han har rosa klær, støvler og potte, alt plukket ut av han selv. Ser ikke problemet så lenge han vil gå i det selv. Distingvere mellom guttefarger og jentefarger er jeg ikke interessert i, her får barna gå med det de vil i så måte.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Syns godt han kunne ha fått de lilla. det e rjo dere som skaper jente- og guttefarger når dere nekter gutten en bestemt farge bare fordi han er gutt. Anonymous poster hash: d9cc2...0ce
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Broren min var veldig glad i rosa når han var liten. Han ville også ha på neglelakk når jeg fikk, hehe. Mammaen min malte lillefingerneglen hans rosa og han fikk på rosa undertøy. Hehehe Anonymous poster hash: 5be7a...eb6
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Her har guttungen på rett over tre rosa regntøy fordi det var det han ønsket seg. Barnehagen presterte å flytte regntøyet hans fra hans regntøyknagg til nærmeste ledige knagg med jentenavn over et par ganger til å begynne med, men det er det eneste problemet vi har hatt med det rosa regntøyet Jeg tror fordommene sitter sterkest i hos oss voksne og er glad for at jeg har en trygg liten gutt som gjør som han vil og ikke har blitt begrenset av samfunnets snevre kjønnskategorier enda. Anonymous poster hash: 630d3...9d9
nimmelim Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 Jeg har verdens mest stolte gutt, med rosa sko. Selvvalgt 2 år gammel, og stråler når alle barna ( ja guttene) skryter av skoa hans hehe
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 Dere som har latt guttene få gå med rosa klær og sko, har gutten fått negative kommentarerer fra andre barn på det? Det er jo det jeg er redd for. Vi har hatt et år nå med mye motstand mot å gå i barnehagen, så jeg vil bare at han skal ha det bra nå og bli trygg sosialt. ( Han har hatt det greit i barnehagen altså, men han har nok ikke vært helt komfortabel med det intense sosiale samspillet som er i barnehagen, han trives best når han får være sammen med noen få barn som han kjenner godt). Jeg ble mobbet som barn selv, og kjenner derfor godt til hvordan det kan føles hvis andre begynner å gi negative tilbakemeldinger på klærene hans. Vi har aldri brukt begrepene jenteklær og gutteklær, ønsker ikke at det skal være sånn, men det er jo det likevel. Jeg hadde for eksempel vært litt skeptisk til å la han gå med en "Hello Kitty" genser. HI Anonymous poster hash: 98554...62e
nimmelim Skrevet 17. september 2013 #18 Skrevet 17. september 2013 nå er min som sagt bare 2,5 , men alle som ser han skryter skikkelig over hvor tøff han er med de rosa små skoene hans ( de er knall rosa og gule) . til og med barna på store avdeling digger de, så det har resultert i at to av guttene (5 år) på store avd. har fått like
Musemorbr / Skrevet 17. september 2013 #19 Skrevet 17. september 2013 Er virkelig lilla en jentefarge? Det er nytt for meg. Sendte gutten i barnehagen med rosa og grå bukse her om dagen. Hverken barn, eller voksne sa noe på det. Men en gul jakke han har hang plutselig på en jentes knagg. Mulig de ansatte hadde latt henne låne den for den var synlig brukt. Hvis gutten min vil ha rosa og lilla så får han det. Hvilke to farger er "ulovlig" for jenter å bruke da? Eller er det bare gutter som skal begrenses?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #20 Skrevet 17. september 2013 Min 5 åring liker godt lilla og rosa. Jeg lar han velge helt selv. Finnes ikke jente/ guttefarger i vårt hjem. Utedressen han ville ha dette året er rosa og lilla med litt gult og blått på. Godtar ikke at samfunnet skal bestemme hvilke farger min sønn skal iføre seg. Skoene ifjor var hvite med noen rosa striper. Fantes og i hvitt og mørk blå men de var uaktuelle ifølge han. Han hadde svar på tiltale da en gutt i barnehagen vantro bemerket at skoa var rosa. Hans respond ( uten å engang legge merke til hvor " feil" disse skoene var ifølge andre gutten) var setningen: ja de er rosa , er de ikke fine ( sagt mens han smilte) og : om du spør mamman din kan du sikkert få sånne du og. Den andre gutten satt å måpte og sa etterpå ingenting. Stolt av selvtilliten og selvfølelsen til gutten min mammaer.... La dem velge , det er tydeligvis mange smågutter der ute som ønsker rosa/ lilla. Ikke vær med å støtt oppunder jente/ guttetingene. Det viktigste er vel at de er glad og fornøyd og vet at sitt valg er bra nok og rett for dem, ikke hva naboen velger.... Anonymous poster hash: 20ff4...cbc
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #21 Skrevet 17. september 2013 Dere som har latt guttene få gå med rosa klær og sko, har gutten fått negative kommentarerer fra andre barn på det? Det er jo det jeg er redd for. Vi har hatt et år nå med mye motstand mot å gå i barnehagen, så jeg vil bare at han skal ha det bra nå og bli trygg sosialt. ( Han har hatt det greit i barnehagen altså, men han har nok ikke vært helt komfortabel med det intense sosiale samspillet som er i barnehagen, han trives best når han får være sammen med noen få barn som han kjenner godt). Jeg ble mobbet som barn selv, og kjenner derfor godt til hvordan det kan føles hvis andre begynner å gi negative tilbakemeldinger på klærene hans. Vi har aldri brukt begrepene jenteklær og gutteklær, ønsker ikke at det skal være sånn, men det er jo det likevel. Jeg hadde for eksempel vært litt skeptisk til å la han gå med en "Hello Kitty" genser. HI Anonymous poster hash: 98554...62e Både av barn og voksne får vi ikke annet enn oppmuntring å skryt for at vi velger slik som vi gjør. Det positive med det hele er jo også at når barn nummer to en gang kommer, så kan alle klærne arves. Har en gutt som elsker å gå med strikk i håret, er med på å velge klærne selv, koser seg med dukker like godt som med biler og er trygg på seg selv. Han er mer fargeglad enn kusinen sin, så kusinen går å 'stjeler' klærne hans for å bruke dem selv. Guttene han omgås med på hans alder skal alltid i kleskapet. Han har både prinsessekostyme og kapteinsabeltannkostyme. Ingen som har reagert negativt, og jeg har merket at de rundt oss også er blitt 'friere' ang hvordan de velger å kle barna sine. :-) Anonymous poster hash: 9e983...93f
Wopi Skrevet 17. september 2013 #22 Skrevet 17. september 2013 Min nevø bruker masse rosa, mye er arvetøy etter storesøsteren. Han digger rosa, men også brunt, blått og rødt! En knalltøff liten kar. Og han har i følge foreldrene aldri fått kommentarer på klærne sine. I fjor hadde han rosa vintersko og regntøy. :-) Han er 4 år. Min datter har hatt brun vinterdress, blå vinterdress, grønn jakke, blå sykkelhjelm og grå cherrox. Hun er 3 og liker best rosa og lilla, men jeg vil gjerne fylle på med litt andre farger også. Synes det er synd at vi voksne er med på å definere farger som jente- og guttefarger. Kjøp lilla sko, hvis ikke han bryr seg, burde ikke dere gjøre det heller! Og dere? Hipp hurra for tøffe og fine barn (og voksne) som våger å være seg selv!! Ikke sant? :-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2013 #23 Skrevet 17. september 2013 Min sønn hadde en lang rosaperiode som akkurat har gått over. Vineren han var fire, hadde han rosa sorel-sko, rosa og lilla klær av alle slag, og gikk ofte i kjole hjemme. Til og med i barnehagen brukte han kjole et par ganger,mmen det ble nok litt upraktisk i lek, så den hang på knaggen ved henting Nå er han stor og tøff førsteklassing og "hater rosa"! :-) Anonymous poster hash: 25bfb...fcb
Mandala Skrevet 17. september 2013 #24 Skrevet 17. september 2013 Da sønnen min var fem år gammel elsket han rosa. En vinter hadde han rosa dress, rosa lue, rosa sko og votter. Det gikk kjempefint. Selvsagt spurte noen hvorfor han hadde rosa klær, men da svarte bare han eller vi: "fordi det er en fin farge". Et par ganger opplevde vi at neste gang vi traff guttene som hadde spurt, så viste de stolt frem at de hadde også noe rosa på seg
hval12 Skrevet 21. september 2013 #25 Skrevet 21. september 2013 Det går greit at han kler seg i rosa, men kjole er å overdrive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå