Gå til innhold

Dilemma, barn og søvn/døgnrytme (ikke luksusproblem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngste er snart 18 måneder. Han har alltid sovet drit på natta. Gitt opp det, venter bare på bedre tider.

Men: Han har i det siste brukt lengre tid på å sovne for kvelden. Før sovnet han på fem min ca 18.30/19.00. Nå kan kl bli 20.00. Samtidig med dette har jeg klart å få han til å sove lengre om morgenen. Før stod vi opp 5.00, men noen ganger kunne han være våken fra 4.30. Nå våkner han fortsatt rundt da, men jeg ammer han, og får han med litt styr til å sovne igjen etter en knapp time, også har han kunnet sove til 6.30/7.00. Han våkner like mye på natta, så det har ikke endret seg. I dag stod vi opp 5.00 igjen, og han var dautrøtt nå kl 18.30 og sovnet med en gang jeg la han.

Hva er værst/best? Stå opp fem, eller bruke lang tid på å få han til å sovne? Han hyler som en gris, så jeg må gå inn og ut av rommet. Når han er kjempe trøtt, legger jeg han ned og går ut, og han sovner. Jeg legger meg 21,30, så kvelden blir veldig kort når han legger seg 20.00. Men jeg sover jo litt ekstra på morgenen med det omvendte opplegget.

Anonymous poster hash: 02a67...315

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye sover han på dagen da? Han kan jo være i en alder der han begynner å få behov for mindre søvn på dagen og der søvn kan virke inn på legging og lengde på nattesøvn.

Jeg har hatt to som har vært håpløs med søvn. Og spesielt på eldstemann merket vi sammenheng på dagsøvn og leggetid. han sluttet å sove på dagen et par mnd før han ble 2 og han ble en helt annen å legge. Han begynte omsider å sove hele natta også.

Samtidig så ville jeg vurdert å kutte ut ammingen på natt. Godt mulig han våkner dels av behov(kos) og dels av vane.

Jeg ammet eldstemann på natta til han var 13 mnd. Og det tok nesten 6 mnd før han sluttet å våkne annenhver time på natta. Det var dels vane og dels sult(han spiste dårlig på dagtid)

Anonymous poster hash: 99a5a...aff
Skrevet

Litt ulikt hva han sover. Mellom 1-2 timer. For det meste 1 t 15 min.

Skrevet

Nr 3 var hi :)

Var litt kjapp! Jeg ammer kun kl 5.00, men det kan jo gi uvane det og? Dessuten ammet jeg han hel natta frem til han var ett år, så kanskje resultatet lar vente på seg. Når det er sagt, så tror jeg han plages med tenner og han er mye syk, så det er også noe av grunnen ti at han våkner. Men jeg skal slutte helt å amme ganske snart.

Takk for svar! :)

Skrevet

Kutt ut amming og dagsoving. Beste at morgen er tidligst 06.30 og ikke stå opp før

Anonymous poster hash: 17f0c...93f
Skrevet

Når han er så stor bør han kunne legge seg igjen og sove når han får beskjed om det. Tror du må bestemme mer

Skrevet

Hos oss har det som regel hjulpet å kutte ned på dagsovingen når de bruker laaaang tid på å sovne om kvelden. Og i tillegg slutt med morgen/nattamking og ikke la ham få stå opp før kl seks. Er ikke morgen kl fem, i mitt hode i hvert fall... ;-) Det er mine tips... :-)

Skrevet

Når han er så stor bør han kunne legge seg igjen og sove når han får beskjed om det. Tror du må bestemme mer

Det er ikke sånn jeg gjør det. Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt.

Skrevet

Hos oss har det som regel hjulpet å kutte ned på dagsovingen når de bruker laaaang tid på å sovne om kvelden. Og i tillegg slutt med morgen/nattamking og ikke la ham få stå opp før kl seks. Er ikke morgen kl fem, i mitt hode i hvert fall... ;-) Det er mine tips... :-)

HI

Det er ikke mulig å kutte dagsovingen. Han er kjempetrøtt allerede kl 10, men legges ikke før 12.00 ( bhgs rutiner). Uaktuelt å la han hangle gjennom dagen for at jeg skal ha lengre kveld. Dere sier så greit at han ikke skal stå opp fem - vel det er prøvd, og han skriker til han kaster opp. Uaktuelt for meg å la en unge på 1,5 som ikke kan snakke skrike til han kaster opp. Tidligere ammet jeg han ikke før vi hadde tatt morgenstell (han våknet 5, men stod opp senere fordi jeg forsøkte å få han til å sovne i senga si på rommet sitt), men nå har jeg altså fått til å få han til å sove, og Gud hvor godt det er med den ekstra timen..

Det jeg egentlig lurer på er hva dere ville valgt : tidlig morgen eller lite kveld for seg selv.

Skrevet

Vil bare si at du har all min medfølelse!! Hadde d nøyaktig likt m elstemann, sto opp 430-5 til han var 2,5... Da ble d gradvis bedre. D har ingenting m amming å gjøre, jeg sluttet m d da han var ca 15 mnd.. D er bare akkurat som om de har en innebygd klokke, ikke sant? Hjelper ikke legge tidligere, senere, endre dagsoving, noen ting, de spretter opp som troll i eske uansett... Min eneste trøst er at når du en gang ser tilbake på det, føles det ikke sååå lenge. Og nummer to er heldigvis en annen type (kan det være fordi det er jente?)

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 67bbc...0d4

Skrevet

Jeg hadde (og har) valgt lite kveld for meg selv. Jeg har en gutt som kun sover 9-10 timer om natten uansett, derfor har jeg begynt å legge ham rundt klokken 20 (bruker ca en halvtime på å sovne), sånn at jeg får sove til rundt 6.

Jeg er rett og slett ikke menneske klokken 5 selv om jeg legger meg tidlig, og jeg vurderer det sånn at det er bedre for sønnen min å stå opp med en mor som fungerer sånn noenlunde. Det beste er at det virker som han også er mer uthvilt med denne døgnrytmen. Før var han skikkelig grinete om morgenen, nå er han strålende blid. :) Med like mange timer søvn som før.

Så dette med den optimale leggetiden for småbarn tror ikke jeg gjelder for alle. Min gutt har i allefall ikke lest den boka. :P

Anonymous poster hash: 52abf...c65
Skrevet

HI

Det er ikke mulig å kutte dagsovingen. Han er kjempetrøtt allerede kl 10, men legges ikke før 12.00 ( bhgs rutiner). Uaktuelt å la han hangle gjennom dagen for at jeg skal ha lengre kveld. Dere sier så greit at han ikke skal stå opp fem - vel det er prøvd, og han skriker til han kaster opp. Uaktuelt for meg å la en unge på 1,5 som ikke kan snakke skrike til han kaster opp. Tidligere ammet jeg han ikke før vi hadde tatt morgenstell (han våknet 5, men stod opp senere fordi jeg forsøkte å få han til å sovne i senga si på rommet sitt), men nå har jeg altså fått til å få han til å sove, og Gud hvor godt det er med den ekstra timen..

Det jeg egentlig lurer på er hva dere ville valgt : tidlig morgen eller lite kveld for seg selv.Anonymous poster

hash: 02a67...315

Mente ikke å fremstå som bedreviter, og heller ikke å foreslå å kutte helt ut dagsovingen, bare redusere til .eks. en time. Jeg har selv en liten jente som alltid har vært mye våken om nettene (i tillegg et eldre søsken), vet hva det er å være dødssliten. Vi vet bare ikke helt hva du allerede har prøvd, og kommer derfor med tips sm har fungert i våre egne liv. Som å ikke la barnet stå opp, men heller event. ta ham inn i din/deres seng...

Men, ift hva du spør om, jeg ville nok ha valgt lite kveldstid alene, da jeg ble sprø av jenta som våknet kl 0450 her i huset og nok vlle ha gjort alt for å kunne sove en time eller to ekstra... :-)

Skrevet

Men skjønner du ikke det at han hyler og skriker når han våkner nå fordi han er vant til å få masse service på natten. Hvis du kutter ut nattamming vil han bli ansvarlig for å finne søvn uten stimuli og etterhvert kan du da bestemme også at han ikke får stå opp så tidlig. Og selvfølgelig er han trøtt på dagen når han er vant til å sove da. dette vil jo justere seg på noen få dager. 

Skrevet

Siste anonym har tydeligvis ikke erfaring med barn som våkner tidlig, eller så tror hun barn har godt av å skrike seg i søvn. Hva er service på natten? Du kan ikke mene noe annet enn å la ham stå å hyle, noe som for de fleste som er litt oppegående er uaktuelt (pluss at det vekker resten av huset)

Anonymous poster hash: 67bbc...0d4

Skrevet

HI

Det jeg egentlig lurer på er hva dere ville valgt : tidlig morgen eller lite kveld for seg selv.Anonymous poster

hash: 02a67...315

Mente ikke å fremstå som bedreviter, og heller ikke å foreslå å kutte helt ut dagsovingen, bare redusere til .eks. en time. Jeg har selv en liten jente som alltid har vært mye våken om nettene (i tillegg et eldre søsken), vet hva det er å være dødssliten. Vi vet bare ikke helt hva du allerede har prøvd, og kommer derfor med tips sm har fungert i våre egne liv. Som å ikke la barnet stå opp, men heller event. ta ham inn i din/deres seng...

Men, ift hva du spør om, jeg ville nok ha valgt lite kveldstid alene, da jeg ble sprø av jenta som våknet kl 0450 her i huset og nok vlle ha gjort alt for å kunne sove en time eller to ekstra... :-)

Tok det egentlig ikke sånn, var litt prega av andre svar :). Tar han jo opp til slutt nå, ga opp etter noen uker uten å gjøre det. Men vet jeg bør i det minste bare stå opp med han fem, heller enn å amme han i senga. Er bare så godt å sove.. Sove uten gråt er lest, og den hjalp meg ut av amme-hver-time-natta-gjennom.

"Servicen" er legg han ned i senga og gå ut, evnt putte i smokken også, dersom han ikke har funnet den selv. Alt. faren som sier bryskt "sov!"..

HI

Skrevet

Men skjønner du ikke det at han hyler og skriker når han våkner nå fordi han er vant til å få masse service på natten. Hvis du kutter ut nattamming vil han bli ansvarlig for å finne søvn uten stimuli og etterhvert kan du da bestemme også at han ikke får stå opp så tidlig. Og selvfølgelig er han trøtt på dagen når han er vant til å sove da. dette vil jo justere seg på noen få dager.  Anonymous poster hash: 17f0c...93f

Ojda, barn på 16 måneder som er ansvarlige for ting og tang!

Jeg tenker det er unntakene som ikke trenger søvn på dagen når de er så små. Til sammen sover han 13 timer i døgnet. De dagene han sover lengst på dagen, er de dagene han har sovet godt på natten..

Det er ikke det at jeg totalt fornekter din måte, men du fremstår litt unyansert..

Skrevet

Jeg hadde (og har) valgt lite kveld for meg selv. Jeg har en gutt som kun sover 9-10 timer om natten uansett, derfor har jeg begynt å legge ham rundt klokken 20 (bruker ca en halvtime på å sovne), sånn at jeg får sove til rundt 6. Jeg er rett og slett ikke menneske klokken 5 selv om jeg legger meg tidlig, og jeg vurderer det sånn at det er bedre for sønnen min å stå opp med en mor som fungerer sånn noenlunde. Det beste er at det virker som han også er mer uthvilt med denne døgnrytmen. Før var han skikkelig grinete om morgenen, nå er han strålende blid. :) Med like mange timer søvn som før. Så dette med den optimale leggetiden for småbarn tror ikke jeg gjelder for alle. Min gutt har i allefall ikke lest den boka. :PAnonymous poster hash: 52abf...c65

Han virker faktisk mer uthvilt når han sover lengre, ja.. Godt poeng. Har helt glemt det i all ståken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...