Gå til innhold

Gjeldsordning,mitt rot går det utover min samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter virkelig med gammel gjeld,(gammel innkasso gjeld)Min eks mann bestilte ting i mitt navn osv, ennå mens vi var gift. Den dagen han gikk fra meg,fant jeg en bunke med regninger i søppla. Jeg fikk sjokk,mye av dette sto i mitt navn,sia han ikke fikk skrevet opp på sitt navn,. Jeg hadde fremdeles følelser for han og derfor andmeldte j han ikke,ennå mange sa jeg skulle ha gjørt det.Men det hjelper lite å være etterpå klok,desverre---  Nå 6-7år seinere sliter j med dette,har ikke nubbsjans til å betale da j er uføretrygda- Men j orker ikke å få brev fra politet(namsmann lenger) tør ikke lenger å hente posten,da det alltid er fult av innkasso brev ,minst 3-4 dager i uka detter det ned krav--- Kravet har 3 dobbla seg nå,og j vet ikke mine arme råd. Jeg har ca 10 tusen i mnd,av dette skal j betale husleie,strøm,forsikring osv,ja det vanlige,og da sitter j ikke med mye etter at alt er trekt. Har 2 trekk gjennom namsmann fast- Det j lurer på nå, kan j be om gjeldsordning uten å trekke inn min samboer? Han vil ikke borti mitt rot,noe j forstår godt. Min gammle gjeld er vel på 150-180 tusen nå. Hadde j bare fått lånt 40-50 tusen så kunne j fått unna de 2 regningene som virkelig gir mer anmerkelse. Men ingen bank vil låne ut penger til meg,da j har fult av innkasso. Så hva gjør jeg da?? Føler j drukner i reginger-. Ikke for j mobil abb,osv..Det er flaut,skammer meg sikklig.. Eneste løsningen er å be om gjeldsording..Kan noen fortelle meg hvordan dette fungerer??   

Gjelds-slave...

Anonymous poster hash: 0be2a...3da
Skrevet

Ta kontakt med kommunen/nav og få avtale med en økonomisk rådgiver. Siden du er uføretrygdet kan det godt hende du får gjeldsordning selv med en så "liten" gjeld. Har dere felles barn?(du og samboeren). Hvis ikke har han ingen økonomiske forplikterlser mht deg og holdes utenfor din økonomi.

Anonymous poster hash: 8a722...148
Skrevet

Takk for svar--- Nei,vi har ingen barn sammen.. Men har bodd sammen i noen år nå---  Tror du j kan få gjeldsording uten å blande inn han?? Vil jo ikke at mitt rot skal gå ut over han. Jeg har vært på nav mange ganger,fikk hjelp til nedbetalings plan men når pengene ikke strekker til er det vansklig med så liten inntekt. Ikke klarer jeg å jobbe sia jeg er uføre. Hvordan funker gjeldsording? For jeg mye i mnd til mat osv? Forstår det slik at de disponerer pengene mine og betaler de j skylder til osv,men hvor mye sitter jeg igjen med til mat osv? Stemmer det at j må selge bilen min? Jeg har en sykdom som gjør at j må ha bil, pga helsa mi. Klarer ikke å gå osv--Kan de tvinge meg til å selge denne ??

Skrevet

Hvor mye du får står i de linkene du fikk tidligere, http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/forbrukerpolitikk/gjeldsproblemer/gjeldsordningssatsene-endres-ikke-for-20.html?id=691824

; dvs rundt 10 000 i måneden. 

http://www.dinside.no/517695/kan-du-faa-gjeldsordning

Vanligvis må du selge bil, men det finnes unntak.

http://www.abcnyheter.no/lan/faktainnhold/081120/gjeldsordningsloven

Første skrittet blir vel å ta kontakt med kommunen og få økonomisk veiledning igjen. 

Anonymous poster hash: cc3ba...ff9
Skrevet

Hvis jeg har 10 tusen i husleie da,og alt jeg får inn er 10-11 tusen hva gjør dem da? Vil det si at de disponerer husleia,strøm osv,plus jeg for penger til mat oppi husleia??

Skrevet

hvis mann skal sitte igjen med 10 tusen ,er dette vel ink husleie vil jeg tro??

Skrevet

Men det blir jo feil å si at du sitter med husleie, strøm, matutgifter osv. for dette regner jeg med at du deler med samboeren din i og med at du greier deg nå.

Jeg regner med at du vil få et minimum med penger, så du fårbetalt ned gjelden. Og da må de ta med samboeren din sin inntekt, fordi det ikke blir riktig at du sitter med alle utgiftene uansett.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, bare med større gjeld. Jeg skal også søke gjeldsordning, men vil ikke dra inn samboer i det. Som samboer har man jo ingen felles forsørgerplikt, så håper det går an å få det uten å måtte involvere samboer.

Vet hvordan du har det HI, håper det ordner seg for oss også!

Anonymous poster hash: 16804...046
Skrevet

Jeg tenker å flytte,da har jeg ingen samboer. Vil jo flytte for å komme mine barn nærmere. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til å gå . Leilighetene ligger på 14-15 tusen, har funnet noen til 12 tusen..Vi skulle helst hatt 3 soverom,men ser ut som vi må ta til takke med et soverom.. Jeg kan sove på sofan ,mens barna mine deler rommet. Så hvis husleia er på 10-11 tusen,så kommer strøm osv, og jeg har da ikke så stor sjanse. ;(

Skrevet

Et lite regnestykke :  husleie på 10-11 tusen.  Så må du ha 3-4000 kr å leve for. Da er vi oppe i 14 tusen. Hvor skal du da få råda til å nedbetale gjelden?? Skjønner ikke helt hvordan dette funker ....

Skrevet

Takk for svar,,,, Ja,det er helt forferdelig, ¨Jeg vil kom meg ut av denne suppa .

Skrevet

Hvis du hadde lest linkene du har fått tidligere ser du at husleie holdes utenom livsoppholdet. Husleie på et "rimelig nivå" til en nøktern standard er det som teller. Men, hvis du skal ha gjeldsordning krever dette

Men, hvis du har ca 10 000 utbetalt nå (før du har betalt regninger, såvidt jeg har skjønt det?), hvordan tenkte du at du skal ha råd til å bo alene i Trondheim, gjeld eller ikke gjeld?

Du kommer nok ikke utenom å gjøre en innsats for å få oversikt selv, og ta kontakt med en økonomisk rådgiver. Er begrenset hvor mye råd og tips vi kan gi her...

http://foreninger.uio.no/jussbuss/vanlige-sporsmal/gjeldsrett/

http://www.regjeringen.no/en/dep/bld/dok/rundskriv/2010/gjeldsordningsloven---veiledende-livsopp.html?id=610530

2.2  Gjeldsordningssatsene er utgangspunkt for den lovbestemte skjønnsutøvelse 

De satser som er angitt i dette rundskrivet er bare ment som et hjelpemiddel ved det skjønn som skal utøves ved utmålingen av livsopphold. Den overordnede regel om dette finnes i gjeldsordningsloven § 4-3, hvoretter skyldneren av sine inntekter kan beholde ”det som med rimelighet trengs”. 

Loven krever at det skal foretas et individuelt skjønn over behovet for livsoppholdsmidler i hver enkelt sak. Skyldneren har derfor ikke krav på et bestemt beløp.[2] Departementet vil i denne sammenheng peke på lovens formålsbestemmelse, § 1-1, hvorav det fremgår at skyldneren skal ”innfri sine forpliktelser så langt det er mulig”.

2.3 Nærmere om hvilke utgifter som inngår i gjeldsordningssatsene for voksne

Gjeldsordningssatsene for voksne skal dekke alle husholdets nødvendige og rimelige forbruksutgifter. Det er gjort unntak for boutgifter, utgifter til barn – herunder underholdsbidrag – samt gjeldsbetjening. Utgifter til fagforeningskontingent er også ment å skulle dekkes innenfor satsen, men ikke såkalt tvungen pensjonsforsikring. Kjerneutgiftene i satsene blir således utgifter til mat, klær, transport, lege og helsestell og personlig pleie, samt nødvendige dagligvarer og husholdsartikler. 

Ekstrautgifter i forbindelse med ferie, fritid og høytidsdager er også ment omfattet av standardsatsen. Eventuelle ekstra utbetalinger i juni og desember er etter dette ikke ment å skulle beholdes, noe som betyr at beløpet som betales til kreditorene (dividenden) normalt vil bli noe større disse månedene. Ved særlige utgifter i forbindelse med konfirmasjon, begravelse mv. bør det imidlertid vurderes om et tillegg kan innrømmes. Det anbefales ikke avsatt ekstra midler i tilfeller hvor gjeldsordningsperioden går utover normalperioden på fem år.

Anonymous poster hash: cc3ba...ff9
Skrevet

Tror du må puste dypt inn og innse at du har ikke mulighet til å flytte til Trondheim.

Det er slike dårlige valg i livet frem til nå som har gjort at du har det slik nå.

At barnevernet er involvert, gjeld du ikke kan betjene osv osv.

Når skal du bli voksen og ta ansvar for dine egne handlinger?

Du kan ikke fortsette slik.

Anonymous poster hash: 24968...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...