Gå til innhold

Boligkjøp og heftelse. Hjelp! Skjønner ingenting

Anbefalte innlegg

Har kjøpt bolig for første gang (i borettslag). I prospektet sto det at ingen heftelse var registrert. På kontraktsmøte blir jeg vist grunnboken fra borettslaget. Der står det at en heftelse er registert. Både megler og selger bekrefter at denne er betalt inn for flere år siden, at det kun var rot hos advokaten som gjorde at den fortsatt sto der, og at det ble jobbet med. Megler sa i klartekst at det ikke er registrert heftelser på boligen.

Nå studerte jeg grunnboken enda mer, og ser følgende tekst;

15.06.2014 PANTEDOKUMENT

BELØP 300 000 NOK

PANTHAVER DNB BOLIGKREDITT

Uomsettelig

Hva i alle dager betyr dette, er det fortsatt en heftelse på boligen, og at megler faktisk har lurt meg? Dette er ikke i forbindelse med borettslaget, for de bruker ikke den banken.

Har mailet megler, men ikke fått noen svar. Er det evt noen her som i enkle ord og vendinger kan forklare meg hva dette betyr?

Anonymous poster hash: 0b7ef...de8

Fortsetter under...

Det vil jo alltid være en heftelse på lånet til tidligere eier frem til du har betalt. Det er ikke det da? Det telles ikke som 'heftelse' i den forstand, fordi megler garanterer at den blir frigjort når du overtar. 

Vi har ikke overtatt den ennå, så datoen er fra før vi i det hele tatt visste at den var til salgs.

Jeg ser at det er to summer der, der den ene stemmer overens med det megleren sa. Men hun sa ingenting om den andre, og bladde egentlig bare fort forbi dette, mens hun sa at det ikke var flere heftelser :(

HI

Det betyr at DnB har en særlig rett til dekning av sitt utestående. Så om det lånet ikke blir betalt så kan de realisere panteobjektet, dvs selge huset.

Er gjelda gjort opp, kan de ikke selge huset. Da må du kreve pantet slettet.

Men ingen kan si at det ikke er heftelser på eiendommen så lenge det er registrert pant på den i eiendoms registeret.

Om obligasjone

Anonymous poster hash: 76231...23f

Det vil jo alltid være en heftelse på lånet til tidligere eier frem til du har betalt. Det er ikke det da? Det telles ikke som 'heftelse' i den forstand, fordi megler garanterer at den blir frigjort når du overtar. 

Aha, det er kanskje det det er! Men får det ikke helt til å stemme overens med datoen, hvorfor skal det stå 15.06.2013 når jeg vet forrige eier har bodd der siden 2002. Men synes det er litt sært om megleren faktisk lyver og har lurt meg :(

Annonse

Aha, det er kanskje det det er! Men får det ikke helt til å stemme overens med datoen, hvorfor skal det stå 15.06.2013 når jeg vet forrige eier har bodd der siden 2002. Men synes det er litt sært om megleren faktisk lyver og har lurt meg :(

Står det ikke '14? Jeg ville ringt kartverket og hørt jeg. Meglere mister lisensen sin på sånt, så det skal mye til.. Men jeg ville ikke bare latt dette gå. Om det faktisk er en heftelse som ikke er slettet kan de selge huset ditt om personen ikke betaler!

Står det ikke '14? Jeg ville ringt kartverket og hørt jeg. Meglere mister lisensen sin på sånt, så det skal mye til.. Men jeg ville ikke bare latt dette gå. Om det faktisk er en heftelse som ikke er slettet kan de selge huset ditt om personen ikke betaler!

Skrev feil, mente 13 i utgangspunktet.

Men skal ringe jeg, takk for tips.

HI

Snakka med banken min, rådgiveren min kikket på det (han hadde også hatt kontakt med megleren siden de hører til i samme selskap). Dette er da enten det gamle lånet til selger, eller et nytt lån som selger har hatt tatt opp den datoen. Men for min del var det ingenting å bekymre seg for, da megler plikter å sørge for at det lånet/panten blir innfridd den dagen vi overtar huset, dvs når vi betaler inn kjøpesummen.

Huff, alt hva man skal stresse over. Har iallefall lært at jeg IKKE liker å bedrive kjøp av bolig, da det faktisk er ganske mye å sette inn i. Og med fare for å fremstå som en idiot, til mitt forsvar er det første gang jeg har kjøpt bolig.

Takk for svar alle sammen!

HI

HI

Annonse

Boretslag er der lån på ting som dei kan ha skifta tak td. Står der kor mykje du skal betale til boretslaget pr mnd ? Slike lån forfølger kjøper og det er felles lån. Det går under det du skal betale i mnd til boretslaget.

Det er ikkje det det som ein mener ?

Anonymous poster hash: cc533...0ca

Boretslag er der lån på ting som dei kan ha skifta tak td. Står der kor mykje du skal betale til boretslaget pr mnd ? Slike lån forfølger kjøper og det er felles lån. Det går under det du skal betale i mnd til boretslaget.

Det er ikkje det det som ein mener ?

Anonymous poster hash: cc533...0ca

Tror ikke det, for fellesgjelden var betydelig lavere enn 300 000 ,-. Og borettslaget har en annen bank en DNB boligkreditt. Men jeg får stole på bankmannen enn så lenge, regner med at ikke han er så interessert i å miste pengene sine han heller, og det risikerer han jo om jeg får en surprise-regning på 300 000 ,--

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...