Gå til innhold

Jeg er 37. Men henda mine er skrukkete, tørre med sprekker. Ser ut på henda mine som at jeg er 80

Anbefalte innlegg

Vært sånn i mange år. Bruker å være ganske greit på sommeren, men nå på høsten og vinteren sprekker de opp. Flasser og er tørre inni hånda og er skikkelig skrukkete og fæle. Ser helt dehydrert ut. Er også en del plaget med iskalde "likfingre" om vinteren. At fingrene blir helt hvite og vonde og mister følelsen i de. Plagsomt, og jeg aner ikke hvorfor de er slik. (Smører meg selvfølgelig med fet håndkrem iblant).

Anonymous poster hash: f0c09...899

Fortsetter under...

Ikke sikkert det holder å smøre i blant.

Jeg smører hver gang etter dobesøk og hver gang ellers jeg vasker hendene.

Anonymous poster hash: 3d8ec...1ee

Neste gang du er hos legen så be om å sjekke både kobber og sink-statusen din.

Som regel er det sinkmangel som er årsak til sprekker, men bør også sjekke kobber.

Du bør også prøve å ta 4 gr omega3 pr dag over tid (såsant du ikke tar blodfortynnende). Få i deg nok olivenolje også, bruk i salater og matlaging. Smører huden innenfra.

En del har veldig god effekt av å ta en knivsodd chillipulver morgen og kveld for å få i gang blodsirkulasjonen når de har "likfingre". Kan også med fordel ta et magnesiumtilskudd.

Akupunktur i tillegg bruker som regel å fikse "likfingre".

Anonymous poster hash: c5673...9fa
Gjest Syltebærtyttetøy

Signerer anonym over meg, vil i tillegg anbefale miniderm kremen fra aco (får den på apoteket) Den er ikke fet, men gjør vidunder for tørr/sprukket hud. Har selv atopisk elsem og psoriasis, og denne hjelper meg veldig!

Lykke til og "god bedring" :)

Jeg tror nok du smører deg for sjeldent. Jeg smører meg maaaange ganger om dagen og alltid etter jeg har vasket hender. Men, utenom det også. Er avhengig av håndkrem. Hendene mine er mye som en barnerumpe ;)

Annonse

Neste gang du er hos legen så be om å sjekke både kobber og sink-statusen din.

Som regel er det sinkmangel som er årsak til sprekker, men bør også sjekke kobber.

Du bør også prøve å ta 4 gr omega3 pr dag over tid (såsant du ikke tar blodfortynnende). Få i deg nok olivenolje også, bruk i salater og matlaging. Smører huden innenfra.

En del har veldig god effekt av å ta en knivsodd chillipulver morgen og kveld for å få i gang blodsirkulasjonen når de har "likfingre". Kan også med fordel ta et magnesiumtilskudd.

Akupunktur i tillegg bruker som regel å fikse "likfingre".

Bytt ut all vanlig håndsåpe og bruk i steden for Sonett håndsåpe fra Helsekosten. Du får kjøpt dem i litersflasker, og den er veldig drøy!

En-to vask med vanlige såper gjør at jeg blir ekstremt tørr i huden. Med Sonett kan jeg vaske hendene veldig ofte uten å bli tørr (vasker hendene veldig ofte i jobben).

Sonett håndsåpe bruker jeg faktisk også som dusjsåpe.

Hver gang du spiser avokado kan du skvise ut rester fra skallet og smøre på hendene dine, det gir mye fukt. Jo lenger du kan ha på deg avokadoen jo bedre er det, men fungerer også å bare gni den inn og så skylle med lunket vann med det samme.

Ville tatt en full sjekk hos legen, tørr hud og kalde fingre kan være symptomer på en mengde ting. Det er så enkelt å sjekke dette, bare for å evt avkrefte at det er ikke er noe. F.eks. kan du ha lite D-vitamin, da får en veldig tørr hud. Sjekk også om du har lavt stoffskifte m.m.

Anonymous poster hash: d9a3a...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...