Gå til innhold

Spørsmål om amming. Råd og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer ikke til å amme da jeg skal begynne på medisiner så snart svangerskapet er over. Det er ikke slik at jeg behøver å begynne med en gang, men i teorien bør jeg begynne så fort som mulig. Jeg ser derfor ikke for meg at jeg utsetter medisinoppstart medisinoppstart mer enn høyst to uker etter fødsel.

Hva er deres tanker rundt dette? Bør jeg forsøke å amme så lenge jeg kan, om det så bare er snakk om maks noen uker? Eller er det et håpløst prosjekt? Jeg ser for meg at jeg da blir nødt til å få piller for å stoppe melkeproduksjonen etter oppstart av medisiner.

Hva tenker dere? Litt er bedre enn ingenting?

Anonymous poster hash: 176d9...b93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt er bedre enn ingenting. Det er råmelka som er den viktigste. De har sluttet med disse pillene som stopper melka pga bivirkninger. Når du skal slutte å amme så skal du surre noe stramt rundt brystene sånn at de tror de er fulle og da slutter å lage melk.

Skrevet

Råmelken er jo den som er absolutt viktigst da, og det er jo bare de første 1-4 dagene før den ordentlige melken kommer.

Får hun de dråpene er dere jo kommet langt på vei. :)

Skrevet

Hører om så mange babyer som ikke tar flaske, så kanskje en fordel å gi det fra starten så du ikke får problemer med at baby nekter flaske. Så kan du kanskje pumpe litt melk å gi på flaske i stedet. Jeg var så sykt sår på brystvortene mine de to første ukene, så jeg hadde ikke orket å starte amming for så å slutte når det går seg til.

Anonymous poster hash: c1a89...b0c

Skrevet

Takk for svar. Jeg kan se på mulighetene for å pumpe og gi fra flaske. Jeg visste ikke at de hadde sluttet med disse pillene, men det var jo greit å vite.

Skrevet

De venner seg nok ikke med puppen så ille at de ikke tar flaske  på tre dager med råmelk så det trenger du nok ikke å tenke på. :)

Hør med legene hva som er lurest ifht å ikke produsere, mulig de har noe annet på markedet da siden pillene har blitt tatt vekk. (Hvis de har det da) :)

Skrevet

Jeg ville pumpet og gitt på flaske. 

Min jente ville aldri ta annet enn puppen. Jeg fikk ikke melk før fem dager etter fødsel, så jeg måtte gi MME. Hun ville overhodet ikke ta flaske, ikke i nærheten engang. Vi prøvde intenst i tre dager (begynte å prøve to dager etter fødsel), ved å amme først, og når hun ikke fikk noe mat der, så prøvde vi å gi flaske. Når hun ikke tok denne, måtte vi ty til kopp! Hun sugde godt på brystet, så melken kom jo etterhvert. 

Så flaske vil hun ikke ta, så anbefaler å pumpe deg!

Anonymous poster hash: 47f32...e00
Skrevet

Min første nektet også å ta flaske, men det har nok ingenting med ammingen å gjøre. Noen vil bare ikke ha den, når mamma ikke lenger kan amme så stiller den saken seg helt annerledes, baby må spise og det gjør den når den blir sulten nok.

Skal babyen få disse første edle dråpene så må du nok legge den til, det er ikke mye en pumpe klarer å få ut av rå melk, den er så ineffektiv at du får nok ikke ut så mye før du produserer vanlig melk...

Skrevet

Min første nektet også å ta flaske, men det har nok ingenting med ammingen å gjøre. Noen vil bare ikke ha den, når mamma ikke lenger kan amme så stiller den saken seg helt annerledes, baby må spise og det gjør den når den blir sulten nok.

Skal babyen få disse første edle dråpene så må du nok legge den til, det er ikke mye en pumpe klarer å få ut av rå melk, den er så ineffektiv at du får nok ikke ut så mye før du produserer vanlig melk...

Håndmelking kan få ut de dråpene. Det gjorde de på meg.

Anonymous poster hash: 47f32...e00

Skrevet

Tenker dere at jeg da kun bør amme de 3-4 første dagene (råmelken) fremfor de to ukene jeg eventuelt ser for meg? Ideelt sett bør jeg begynne med medisiner så fort som mulig, men jeg er villig til å strekke meg så langt jeg kan for at babyen skal få en så fin start som mulig.

Skrevet

Det er råmelken som er viktigst ja, det burde fint holde med de første dagene. :) lykke til! :)

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke medisiner du skal ta, som gjør at du ikke kan amme.

Anonymous poster hash: e31ae...818

Skrevet

Hvorfor lurer du på det? Det er medisiner som det ikke er anbefalt å ta hverken som gravid eller mens man ammer.

Skrevet

Jeg ville ammet så lenge som mulig. Morsmelk et veldig bra for nyfødte, ikke bare råmelken.

Anonymous poster hash: fc4be...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...