Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bygge hus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi drømmer om å bygge hus, dessverre bor vi i en av Norges dyreste byer og selv med rundt 1 million i inntekt og 3 millioner i egenkapital ser jeg ikke hvordan det kan la seg gjøre.. For å få en tomt må vi ut med 2,5- 3 millioner - å putte et hus oppå der vil jo koste 3,5 millioner pluss og selve den kostnaden - altså totalt 6-6,5 mill kunne vi klart.. Men det tar jo tid å bygge et hus - vi sitter jo nå med et lån på rundt 2,5 millioner - det er jo umulig å betjene rundt 8 millioner totalt i lån mens huset bygges selv om vi bare betaler renter??? Hvordan gjør folk dette?? Er det noe glupt jeg ikke har skjønt?? 

Anonymous poster hash: ac5be...240
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bodde i campingvogn på tomta mens vi bygde.

Anonymous poster hash: 55328...487
Skrevet

Leie en ett roms eller annet lite og billig mens man bygger.

Anonymous poster hash: 5da85...a5e
Skrevet

Er det en gullgruve på tomten siden den er så dyr? Her koster de dyreste tomtene 2 mill, og man finner fine tomter til 1 mill. Hva huset koster kommer jo ann på størrelse osv.. men man kan fint få noe for 3,5 mill som er stort og flott, altså totalpris...

Skrevet

Leieprisene her er kjempehøye - ville nok betalt like mye i leie som vi nå gjør i lån - men ville jo hatt litt mindre lån totalt selvsagt... Men er det sånn folk gjør det altså?? Har liksom ikke hørt om noen som faktisk bor i campingvogn i lengre tid pga husbygging eller selger og leier noe smått.. Men så er det jo strengt tatt omentrent ingen jeg kjenner som faktisk har bygget heller da pga prisene er så høye... Sukk... Mannen er bygningsingeniør og vi kunne sånnsett gjort en del selv, men det monner jo så lite når det er såpass enorme summer det er snakk om...

Skrevet

Er det en gullgruve på tomten siden den er så dyr? Her koster de dyreste tomtene 2 mill, og man finner fine tomter til 1 mill. Hva huset koster kommer jo ann på størrelse osv.. men man kan fint få noe for 3,5 mill som er stort og flott, altså totalpris...

Haha.. Kunne drømt om slike priser.. Når man bor i et pressområde med høye lønninger er det bare slik dessverre... Å flytte bort er uaktuelt pga familie/jobb....  Her må vi nok ut med 6-7 millioner ja - kan få det litt billigere med en del egeninnsats... 

Skrevet

Høres ikke ut som dere har de økonomisk forutsettningene til å bygge med slike sinnsyke priser. Alternativene blir da billigere tomt og billigere husalternativ, flytte til et billigere område/by, eller legge planene på is. 

Kjedelig, men om det er noen trøst så er det slik for de fleste av oss. 

Skrevet

Vi har bygget hus. Solgte før vi startet byggjeprosessen. Leide en billig etroms ( slitsomt), da hadde vi innfridd boliglån. Så estimerte vi rentene på byggelånet inn i byggebudsjettet. Når vi konverterte til boliglån ble rentene på byggelånet bakt inn i anuitetslånet! Moro og slitsomt men bor i resultatet nå og det er fint.

Anonymous poster hash: e82f5...318

Skrevet

I byggeperioden betaler du ingenting på byggelånet, rentene legges til lånet. Man betaler gjerne renter på lånet til kjøp av tomten og så er det ikke noe problem å få avdragsfrihet på boliglånet i huset dere allerede bor i.

Anonymous poster hash: 54885...00a

Skrevet

I byggeperioden betaler du ingenting på byggelånet, rentene legges til lånet. Man betaler gjerne renter på lånet til kjøp av tomten og så er det ikke noe problem å få avdragsfrihet på boliglånet i huset dere allerede bor i.

Anonymous poster hash: 54885...00a

Hmm... Det var jo en litt bedre løsning enn jeg så for meg... Har allerede mulighet til avdragsfrihet pga flexilån... Men blir jo likevel en del renter på rundt 5 millioner i lån... 

Skrevet

Leieprisene her er kjempehøye - ville nok betalt like mye i leie som vi nå gjør i lån - men ville jo hatt litt mindre lån totalt selvsagt... Men er det sånn folk gjør det altså?? Har liksom ikke hørt om noen som faktisk bor i campingvogn i lengre tid pga husbygging eller selger og leier noe smått.. Men så er det jo strengt tatt omentrent ingen jeg kjenner som faktisk har bygget heller da pga prisene er så høye... Sukk... Mannen er bygningsingeniør og vi kunne sånnsett gjort en del selv, men det monner jo så lite når det er såpass enorme summer det er snakk om...

Søsteren min og mannen gjør det slik nå på Østlandet og jeg vet flere andre bekjente har gjort det samme.

Regner med dere enten bor i eller ved Oslo (Østlandet), Trondheim eller lignende med de prisene.

Skrevet

Her jeg bor er nesten alle tomtene gratis. De fine tomtene koster 50,- :D

Fikk gratis tomt, leide billig og bygde hus for 1,8 mill.

Anonymous poster hash: 8766e...b8c
Skrevet

Søsteren min og mannen gjør det slik nå på Østlandet og jeg vet flere andre bekjente har gjort det samme.

Regner med dere enten bor i eller ved Oslo (Østlandet), Trondheim eller lignende med de prisene.

Nei - bor i Stavanger... Dyyyyyyrt område dessverre....... 

Skrevet

Vi bodde hos mine foreldre det året vi bygde slik at vi slapp å betale husleie. Samt at vi gjorde det meste av arbeidet selv, både på tomt og hus. Totalt 2,5 mill.

Anonymous poster hash: a2f12...6ee
Skrevet

Her jeg bor er nesten alle tomtene gratis. De fine tomtene koster 50,- :D

Fikk gratis tomt, leide billig og bygde hus for 1,8 mill.

Anonymous poster hash: 8766e...b8c

Hvor bor du?

Skrevet

Leie en ett roms eller annet lite og billig mens man bygger.Anonymous poster hash: 5da85...a5e

Leieprisene her er kjempehøye - ville nok betalt like mye i leie som vi nå gjør i lån - men ville jo hatt litt mindre lån totalt selvsagt... Men er det sånn folk gjør det altså?? Har liksom ikke hørt om noen som faktisk bor i campingvogn i lengre tid pga husbygging eller selger og leier noe smått.. Men så er det jo strengt tatt omentrent ingen jeg kjenner som faktisk har bygget heller da pga prisene er så høye... Sukk... Mannen er bygningsingeniør og vi kunne sånnsett gjort en del selv, men det monner jo så lite når det er såpass enorme summer det er snakk om...Anonymous poster hash: ac5be...240

Søsteren min og mannen gjør det slik nå på Østlandet og jeg vet flere andre bekjente har gjort det samme.Regner med dere enten bor i eller ved Oslo (Østlandet), Trondheim eller lignende med de prisene. Anonymous poster hash: 5da85...a5e

Nei - bor i Stavanger... Dyyyyyyrt område dessverre.......  Anonymous poster hash: ac5be...240

Hehe.. Stavanger og rennsøy slår alle huspriser i både oslo og Bærum. Så vet dere det ;)

Anonymous poster hash: 25dda...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...