Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #1 Del Skrevet 16. september 2013 Tuppa er 4 mnd og pappan er veldig gira på å få lov til å hjelpe til med matinga(har ammet til nå) Hvordan begynte dere? Og puppet dere alltid først for så å gi mat? Hvor lang tid tok det før babyen var oppi en god porsjon grøt? Og ett spørsmål til: Blandet dere grøten kun med vann eller med mm/mme? Kjenner det er litt uvant å skal gi henne mat allerede,men vil ikke presse i så store posjoner for fort... Anonymous poster hash: 736ad...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #2 Del Skrevet 16. september 2013 Nå har 93 stk lest dette innlegget men ingen har svart? Hvorfor ikke? Ingen som har gitt babyen sin mat før? HI Anonymous poster hash: 736ad...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsepelse Skrevet 16. september 2013 #3 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Vi begynte når hun var ca fire mnd. Merket da hun hadde behov for mer mat enn bare pupp. Begynte med tynn risgrøt laget med vann, og kun en teskje eller to første dagene.Når hun lærte seg trikset å spise med skje sånn noenlunde greit økte mengden og tykkelsen på grøten raskt. Det styrte hun fint selv. Hun fikk og smake på flere ting som banan, avokado etc som vi skrapet litt av med en teskje. Blandet ofte avokadomos i kveldsgrøten, for å mette mer, noe hun likte godt! Pleide å avslutte kveldsmåltidet med amming for kos. Ammet ellers mellom måltidene og ofte som avslutning da hun ikke klarte spise seg mett på fast føde før etter noen uker. Ellers har hun fra ca samme tid fått smake på mye av det vi spiser. Fått suge på epleskiver, vannmelon, agurk, tomat etc. Har og gått relativt fort bort fra rene pureer og heller gitt mat med myke biter som passer godt å tygge uten tenner! Hun er nå 7 mnd og spiser stort sett alt vi gir henne, elsker å smake på nye ting. Lykke til! Endret 16. september 2013 av Elsepelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 16. september 2013 #4 Del Skrevet 16. september 2013 Med storebror startet vi ved 4 mnd alderen. Han tullet så ofte ved puppen og var så interessert i maten vi spiste at jeg startet med en gang jeg kunne og han elsket det! Startet med frukt og grønnsaksmos og etter en liten uke spiste han hele porsjonen (det er vel 100 gram i de begerene). Etter en stund fikk han også grøt og da brukte vi Nestle sin som har tilsatt jern og mye andre mineraler og vitaminer. Denne blandes med vann. Dette gikk også ned på høykant og han spiste en hel porsjon etter noen dager. Han drakk mye sviskesaft for at ikke magen skulle bli hard (det ble den ikke). Ved 5 mnd alderen begynte vi også med brød (han var såå interessert i brødskivene jeg spiste) og fikk bittesmå biter som han lett fikk i seg. Jeg hadde problemer med å amme han for han var så lite interessert, så det var ikke så ofte jeg fikk det til før måltidet (men jeg prøvde for det er jo det som anbefales). Jeg har nå en gutt som straks er 4 mnd og skal begynne med smaksprøver. Han er en heeeeeelt annen type, og elsker puppen. Han trenger ikke mat egentlig (han er god og rund og legger godt på seg), men jeg ser for meg at denne gutten er så glad i pupp at han trenger tid på å venne seg til mat og til han spiser et helt måltid så derfor vil jeg begynne tidlig med han også. Han styrer selv tempoet på økningen i mengde Også denne gangen vil jeg begynne med fruktpure og grønnsaksmoser som er lettere for magen, samt at jeg unngikk en grøtlei unge sist ved å introdusere andre ting enn grøt først. Tips om avokado i grøten var forresten veldig bra, så det skal jeg prøve på etterhvert også. Andre grønnsaker som f.eks gulrot går også fint i grøt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #5 Del Skrevet 16. september 2013 Med storebror startet vi å gi han mat da han var litt over 4mnd. Vi begynte så smått med å gi han grøt først. I begynnelse var det snakk om få t-skje så økte vi mengden betraktelig da vi så at han tålte det uten å få vondt i magen. Forresten så er det lurt å prøve det på dagen mtp mageknipe. Jeg mener å huske at etter litt over 1uke, så var vi oppi full posjon. Ved siden av grøt, ga vi gutten vår fruktmos også. Etter hvert som grøt blir fast måltid i huset, så fikk han i begynnelse det til middag, ellers var det mm resten av dagen. Rundt 6 mnd økte vi til 2 faste grøt måltid, til lunsj og til kveldsmat. Da vi begynte og introduserte han middag, så fikk han mm + fruktmos til lunsj, middag og så grøt rundt 18 tida, resten av dagen var det mm.Fra han var 6mnd gammel, fikk han prøvesmak litt av hvert for å vende han til forskjellige smak. Og nå er gutten vår snart 3 år og spiser "alt" han får servert, ingen kresen fyr takk og pris. Det skal sies at han elsker å spise grønnsaker og frukt!!! Anonymous poster hash: 898ad...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 16. september 2013 #6 Del Skrevet 16. september 2013 Vi startet ved 4 mnd men var veldig forsiktige. Hun fikk smake litt most potet og litt gulrot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rytme Skrevet 16. september 2013 #7 Del Skrevet 16. september 2013 han begynte å smake ved 4 mnd. første dagen gav vi 1 skje. andre dagen gav vi 3 skjeer tredje dagen fikk han spise en del hver ny ting han smakte på, smakte han i tre dager på rad i begynnelsen. det var grøt, frukt, grønsaker... svisker da han var ca 5 mnd begynte vi å gi han en hel porsjon med grøt på kveldstid (mest fordi han selv var så opptatt av mat og virket ivrig, noe vi så på som positivt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BKH Skrevet 16. september 2013 #8 Del Skrevet 16. september 2013 Hei Jenta mi er nå 4 mnd. Hun får grøt (lager den litt tynnere enn det som står på pakken) morgen og kveld, er vel nå oppe i 6-7 skjeer til hvert måltid, øker litt hver dag. Hun får også noen skjeer med fruktpuré daglig, der gjør også jeg det slik at hun får den samme smaken i 3-4 dager. Hun er veldig ivrig, spreller hver gang jeg nærmer meg med en skål og gaper hver gang hun ser en skje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 16. september 2013 #9 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Vi starta ved 4 mnd på både store- og lillebror. Jeg hadde rikelig med morsmelk begge gangene, men håpet var med begge at de skulle sove bedre og være mer fornøyde. Begge våkna for pupp annenhver time natta gjennom og sov knappe 1-2 timer til sammen på dagtid. Jeg hadde neppe styra på med fast føde så tidlig om de hadde sovet godt. Men dessverre så gav ikke fast føde noe særlig uttelling på hverken dag- eller nattesøvn Jeg har blandet morsmelk inn i all fast føde, da fast føde gjør at de får i seg mindre morsmelk. Har kun introdusert èn ren matvare av gangen og alltid på formiddagen i tilfelle babymagen skulle reagere. Har introdusert noen få matvarer; pastinakk, gulrot, avokado og mais. Blir å fokusere på jernholdige matvarer etter hvert da det medfødte jernlageret er tomt rundt 6 mnd alder. Veldig mange av babygrøtene har mye sukker i seg så les bak på pakkene. Jeg kjørte først på med Hipp økologisk risgrøt og fikk sjokk når jeg leste bakpå at den inneholder 30 % sukker Nå går det i Holle hirsegrøt som jeg blander ut med morsmelk, samt Nestlè havregrøt for tidlig intro av gluten. Her starta vi med grøt for nesten 1 måned siden og gutten får 1/2-3/4 porsjon. Han kunne nok spist mer, men jeg vil at han skal amme mye fremdeles, han er tross alt knapt 5 mnd gammel. Endret 16. september 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 17. september 2013 #10 Del Skrevet 17. september 2013 Tuppa er 4 mnd og pappan er veldig gira på å få lov til å hjelpe til med matinga(har ammet til nå) Hvordan begynte dere? Og puppet dere alltid først for så å gi mat? Hvor lang tid tok det før babyen var oppi en god porsjon grøt? Og ett spørsmål til: Blandet dere grøten kun med vann eller med mm/mme? Kjenner det er litt uvant å skal gi henne mat allerede,men vil ikke presse i så store posjoner for fort... Anonymous poster hash: 736ad...c03 Vi begynte ved 4mnd. Smaker først med noen skjeer. Tar vel alt fra 1-2uker før de spiser full porsjon, alt avhengig av barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 17. september 2013 #11 Del Skrevet 17. september 2013 Tuppa er 4 mnd og pappan er veldig gira på å få lov til å hjelpe til med matinga(har ammet til nå) Hvordan begynte dere? Og puppet dere alltid først for så å gi mat? Hvor lang tid tok det før babyen var oppi en god porsjon grøt? Og ett spørsmål til: Blandet dere grøten kun med vann eller med mm/mme? Kjenner det er litt uvant å skal gi henne mat allerede,men vil ikke presse i så store posjoner for fort... Anonymous poster hash: 736ad...c03 Vi begynte ved 4mnd. Smaker først med noen skjeer. Tar vel alt fra 1-2uker før de spiser full porsjon, alt avhengig av barnet. I tillegg lot vi begge jentene få smake på alt. Nr.2 kanskje enda mer enn nr.1. Og nr.2 spiser alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå