Gå til innhold

Brevet fra NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da fikk jeg brevet i postkassen i dag, om at jeg er 100 % ufør og fått innvilget uførestønad.

ER voksen og har har jobbet siden jeg var 13 år og jobbet mange doble og triple skift gjennom årene. Men dette har satt sine spor i form av kronisk sykdom.

Er jeg plutselig en taper nå da eller? Snylter på NAV.....

Anonymous poster hash: 74f49...6c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du ikke :-)

Tenk på deg selv og din egen helse, ikke tenk på hva andre mener!

Anonymous poster hash: 311d5...582

Skrevet

Nei det synes jeg ikke :)

Du er syk og har fått det fordi du trenger det. Barna dine ( som jeg antar du har) er vinnerene her. Og mannen din og såklart du selv . Husk man lever ikke for å kunne jobbe, man jobber for å kunne leve. Og i Norge har vi ordninger som gjør at man overlever dersom man skulle være så uheldig å bli syk og ikke greie å jobbe. Isteden vil barna dine og mannen din nyte godt av at du får den hvilen du trenger til å kunne være en så god mamma og kone du bare kan :)

Det fortjener både de og du. Du har betalt din skatt og dette skal du ikke skamme deg over :)

Skrevet

Problemet er at folk spør i sosiale settinger om hva "jobber du med da"? Øhhhh noen gode forslag på hva jeg kan svare. Vil helst ikke si ufør :/

Skrevet

Dersom du er berettiget varig uføre er du ingen snylter!! Det er de som egentlig kan noe annet med som heller "lurer" til seg stønader i stedet for å jobbe som er snyltere. Det er jo de som faktisk ikke lenger kan jobbe som NAV er der for!

Gå med hevet hode du  :)

Anonymous poster hash: 8c544...9f5
Skrevet

JA, har flere barn og alle de har sett meg på dårlige dåger hvor jeg ligger til sengen og kaster opp av smerte :( Dette blir nok en vinn vinn situasjon. De får nå en mamma som er hjemme og som kommer til å orke mere :)

Skrevet

Problemet er at folk spør i sosiale settinger om hva "jobber du med da"? Øhhhh noen gode forslag på hva jeg kan svare. Vil helst ikke si ufør :/

Anonymous poster hash:

74f49...6c9

Da sier du bare : jeg jobber ikke. Og det er mitt eget valg. Vi har muligheten til det så da gjør vi det sånn når barna er små .

Om dere har små barn:) spill på at det er en prioriteringsak.

Skrevet

Jeg er snart der du er nå. Fikk telefonen fra min saksbehandler på torsdag om at jeg nå måtte sende inn søknaden om varig ufør og at den er anbefalt fra alle instanser.

Man føler seg jo umiddelbart som en taper og at man nå har papirer på at man er udugelig, men vi må faktisk huske på at dette er en ytelse man ikke får slengt etter seg og at man definitivt er syk når man får dette vedtaket.

Skrevet

Problemet er at folk spør i sosiale settinger om hva "jobber du med da"? Øhhhh noen gode forslag på hva jeg kan svare. Vil helst ikke si ufør :/ Anonymous poster hash: 74f49...6c9

Hvis du har utdannelse, kan du jo svare med at "jeg er utdannet som ......", og dersom de fortsetter å spørre/snakke om jobben din, kan du jo jatte med eller velge å fortelle at du nett har blitt ufør. Jeg hadde i hvert fall ikke hevet et øyenbryn om noen fortalte det til meg ;)

Skrevet

Du er da ingen snyltet og skal ikke føle deg som en taper! Jeg vet det vanskelig, selv sliter jeg med dårlig samvittighet de få dagene jeg faktisk har en bra dag. Men man blir ikke ufør uten grunn!

Når noen spør hva jeg jobber med svarer jeg at jeg er hjemmeværende husmor. Det hender det er noen som slenger med leppa om at man har en plikt til å jobbe å bidra i samfunnet, men de er det bare å lukke øra for.

Anonymous poster hash: 9756a...767

Skrevet

Jada, denne jenten er utdannet så det holder. Har to yrker å skilte med. Og barna er i spredt alder, fra barnehagealder til store  :)

Hittil har jeg sagt at jeg er utdannet som det og det, men ikke jobber for tiden siden mann tjener godt og jeg steller hjemme. Men høres så stusselig ut. Minsten er tross alt i barnehage, og da lurer folk enda mere!

Hvitt Hus : Ja den samtalen fikk jeg i sommer også, og tok ca 2 mndr.

Skrevet

Da kan du jo bare tilføye at minsten slipper så lange bhg dager, og noen ganger er han til og med hjemme selv om h@n ikke er syk . Bhg kan jo være et fint og sosialt sted å være for barn selv om mammaen ikke jobber:)

Skrevet

Det er en ganske ambivalent situasjon å stå med det brevet i hånda...

Litt blandingen av jubel over å vite at man nå kanskje kan klare å fungere litt bedre i hverdagen og det å føle på at nå har man svart på hvitt at man er vurdert som ubrukelig.

For meg har det gjort at jeg endelig har overskudd til å fungere som mor og kone :)

Skrevet

Du kan sei at du har tidlegare jobba som..., men at du no ikkje arbeider pga helsesituasjon. Då unngår du å sei noko om ufør, viss det gjer vondt. Håpar du kan senka skuldrene og få det godt med situasjonen.

Skrevet

Jeg synes det er trist at samfunnet vårt ikke har kommet lengre enn at man føler seg stigmatisert som ufør og må finne på forklaringer for at man ikke jobber.

Hvis du vil (og klarer) så kan du kan du bli med i en frivillig organisasjon. Da kan man selv styre hvor mye man deltar. 

Men først og fremst kan du nå konsentrere deg om din viktigste oppgave: Å være mamma!

Hilsen veileder i NAV

Anonymous poster hash: aed90...144
Skrevet

TAKK for gode tilbakemeldinger fra dere søte vakre jenter :) Varmer veldig skal dere vite. Men som du # 15 skriver, jeg kan jo melde meg inn i en frivillig org. Da kan jeg jo ta tingene som de kommer og ikke stresse.

Skrevet

da synes jeg du skal finne deg en hobby, evt. melde deg til ideelt arbeid i nærområdet,idrett,korps,whatever om noen av barna driver med noe kanskje? steke vafler på loppemarkedet,hva vet jeg,da holder du kontakt med omverden, noe som mange mener er svært tilfredsstillende og verdifullt og som de ofte får gjennom jobben. graden av ufør vil selvfølgelig regulere hvor aktivt engasjert du kan være men jeg er sikker på at det finnes noe hyggelig du kan bli med på.

og da sier du bare det i hyggelig lag, at du dessverre er for syk til å jobbe, men at du engasjerer deg i nærmiljøet e.l. så langt det lar seg gjøre=)

lykke til og tenk på alt det arbeidet du har lagt ned hittil, du er ikke lat,du er bare ikke lenger arbeidsfør=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...