Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Jeg har en kollega som mener at vi unge ikke gjør en god nok jobb. Hun mener at jeg ikke har like god erfaring som henne. Hun går heldigvis av med pensjon. Flere som har slitsomme kolegaer? Anonymous poster hash: 43b51...801
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Kanskje hun syns det er slitsomt at du ikke kan å stave.. Anonymous poster hash: 3b03c...13a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Hun syns kanskje det er slitsomt at du er tjukk i huet? Anonymous poster hash: 05c9a...68d
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 # 2 og 3..... glad jeg ikke er deres kollegaer! (og jada, det kan jeg være helt sikker på at jeg ikke er!) HI - jeg tror de fleste opplever slitsomme kollegaer i løpet av arbeidslivet. Neste gang denne kollegaen sier at du ikke har like mye erfaring som henne så kan du svare at det har hun helt rett i siden erfaringen kommer med hvor lenge man har jobbet. Har du tatt en spesifikk utdanning så kan du nevne at du har skolen og at man lærer mye der som man ikke hadde tidligere. Og så kan du "stryke henne med hårene" og si at det er bra man kan lære av hverandre og at du alltid verdsetter erfaring der det er hensiktsmessig. Anonymous poster hash: d0d19...c4a
Poetika med K Skrevet 15. september 2013 #5 Skrevet 15. september 2013 Selvfølgelig har du ikke like god erfaring som henne når hun har gjort jobben siden før krigen og du er ny. Bær over med henne og jatt med, snart er du kvitt henne. Min egen erfaring med snart pensjonerte "besserwissere" er at de blir litt mykere i kantene hvis du er åpen for å snakke med dem, skap en felles forståelse av jobben dere skal gjøre. Spør henne hvorfor hun gjør det på den måten hun gjør, og fortell henne hvorfor du mener det er riktig å gjøre det på den måten du gjør. Prøv, så får dere kanskje en hyggelig tone den siste tiden hun er der, istedenfor at dere skal gå rundt og irriterere dere over hverandre.
Virginia. Skrevet 15. september 2013 #6 Skrevet 15. september 2013 (endret) # 2 og 3..... glad jeg ikke er deres kollegaer! (og jada, det kan jeg være helt sikker på at jeg ikke er!) HI - jeg tror de fleste opplever slitsomme kollegaer i løpet av arbeidslivet. Neste gang denne kollegaen sier at du ikke har like mye erfaring som henne så kan du svare at det har hun helt rett i siden erfaringen kommer med hvor lenge man har jobbet. Har du tatt en spesifikk utdanning så kan du nevne at du har skolen og at man lærer mye der som man ikke hadde tidligere. Og så kan du "stryke henne med hårene" og si at det er bra man kan lære av hverandre og at du alltid verdsetter erfaring der det er hensiktsmessig. Anonymous poster hash: d0d19...c4a Nei, erfaring kan ikke måles i antall år alene! Erfaring handler hovedsaklig om læringskurve. En person som har jobbet i 20 år med noe som har kompleksitetsnivå 1- 3, har likevel ikke kommet lengre enn til nivå 3. En person som i løpet av 3 år erverver seg ferdigheter og kunnskap fra nivå 1- 7, vil kunne vesentlig mer en enn personen på nivå 3 som er nevnt over.... Erfaring fås med innsats, utfordringer og økt ansvar- ikke antall år. Samtidig er det ofte slik at mange år i en stilling samsvarer bra med økte ferdigheter og kunnskaper, men man kan gå i en felle om man tror det alltid er slik. Noen lærer og behersker ting raskere enn andre, og dette burde bedrifter dra nytte av. Endret 15. september 2013 av Ibsenfrue
Virginia. Skrevet 15. september 2013 #7 Skrevet 15. september 2013 Mitt tips er likevel å vise henne normal respekt, overse forsøkene på å tråkke på deg om du klarer, og ta i bruk hennes kompetanse i felles problemløsning der det er hensiktsmessig . De med mange år i en stilling har ofte vært borte i det meste av rare problemstillinger, som du kanskje støter på for første gang, og du kan spare tid på å spørre fremfor å måtte finne ut av alt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå