FrøkenSpent Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Anser dere damer der ute som eksperter på alt som har med graviditet å gjøre. Har termin i slutten av mars, og lurer veldig på dette med permisjon... jeg ønsker selvsagt å være hjemme så lenge som mulig, og mannen har ikke mulighet til å ta ut sin permisjon sammenhengende. Han er selvstendig næringsdrivende, og planen er at han tar sin permisjon i ferier, slik at vi får ferie sammen. Jeg er lærer, og har jo mye ferie egentlig, men ikke mulighet til å "jobbe meg opp" noe ekstra nå før permisjon. Så er det selvsagt dette med barnehage. Synes at barnet bør være minst ett år før jeg sender i barnehage, har jo ikke mulighet til å hente veldig tidlig heller...etter det jeg vet, er det 100% lønn i 47 uker(?) eller 80% lønn i 57 uker(?)... og så er de dette med mannen da... og jeg ser jo at jeg mest sannsynlig må ta ulønnet permisjon i en viss tid... men sommerferien får jeg vel egentlig tilbake, er det ikke sånn? Kan noen hjelpe meg? Hva ville du ha gjort?
mh83 Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Siden du likevel skal ta noe ulønnet permisjon ville jeg gått for den korte permisjonen med 100% lønn. Det lønner seg i lengden. Så ville jeg ha begynt å jobbe igjen i slutten av mai. Da er du i jobb igjen før sommerferien og får derfor hele ferien med avspaseringen også. På den skolen som jeg jobber på kunne jeg ikke avslutte den ulønnede permisjonen rett før en avspasering.
FrøkenSpent Skrevet 16. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2013 Siden du likevel skal ta noe ulønnet permisjon ville jeg gått for den korte permisjonen med 100% lønn. Det lønner seg i lengden. Så ville jeg ha begynt å jobbe igjen i slutten av mai. Da er du i jobb igjen før sommerferien og får derfor hele ferien med avspaseringen også. På den skolen som jeg jobber på kunne jeg ikke avslutte den ulønnede permisjonen rett før en avspasering. Tusen takk! For å gå ut i jobb igjen etter (47-12 = 35 uker) er uaktuelt... da er lille bitteliten!
Vil Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Økonomisk er det helt klart: Det lønner seg å velge 10 måneder permisjon med 100 % lønn, for så å ta ut ekstra måneder med permisjon uten lønn. Forutsetter at dere sparer for å være forberedt på månedene uten en inntekt, men dere tjener masse på det økonomisk. (Fordi mannen får 80% av sin lønn i pappaukene - antar her at han tjener mer enn deg siden han er selvstendig næringsdrivende). Du har rett på permisjon uten lønn, så venter du med å gå tilbake i jobb til du synes ungen er stor nok. (Du søker kontantstøtte for månedene fra 12 måneder.) Sønnen vår var 15 måneder da han begynte med halvdagsplass i barnehage. Barn er så forskjellige, noen er klare for barnehage fra de er 11 måneder, andre må bli eldre. Kommer an på når barnet å gå, om barnet er mye syke og slikt. Dette vet du ikke før du er der
MK73 Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 ..og idag er permisjonsvarigheten ved 100% blitt 49 uker (59 ved 80%). Fedrekvoten er 14 uker. Mye god informasjon på NAV sine sider: https://www.nav.no/familie/svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå