mvi Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Hei, lurer på hvordan bilstol dere anbefaler meg å kjøpe til lillemor når hun skal gå over til ny, helst en hun kan ha fra 9-36 kg og vendbar. Har ikke ISO fix i bilene våre, så kan ikke være en stol der man må ha ISO fix. Kom gjerne ellers med forslag til bilstol som er god og sikker selv om den kanskje ikke kan brukes helt opp til 36 kg. Men stolen skal kunne være bakovervendt til lille er 4 år.
Giss Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 Akkurat hvor lenge man klarer å ha stolen bakovervendt kan variere lidt fra bil til bil og barn til barn - det er ikke kun stolen som har betydning der. Vi har hatt Besafe sin stol nr 2 til våre barn. Den kan snus begge veier og vi har ikke trengt isofix (hadde vi ikke i gamlebilen). Jeg ser det har komt noen nye modeller siden vi kjøpte vår stol, men uansett valgte vi dem fordi stolen vant alle tester på markedet den gangen.
mvi Skrevet 17. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2013 Hvor lenge hadde dere barnet bakovervendt giss? Har sett på Britax sin multi Tech 2, hva mener dere om den?
Giss Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Hvor lenge hadde dere barnet bakovervendt giss? Har sett på Britax sin multi Tech 2, hva mener dere om den? Den eldste 2,5 år, den yngste 3,2 år. Den eldste ble vendt fordi hun spydde hver gang hun kjørte bil - selv på helt korte turer til butikken. Det ble rett og slett for uholdbart da vi på den tiden bodde uten for byen slik at vi var totalavhengig av bil hver gang vi skulle en plass (barnehage, butikk, lege, familie osv). Den yngste klarte seg greit men ble lang i beina etterhvert kombinert med at han var veldig urolig fordi han satt og vre og vendte på seg konstant og da ble han også snudd - men akkurat det har jo også med vinklen på setet i bilen osv å gjøre. Han ble mye roligere også etter at han ble snudd. Det kan godt hende han kunne ha sittet bakover lengre om vi hadde en annen bil. Det er ikke så enkelt altid det der med barneseter i bil. Barna er ikke A4, så det blir en stadig vurdering - og så har det mye å si hvordan man bruker bilen. Kjører man mye bil og er mye på lange turer blir det noe annet enn om turen til/fra barnehagen tar 2 min og er dagens eneste kjøretur. Da kan man bedre akseptere at barnet er litt for lang i beina eller slikt. Mannen og jeg var også ganske uenige. I mine øyne skulle den yngste ha sittet litt lengre bakovervendt, mens mannen fokuserte på at slitasjen på seteryggen ble for stor og mente at det var tull at en så stor gutt ikke skulle sitte forovervendt. Ikke enkelt det der. Blir det en lovendring er jo saken klar - jeg synes det lyder fornuftig, men jeg har ondt av alle de små der som vår jente sliter med kvalme bakovervendt. Man kan jo ikke medisinere dem hver gang man skal ut og kjøre.
mvi Skrevet 19. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2013 Okei:-) ja, selv om man kanskje ikke bestandig følger år å mnd "instruksjonene" vil jeg prøve, å derfor vil jeg å gå utifra barnestol som kan både brukes framover å bakovervendt.. Har da sett på Britax sin multi Tech 2.. Vet ikke om denne er bra, eller andre som kan brukes fra 9-36 kg.. Altså etter første bilstol som er beregnet til 12 kg.. Noen som har noen bilstol de har brukt å er fornøyd /misfornøyd med? Å hvorfor fornøyd /misfornøyd?
Appelsinpiken Skrevet 19. september 2013 #6 Skrevet 19. september 2013 Vi har brukt besafe combi til to barn, og har vært kjempefornøyd. Nå venter vi på vårt nye besafe izi plus som skal være enda bedre combi kan snus og er 0-18 kg, izi plus er kun bakover men 0-25 kg.
Foccacia Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Har britax multitech bakovervendt til 2,5-åringen, han er stor. Bytta til den når han var 9 mnd og for stor til maxicosisetet. Flott stol, men den tar endel plass. Yngste skal bytte til nr 2 stol snart, nå ha en mindre en til henne da hun sitter bak sjåførsetet (mannen min er lang).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå