Gå til innhold

Har mannen rett til fri fra jobb for å delta på fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eller er det en hver arbeidsgivers valg? Må innrømme at jeg har tatt for gitt at det er en selvfølge! At det å være med når sin kone føder er en rettighet for menn. Men innser at det kanskje ikke er sånn?

Er 39+1 nå, og i går sa mannen sånn ut av det blå, at det er leit at han ikke får fri fra jobb. What! Har ikke tatt det opp en gang, regnet det som en selvfølge. Skal sies at min mann er skuespiller ved et teater. Han har for tiden fri dagtid (flaks!), men spiller forestillinger hver kveld seks dager i uken. Han jobber da fra 1830-2230. Og så en halvtime med avsminking etc før han går hjem. Ikke mange timene, men sist fødte jeg raskt, var på sykehuset kun 2,5 timer. Så regner ikke med å føde langsommere denne gangen. Han har ingen stand in (det har ikke statsteatrene råd til), og om han ikke stiller opp, så må hele publikum ringes, få nye billetter, og en stab på 50 ansatte, som er engasjert i forestillingen, må få fri. Sier seg selv at teatret taper enorme pengesummer på at en skuespiller uteblir en kveld. Min mann spiller i tillegg hovedrollen. De har såklart "lov" til å være sjuke, men kan love dere at det er ekstremt høy terskel for at en skuespiller blir hjemme pga sykdom. Min mann ringte nettopp teatret igjen, og fikk beskjed om at en kones fødsel ikke er sykdom, og dermed ikke godkjent grunn for fravær. Han spiller i tillegg hovedrollen.... Nå tør han ikke utebli om det skulle bli aktuelt, mht at teatret da kan kreve ham for den store pengesummen de taper på hans eventuelle ugyldige fravær.

Hva sier norsk lov om dette?

Skrevet

Er han medlem i noe fagforening evt har dem tillitsvalgte der han jobber? I så fall hør med dem hvordan han skal håndtere denne saken. Jeg har ikke peiling hva den norske loven evt lokal bestemmelse hos dem sier til dette, men på arbeidsplasser som både han og jeg har jobbet tidligere og nåværende så har er det stadfestet at vi kan ta permisjon med lønn på selve fødsel, og etter det så kan far ta 14 dager pappapermisjon med lønn :)

Skrevet

Hovedregelen er at far har rett til 14 dagers permisjon uten lønn ifbm fødsel. Det er imidlertid mange unntak fra den regelen. Sjekk det opp med fagforening og NAV, så får dere nok svar.

"I tillegg til foreldrenes rett til permisjon i barnets første leveår, har faren rett til omsorgspermisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen. Denne retten gjelder enten mor er hjemmearbeidende eller utearbeidende. Forutsetningen er at far bruker tiden til å ta seg av familien. Permisjonen skal i utgangspunktet tas ut innenfor rammen av 2 uker før fødselen og 2 uker etter morens hjemkomst fra sykehuset. Omsorgspermisjonen er etter loven ulønnet, men faren kan få permisjon med lønn på grunnlag av tariffavtale eller annen arbeidsavtale."

Kilde:http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/4/2/1.html?id=338268

Skrevet

Hovedregelen er at far har rett til 14 dagers permisjon uten lønn ifbm fødsel. Det er imidlertid mange unntak fra den regelen. Sjekk det opp med fagforening og NAV, så får dere nok svar.

"I tillegg til foreldrenes rett til permisjon i barnets første leveår, har faren rett til omsorgspermisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen. Denne retten gjelder enten mor er hjemmearbeidende eller utearbeidende. Forutsetningen er at far bruker tiden til å ta seg av familien. Permisjonen skal i utgangspunktet tas ut innenfor rammen av 2 uker før fødselen og 2 uker etter morens hjemkomst fra sykehuset. Omsorgspermisjonen er etter loven ulønnet, men faren kan få permisjon med lønn på grunnlag av tariffavtale eller annen arbeidsavtale."

Kilde:http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/4/2/1.html?id=338268

...det finnes også endel arbeidsplasser som gir fri med lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...