Gå til innhold

Dåp og svigerfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann skal arrangere dåp for minstemann. Vi skal ha det hjemme, og blir ca tyve stk. Det kommer familie fra flere kanter av landet fra begge sider. Vi skal ha catering, og skal i tillegg lage en del mat selv. Enkelte i svigerfamilien (2 stk rotete typer) tar det for gitt at de skal innkvarteres hos oss fra fredag til mandag. Jeg skal selv rydde og vaske hele huset og dekke bord osv. Jeg er egentlig ikke interessert i å ha overnattingsgjester der ifm dåpsfeiringen, men samboer mener det bør vi klare. Har i tillegg til minstemann to barn til. Er jeg vanskelig? Eller er det vanlig å ikke ha huset fullt av overnattingsgjester ifm en slik feiring?

Anonymous poster hash: 99497...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde huset fullt fra topp til tå. Lånte campingsenger, hadde madrasser på gulvene og sovesofaen var slått ut.

Her er det både husrom og hjerterom :)

Anonymous poster hash: f6fb1...ef0
Skrevet

Har dere plass til overnatting da? I tilfelle hadde jeg ikke sagt noe.

Anonymous poster hash: 2334e...2f6
Skrevet

Jeg hadde helt ærlig ikke orket... Men nå har alle 3 vært ganske så travle babyer da..

Skrevet

har dere gjesterom, eller må dere eller barna flytte ut av rommet sitt/gjestene sove på sofaen?

Anonymous poster hash: 8f7d6...d70
Skrevet

Har ett gjesterom, og tvillinger på to år i tillegg til dåpsbarnet. Familiemedlemmene er svært spesielle, og vil nok ikke forstå at jeg må ha dem ut av huset hele lørdagen...

Skrevet

kan du sette gjestene i arbeid? Dvs si at de kan bo hos dere mot at de hjelper til med forberedelser/barnevakt? Det er jo ganske urimelig at du skal være vertinne for to samt lage istand dåp for 20+ mennesker om de ikke hjelper til... Ville pitchet den til mannen :)

Lykke til med barnedåp :)

Anonymous poster hash: f0828...f3d
Skrevet

Jeg er en av de som tenker at det skal være plass til familie uansett, og at gjestene under feiringen må trå til når jeg komanderer de rundt. Mens mannen min er av den andre skolen, der alt skal være på stell og gjester som skal overnatte må avtale. Men jeg har trumfet igjenn min versjon. Synes at det skal være plass til familie! Forventer selv at det er plass til meg hos mitt barndomshjem, så da må jo de få lov til å overnatte hos oss og? Men jeg kompenserer ved å vaske til mine gjester siden mannen min synes besøk er stress. Hvis dette er hans familie føler jeg at din mann må trå til og vaske/rydde/passe barn og alt det der. Og gjerne betale for noen andre i tillegg til å hjelpe til, siden du allerede nå ser at det blir stress.  

Anonymous poster hash: f6192...076
Skrevet

Jeg er vant til at man lar de man har plass til overnatte når det er dåp og lignende.

Gjestene må da selvfølgelig hjelpe til.

Anonymous poster hash: c05eb...e39
Skrevet

Vi tilrettelegger alltid for overnatting for familie. Synes det er en selvfølge.

Gjestene kommer jo tross alt for deres del, ikke sin egen.

Anonymous poster hash: f3637...4d0

Skrevet

De hjelper ikke til, roter tvert imot overalt og er snylta fornærmet over at de må være ute på lørdagen så vi får rigget til. Bor i rekkehus. Får bare ha dem her, men det kommer til å være stress.

Skrevet

Jeg hadde ikke nektet dem og overnatte, men jeg hadde bedt mannen ta en prat med dem siden det er hans familie. Hadde fått han til og si alt dere hadde og gjøre den, helgen og at de hadde 2 alternativer om de hadde planer om og bo hos dere denne helgen :

1. Hjelpe til med barna, rydding osv

2. Finne på noe på lørdagen utenfor husets 4 vegger sånn at du fikk gjøre det som trengs av vasking, matlaging, rydding osv.

Mulig at dette ikke er så attraktivt for uryddige rotekopper at de hadde funnet seg et annet sted og bo denne helgen...

Skrevet

Vi har hatt huset fullt av overnattingsgjester når vi har hatt dåp, og heller ikke "kastet de ut" av huset på lørdagen, de har passet barn og hjulpet til. Her har vi hatt folk sovende på madrasser i samme stuen som dåpsselskapet har foregått og det har gått helt greit, har kastet madrasser og sengetøy inn på soverommet før vi dro i kirka så det så ok når resten gjestene kom etterpå.

Har også overnattet hos søsteren min når de har hatt dåp o.l.

For oss er det en selvfølge å overnatte hos hverandre, å bruke masse penger på hotell når man kan sove hos hverandre er jo helt bortkastet.

Men nå er ikke vår familie veldig lite høytidelig da, det viktigste er å samles, spise god mat, skravle og kose oss, ikke at alle detaljer i bordekkingen er perfekt o.l. Skjønner jo at det blir stress om dere er den type familie som lager mer høytidelig og litt "stivere" feiringer.

Anonymous poster hash: f13a3...0dd
Skrevet

Vi tilrettelegger alltid for overnatting for familie. Synes det er en selvfølge.

Gjestene kommer jo tross alt for deres del, ikke sin egen.

Anonymous poster hash: f3637...4d0

Enig med den! Vil man ha gjester og gaver så bør man også legge godviljen til med tanke på overnatting.

Dåp er i utgangspunktet en ganske kjedelig affere om man ikke i tillegg skal betale for reise og overnatting

Anonymous poster hash: f6fb1...ef0

Skrevet

Vel, det er jo mannens familie, kan ikke han kaste de ut? Jeg hadde ikke likt å ha gjester i huset, men hvis mannen din vil ta de inn så får HAN ta ansvar for de...

Anonymous poster hash: 5f538...30d
Skrevet

Hos oss er det noemalt å overnatte hos hverandre. Alle tar det som en selvfølge og hjelper til med det som skal gjøres når de er der.

Jeg synes du høres litt vansklig ut om du sier nei. Du trenger jo ikke gjøre mye ekstra selv om de overnatter ho dere.

Anonymous poster hash: 2726b...ca2
Skrevet

HI her. Mange noble og gjestfrie folk her. Jeg synes dåp er høytidelig, men vi skal ikke ha det stivt. Jeg har bare ikke energi til å rydde på nytt søndag formiddag. Jeg vet at de ikke hjelper til, og de skitner til toalett osv. Jeg kan gå med på å ha dem her, men da MÅ de ut på lørdagen, og det er heller ingen selvfølge at det er de to som skal få bo her. Fra min familie kommer det igså tilreisende, men svigerfamilien har altså forventninger om at de skal bo her. Takk for tilbakemeldinger.

Skrevet

Jeg ville IKKE orket huset fullt.

Er det andre familie de kan overnatte hos?

Vi har også policyen hjerterom, husrom, men skal ett selskap stå i huset bør de ta hensyn og forstå at det ikke passer!

Men så har både meg og mannen andre som kan ta imot alle familiemedlemmer.

Ville faktisk ikke forstått hvorfor de skulle blitt sure, pga at de hadde tatt noe for gitt( altså overnattingen) og at de ble forklart på en skikkelig måte at det ikke passer, men overnatt hos den og den.

Vi inviterer de vi vil skal spille en rolle i barnets liv fremover i dåp, ikke for å få gaver. Om de føler de skal bli vartet opp over en hel helg bare fordi de skal gi en gave er det noe galt i deres hoder.

Og for de som automatisk tenker familie MÅ jo få lov, har jo ikke mye medfølelse. Er jo faktisk sluk at ikke alle takler huset fullt, på topp av selskapsstress!

Anonymous poster hash: b6b08...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...