Gå til innhold

få valp mens man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å skaffe seg valp mens man er gravid? Hva tenker du om få hund i hus noen mnd før barnet kommer? Har erfaring med hunder fra før, å savner skikkelig å ha dyr i hus ( allergi mot katt) !

Anonymous poster hash: 12af4...5cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til barnet er større evnt skaff en hund som er stueren fra før.

Anonymous poster hash: 5ac4c...aad

Skrevet

Har du barn fra før og vet hva det krever så skaff deg en valp om du orker.

Men er det første barn, drøy valpen til du ser hvordan ting går :-)

Anonymous poster hash: d3cdc...ca1

Skrevet

Første barnet? I så fall er det galskap.

Andre, tredje, fjerde barnet? Litt mindre galskap, men fortsatt helt skada.

Anonymous poster hash: 920ac...be0

Skrevet

Ikke gjør det! Du kommer til å angre når den nyfødte kommer og den trenger 100% av din oppmerksomhet. Vent noen år! Vet om noen som gjorde det, og selvom de er utrolig glade i valpen, så angret de på tidspunktet.

Anonymous poster hash: 65cfa...359
Skrevet

noen flere? hi

Anonymous poster hash: 12af4...5cd
Skrevet

Jeg har en dårlig erfaring å dele.

Fikk valp og noen uker etterpå oppdaget jeg at jeg var gravid. Samboer dro.... Lang historie kort: Jeg satt igjen med valpen, gravid og alene. Gikk greit til å begynne med, jeg har hatt hund før, så jeg fikk den stueren, gikk mye tur og trente med hunden.

Så fikk jeg bekkenløsning og vinteren kom med mye is og dårlig vær. Ble mindre turer med hunden og lite trening.

Baby kom og det var kolikk. Jeg sov lite, babyen skrek og hunden fikk lite oppmerksomhet. Enden på visa var at jeg omplasserte den da babyen var 3 måneder. Jeg kunne ikke lengre se på at hunden gikk for "lut og kaldt vann". Det var helt grusomt, men jeg hadde tatt meg vann over hoder og burde gitt bort valpen da jeg fant ut at jeg var gravid.

Mange har fine graviditeter og "snille" babyer, men du vet aldri og det kan i verste fall, som i mitt tilfelle, ende dårlig og gå utover hunden.

Mitt råd: IKKE anskaff valp mens du er gravid!

Anonymous poster hash: b3bb5...402
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Det er utrolig mye arbeid å ha valp, og det er enda mer arbeid å ha en baby, særlig om du får et barn som krever ekstra mye (kolikk etc). Du vil bli nødt til å prioritere barnet foran hunden, naturlig nok, og går det fullstendig over stokk og stein risikerer du å ødelegge hunden, som du skal ha i 10-16 år framover. Jeg lurer også på om du har barn fra før, eller om det er førstemann.... er det førstemann må du i alle fall ikke tenke på det engang. 

Anonymous poster hash: d87b7...73c
Skrevet

Det vil jeg absolutt ikke anbefale. Jeg hadde valp + baby på 5 mnd sist jeg fikk barn, ble alene med babyen, 2-åring og valpen og slet skikkelig med å få gitt alle tilstrekkelig oppmerksomhet. Mye hundedritt inne ble det også, for jeg hadde ikke sjans til å følge opp valpen slik jeg helst ville. Vent til barnet er et par år er mitt råd.

Skrevet

Been there, done that og vil ikke anbefale! Jeg fikk komplikasjoner på slutten, valpen krevde masse og jeg hadde lite å gi. Stakkars mannen min som måtte gjøre det meste dag og natt etterhvert....både med unger og valp! Vi måtte omplasserte valpen før babyen kom. Mannen sier han følte babyperioden ble eksta lang og slitsom! Var selvf kos med valpen også, men jeg vil anbefale å vente slik at du kan gi 100% til den ene, det fortjener både valp og baby!

Skrevet

Dårlig erfaring med slikt så jeg fraråder deg det

Skrevet

Jeg lover deg at når babyen er kommet kjenner du ikke behovet for en hund ;) Masse-masse kjærlighet og kos i en baby - noe du aldri kan få hos en hund. 

Har hatt hund før å skjønner savnet ditt, men når babyen er kommet forstår du at det ikke passer akkurat nå. For den eventuelle hundens beste burde du vente. Uansett hvor mye man snur å vender på det kan man ikke som nybakt mamma og matmor tilby valpen all den oppfølgingen den trenger og ikke minst skal du tenke på deg selv og at jo mindre du har å styre med jo bedre :) 

Vi skaffet oss hund når jenta vår var 1,5 og det var en fin tid etter min mening. Imens du venter på at babyen blir stor nok til at dere kan få dere hund kan du jo bruke tiden på å bestemme deg for en oppdretter og "bestille" hvis de har noe de planlegger om 1-2 års tid ;)

Masse hundehår overalt, sikkel, møkk og dritt som kommer overalt. Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men mange valper driver jo veldig på med "valpebiting" noe som kanskje er verdt å tenke på. Babyen kan ha allergi osv.

Anonymous poster hash: 3b046...a28
Skrevet

Skaffet valp da babyen var 8 uker pga jeg måtte avlive min gamle hund. Det gikk såå fint atte. Valpen krever mye den første tiden, den må ut om natten bla ellers tisser den jo inne. Babyen gjorde jo ikke så mye av seg den første tiden. Når valpen begynte å bli større, så ble den lettere å ha med å gjøre, mens babyen ble mer krevende. Nå er hunden voksen, og babyen en fin jente på snart tre år. Du hadde hatt hund før, og da vet du st de første mnd er hunden en baby som må fotfølges. Men den blir fort eldre. Lykke til.

Anonymous poster hash: 09fc0...62f

Skrevet

Vil si det har litt med type hund og - som sagt over - om du har barn fra før eller ikke, og også om du har noen som har mulighet for hjelpe deg å lufte hunden om formen blir dårlig og når babyen er liten om den krever mye. Vil også tro at det vil ha litt å si hvordan du bor - bor du i hus eller om du bor i fjerde etasje i blokk.

Anonymous poster hash: 05f3c...9e7
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss en hund, golden retriever. Har samboer og en datter som snart fyller fem. Bor i tomannsbolig på landet :) grunnen til at jeg vil gjøre dette nå er pga vi får baby i desember og siden jeg skal i permisjon har jeg tid til å følge opp valpen den første tiden.

Har hatt både hund og barn før..

Anonymous poster hash: 8080e...f2e

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg ville skaffet meg valp med baby i hus, dobbel arbeid opp! Mannen min hadde veldig lyst på hund,og vi fikk den for 2 år siden. Jeg sa at det ble hund et par før en evt graviditet, eller når vi er ferdig med barn og de er store. Nå har vi en aktiv hund, men hun er ferdig med valpetiden, blir "storesøster" i januar, tror det vil gå helt fint, da vi kjenner hunden godt nå!

Anonymous poster hash: fa475...ae9

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg ville skaffet meg valp med baby i hus, dobbel arbeid opp! Mannen min hadde veldig lyst på hund,og vi fikk den for 2 år siden. Jeg sa at det ble hund et par før en evt graviditet, eller når vi er ferdig med barn og de er store. Nå har vi en aktiv hund, men hun er ferdig med valpetiden, blir "storesøster" i januar, tror det vil gå helt fint, da vi kjenner hunden godt nå! Anonymous poster hash: fa475...ae9

Et par år før graviditet ;-)

Anonymous poster hash: fa475...ae9

Skrevet

Det er SINNSYKT tungt å ha valp og baby i hus samtidig! Vi skaffet oss valp da minste bare var noen få mnd gammel. Som jeg angret! Vent heller til baby er litt mer mobil av seg. Det er også bedre å få baby først og valp etter, enn omvendt.

Anonymous poster hash: 79a09...c53

Skrevet

Jeg synes det er MYE større jobb med valp enn baby, så hvis du skal gjøre det sørg for å få valpen så tidlig som mulig så du rekker å bli ferdig med mange milepæler før babyen kommer. 

En baby kan man legge i en lekegrind/vogn/seng og den holder seg der. En valp sover litt, for så å utforske/ødelegge videre ;) 

Skrevet

Anbefales ikke! Det at du vurderer det tyder på at du ikke helt forstår hvor mye jobb det er å få en baby, er jeg redd.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fe393...39b
Skrevet

Selv om du har hatt hund før, så ville jeg anbefalt å vente. Vi hadde to voksne hunder når førstemann kom, men i hadde hatt to valper på kort tid ikke så mange år før, der den siste var ekstra krevende. Jeg var veldig glad hundene var voksen når babyen kom, valpetiden var fortsatt sterkt i minne så veldig glad det ikke ble dobbelt opp. Den ene fungerte heller ikke med barn, så den ble omplassert. Veldig glad ungene ikke er alergiske og er glad de får gleden av å ha dyr, men det hadde ikke vært aktuelt å få hund enda om vi ikke hadde fra før.

Jeg ville heller konsentrert meg om babyen istedefor å måtte styre med to babyer.

Anonymous poster hash: 590e9...d68
Skrevet

Vi gjorde det og anbefaler det ikke!!
Hunden var godt trent og snill, men forandret seg helt da babyen kom, og prøvde flere ganger å bite babyen. Oppdretteren sa at dette noen ganger kunne skje, siden hunden blir sjalu. Vi hadde iallefall ikke gjort noe galt.

Anonymous poster hash: d59fc...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...