Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor?Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Får ikke i meg mat... Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor? Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463 Jeg er ikke farmasøyt, men jobber på apotek og undres over hvorfor du får et svært oppkvikkende stoff og et stoff som virker totalt motsatt? altså ritalin og Paralgin forte. For øvrig burde du lese på pakningsvedlegget med tanke på bivirkninger, der står nok alt du trenger å vite. Hvis du fortsatt er usikker, ville jeg kontaktet lege. En ting til; det er vanlig å få utskrevet a- og b-preparat samtidig. Håper du snart blir bedre form Anonymous poster hash: 39a3f...91d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Paralgin forte var for smertene. Hva mener du med at den virker motsatt? Er det ikke smertestillende? Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Du har fått paralgin forte for sterke smerter. Symptomene du fikk med kvalme og svimmelhet er helt vanlige bivirkninger av paralgin forte. Mange blir trøtte og døsige av paralgin forte, mulig det er det anonym nr 3 mener med at du har fått foreskrevet et medikament som virker motsatt av oppkvikkende. Men som du sier, det er primært et smertestillende medikament. De fleste smertestillende har trøtthet/døsighet som bivirkning. Å få foreskrevet både a- og b-preparat er ikke uvanlig, det er ikke noe unormalt med det. Hilsen sykepleier Anonymous poster hash: 102e6...04d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Tusen takk for svar - men er det vanlig å ha bivirkningene så lenge etter at jeg tok de? Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Jeg trenger concerta/Ritalin for at hverdagen skal bli god nok, men så nedsatt matlyst og den kvalmen som følger, gjør at jeg bare har måttet kutte det ut. Jeg spyr, kan ikke ta andre medisiner, får ikke i meg fast føde eller noe. Så da får heller hverdagen være som den er, UTEN medisin Det er ikke noen regel som sier at man ikke kan ta A- og B-preparater samtidig. Dette har med virkestoffer å gjøre. Paralgin forte ER hard for magen, og dette gjelder ALLE. Selv om de kun tar denne. Anonymous poster hash: f8deb...560
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Jeg trenger concerta/Ritalin for at hverdagen skal bli god nok, men så nedsatt matlyst og den kvalmen som følger, gjør at jeg bare har måttet kutte det ut. Jeg spyr, kan ikke ta andre medisiner, får ikke i meg fast føde eller noe. Så da får heller hverdagen være som den er, UTEN medisin Det er ikke noen regel som sier at man ikke kan ta A- og B-preparater samtidig. Dette har med virkestoffer å gjøre. Paralgin forte ER hard for magen, og dette gjelder ALLE. Selv om de kun tar denne. Anonymous poster hash: f8deb...560 Takk for svar. Har du prøvd noen av de andre medisinene da? Eller er det de samme bivirkningene på de? Jeg bare håper på da at bivirkningene går over snart... Jeg holder ut enda, men det er ganske kraftig svimmelhet og sus i hodet. Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 Jeg synes det er relevant å vite hvilket c-preparat du bruker. Anonymous poster hash: 58989...dbd
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #10 Skrevet 16. september 2013 Søk på interaksjoner.no Anonymous poster hash: a250f...e4f
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #11 Skrevet 16. september 2013 Jeg synes det er relevant å vite hvilket c-preparat du bruker. Anonymous poster hash: 58989...dbd Bruker orfiril. Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #12 Skrevet 16. september 2013 Søk på interaksjoner.no Anonymous poster hash: a250f...e4f Takk for tips. Forsto ikke så mye, men er ganske sliten nå, så skylder på det... Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #13 Skrevet 16. september 2013 Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor? Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463 Jeg er ikke farmasøyt, men jobber på apotek og undres over hvorfor du får et svært oppkvikkende stoff og et stoff som virker totalt motsatt? altså ritalin og Paralgin forte. For øvrig burde du lese på pakningsvedlegget med tanke på bivirkninger, der står nok alt du trenger å vite. Hvis du fortsatt er usikker, ville jeg kontaktet lege. En ting til; det er vanlig å få utskrevet a- og b-preparat samtidig. Håper du snart blir bedre form Anonymous poster hash: 39a3f...91d Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor? Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463 Jeg er ikke farmasøyt, men jobber på apotek og undres over hvorfor du får et svært oppkvikkende stoff og et stoff som virker totalt motsatt? altså ritalin og Paralgin forte. For øvrig burde du lese på pakningsvedlegget med tanke på bivirkninger, der står nok alt du trenger å vite. Hvis du fortsatt er usikker, ville jeg kontaktet lege. En ting til; det er vanlig å få utskrevet a- og b-preparat samtidig. Håper du snart blir bedre form Anonymous poster hash: 39a3f...91d ?? Altså: Man får jo ikke ritalin for å bli oppkvikket,men for å roe ned..! Og man får jo ikke Paralgin Forte pga den (mulige) sløvende effekten,men for smerter..! Så det er sånn sett ikke merkelig at HI har fått de medikamentene som hun har.. Anonymous poster hash: 11373...365
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #14 Skrevet 16. september 2013 Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor?Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463 Jeg er ikke farmasøyt, men jobber på apotek og undres over hvorfor du får et svært oppkvikkende stoff og et stoff som virker totalt motsatt? altså ritalin og Paralgin forte. For øvrig burde du lese på pakningsvedlegget med tanke på bivirkninger, der står nok alt du trenger å vite. Hvis du fortsatt er usikker, ville jeg kontaktet lege. En ting til; det er vanlig å få utskrevet a- og b-preparat samtidig. Håper du snart blir bedre form Anonymous poster hash: 39a3f...91d Jeg går på et a-preparat, Ritalin. Jeg har ikke vært merkbart kvalm, men fått litt dårlig matlyst. Går på et c-preparat som også gir dårlig matlyst. Og så fikk jeg store smerter pga. en kronisk sykdom jeg har. Hos legen fikk jeg paralgin forte som jo er et b-preparat. Jeg har hørt at man ikke skal ta a- og b- sammen, stemmer det? Og hvorfor?Siste paralgin forte tok jeg lørdags kveld og jeg er veldig susete i hodet og veldig kvalm. Er dette bivirkninger av Ritalin? Er det fordi jeg tok Ritalin og paralgin forte samtidig? Eller har jeg fått en slags "forgiftning" av paralgin forte? Anonymous poster hash: 77ad0...463 Jeg er ikke farmasøyt, men jobber på apotek og undres over hvorfor du får et svært oppkvikkende stoff og et stoff som virker totalt motsatt? altså ritalin og Paralgin forte. For øvrig burde du lese på pakningsvedlegget med tanke på bivirkninger, der står nok alt du trenger å vite. Hvis du fortsatt er usikker, ville jeg kontaktet lege. En ting til; det er vanlig å få utskrevet a- og b-preparat samtidig. Håper du snart blir bedre form Anonymous poster hash: 39a3f...91d ??Altså: Man får jo ikke ritalin for å bli oppkvikket,men for å roe ned..! Og man får jo ikke Paralgin Forte pga den (mulige) sløvende effekten,men for smerter..! Så det er sånn sett ikke merkelig at HI har fått de medikamentene som hun har.. Anonymous poster hash: 11373...365 Takk for innlegg. Du har et godt poeng ;-) Anonymous poster hash: 77ad0...463
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå