Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Og ca en flaske cognac. Men siden han aldri virker beruset eller blir fyllesyk, har jeg liksom ikke reagert på det, før nå i det siste... Det er da veldig mye alkohol? Faren hans og søsteren hans er alkoholikere, så dem har vi ingen kontakt med. Men hvis det ligger i familien, så er han kanskje i ferd med å få et alkoholproblem? Eller? Anonymous poster hash: ab757...d04
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 I ferd med å få? Det var en underdrivelse, synes jeg. Anonymous poster hash: b65c3...0a0
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Er ganske klart at han har et problem dessverre, men skaff han hjelp, så dere ikke mister hverandre Anonymous poster hash: f5af3...5a3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 Ja jeg vet jo ikke... Jeg ser for meg at en alkoholiker er en som drikker hele dagen og ikke gjør noe annet, men han er jo en super husfar og kjæreste på alle måter, aktiv og flink med det meste. Men han drikker litt hver dag. Men det er altså veldig mye? Anonymous poster hash: ab757...d04
Himmel og hav Skrevet 15. september 2013 #5 Skrevet 15. september 2013 Ja, det er mye alkohol! At han ikke virker påvirket, er ikke det samme som at han ikke er det. I snitt har han i seg 6 alkoholenheter om dagen, og 42 i uka. Det er det dobbelte av hva WHO definerer som storforbruk for en mann, og det gir risiko for helseskader. Det de absolutt grunn til å se nærmere på drikkemønster og årsaker. Dessuten ville jeg jo lurt på om han alltid er promillefri når han kjører til jobb ol.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. september 2013 #6 Skrevet 15. september 2013 Man kan fint være alkoholiker selvom man ikke drikker dagen lang. Man kan være en flott far, mann, arbeidstaker, etc selvom man er alkoholiker. Det er ufattelig mye alkohol. Hvordan reagerer han om han ikke får drikke? Det er veldig avgjørende
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #7 Skrevet 15. september 2013 Det er veldig mye alkohol, han er helt klart alkoholiker! Om han kuttet inntaket tvert fra i morgen, hvordan ville det påvirke han, ville det gått helt smertefritt tror du? Han kommer helt sikkert til å nekte for at han har et alkoholproblem, det er da du kan be han bevise det ved å ha en helt alkoholfri uke. Da skal jeg love deg at dere begge kommer til å se at dette er en avhengighet. Håper dette er en mann med månedskort på bussen, han er helt nødt til å ha promille store deler av døgnet med et slikt inntak... Anonymous poster hash: c7caa...76a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #8 Skrevet 15. september 2013 Jeg har tatt det forsiktig opp med ham ett par ganger. Da lar han være å drikke ett par dager. Virker ikke sur eller noe, men virker trist og trøtt... Ellers normal. Men når vi snakker om Feks faren hans som er alkoholiker, pleier han å si at han er så glad han ikke har det i seg. Men da har han vel det altså... Anonymous poster hash: ab757...d04
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #9 Skrevet 15. september 2013 Oi! Det var mye alkohol.. Anonymous poster hash: cdb19...3bd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #10 Skrevet 15. september 2013 Nå drikker jeg kun ved fester osv da, og det er så sjelden at jeg kommer i kategorien som alkohol-jomfru Men, mine foreldre kunne fint drikke et par vinglass til middagen/på kvelden i ukedagene for å kose seg, og en kartong vin inneholder vel kanskje ikke så mye at det er rart den blir tom hvis man tar et glass eller to hver dag? I Italia og Frankrike er det vel normalt å drikke vin hver dag? Men hvis han MÅ drikke hver dag/kveld, så er det jo noe annet. For mine foreldre var det kos på kvelden, voksentid på lik linje som jeg kan drikke brus og kose meg med potetgull på kvelden etter at barnet er lagt og vi voksne skal kose oss for oss selv Dog, en flaske cognac er verre, ser for meg at cognac er mer en "festdrikk" som man drikker ved spesielle anledninger, mens vin/øl er matdrikke?? Hva sier han selv? Hvorfor er det så viktig å drikke hver dag? Anonymous poster hash: 9122d...936
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #11 Skrevet 15. september 2013 Jeg har tatt det forsiktig opp med ham ett par ganger. Da lar han være å drikke ett par dager. Virker ikke sur eller noe, men virker trist og trøtt... Ellers normal. Men når vi snakker om Feks faren hans som er alkoholiker, pleier han å si at han er så glad han ikke har det i seg. Men da har han vel det altså... Anonymous poster hash: ab757...d04 Det er helt tydelig at han har en livsløgn - at han ikke har "det" (alkoholisme) i seg. Men hvis han ikke greier å kutte alkoholen mer enn et par dager så har han definitivt et alkoholproblem! Jeg synes du skal ta det opp med mannen din igjen. Som Himmel og Hav skrev så tilsvarer mannens alkoholforbruk minst 42 enheter hver uke - dvs seks enheter alkohol hver eneste dag hele uken!!!! Jeg tror mannen din må innse hvor stort forbruket hans faktisk er. Han trenger hjelp nå! Siden dere ikke lenger har kontakt med hans far og søster fordi de er alkoholikere så regner jeg med at de har et alkoholforbruk og et drikkemønster og en adferd pga dette som gjør det vanskelig å forholde seg til dem. Din mann fungerer tydeligvis foreløpig noenlunde "normalt" - selv om han, som flere han påpekt, må gå rundt med promille stadig vekk. Drikker han all alkoholen etter jobb er han trolig ikke edru neste morgen når han kjører på jobb. Leverer han noengang barna i barnehagen? Sitter du noengang på med ham? I så fall risikerer han ikke bare ditt og barnas liv, men også andre trafikanters liv. Men trolig er han så vant med å fungere med dette alkoholforbruket at han ikke oppfatter seg som påvirket - så mest sannsynlig vil han benekte det. Jeg ville nok blitt veldig direkte med ham. Vil han ende opp som sin far og søster? Nei? Da er det på høy tid at han innser at han langt på vei allerede er som dem. Hvis han tar tak i det NÅ og skaffer seg hjelp kan han komme seg ut av det. Vil han ende som en alkoholisert far? Er han villig til å risikerer familien sin på sikt fordi han ønsker å drikke hver dag? Du må være oppmerksom på at dette trolig er noe av det tøffeste i livet hans. Å innrømme at han har samme problemer som sin far og søster må gjøre ufattelig vondt for ham, og må være nærmest traumatisk for ham. Men han må finne ut hvorfor han drikker. Drikker han fordi han aldri har bearbeidet det å vokse opp med en alkoholisert far? Drikker han pga sorgen over den familien han har mistet/valgt bort pga deres alkoholisme? Trolig er grunnen til at han drikker en kombinasjon av at han er genetisk disponert for alkoholisme, samt at han ikke ønsker å ta tak i de følelsene som han døyver med alkoholen. Men hvis du ikke setter foten ned og krever at han gjør noe med alkoholproblemet sitt NÅ, så er du inndirekte med på å støtte at han er alkoholiker. For uansett hvor vondt det er for deg og han å innrømme, så er det trolig det han er. Han virker som en god mann. Still krav til han nå slik at du ikke hjelper han til å fortsette alkoholmisbruket sitt. Fortell ham at du setter grenser fordi du er glad i ham og bekymret for at han ender opp som sin far og søster. For med et så stort alkoholforbruk som han har så vil det før eller senere får store følger for ham, enten helsemessig eller fordi han skader noen i trafikken... eller fordi kona går fra ham fordi det ikke er bra for henne eller barna å bo med en alkoholiker. Selv om han føler han har "kontroll" i dag, så er det udiskutabelt at han virkelig ikke har kontroll. Hadde han hatt kontroll hadde han ikke hatt problem med å si at "siden dette bekymrer deg sånn, kjære, så skal jeg ikke drikke noe" - og så holde seg til det. Du må få ham til å søke hjelp, for han trenger det. Du kan også med fordel kontakte de interesseorganisasjonene for pårørende til noen med rusproblemer. Da får du mer informasjon om hva som er normalt og ikke også, hvordan du kan forholde deg til dette, og ikke minst få støtte. Du er glad i mannen din - det beste du kan gjøre for ham er å få ham til å innse at han har et problem han må gjøre noe med før han ender opp som sin far og søster. Anonymous poster hash: 25735...fc0
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #12 Skrevet 15. september 2013 Jeg glemte å skrive at du også bør fortelle mannen at du tar det opp fordi du er glad i ham og ikke ønsker at han skal ødelegge livet sitt, at du ikke ønsker å miste ham eller at barna skal vokse opp med en alkoholisert far. Og ikke minst - dette er sikkert veldig skremmende for ham, så si at du vil være der og støtte ham gjennom prosessen. Han må skaffe seg faghjelp, men at du vil støtte ham. Du vil ikke lenger stå og se på at han ødelegger sin egen helse og livet sitt, men du vil være der for ham i prosessen med å overkomme alkoholproblemet Det gir ham en trygghet han sikkert trenger å føle. # 11 Anonymous poster hash: 25735...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå